Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipaino pilaa elämäni, mutta miksi on niin h*** vaikea laihduttaa?!!???!!

Vierailija
15.04.2017 |

Minulla on ylipainoa noin 25 kg. Olin aikoinani hyvin hoikka, mutta lopetettuani tupakoinnin aloin paisua kuin pullataikina (varmasti iällä ja hidastuneella aineenvaihdunnalla on osuutensa asiaan myös).

Liikun säännöllisesti ja käyn reippaita hikikävelylenkkejä useita kertoja viikossa. Olen kasvissyöjä, ja syömäni perusruoka on terveellistä (muu perhe on normaalipainoisia). Mutta mutta, ne herkut. Tai oikeastaan ei edes herkut, vaan mikä tahansa naposteltava. Leipä, hedelmät, salaatti...you name it. Mulla ei ole minkäänlaista itsehillintää syömisen suhteen. Ei siis minkäänlaista!! Jos leivon, vedän koko leipomuksen kerralla naamaani. Suklaalevyt, karkkipussit, sipsit ja muut menee yhdellä istumalla ääntä kohti. Olen aivan selvästi hirveässä herkkukoukussa. Jos herkkua ei ole saatavilla, vedän naamaani "ei herkkuja".

Onnistuin laihduttamaan taannoin 10kg, mutta kilot tulivat korkojen kera takaisin. En siis vaan käsitä, että millä ihmeen ilveellä saada paino putoamaan ja pysymään poissa!!

Vihaan omaa ulkonäköäni. Häpeän itseäni ja ärsyttää, kun en mahdu alle 44 koon vaatteisiin (jos niihinkään). Eikö siinä pitäisi olla motivaatiota kerrakseen laihduttaa?!

Auttakaa kiltit ja antakaa vinkkejä, miten saada tää homma nyt onnistumaan? Nyt on aivan pakko laihduttaa, sillä kohta olen jo sairaalloisen ylipainon puolella :(

Kommentit (240)

Vierailija
21/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaan sun tuskan. Vaikka linja yrityäis syödä "oikein", kilot tippuu tuskallisen hitaasti jos ollenkaan. Läski on niinku purkka tukassa.

Siis "vaikka kuinka yrittäis "...

Vierailija
22/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinenkin ruoka lihottaa, jos sitä syö liikaa. Tupakointi kuluttaa n. 100 kilokaloria ekstraa vuorokaudessa (näin ainakin lääkäri sanoi mulle). Itse olen ollut täsmälleen samassa tilanteessa kuin sinä. Ylipainoa oli myös kertynyt 20 kg, vaikka mielestäni söin terveellisesti enkä edes mättänyt herkkuja kuten sinä! Lopulta ryhdyin VLCD-dieetille ohjaajan valmennuksessa. Alku oli ihan hirveää kituutusta, mutta nopea painonpudotus kannusti jatkamaan. Joudun loppuelämäni laskemaan kaloreita, koska jos syön yli 1600 Kcal/vrk alkaa painoni nousta välittömästi. Enkä laihduttanut itseni kuin oman painoindeksini ylärajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et laihdu ellet syö sairaan vähön - jos et liikuntuota enempää. Itse sairauden takia liikuntakiellossa joten laihtuminen alkoi vasta kun olin kuukauden ollut max 600 kcal/päivä linjalla. Eka viikko vaikein, sitten tottui. Niin ja jätin kaikki sokerit ja vehnän, 5kg lähti reilussa kk ja samaa linjaa jatkan.

Vierailija
24/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ongelmana se et mitä mä sitten teen jos en välillä syöpöttele? Mua alkaa sitäpaitsi tympiä jos en saa välillä herkkuja.

Vierailija
25/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauheeta, melko matalilla kalorimäärillä tulisi siis pärjätä. Itse olen yrittänyt laihduttaa tuolla alle 1800 kalorilla, mutta selvästikään se ei ole riittävästi. 

Ikää minulla on 31 vuotta, jokohan siis vaikuttaa aineenvaihdunnan hidastumiseen? En osaa sanoa. Pituutta on 167cm ja painoa 95kg. Jos pudottaisin 25 kg, olisin siis edelleen painoindeksin ylärajalla. Tosin tässä tilanteessa olisin tyytyväinen, jos saisin painon putoamaan edes 75 kiloon. Itseasiassa pienikin pudotus olisi jo hyvästä.

