Aikuiset lapset yllättäen kotiin pääsiäiseksi?
Haluatteko aikuisten (yli 18v) muualla asuvien lastenne ilmoittavan teille, jos tulevat pääsiäisen ajaksi teille kotiin?
Meillä yhtäkkiä tilanne että luultiin olevamme kahden koko pääsiäinen mutta tänään tuleekin kaksi nuorta ja molemmilla kumppanit mukana. Viipyvät ehkä lauantaihin, ehkä maanantaihin, kuulemma. Vartin ennen tuloaan ilmoittivat.
Kommentit (235)
Ja voi mun vanhemmat käyttää mun asuntoa vaikken olis täällä. Ei niiden tarvi hotellia sen takia varata jos olen itse pois ja he haluavat pääkaupunkiseudulle. Samoin mun velikin. Ei mun perhe ole mulle vieras, mä rakastan niitä ja vietän mielellään aikaa ja autan tarvittaessa. Ei sen ruuan tarvi olla parempaa ku menee vanhemmille tai kahvin kanssa yhtää mitään. En normaalistikkaa syö mitään pullia, joten ei tarvitse mun takia. Toki mun vanhemmat ei mun takia stressaa, me eletään kaikki omina itsenämme.
Ai niin seurusteletteko te koko ajan? Viimeksi katottiin isän kanssa 4 tuntia putkeen yhtä sarjaa mihin ollaan koukussa. Välillä muutama sana vaihdettiin, mutta ei meidän tarvi seurustelemalla seurustella, kuten vieraiden kanssa.
En voi käsittää mikä saisi ihmisen tekemään tällaisen aloituksen omista lapsistaan AV:lle. Kommunikaatio ja kasvatus on selkeästi toiminut loistavasti teidän perheessä.
No me ollaan niin paljon yhteydessä omien kotoa muuttaneiden lastemme kanssa ettei tuollaista ylläriä voisi tulla:) Saisimme varmaan tietää asioista jo päiviä tai viikkoja ennen. Tosin he käyvät meillä muutenkin niin usein (asuvat 20-30km säteellä) ilman isompia ilmoitteluja. Kotona on aina ovet auki ja kaapeissa ruokaa!
Huomenna taas tulevat, ihanaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kerran ollut 3 tuttavapariskuntaa illallisella (pitkän kaavan mukaan), kun poika avovaimonsa kanssa pyyhkäisi käymään, omilla avaimilla tietty, kun "kukaan ei tullut avaamaan". Miniä loukkaantui sydänjuuria myöten, kun heitä ei kutsuttu illallispöytään ja ilmoitin, että kutsutta tulleet saa luvan viettää aikaansa alakerran takkatuvassa. Ilman meille aikuisille tarjottuja herkkuruokia.
Myöhemmin asiaa käytiin läpi ja totesin pojalle, että jos hän käyttäytyy kuin lapsi, niin hän saa lapsen kohtelun. Aikuinen osaa ilmoittaa etukäteen ja kysyä, sopiiko.
Voi taivas. Tuliko hyvä mieli kun sait vähän koulutettua. Minä olisin kattanut pöytään kaksi lautasta lisää ja illallinen olisi jatkunut siitä poika ja avovaimonsa mukanaan.
Ja mitä niille lautasille olisi laitettu? Annokset oli valmiita, ei mitään buffet-tyyliä, joten olisiko siellä sitten pitänyt napsia muiden annoksista pois, että saadaan lisäporukalle omansa? Jos esimerkiksi on 8 pihviä niin on 8 pihviä, ei yhtää enempää.
Ok, meillä ruokaa tehdään aina ylimääräistä. Ehkä mä olisi tossa tilanteessa sanonut että tulkaa toiste, nyt omaan kotiin.
Meillä illallinen pitkän kaavan mukaan on ihan riittävä ilman ylimääräisiä pihvejä. On alkukeitto/ salaatti, pääruoka ja jälkiruoka, ehkä aluksi jopa jotain pientä ruokahalua herättämään. Annokset on tarkasti mietitty, ei mitään mättöä. Tarkoituksena ei ole ahmia vaan maistella kauden antimia. Ei siinä oteta lapsille lautasia ja nokkamukeja, kun he ovat päättäneet palata mamman helmoihin. Sormiruokailkoot alakerrassa.
