Työttömän on jatkossa haettava 15 työpaikkaa per 3 kk
Kommentit (191)
Ei nuo toteudu!
Tässä on enää 19 kk aikaa siihen, kun te-toimistot lakkautetaan ja maakunnat alkavat vastata työnvälityksestä. Niillä ei ole edes sähköistä järjestelmää siihen, joten ei kukaan pysty valvomaan tuollaisia asioita. Yksityiset työnvälitysformat taas ovat ihan suoraa sanoneet, että ne eivät aio alkaa luvatuilla palkkioilla kyttämään ketään, koska ne saavat rahansa asiakkaiden töihinmenosta, ei pilipalikursseista.
Tämä on Sipilän hallituksen hassunhauska leikki, jonka virkamiehet kyllä ajavat alas. Jos nykyiseen työhallinnon järjestelmään tehdään nuo nyt esitety muutokset, niin hintalappu on yli miljoona euroa - ei sitä ryhdytä yhtä vuotta varten tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuota pystytään muka valvomaan? Ilmoitat työkkärille mihin olet hakenut, ja sieltä soitetaan työnantajille?
Täysin kuolleena syntynyt ajatus, niin kuin muutkin tämän hallituksen työttömien kyykytys- projektit.
En tiedä, mutta itse kun olen saanut toimeentulotukea työttömyyden aikana, on sinnekin pitänyt todistaa hakevansa koko ajan työtä eli oon käytännössä lähetellyt niitä s-postivastauksia/-vahvistuksia paikkojen hakemisesta joita saa ainakin kun hakee kunnalle/valtiolle (kaikista muista paikoista ei kyllä saa mitään vastausta). Tai tämä ainakin silloin kun kunta hoiti tt-tukea, nyt kun Kelalta hain, eivät vaatineet mitään.
Ihan naurettavaa touhua. Varmaan työnantajiakin ottaa päähän lukea hakemuksia ihmisiltä josta ei siihen työhön ole. Eli ihan yhtälailla työttömien kiusaaminen on myös työnantajien kiusaamista ja ajanhukkaa.
Ollaanpas sitä nyt huolissaan, miten työnantajaraukka pärjää hakemusten kanssa. Taita enemmän joitakuita pelottaa, että tulee valituksi, kun jo suunnitellaan miten niiden hakemusten kanssa pelleillään.
Kannattaa hakea valtiolle. Niihin työpaikkoihin on harvoin muodollista pätevyysvaatimusta ja hakemukset diarioidaan, joten todistus hakemisesta on helppo saada.
Aika vähän. 15kpl/viikko olis hyvä. Paitsi jos näin tekisivät eivät olisi työttömiä :)
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, pääsen matkustelemaan, kun haen työpaikkoja mahdollisimman kaukaa ja päästessäni haastatteluun maksatan reissut TE-toimistolla. Sitoudun jatkossa entistä tiukemmin työnhakuun eli haen "työtarjousten" ja omaa koulutusta vastaavien työpaikkojen lisäksi myös kaikkia muita "sopivia" työpaikkoja. Ei tule TE-toimisto pysymään laskuissa mukana!
Peruspäivärahalla esim. ei voi tehtä tuota. Työkkäri maksaa vain ..olikohan se 80 % noista kuluista, eli esim. 120 e haastattelumatka junalipusta joudut itse maksamaan 24 ekee. Neljä tällaista reissua tekee 100 ekeä, ja se on monelle jo liikaa.
Katsoin huvikseni pääkaupunkiseudun avoimia työpaikkoja. Yllättävän monessa ei ollut ilmoitettu mitään koulutusta. Joten pelkän peruskoulun käynyt suurperheen kotiäiti, joka osaa auttavasti ruotsia ja hyvin englantia, voi hakea vaikka EU-komission jonkin johtajan pestiä. Vaatimuksena kun oli em kielitaito, johtamistaidot sekä lisäksi EU-lainsäädännön tuntemus. Tuon viimeisen voi unohtaa, koska laittaahan työkkärikin työnhakuosoituksia, vaikka työttömällä ei olisikaan kuin osa vaadituista ominaisuuksista ja taidoista. Eiku vaan hakemaan paikkaa :)
Miksi työttömät eivät haet vaan kaupan kassalle duuniin? Sinne on helppo päästä ja ei tarvita koulutusta.
Ja ennen kun hyökkäätte minua vastaan niin kerron. Veljeni on nyt kohta 25 vuotta ollut kauppias (toinen niistä isosta ketjusta) ja hänellä lähes koko ajan ollut pulaa työntekijöistä. Monesti ollaan keskusteltu aiheesta ja häntäkin ihmetyttää, miksi pitkäaikaistyöttömiä ei hänelle juurikaan hae. Miksi ei? Saisi hyvän työpaikan, jossa kunnon lisät ja vuorojakin saisi tehdä niin paljon kuin huvittaa. Näissä isoissa ketjuissa työntekijöistä myös pidetään huolta; on ilmainen työterveyslääkäri jne. Täyttä työviikkoa tekevä tienaa myös enemmän kuin kotona oleva, joten ei voi siitäkään johtua.
Vierailija kirjoitti:
Kuka näitä idioottimaisia "työllistymiskeinoja" työministeriössä oikein keksii?! Nää on niin täysi vitsi... miten niille idiooteille saa taottua päähän että TÖITÄ EI OLE KAIKILLE TYÖTTÖMILLE! Määränä tuo ei ole paljon, mutta työnantajia tuossa vain kiusataan 😡 Järki hoi!
Oikeasti pitäisi mm. laittaa laki, että myös sinkku voi verovähentää työn takia otetun kakkoskämpän vuokran ansiotulovähennyksinä. Nythän tämä on vain perheellisten oikeus. Sinkut olisi ihan vapaita tähän, mutta suurin osa on niin köyhiä ( = palkat niin naurettavia), että ei pysty millään pitämään kahta asuntoa. Ja ei, muuttaminen 2 kk-4 kk, 6 kuukaudenkin pätkätöiden perässä paikkakunnilta toiselle ei ole sen halvempaa, tai käytännössä edes mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ollaanpas sitä nyt huolissaan, miten työnantajaraukka pärjää hakemusten kanssa. Taita enemmän joitakuita pelottaa, että tulee valituksi, kun jo suunnitellaan miten niiden hakemusten kanssa pelleillään.
Ei pelota yhtään. Lähtisin heti koulutusta ja työkokemusta vastaavaan työhön. Aion hakea myös muita työpaikkoja, jotta TE-toimisto saa vastinetta "työllistämisponnisteluilleen." Mihinkään päiväkerhotoimintaan en tule lähtemään, jos voin sen vain välttää hakemalla työpaikkoja e-r-i-t-t-ä-i-n aktiivisesti. Kesällä voisi lähteä myös ulkomaille työtä etsimään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät eivät haet vaan kaupan kassalle duuniin? Sinne on helppo päästä ja ei tarvita koulutusta.
Ja ennen kun hyökkäätte minua vastaan niin kerron. Veljeni on nyt kohta 25 vuotta ollut kauppias (toinen niistä isosta ketjusta) ja hänellä lähes koko ajan ollut pulaa työntekijöistä. Monesti ollaan keskusteltu aiheesta ja häntäkin ihmetyttää, miksi pitkäaikaistyöttömiä ei hänelle juurikaan hae. Miksi ei? Saisi hyvän työpaikan, jossa kunnon lisät ja vuorojakin saisi tehdä niin paljon kuin huvittaa. Näissä isoissa ketjuissa työntekijöistä myös pidetään huolta; on ilmainen työterveyslääkäri jne. Täyttä työviikkoa tekevä tienaa myös enemmän kuin kotona oleva, joten ei voi siitäkään johtua.
Ei muuten pääse. Pitää osata käyttää kassakoneita ym. Esim. itse en päässyt valintatalotyökokemuksella (1980-l loppu) isossa kaupungissa kaupan kassaksi.
Akateemisena en kelvannut grillillekään - sanoi suoraan, että ei ota tämäntyyppisiä, kun emme kuulemma tee mitään.
Eihän tuo nyt hirveän paha ole. Laittaa vaan saman riisutun perushakemuksen moneen paikkaan. Jatkaa niiden oikeiden hakemusten kanssa vaan samaan malliin kuin ennenkin. Pitääkin tehdä niin perus hakemus että sen voi lähettää ihan mihin tahansa paikkaan ilman päivityksiä niin eivät nämä pakkohakemukset vie aikaa niiltä oikeilta.
Itse olin jo ehtinyt ottaa sen linjan että tällä kertaa en stressaa työttömyyttä ja lähetä hirveää hakemysmäärää. Ne työt kun on aina löytyneet niillä hakemuksilla jotka on tehnyt ajan kanssa hyvien työnäytteiden kera.
Se etu tuosta tietty on, että kehtaa sitten laittaa hakemuksia myös niihin paikkoihin joihin oma osaaminen ei aivan riitä. Työnantajat varmaan ilahtuvat 😀
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/3-9565375
Muuten karenssi
Huomasitko, että tuo on vasta pohdintaa. Luultavasti ei toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, pääsen matkustelemaan, kun haen työpaikkoja mahdollisimman kaukaa ja päästessäni haastatteluun maksatan reissut TE-toimistolla. Sitoudun jatkossa entistä tiukemmin työnhakuun eli haen "työtarjousten" ja omaa koulutusta vastaavien työpaikkojen lisäksi myös kaikkia muita "sopivia" työpaikkoja. Ei tule TE-toimisto pysymään laskuissa mukana!
Peruspäivärahalla esim. ei voi tehtä tuota. Työkkäri maksaa vain ..olikohan se 80 % noista kuluista, eli esim. 120 e haastattelumatka junalipusta joudut itse maksamaan 24 ekee. Neljä tällaista reissua tekee 100 ekeä, ja se on monelle jo liikaa.
"Matkakustannusten korvausmäärä
Matkakorvauksen määrä perustuu matkan kilometreihin kerrottuna 0,21 eurolla. Matkakustannukset korvataan kokonaan siltä osin kuin ne ylittävät 12 euroa, kuitenkin enintään 200 euroa.
Yöpymiskustannusten korvaus perustuu aiheutuneisiin kustannuksiin. Korvaus voi olla enintään 80 euroa vuorokaudessa."
Lähde ja lisätietoa:
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kustannukset_ja_avustus/in…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten pääse. Pitää osata käyttää kassakoneita ym. Esim. itse en päässyt valintatalotyökokemuksella (1980-l loppu) isossa kaupungissa kaupan kassaksi.
Akateemisena en kelvannut grillillekään - sanoi suoraan, että ei ota tämäntyyppisiä, kun emme kuulemma tee mitään.
En kelvannut minäkään kaupan kassalle. En tiedä miksi. Syytä ei kerrottu.
Siivoojan paikkakin jäi saamatta liian korkean koulutuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Hö? Tuosta vietäisiin VAIN yhden työttömyyspäivän korvaus... vittu se mihinkään kannusta näitä luusereita!
Koko pirun työttömyyskorvaus poikki, niin alkaa työnteko kiinnostamaan, ja alkaa kelvata ne "koulutusta huonommatkin hommat"---niistä kun kelpaa nyt rinta rottingilla kieltäytyä, ja elää sen aataminaikaisen koulutustittelinsä myötä yhteiskunnan rahoilla!
"Koulutusta huonommat hommat" tuntuu olevan ongelma työnantajille, ei työnhakijoille. Kukaan työnantaja ei edes kutsu haastatteluun, kun lukee hakemuksesta mun korkeakouluopinnot ja 25 vuoden työkokemuksen. Edes kaupankassaksi en pääse vaikka olisin kaikkia meidän paikkakunnan prisman kassoja parempi, osaan hymyillä ja jutella ventovieraille, en harrasta violettejä hiuslisäkkeitä enkä tekokynsiä.
Voiko pupuleikit mainita cv:ssä, entä voiko masunhierontaleikin paria käyttää suosittelijana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työkkäri maksaa 200 e/matka (vähennettynä omavastuu 12 e) ja tämän saa myös haastattelumatkoista ulkomaille. jos sinulla on kavereita Lontoossa tms. ja haluat käydö heitä tapaamassa, niin keksi joku pubi, jossa käyt jututtamassa kaverisi kaveria, työhaastattelu se on sekin. Halvat matkat maksaa vähän yli 100 e ja hotelliyö 80 e, joten käytännössä Suomen valtio maksaa minilomasi.
Ei tuo ole paha. Itse lähetän kyllä tuon määrän hakemuksia lyhyemmässäkin ajassa. Vielä kun pääsisi joskus haastatteluun..