Mikä sitten voisi olla syynä siihen, että paino ei putoa herkkulakkojenkaan aikana? Onko tässä joku hormoonijuttu, jota en ymmärrä? Joku puhui leptiinistä, mitä se on? Voiko syömäni mielialalääke tosissaankin lihottaa (lääkäri väitti, että ei)? Lihottaako kahvi? Juon sitä aika paljon..

ap

Vierailija
26/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://hyvinvointi.ts.fi/terveys/tulevaisuudessa-mikrobit-auttavat-ihmi…

Itsellä melkein sama tilanne ja mikään vanha mantra "kuluta enemmän kuin syöt" ei päde.

Vierailija
27/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ongelmana se et mitä mä sitten teen jos en välillä syöpöttele? Mua alkaa sitäpaitsi tympiä jos en saa välillä herkkuja.

Suoraan sanoen tolla asenteella et tule ikinä laihtumaan. Jos todella haluaa jotain, pitää tehdä töitä asian eteen ja tosiaan saattaa jopa tympiä välillä :)

Vierailija
28/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et laihdu ellet syö sairaan vähön - jos et liikuntuota enempää. Itse sairauden takia liikuntakiellossa joten laihtuminen alkoi vasta kun olin kuukauden ollut max 600 kcal/päivä linjalla. Eka viikko vaikein, sitten tottui. Niin ja jätin kaikki sokerit ja vehnän, 5kg lähti reilussa kk ja samaa linjaa jatkan.

Siis mitä ihmettä. Ei kai tuollaisella kalorimäärällä tule toimeen? :O Minusta tulee kiukkuinen ja huonovointinen, ellen saa säännöllisesti ruokaa.

Mulla on (useiden muiden vatsavaivojen ohella) sellainen juttu, että jos vatsalaukku on aivan tyhjä, alkaa oksettaa ja yökkäyttää. Mistäköhän sekin mahtaa johtua? Toki sama tilanne on mahan ollessa täynnä, mutta se onkin ymmärrettävää.

ap

Vierailija
29/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei maistu paremmalta kuin hoikkuus.

Vinkki: älä syö koko suklaalevyä, syö vain 5 palaa. Mä en ikinä pystyisi syömään enempää kuin puolikkaan pitsan ja sekin on paljon. Sulla on annoskoot ihan pielessä.

Jos sulla on ongelmana nälkä vielä puolikkaan annoksen jälkeen niin tee näin: ota 15 min ennen ateriaa pieni voileipä tai pari palaa suklaata tms. Erität sillä leptiinisi, ja kun alat syömään varsinaista ruokaa, syöt sitä vähemmän, kun sulla ei oo kiljuva nälkä.

Sun ohjeet on turhia, koska ap:n pitää pudottaa painoa ja sä puhut painon ylläpitämisestä. Laihduttaja ei oikeasti voi vedellä suklaata.

Ja säännöllinen ateriarytmi takaa sen että ei ole järkyttävä nälkä jolloin pitää ahmia.

Vierailija
30/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauheeta, melko matalilla kalorimäärillä tulisi siis pärjätä. Itse olen yrittänyt laihduttaa tuolla alle 1800 kalorilla, mutta selvästikään se ei ole riittävästi. 

Ikää minulla on 31 vuotta, jokohan siis vaikuttaa aineenvaihdunnan hidastumiseen? En osaa sanoa. Pituutta on 167cm ja painoa 95kg. Jos pudottaisin 25 kg, olisin siis edelleen painoindeksin ylärajalla. Tosin tässä tilanteessa olisin tyytyväinen, jos saisin painon putoamaan edes 75 kiloon. Itseasiassa pienikin pudotus olisi jo hyvästä.

Mikä sitten voisi olla syynä siihen, että paino ei putoa herkkulakkojenkaan aikana? Onko tässä joku hormoonijuttu, jota en ymmärrä? Joku puhui leptiinistä, mitä se on? Voiko syömäni mielialalääke tosissaankin lihottaa (lääkäri väitti, että ei)? Lihottaako kahvi? Juon sitä aika paljon..

ap

Sun pitää vaan syödä todella vähän. Siis todella vähän. Niin että tuntee nälkää. Muutoin ei laihdu. Ikävää, mutta tällä mennään. Terv se 600kcal/päivä. Jos syön yli, lihon heti.

Vierailija
31/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä. Ei kai tuollaisella kalorimäärällä tule toimeen? :O Minusta tulee kiukkuinen ja huonovointinen, ellen saa säännöllisesti ruokaa.

Mulla on (useiden muiden vatsavaivojen ohella) sellainen juttu, että jos vatsalaukku on aivan tyhjä, alkaa oksettaa ja yökkäyttää. Mistäköhän sekin mahtaa johtua? Toki sama tilanne on mahan ollessa täynnä, mutta se onkin ymmärrettävää.

ap

Tulee toimeen koska ei ole vaihtoehtoa. Jos syön enemmän, paino nousee heti. Syön salaattilounaan ja illalla kotona vähän salaattia. Ja kahvia ja vettä. Ei oikeastaan edes nälätä. Kaikkeen tottuu.