Siis en itsekään olisi keskeyttänyt illallista tai ruvennut yllätysruokailijoille annoksia keksimään, mutta täytyy kyllä sanoa että asenteesi on jäätävä. Ei ihme että miniä veti herneen nenään, jos tuolla tyylillä asian ilmoitit. Tosin, jos olisin miniäsi, niin varmasti sun asenne olisi muutenkin jo tuttu, enkä suostuisi mitään yllätysvierailuja luoksesi tekemäänkään.
Eiköhän jokaisen juhlia järjestävän asenne olisi aika lailla jäätävä,jos olisi järjestänyt illalliset vaikka tuttavien 30 vuoden avioliiton kunniaksi tai kestitäkseen liiketuttavia ja sitten ovesta tupsahtaa aikuinen lapsi kumppaneineen olettaen, että heillekin on paikat juhlapöydässä. Ihan vain siksi, että he nyt päättivät tulla käymään ja koska kyseessä on toisen lapsuudenkoti, niin siellä tasapuolisuuden vuoksi kaikille on samaa ruokaa.
Meillä on kyllä ollut aina itsestään selvää että lapset (vauvasta saakka) ovat olleet samassa pöydässä oli vieraana kuka tahansa. Ja jos joku tulee yllättäen kesken aterian katetaan hänelle lautanen muiden jatkeeksi, kyllä ruokaa on aina sen verran että varmasti riittää.
Ihan en tiedä miksi kutsuisin ventovieraita meille illallisille, kaikki muut mahtuvat samaan pöytään tuttujen ja perheenjäsenten kanssa. Huomenna on vuorossa juhlat joihin tulee 3 ystäväpariskuntaa ja parin perheen teinit ovat nyt meidän kuopuksen kanssa mukana. Ei meillä ole aikuisten juhlia erikseen??
Meillä lapset on kasvatettu niin, että ilmoittavat aina tulostaan hyvissä ajoin, ja jos tulevat pitemmäksi aikaa, kysyvät että sopiiko se meille. Ovat toki aina tervetulleita ja tietävät sen, mutta ymmärtävät että tilanne ei ole enää sama kuin heidän kotona asuessaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluatteko aikuisten (yli 18v) muualla asuvien lastenne ilmoittavan teille, jos tulevat pääsiäisen ajaksi teille kotiin?
Meillä yhtäkkiä tilanne että luultiin olevamme kahden koko pääsiäinen mutta tänään tuleekin kaksi nuorta ja molemmilla kumppanit mukana. Viipyvät ehkä lauantaihin, ehkä maanantaihin, kuulemma. Vartin ennen tuloaan ilmoittivat.
Ei mikään ongelma, koska kaupat ovat auki koko ajan. Kolmesta lapsestamme kaksi asuu lähellä ja yksi kauempana. He ovat aina tervetulleita ja pidämme yhteyttä niin tiheään, että matkat sun muut selviävät hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kerran ollut 3 tuttavapariskuntaa illallisella (pitkän kaavan mukaan), kun poika avovaimonsa kanssa pyyhkäisi käymään, omilla avaimilla tietty, kun "kukaan ei tullut avaamaan". Miniä loukkaantui sydänjuuria myöten, kun heitä ei kutsuttu illallispöytään ja ilmoitin, että kutsutta tulleet saa luvan viettää aikaansa alakerran takkatuvassa. Ilman meille aikuisille tarjottuja herkkuruokia.
Myöhemmin asiaa käytiin läpi ja totesin pojalle, että jos hän käyttäytyy kuin lapsi, niin hän saa lapsen kohtelun. Aikuinen osaa ilmoittaa etukäteen ja kysyä, sopiiko.
Voi taivas. Tuliko hyvä mieli kun sait vähän koulutettua. Minä olisin kattanut pöytään kaksi lautasta lisää ja illallinen olisi jatkunut siitä poika ja avovaimonsa mukanaan.
Ja mitä niille lautasille olisi laitettu? Annokset oli valmiita, ei mitään buffet-tyyliä, joten olisiko siellä sitten pitänyt napsia muiden annoksista pois, että saadaan lisäporukalle omansa? Jos esimerkiksi on 8 pihviä niin on 8 pihviä, ei yhtää enempää.
Ok, meillä ruokaa tehdään aina ylimääräistä. Ehkä mä olisi tossa tilanteessa sanonut että tulkaa toiste, nyt omaan kotiin.
Meillä illallinen pitkän kaavan mukaan on ihan riittävä ilman ylimääräisiä pihvejä. On alkukeitto/ salaatti, pääruoka ja jälkiruoka, ehkä aluksi jopa jotain pientä ruokahalua herättämään. Annokset on tarkasti mietitty, ei mitään mättöä. Tarkoituksena ei ole ahmia vaan maistella kauden antimia. Ei siinä oteta lapsille lautasia ja nokkamukeja, kun he ovat päättäneet palata mamman helmoihin. Sormiruokailkoot alakerrassa.
Siis en itsekään olisi keskeyttänyt illallista tai ruvennut yllätysruokailijoille annoksia keksimään, mutta täytyy kyllä sanoa että asenteesi on jäätävä. Ei ihme että miniä veti herneen nenään, jos tuolla tyylillä asian ilmoitit. Tosin, jos olisin miniäsi, niin varmasti sun asenne olisi muutenkin jo tuttu, enkä suostuisi mitään yllätysvierailuja luoksesi tekemäänkään.
Eiköhän jokaisen juhlia järjestävän asenne olisi aika lailla jäätävä,jos olisi järjestänyt illalliset vaikka tuttavien 30 vuoden avioliiton kunniaksi tai kestitäkseen liiketuttavia ja sitten ovesta tupsahtaa aikuinen lapsi kumppaneineen olettaen, että heillekin on paikat juhlapöydässä. Ihan vain siksi, että he nyt päättivät tulla käymään ja koska kyseessä on toisen lapsuudenkoti, niin siellä tasapuolisuuden vuoksi kaikille on samaa ruokaa.
Meillä on kyllä ollut aina itsestään selvää että lapset (vauvasta saakka) ovat olleet samassa pöydässä oli vieraana kuka tahansa. Ja jos joku tulee yllättäen kesken aterian katetaan hänelle lautanen muiden jatkeeksi, kyllä ruokaa on aina sen verran että varmasti riittää.
Ihan en tiedä miksi kutsuisin ventovieraita meille illallisille, kaikki muut mahtuvat samaan pöytään tuttujen ja perheenjäsenten kanssa. Huomenna on vuorossa juhlat joihin tulee 3 ystäväpariskuntaa ja parin perheen teinit ovat nyt meidän kuopuksen kanssa mukana. Ei meillä ole aikuisten juhlia erikseen??
Me järjestämme kotona työhön liittyviä muodollisia illallisia. En ole tuo edellinen kirjoittaja. Silloin lapset touhuavat hiljaa eri kerroksessa, ja heille on eri ruuat. Tosin ihan joka kerta on käynyt niin, että kokki ja tarjoilija pakkaavat jääkaappiin ylimääräiset ruuat, jota siis aina on, vaikka tehdäänkin valmiit annokset. Voihan joku aina mennä pieleen. Ja lapset saavat jälkikäteen syödä niitä.
Mutta kotoa poismuuttanut on aina tervetullut meille, vaikka toki tuossa tilanteessa nopeasti kuiskutettaisiin (ystävällisesti), mikä on tilanne, ja juttelua jatkettaisiin myöhemmin.
Omien tuttujen kesken vietämme iltaa paljon rennommin, joten silloin kaikki varmasti tervehtisivät kaikkia, ja nuoret halutessaan joko söisivät aikuisten tai lasten porukoissa.
Kyllä minäkin haluaisin ilmoituksen hieman aiemmin.Juurikin tuon ruoka-asian vuoksi.Voihan yllätysvieraat tuoda jotain mukanaan vaikka tulevatkin "kotiin"vierailulle..........
