Arman ja romanit, jäikö jokin mietityttämään?
Paljon kommentoitiin täällä että ohjelma jäi pintaraapaisuksi. Niinhän se oli, ohjelman aikana on mahdollisuus esittää tietoa vain rajallisesti ja kaikesta ei voi julkisesti puhua, koska ohjelmaa katsoivat monet vanhemmatkin ihmiset.
Jäikö joku kysymys mietityttämään? Joku, jolle et saanut ohjelmassa vastausta tai joku asia, jota haluat tarkentaa?
Asiattomiin kommentteihin en vastaa.
Kommentit (437)
Vierailija kirjoitti:
Miks romaanit aina kaupittelemassa Tallinnnasta tuotuja kopio verkkapukuja kaupan edessä & ravintoloissa?
Ja naishenkilö.
Ainakin täällä keski-suomessa päin.
Yrittävät elättää itsensä perinteisesti, eli tekemällä kauppaa. Sitähän sitä on joskus aiemminkin tehty. Mulla ei ole kauppaamisesta kokemuksia eli voin vakuuttaa että ainakaan ihan kaikki romaninaiset eivät kauppaa Tallinnasta tuotuja verkkapukuja kauppojen edessä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romanit sanovat kunnioittavansa vanhempia ihmisiä. Miksi he sitten huutavat julkisilla paikoilla niin kovaan ääneen. Varsinkin vanhempia ihmisiä tämä häiritsee. Tätä kaksinaismoralismia romaneissa olen aina ihmetellyt.
Tähän kovaäänisyyteen vastasinkin jo. Ikäväähän se on, jos joku - olipa kuka tahansa - ei osaa käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla. Eiköhän huutaminen häiritse ketä tahansa :)
No, miksi ne romanit sitten huutavat?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä piti ottaa noin stereotypinen malli? Minulla on muutamia romanituttuja, jotka elävän kutakuinkin samanlaista elämää kuin minä eli käyvät töissä, maksavat asuntolainaa, kuljettavat lapsia harrastuksissa jne. Miehet tiskaavat ja naiset käyvät pilates-tunneilla. Vanhempien ihmisten kunnioitus on erilaista kuin muilla suomalaisilla, mutta ei heillä tuollaisia tabuihin takertumisia ole. Haluttiinko siis tarkoituksella tehdä ohjelma eroista sen sijaan että olisi tehty ohjelma sopeutumisesta?
Luulen, että ohjelmassa tabujen ilmeneminen korostui ja tuon ohjelman perusteella niistä saa helposti väärän kuvan. On eri asia puhua tabuista kameran edessä, kuin arkielämässä jonkun kanssa silloin kun sitä ei kukaan ole näkemässä tai kuulemassa. Romaneita on erilaisia ja myös tapakulttuurin noudattaminen vaihtelee paljon ihan saman paikkakunnankin sisällä.
Minusta tuossa ohjelmassa esitettiin asiat perinteisesti. Mutta siksikin tuo ohjelma oli pintaraapaisu, koska muuttuuhan se elämä meilläkin ja samaan tapaan kuin valtaväestöllä, myös naisen ja miehen roolit muuttavat ajan mittaan muotoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romanit sanovat kunnioittavansa vanhempia ihmisiä. Miksi he sitten huutavat julkisilla paikoilla niin kovaan ääneen. Varsinkin vanhempia ihmisiä tämä häiritsee. Tätä kaksinaismoralismia romaneissa olen aina ihmetellyt.
Tähän kovaäänisyyteen vastasinkin jo. Ikäväähän se on, jos joku - olipa kuka tahansa - ei osaa käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla. Eiköhän huutaminen häiritse ketä tahansa :)
No, miksi ne romanit sitten huutavat?
Johan minä tähän vastasin :)
Vierailija kirjoitti:
Jos hakee toimeentulotukea/asumistukea, voiko kulttuurisyistä vaieta asumisjärjestelyistään?
- Elätkö avoliitossa?
- Tästä en voi puhua.
-Miksi et asu avovaimosi ja lastesi kanssa samassa asunnossa?
- Tämä on kielletty aihe.