Vierailija
32/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanoen tolla asenteella et tule ikinä laihtumaan. Jos todella haluaa jotain, pitää tehdä töitä asian eteen ja tosiaan saattaa jopa tympiä välillä :)

Entä jos tympii koko ajan kun laihduttaa ja mielessä pyörii vaan koko ajan suklaa ja syöminen? Hoikkuuskaan ei motivoi kun kateelliset kanat alkaa heti nokkia. Nyt voi sentään iskeä hampaat lohtupullaan kun joku v*ttuilee.

Vierailija
33/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sun pitää vaan syödä todella vähän. Siis todella vähän. Niin että tuntee nälkää. Muutoin ei laihdu. Ikävää, mutta tällä mennään. Terv se 600kcal/päivä. Jos syön yli, lihon heti.

Onko sulla aina ollut näin vai onko taustalla ylipainoa? 

Eräs tuttava sanoi, että jos kerran on lihava ja kehon rasvasolujen määrä kasvaa, tulee koko loppuelämä pihistellä ruokailussa, sillä rasvasolut aktivoituvat heti tilaisuuden tullen uudestaan. Siksi kuulema ex-lihava joutuu syömään merkittävästi vähemmän kuin henkilö, joka on aina ollut hoikka.

Pitääkö paikkansa?

ap

Vierailija
34/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman herkkulakot on ihan itsensä huijaamista. Herkut pitää jättää pois lopullisesti!

Vierailija
35/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin aloittamaan terapian, jotta ymmärsin, mikä ajoi minut syömään. Etsi syitä syvemmältä, jos herkuttelun lopettamiseen ei löydy itsehillintää. Kun ratkaisin terapeutin kanssa muut ongelmani, myös painoni alkoi laskea ja löysin tasapainon ja terveellisen tavan elää.

Vierailija
36/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tympii koko ajan kun laihduttaa ja mielessä pyörii vaan koko ajan suklaa ja syöminen? Hoikkuuskaan ei motivoi kun kateelliset kanat alkaa heti nokkia. Nyt voi sentään iskeä hampaat lohtupullaan kun joku v*ttuilee.

No sit sun täytyy miettiä mitä suklaa ja herkut merkitsee sulle. Laihduttaminen on tympeää mutta lopputulos palkitsee. Onko muiden mielipide tärkeämpää sulle kuin oma terveys ja hyvinvointi?

Vierailija
37/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken maailman herkkulakot on ihan itsensä huijaamista. Herkut pitää jättää pois lopullisesti!

Eikä se riitä. APkin on kuitenkin lihonut koko ajan lisää, jos jättää herkut pois niin se vasta hidastaa lihomista/voi pysäyttää lihomisen, mutta sitten pitäisi viedä päästä miinuskaloreille että laihtuu.

En usko että ap:n ruokavalio on kunnossa, pielessä oleva ruokavalio juuri aiheuttaa tuota herkkuhimoa ja ahmimistaipumusta, eli herkkujen poisjätön lisäksi pitää tehdä muutakin.

Vierailija
38/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Onko sulla aina ollut näin vai onko taustalla ylipainoa? 

Eräs tuttava sanoi, että jos kerran on lihava ja kehon rasvasolujen määrä kasvaa, tulee koko loppuelämä pihistellä ruokailussa, sillä rasvasolut aktivoituvat heti tilaisuuden tullen uudestaan. Siksi kuulema ex-lihava joutuu syömään merkittävästi vähemmän kuin henkilö, joka on aina ollut hoikka.

Pitääkö paikkansa?

ap

Vierailija
39/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä salaatin puputtaja! Mitä tapahtuu jos erehdyt syömään palan suklaata. Vedätkö sairaat herkku överit ja oksennat? Mites tuo kun aina sanotaan että syö yksi lämmin ruoka päivässä ja eikö sua ota päähän syödä aina kylmää ruokaa? Luulenpa et joskus vielä tulee mitta täyteen ja salaatit lentää roskiin.

Vierailija
40/240 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuo on liian vähän. Itse olen laihtunut nyt 23 kg pitämällä kalorimäärän tuhannen paikkeilla. Olen jo melko iäkäskin, liikunta vähäistä. Yritin  reilusti alle tuhannen kalorin jaksolla, seurauksena oli, että paino alkoi jumittamaan eikä laskenut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme