Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiset lapset yllättäen kotiin pääsiäiseksi?

Vierailija
13.04.2017 |

Haluatteko aikuisten (yli 18v) muualla asuvien lastenne ilmoittavan teille, jos tulevat pääsiäisen ajaksi teille kotiin?
Meillä yhtäkkiä tilanne että luultiin olevamme kahden koko pääsiäinen mutta tänään tuleekin kaksi nuorta ja molemmilla kumppanit mukana. Viipyvät ehkä lauantaihin, ehkä maanantaihin, kuulemma. Vartin ennen tuloaan ilmoittivat.

Kommentit (235)

Vierailija
121/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ilmeisesti kaksi todellisuutta - maalla asuvat ja me kaupunkilaiset. Asuimme lapsena tilavassa rivitalossa Torpparinmäessä. Heti kun nuorin meistä lapsista muutti pois, myivät vanhemmat rivarin ja ostivat 62 neliön pienen kolmion Munkkiniemestä. Sen jälkeen asunto on ollut vanhempien koti. Kaikkien lapsuuskaverien vanhemmat ovat toimineet samoin. Ja niin aiomme mekin tehdä, kun lapset aikuistuvat.

Tai sitten se on Helsinki vs muu Suomi, jos asunto on iso ja kallis, niin ilmeisesti muutetaan siihen johon on varaa.

Joo, kun se lähibaari maalla voi olla 100 km päässä, niin ei ole tehty ystävättären kanssa treffejä sinne: voi lapset siis tulla kotiin käymään.

Vierailija
122/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kyllä pyysimme ihan itse nuoret meille syömään parina päivänä.

Mutta etukäteen on sovittu sillä muuten ei ruoka riittäisi.

Aina saa tulla kotiin mutta ei tämä ole mikään hotelli kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisitte nyt iloisia, että jälkikasvu haluaa viettää aikaa yhdessä. Musta ihan kivaa, että pääsiäistä vietetään yhdessä. Toki kohteliasta on sopia etukäteen ihan vaan käytännönjärjetelyiden takia.

Toiseksi, jos tullaan moneksi päiväksi, on ihan kohtuullista, että osallistutaan sitten myös ruokakustannuksiin. Tämä tietty hyvin perhe- ja tulokohtaista, mutta jos varaa on, niin kyllä jonkun pääsiäisaterian vanhemmat voivat tarjota, mutta jos ollaan monta päivää niin kyllä siinä musta kohtuullista on, että lasten puolelta osallistutaan ainakin vähän ruokakuluihin.

Jos lapseni ei kykene viikkoa aikaisemmin kysyttäessä kertomaan, että tulee pääsiäisenä lapsuudenkotiinsa, niin sitten hän saa jättää saapumatta. Vaikka olen äiti, niin se ei tarkoita, että eläsin elämääni aikuisten lasteni päähänpistojen mukaan. Minulla voi olla sovittuja tapaamisia tai vaikkapa vihdoinkin muutaman päivän vapaa iäkkään äitini auttamisesta. Siihen sitten lapset puolisoineen yllätysvierailulle ja kaivattu lepo on mennyttä.

Ruuan suhteen kyse ei ole ostamisesta ja maksamisesta vaan siitä, että tämä lapsuudenkoti ei ole tilausravintoja, jossa voi olettaa olevan kaikkea tarjolla yllätysvieraille. Vieras - tai siis oma lapsi - saa opetella tulemaan kaupan kautta, jos haluaa olla yllätys.

Et ole sitten yhtään kasvattanut lapsiasi, että hekin tekisivät ns. kotitöitä? Olet passannut ikäsi ja pitänyt tilausravintolaa, pesulaa ja viihdytyskeskusta?  Onneksi minulla ei ollut tuollaista äitiä - opin pitämään itsestäni huolta ja saan mennä kotiin käymään (ei tarvitse mennä kylään vanhemmille).  Kyllä tässä näkyy, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan jälkikasvun käytöstapojen suhteen.

Vierailija
124/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, jollei lapsi saa tulla omaan kotiinsa! Minä olen sanonut lapsilleni, että teille on aina ovi avoinna niin kauan kuin minä elän ja koti on olemassa. Ja vaikka mitä olisi sattunut, kotona haavat parantuu.

Vierailija
125/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaipa tuovat ruokaa mukanaan ja jos teillä menoa, niitä ei tarvii perua. Palvella ei tarvitse. Osaavat itse ottaa aamupalaa/ iltapalaa, jokainen vuorollaan keksii ja tekee ruuan. Sitten on kaikilla tasapuolinen olo.

Totta. Kun vanhemmilla on menoja, niin sanovat lapsille, että nyt teidän on aika lähteä kotiin, kiva kun kävitte. Kai ne lapset tuli vanhempiaan tapaamaan, joten kun nämä lähtevät kotoaan, niin lastenkin on aika lopettaa vierailu. Vai jääkö muutkin vieraat kyläpaikkaan, kun isäntäväki lähtee pois?

Olen ollut satoja kertoja lapsuudenkodissani yksin (minut uskaltaa ihan jo jättää yksin kotiin 20-vuotiaana), ilman että vanhemmat on kotona. Kyse on lapsuudenkodistani. Luojan kiitos minulla ei ole vanhempia, jotka on isäntäväki minulle ja minä olen vieras.   Omaa avainta minulla ei ole koskaan ollut; tiedän jemmapaikan. Siskolla on vanha avaimensakin jäljellä.  Joo, ja sisko on ollut minun asunnossani, minä hänellä yötä siten, että "isäntäväki" ei ole kotona. Me meinaan ollaan lähisukua ja rakastamme toisiamme.

Vierailija
126/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiemmin kerroin niin vanhemmillani ja sisaruksillani on avaimet meille kuin meillä on heille. Yllätysvisiittejä tehdään, tosin whatsappit ja soitot toimivat niin että tiedetään että missä kukin suurinpiirtein menee ja ollaanko kotona. Nytkin ajateltiin kun saatiin edullisesti multasäkkejä heittää ne vanhemmilleni vaikka ovat reissussa. Samalla laitetaan heille tuoretta evästä jääkaappiin, niin on mukavampi tulla reissusta kotiin.

Meillä lapsetkin ovat oppineet että mummun ja vaarin ja sisarusteni luo voi poiketa tai olla pidempäänkin kaverinkin kanssa. Aina ei ole talo putsplank mutta tunnelma on tärkein. Sama toimii meilläkin. Maailma on muuten niin yksinäinen ja julma paikka - perhe on turvaverkko ja mitä laajempi perhe sen parempi. Eikä se tarkoita etteikö meillä kaikilla olisi omaa elämää, ei meistä kukaan ole valmiusasemissa josko joku tulisi käymään vaan kaikki me mahdumme toistemme elämiin limittäin ja lomittain.

Vierailija
127/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidankin näin anoppina tehdä noin. Menen tuosta vain pojan kotiin pääsiäiseksi, koska kaikesta päätellen se on ihan OK, että ei ilmoita etukäteen. Ruokaa riittää ja saahan se miniä sitä kaupasta lisää.

Vai miten muuten voisi tulkita kaikki nämä kirjoitukset, joiden mukaan pitää aina olla tervetullut äidin helmoihin, vaikka ensin olisikin menossa muualle. Kai se äiti voi samantien viedä helmansa pojan kotiin, jos aikuiset lapset voivat etukäteen ilmoittamatta tulla mamman karitsapaistin luokse.

Jos menet poikasi luo, miksei poika ennätä kauppaan?

No eihän nyt miesten homma ole vieraita (eihän tämän logiikan mukaan anoppi ole mitään sukua, vaan umpivieras häirikkö oven takana) passata. Tottakai miniä passaa anoppiaan.

Vierailija
128/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten aiemmin kerroin niin vanhemmillani ja sisaruksillani on avaimet meille kuin meillä on heille. Yllätysvisiittejä tehdään, tosin whatsappit ja soitot toimivat niin että tiedetään että missä kukin suurinpiirtein menee ja ollaanko kotona. Nytkin ajateltiin kun saatiin edullisesti multasäkkejä heittää ne vanhemmilleni vaikka ovat reissussa. Samalla laitetaan heille tuoretta evästä jääkaappiin, niin on mukavampi tulla reissusta kotiin.

Meillä lapsetkin ovat oppineet että mummun ja vaarin ja sisarusteni luo voi poiketa tai olla pidempäänkin kaverinkin kanssa. Aina ei ole talo putsplank mutta tunnelma on tärkein. Sama toimii meilläkin. Maailma on muuten niin yksinäinen ja julma paikka - perhe on turvaverkko ja mitä laajempi perhe sen parempi. Eikä se tarkoita etteikö meillä kaikilla olisi omaa elämää, ei meistä kukaan ole valmiusasemissa josko joku tulisi käymään vaan kaikki me mahdumme toistemme elämiin limittäin ja lomittain.

Itse olen ainakin kerran tarvinnutkin. Oli 20 astetta pakkasta, ja kun pääsin sunnuntaiaamulla 4 maissa kotioveni taakse, huomasin, että avain oli jäänyt sisälle; ei siis ollut minulla. Kännykässäkään ei virtaa (ei voinut soittaa huoltomiehelle, ei kotiinkaan). OK, autossa olisi voinut olla yötä, mutta kuin oli tosiaan 20 astetta pakkasta. Kun oli auto ja olin tietysti selvinpäin, lähdin ajamaan 100 km äidille yöksi. Hänen vara-avaimellaan sisälle ja kammariin hiljaa äitiä herättämättä. Kiitos äiti.

Vierailija
129/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivatko vanhemmat tulla lastensa luo kyläilemään ja täysihoitoon muutamaksi päiväksi :D

No ei voi. Jokaista pientäkin visiittiä pitää neuvotella pitkään, kun jälkikasvulla on niitä tärkeitä menoja ja kiireitä vaikka muille jakaa. Ja syömässä käydään ulkona ellei mamma tuo eväitä mukanaan.

Tälläkin palstalla on ollut "ajatustenvaihtoa", kun miniää harmittaa anopin tuleva vierailu.

Vierailija
130/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis eihän noin voi tehdä! Mä en tykkäis enkä ikinä olisi itse voinut toimia noin. Etukäteen kysytään ja sovitaan. Ei se mikään ikuisuuskoti ole, jonne ovet aina auki, ei. Mitä jos olisitte olleet reissussa? Tehneet omat suunnitelmat?

Meillä on ikuisuuskoti lapselle ja toisekseen soitellaan niin usein, että aikuinen lapsi tietäisi kyllä ollaanko lähdössä reissuun vai ei.

Onpa erikoista. Kyllä mun koti on se, jossa nyt aikuisena asun. Ei lapsuudenkoti. Oletan, että mun lapset aikuisena tekee itselleen oman kodin, eikä ravaa ilmoittamatta mun kotona.

Saat olettaa. Mutta vanhemmat ovat kyllä ikuisuusvelkaa siitä että ovat luoneet uuden ihmisen jolta ei ole kysytty, haluaako hän syntyä. Kyllä siitä voisi sen verran olla vastuussa että ei aja pois lapsuudenkodista. Lapset voivat aikuisenakin olla ajattelemattomia ja siitä pitääkin ystävällisesti huomauttaa, mutta ovet kuuluu aina olla auki. Näin minä sen koen.

Vierailija
131/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on perhekohtaista. Yleensä lapset tietää onko ok mennä vanhemmille ilman ilmoitusta. Joissain perheissä se on tapa ja joissain ei. Kaikilla eri tavat. Ja kaupat on auki ja niille lapsille voi sanoa että Käykää hakemassa nämä asiat listalta.

Vierailija
132/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisitte nyt iloisia, että jälkikasvu haluaa viettää aikaa yhdessä. Musta ihan kivaa, että pääsiäistä vietetään yhdessä. Toki kohteliasta on sopia etukäteen ihan vaan käytännönjärjetelyiden takia.

Toiseksi, jos tullaan moneksi päiväksi, on ihan kohtuullista, että osallistutaan sitten myös ruokakustannuksiin. Tämä tietty hyvin perhe- ja tulokohtaista, mutta jos varaa on, niin kyllä jonkun pääsiäisaterian vanhemmat voivat tarjota, mutta jos ollaan monta päivää niin kyllä siinä musta kohtuullista on, että lasten puolelta osallistutaan ainakin vähän ruokakuluihin.

Jos lapseni ei kykene viikkoa aikaisemmin kysyttäessä kertomaan, että tulee pääsiäisenä lapsuudenkotiinsa, niin sitten hän saa jättää saapumatta. Vaikka olen äiti, niin se ei tarkoita, että eläsin elämääni aikuisten lasteni päähänpistojen mukaan. Minulla voi olla sovittuja tapaamisia tai vaikkapa vihdoinkin muutaman päivän vapaa iäkkään äitini auttamisesta. Siihen sitten lapset puolisoineen yllätysvierailulle ja kaivattu lepo on mennyttä.

Ruuan suhteen kyse ei ole ostamisesta ja maksamisesta vaan siitä, että tämä lapsuudenkoti ei ole tilausravintoja, jossa voi olettaa olevan kaikkea tarjolla yllätysvieraille. Vieras - tai siis oma lapsi - saa opetella tulemaan kaupan kautta, jos haluaa olla yllätys.

Et ole sitten yhtään kasvattanut lapsiasi, että hekin tekisivät ns. kotitöitä? Olet passannut ikäsi ja pitänyt tilausravintolaa, pesulaa ja viihdytyskeskusta?  Onneksi minulla ei ollut tuollaista äitiä - opin pitämään itsestäni huolta ja saan mennä kotiin käymään (ei tarvitse mennä kylään vanhemmille).  Kyllä tässä näkyy, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan jälkikasvun käytöstapojen suhteen.

Kyllä, olen kasvattanut lapseni,joten tuo kertomani on pelkkää teoriaa sen suhteen, että lapseni ikinä tekisivät noin. En voi ymmärtää lapsuudenkodistaan muuttaneita, jotka olettavat,että sinne voi edelleenkin tupsahtaa koska tahansa kuvitellen olevansa tervetullut ja kuvitellen, että vanhemmat siirtävät omia menojaan sen vuoksi,että lapset ovat yllättäe saapuneet.

Mutta oletan myös, että lapsuudenkotiin saapuneet tulevat sinne voidakseen olla vanhempiensa kanssa eikä siksi, että koti on kätevä tilana,josta voi piipahdella kavereilla ja ehkä jopa lainata autoa. Että ne lapset saapuvat sinne ihmisten takia eikä pitääkseen vanhempien kotia kätevänä majapaikkana.

Meilläkin lapset saavat tulla kotona käymään, mutta jos olisit lukenut ketjua vähän paremmin, niin siellä ihan alussa totesin, että jos on viikkoa aikaisemmin sanonut, että ei tule pääsiäiseksi käymään ja sitten yllättäen tuleekin, niin ei ole kovinkaan tervetullut. Eri asia sopia ajoissa kuin tupsahtaa paikalle ja kuvitella, että lapsuus jatkuu.

Vierailija
133/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaipa tuovat ruokaa mukanaan ja jos teillä menoa, niitä ei tarvii perua. Palvella ei tarvitse. Osaavat itse ottaa aamupalaa/ iltapalaa, jokainen vuorollaan keksii ja tekee ruuan. Sitten on kaikilla tasapuolinen olo.

Totta. Kun vanhemmilla on menoja, niin sanovat lapsille, että nyt teidän on aika lähteä kotiin, kiva kun kävitte. Kai ne lapset tuli vanhempiaan tapaamaan, joten kun nämä lähtevät kotoaan, niin lastenkin on aika lopettaa vierailu. Vai jääkö muutkin vieraat kyläpaikkaan, kun isäntäväki lähtee pois?

Olen ollut satoja kertoja lapsuudenkodissani yksin (minut uskaltaa ihan jo jättää yksin kotiin 20-vuotiaana), ilman että vanhemmat on kotona. Kyse on lapsuudenkodistani. Luojan kiitos minulla ei ole vanhempia, jotka on isäntäväki minulle ja minä olen vieras.   Omaa avainta minulla ei ole koskaan ollut; tiedän jemmapaikan. Siskolla on vanha avaimensakin jäljellä.  Joo, ja sisko on ollut minun asunnossani, minä hänellä yötä siten, että "isäntäväki" ei ole kotona. Me meinaan ollaan lähisukua ja rakastamme toisiamme.

Eli kaukorakastat vanhempiasi, koska haluat olla kodissaan ilman heitä? Ja sinulle on OK, että vanhempasi käyttäät kotiasi kuin omaansa, koska olette samaa perhettä? Lauantaina aamulla äiti voi tulla jo klo 7 omilla avaimilla?

Minulle perhe ovat ne ihmiset, ei se tila. Siksi kummeksun ihmisiä, jotka menevät vanhemmilleen käymään, mutta eivät välitä näistä ihmisistä sen vertaa, että haluaisivat olla kanssaan. Sen sijaan se koti kelpaa kyllä, siellä voi oleskella, vaikka isäntäväki ei olisi paikalla.Minun mielestäni hyvin loukkaavaa sanoa, että menkää vain pois, minä osaan kyllä olla täällä yksinäni. Miksi ihmeessä et mene omaan kotiisi olemaan yksin?

Vierailija
134/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan kasvatus jossakin kohdassa jäänyt puutteelliseksi?

Minulla ei ole lapsia, mutta toivon, että kuka tahansa tuleekin kyläilemään, ilmoittaisi etukäteen, että tiedän varata tarjottavaa. Minulla ei ole tapana pitää vierasvaraa jotain keksipakettia lukuun ottamatta, joten jos vieras haluaa muutakin syötävää, ilmoittakoon hyvissä ajoissa tulostaan tai tuokoon eväät mukanaan.

Omasta nuoruudesta muistan, että aina olin tervetullut kotiin vanhempien luo. Juhlapyhien vietosta keskusteltiin jo hyvissä ajoin, joten ap:n kertomaa tilannetta ei päässyt syntymään.

Vierailija
135/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin naurettava provo. Missään perheessä ei tapahdu niin, että ei soitella ollenkaan ennen pääsiäistä ja sitten vain tupsahdetaan isolla joukolla yökylään.

Vierailija
136/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aika moni kertonut, että voi mennä vanhempiensa kotiin omila avaimilla,vaikka nämä eivät ole kotona.

Miksi ihmeessä? Eikö vanhempien luokse mennä vanhempien takia, ei sen asunnon? Minusta on aika kummalliset "hyvät välit" vanhempiin, jos ei edes kysellä, oletko kotona, ja silti intetään, että juuri näin hyvä äiti toimii eli antaa kotinsa olla lapsille aina avoin. Minusta tuossa ei ole kyse ihmissuhteista vaan ilmaisesta majapaikasta.

Vierailija
137/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mä vaistoan sen ja ymmärrän rivien välistä että vanhempani tahtovat viettää leppoisia eläkevuosiaan rauhassa ilman häiriötekijöitä.

Täytyy kysyä voiko mennä kylään taikka yöksi. Usein kysyy kuinka kauan aijotte viipyä. Monesti loukkaannun mutta en kehtaa alkaa vääntämään asiasta.

Tunnen että en ole enää niin tiiviisti osa vanhempani elämää, siis siitä lähtien kun muutin omilleni.

En osaa sanoa millainen olen itse sitten kun lapset kasvavat aikuiseksi... Kyllä sitä kuitenkin jostain syystä odotan.

Vierailija
138/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl mä vaistoan sen ja ymmärrän rivien välistä että vanhempani tahtovat viettää leppoisia eläkevuosiaan rauhassa ilman häiriötekijöitä.

Täytyy kysyä voiko mennä kylään taikka yöksi. Usein kysyy kuinka kauan aijotte viipyä. Monesti loukkaannun mutta en kehtaa alkaa vääntämään asiasta.

Tunnen että en ole enää niin tiiviisti osa vanhempani elämää, siis siitä lähtien kun muutin omilleni.

En osaa sanoa millainen olen itse sitten kun lapset kasvavat aikuiseksi... Kyllä sitä kuitenkin jostain syystä odotan.

Voisitko  sitten ihan oikeasti oivaltaa että sä  et  ole enää tiivis osa vanhempiesi elämää eikä sun edes pidä olla koska olet jo aikuinen ja asut omillasi. On ihan ok että vanhemmat kysyvät kauanko viivyt eikä  sun kuulu loukkaantua siitä. Sinä et asu siellä enää. Tajuatko? Vanhemmilla on oikeus omaan elämään. Joten soitat ja kysyt sopiiko heille vierailu  etkä  oleta että aina sopii. Vanhemmat eivät ole olemassa vain sinua varten. Kasva aikuiseksi.

Vierailija
139/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, jollei lapsi saa tulla omaan kotiinsa! Minä olen sanonut lapsilleni, että teille on aina ovi avoinna niin kauan kuin minä elän ja koti on olemassa. Ja vaikka mitä olisi sattunut, kotona haavat parantuu.

Ei se ole enää lapsen  oma koti sen jälkeen kun sieltä on maailmalle lähdetty. Se on vanhempien koti. Aikuisen lapsen koti on muualla.

Vierailija
140/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sanoa jälkeenpäin, että voisivat ilmoittaa ennen kuin ovat tulossa.