Totta kai jokaisen on annettava oikeelliset tiedot niihin lomakkeisiin, joilla jotakin etuutta haetaan. Kysymys tässä vaikenemisessa ja vastaamatta jättämisessä on siitä, että kyseiset miehet eivät voineet puhua parisuhdestatuksestaan julkisesti kameroiden edessä. Esimerkiksi yksityiskeskustelussa Armanin kanssa he olisivat voineet vastata tähän avoimemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen seksielämä romaneilla on? Harrastetaanko oraalista seksiä? Kuinka usein seksiä harrastetaan? Onko seksi villiä vai klassista?
Suuseksi on tabu, koska likaista ja puhdasta ei sovi sekoittaa ja arvaat varmaan kumpaan ryhmään suu tai esimerkiksi intiimialueet kuuluvat. Kenenkään muun seksielämästä en osaa kertoa mitään ja omaani en halua täällä valottaa, mutta jokainen makunsa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mukavan oloisia tyyppejä tuossa haastateltiin, mutta kyllähän heistäkin ainakin kolme oli vankilataustaisia. Sinällään ihan mielenkiintoista kuulla kulttuuriin kuuluvasta vaikenemisesta. Ei se voi olla hyvä asia nuoria ajatellen.
Minäkin ajattelen, että nuoria ajatellen se ei ole hyvä. Jos nuorilla on ongelmia joista he eivät voi puhua vanhempiensa kanssa, niin ongelmia tulee herkästi lisää...
Vierailija kirjoitti:
Täyttä huumoria. Puhutaan lähes sairaalloisesti siisteydestä ja silti jokainen romaniperhe jonka tiedän asuu kuin siat pellossa. Ja näitä on tullut nähtyä paljon... olen vuokranantajapuolella töissä.
Ikävää, että sinun tiellesi on tullut tällaisia romaneja. Oma todellisuuteni ei kyllä näyttäydy tuollaisena, (vaikka en kyllä vuokralla asukaan.)
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla kaajolaisystäviä?
Muutamia löytyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kunniottavat vanhempia ? Se kunnioitus ei ylety valtaväestön vanhuksiin! Keinolla millä hyvänsä yrittävät höynäyttää ja päästä rahoihin käsiksi.
Olen samaa mieltä kuin sinäkin: tämä ei todellakaan kuulu vanhusten kunnioittamiseen! Myös jokainen vanhus ansaitsee tulla kunnioitetuksi, vaikka häveliäisyyttä ei valtaväestön vanhuksiin samalla tavalla sovellettaisikaan. Mutta nämä vanhusten ryöstelijät ja huijaajat eivät kyllä taida mitään täysiä kymppejä ollakaan.
Miksi keklu povarissa jos keittiövälineitä ei saa viedä keittiön ulkopuolelle? Mistä alkanut "perinne" että pitää saada asunto ylimmästä kerroksesta? 1970-luvulla vielä hevoskärryillä kierreltiin ja kerrostalon sisäpuolella oltu käytykkään?
Vierailija kirjoitti:
Eikö harmita jos näet ABC n edessä auton poikittain invaparkissa ja lauman manneja hölöttämässä ja lorvimassa. Toinen kysymys koskee sitä miesten takkimäärää. Miksi kolme nahkatakkia päällekkäin?
En koe tarvetta häiriintyä kenenkään muun tekemisistä, paitsi jos se jollain tavoin vahingoittaa omaa elämääni... Lähinnä harmittaa ne, jotka käytöksellään tai toimillaan pilaavat muiden maineen koska kyllähän ne samat asiat ulotetaan usein koskemaan ihan koko yhteisöä.
Nahkatakkeja ei kellään taida olla useita päällään. Yleensä miehillä on kauluspaita, jonka päällä on pusero tai ohuempi takki; nämä katsotaan molemmat siis päällyspuseroiksi. Päällyspuseron päällä on vielä tavallisesti takki. Paitasillaan esiintyminen ei ole ok. Eli siksi on paitaa, puseroa ja takkia päällekkäin.
Verikostosta ei puhuttu mitään, vaikka sitä tapahtuu kai nykyäänkin. Miten tämä ja muut väistämistä (siis suvut eivät saa asua samalla paikkakunnalla, etteivät loukkaaja ja loukattu kohtaa) vaikuttaa elämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunniottavat vanhempia ? Se kunnioitus ei ylety valtaväestön vanhuksiin! Keinolla millä hyvänsä yrittävät höynäyttää ja päästä rahoihin käsiksi.
Olen samaa mieltä kuin sinäkin: tämä ei todellakaan kuulu vanhusten kunnioittamiseen! Myös jokainen vanhus ansaitsee tulla kunnioitetuksi, vaikka häveliäisyyttä ei valtaväestön vanhuksiin samalla tavalla sovellettaisikaan. Mutta nämä vanhusten ryöstelijät ja huijaajat eivät kyllä taida mitään täysiä kymppejä ollakaan.
Minäkin tunnen romaneja ja työn puolestakin olen ollut monien kanssa tekemisissä. Oma näkemykseni kunnioituksesta on se, että se ulottuu vain romanien omaan piiriin. Valtaväestöä ei kunnioiteta, olivatpa he minkä ikäisiä vain. Toisaalta romanit odottaisivat kaikkien kunnioittavan heitä ja heidän tapojaan. Olisiko näin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi keklu povarissa jos keittiövälineitä ei saa viedä keittiön ulkopuolelle? Mistä alkanut "perinne" että pitää saada asunto ylimmästä kerroksesta? 1970-luvulla vielä hevoskärryillä kierreltiin ja kerrostalon sisäpuolella oltu käytykkään?
En tuohon puukkoasiaan ota kantaa.
Tuohon kerrosasiaan sanoisin sen sijaan, että yllättävää, jos sinulla tällainen käsitys on. Kaikista käytännöllisintä on, jos asunto on kerrostalon alakerrassa, koska tällöin ei ole tarvetta mennä yläkertaan ja liata symbolisesti alempia kerroksia. Jos asunto on alakerrassa, vanhempien ihmisten on myös helpompi tulla käymään ja kyläilemään. Näin ainakin me ajattelimme silloin, kun vielä kerrostalossa asuimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tunnen romaneja ja työn puolestakin olen ollut monien kanssa tekemisissä. Oma näkemykseni kunnioituksesta on se, että se ulottuu vain romanien omaan piiriin. Valtaväestöä ei kunnioiteta, olivatpa he minkä ikäisiä vain. Toisaalta romanit odottaisivat kaikkien kunnioittavan heitä ja heidän tapojaan. Olisiko näin?
Eipä se ihan näinkään ole... tai sen ei ainakaan pitäisi olla. Romanikulttuuri on siitä hankala, että jos sen perinteitä tai tapoja ei pyritä selittämään lapsille, nämä voivat omaksua asiat väärin tai alkaa pahimmillaan tulkita perinteitä niin kuin piru raamattua. Mutta varmasti joillain on kysymys siitäkin, että ajattelevat, ettei valtaväestöä tarvi kunnioittaa. Minulle ei ole noin opetettu, vaan paremminkin kohtaamaan ihmiset kunnioittavasti. Neuvo on kantanut pitkälle, yleensä olen tullut hyvin toimeen myös valtaväestön ihmisten kanssa. Samalla olen myös saanut olla omanlaiseni.
Minä ajattelen, että kunnioitus valtaväestöä kohtaan tulee ehdottomasti olla. Eri tavoin valtaväestön vanhuksia kuin esim. romanivanhuksia, koska kulttuurit ovat erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmaan oli etsimällä etsitty niitä "hyviä" romaneita. Käyn Itiksessä joka päivä ja olen ollut siellä töissäkin eikä ohjelmaan oltu haastateltu niitä romaneita, jotka ovat siellä joka päivä pyörimässä ties missä aineissa. Jos halutaan näyttää miten romanit elävät, niin eikö rehellisyyden nimessä olisi pitänyt myös haastatella niitä romaneja, jotka vastaavat sitä stereotyyppistä kuvausta?
Vaikka toisaalta ne "hyvätkin" romanit olivat olleet linnassa tapon yrityksistä sun muista, joten ehkä romaneita, jotka eivät ole olleet lain kanssa tekemisissä, on vaikea löytää. Mutta ohjelma ei siis juuri parantanut kuvaani romaneista.
Jotenkin tuntuu etää siellä "Itiksessä" eivät muutkaan ihmisryhmät esiinnyt edukseen...
Tarvitseeko oikeasti vielä ihmetellään tv:ssä, että miksiköhän on maine vähän huono.
Ehkä suurin osa on kuin on näytetty ja vaan harvaseltaan on näitä, mitä sinä kuvaat niiden olevan.