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ilmoittaa ajoissa, jos aikoo saada ruokaa. Kysyn vähintään viikkoa aikaisemmin, onko joku tulossa viikonloppuna tai juhlapyhinä käymään, ja jos vastaus on ei, niin en hanki yhtään ylimääräistä ruokaa. Jos vastaa ehkä, niin muistutan, että minullakin on omia menoja, saattaa olla, että en ole kotona.
Ruokaa meillä ei ainakaan olisi tarjolla, vierashuonekin toimii tällä hetkellä ompeluhuoneena, joten vieraat saisivat nukkua olohuoneen lattialla. Siellä ei ole edes televisiota viihdykkeenä.
Ja illalla muistuttaisin, että jääkaapin aamiaistarpeet ovat minulle. Jos ne on syöty, niin perjantaista tulee pitkä.
Tämä sama on kirjoittanut monta viestiä ketjuun. Mutta tämä on kyllä pahin.
Miksi ompeluhuoneessa ei voisi nukkua? Miten joku voi sanoa että aamiaistarpeet on minulle, muut ei saa ottaa? Ei niin sanota kenelläkään.
Pitkäperjantainakin on kaupat auki ja puuroa saa ison kattilallisen. Ei kukaan toimi niin että syö itse ja katsoo kun muut on nälissään.
ÄlytönEn ainakaan minä halua nukkua nuppineulojen päällä ompeluhuoneessa, jossa ei ole edes sänkyä. Ja toiseksi jos lapset tulevat yllättäen eikä heille ole ruokaa, niin eikö niiden aikuisten lasten tehtävänä ole lähteä sitä ostamaan? Jos eivät tätä tajua, niin ilman muuta aamiaistarpeet ovat sen, joka kodissa asuu ja nuoriso voi lähteä vaikka ABC:lle, jos on niin ajattelematon, ettei tajua yhden rahkan ja avocadon riittävän vain yhdelle syöjälle.
Hemmetin hasardi ompeluhuone sinulla, kun nuppineulat on levällään niin, että niiden päälläkin pitää nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kolme tuttavapariskuntaa", varmaan siis tuttavia lapsellekin.
Oli ketä oli niin ei emäntä ainakaan tunnelmaa kohota alkamalla lasten kanssa riidellä ja alakertaan patistaa
Ainakin meillä vanhempien tuttavat ovat vanhempien tuttavia, ei koko perheen. Ihan samalla tavalla kuin lapsen tuttavat ovat hänelle tuttuja, ei vanhemmille. Millaisessa symbioosissa te oikein elätte lastenne kanssa, jos liike-elämästä tutuiksi tulleet on teinienkin kavereita?
Lisäksi kaikilla aikuisilla on oikeus olettaa, että heille ei tupsahda yllättäen väkeä. Tuskin tuossakaan tilanteessa on riidelty, kutsujen emäntä on vain ilmoittanut lapselle ja tämän puolisolle, että he eivät ole tervetulleita vieraiden joukkoon saati syömään vieraille varattuja ruokia.
Aika outoa, ettei tuossakaan pojan tyttöystävällä ollut sen vertaa pelisilmää, että olisi tajunnut parhaaksi vaihtoehdoksi matkan jatkamisen eteenpäin sen sijaan että ryhtyi ällittelemään lapsellisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ilmoittaa ajoissa, jos aikoo saada ruokaa. Kysyn vähintään viikkoa aikaisemmin, onko joku tulossa viikonloppuna tai juhlapyhinä käymään, ja jos vastaus on ei, niin en hanki yhtään ylimääräistä ruokaa. Jos vastaa ehkä, niin muistutan, että minullakin on omia menoja, saattaa olla, että en ole kotona.
Ruokaa meillä ei ainakaan olisi tarjolla, vierashuonekin toimii tällä hetkellä ompeluhuoneena, joten vieraat saisivat nukkua olohuoneen lattialla. Siellä ei ole edes televisiota viihdykkeenä.
Ja illalla muistuttaisin, että jääkaapin aamiaistarpeet ovat minulle. Jos ne on syöty, niin perjantaista tulee pitkä.
Tämä sama on kirjoittanut monta viestiä ketjuun. Mutta tämä on kyllä pahin.
Miksi ompeluhuoneessa ei voisi nukkua? Miten joku voi sanoa että aamiaistarpeet on minulle, muut ei saa ottaa? Ei niin sanota kenelläkään.
Pitkäperjantainakin on kaupat auki ja puuroa saa ison kattilallisen. Ei kukaan toimi niin että syö itse ja katsoo kun muut on nälissään.
ÄlytönEn ainakaan minä halua nukkua nuppineulojen päällä ompeluhuoneessa, jossa ei ole edes sänkyä. Ja toiseksi jos lapset tulevat yllättäen eikä heille ole ruokaa, niin eikö niiden aikuisten lasten tehtävänä ole lähteä sitä ostamaan? Jos eivät tätä tajua, niin ilman muuta aamiaistarpeet ovat sen, joka kodissa asuu ja nuoriso voi lähteä vaikka ABC:lle, jos on niin ajattelematon, ettei tajua yhden rahkan ja avocadon riittävän vain yhdelle syöjälle.
Hemmetin hasardi ompeluhuone sinulla, kun nuppineulat on levällään niin, että niiden päälläkin pitää nukkua.
Sängyttömyys olisi minulle isompi ongelma. Kyllä siinä voi päätyä nukkumaan sen ainoan lattialle pudonneen nuppineulan päälle. Ompeluhuoneet kun on työhuoneita, joissa tehdää töitä tai harrastetaan vakavissaan. Sovitusnuket, leikkuupöytä, silityslauta ja -rauta käyttövalmiina, työpöydät saumurille ja ompelukoneelle jne. vievät sen verran tilaa, että ei siellä ilokseen nuku.
Vai onko sinulle ompeluhuone joku kaksi kangaspalaa ompelukoneen vieressä?
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää mikä saisi ihmisen tekemään tällaisen aloituksen omista lapsistaan AV:lle. Kommunikaatio ja kasvatus on selkeästi toiminut loistavasti teidän perheessä.
Tämä on keskustelupalsta. Tästä myös huomaa, miten erilaisia tapoja perheillä on. korostan vielä, että erilaisia tapoja, ei toisia huonompia tai parempia.
Olen jo aiemmin kirjoittanut, että minusta on suotavaa, että lapset ilmoittavat etukäteen saapumisestaan. Meillä ei arkisin todellakaan syödä niin hyvin mitä lasten vierailluilla, joten haluan tarjota nälkäisenä saapuvalle lapselle muutakin kuin kaurapuuroa tai munakasta.
Minulla on aina kuivamuonaa. Mm kananmunia kaapissa. Aikuiset lapset osaisi niistä tehdä itselleen ruoan tarvittaessa. Meillä lapset mahtuu aikuisten kanssa samaan ruokapöytään. Voin puolittaa oman pihvini heidän kanssaan. Sopu on aina antanut tilaa. Meillä taitas vieraat kiusaantua ellei lapsia otettaisi mukaan. Mä ainakin kiusaantuisin kyläpaikassa, jos lapsille suututtaisiin heidän poiketessaan kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika ääliölapsia sinulla kyllä olisi.
Minä ymmärtäisin mennä vaikka keittiöön (tuskin siellä nyt syötte?), en olettaisi tulla farkussani juhlapöytään. Minun vanhenpani tuttavat tietävät, että heillä on lapsia, joten ei sen nyt mikään maanmyllistysylläri pitäisi olla?
Mikä ihmeen tasapuolisuusruoka kaikille? Joku on vegaani, toinen syö lihaa jo muutenkin. Enkä ole tottunut, että äiti tai isä valmistaa minulle ruokaa - osaan ihan itse tehdä tuon osuuden tai tilata vaikka pizzan. Kaupat on avoinna 7/24.
"kolme tuttavapariskuntaa", varmaan siis tuttavia lapsellekin.
Oli ketä oli niin ei emäntä ainakaan tunnelmaa kohota alkamalla lasten kanssa riidellä ja alakertaan patistaa