Arman ja romanit, jäikö jokin mietityttämään?
Paljon kommentoitiin täällä että ohjelma jäi pintaraapaisuksi. Niinhän se oli, ohjelman aikana on mahdollisuus esittää tietoa vain rajallisesti ja kaikesta ei voi julkisesti puhua, koska ohjelmaa katsoivat monet vanhemmatkin ihmiset.
Jäikö joku kysymys mietityttämään? Joku, jolle et saanut ohjelmassa vastausta tai joku asia, jota haluat tarkentaa?
Asiattomiin kommentteihin en vastaa.
Kommentit (437)
Vierailija kirjoitti:
Osaako ap romanikieltä? :) Kuinka paljon sitä yleisesti vielä osataan?
Osaan jonkin verran. En osaa kyllä yhtään sanoa mitään osaamisen prosenttia, mutta kyllä vanhempi polvi sitä paremmin osaa.
Tunnetteko ulkomaisia romaneja, esimerkiksi Romanian, Britannian tai Amerikan romaneja? Tunnetteko jotain heimoyhteisyyttä, jos vaikka matkalla tapaa ulkomaisia romaneja?
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran perheen teinit ei saa käyttää samaa vessaa kuin aikuiset ja heillä on yksi vessa. Niin meneekö vanhemmat oikeasti aina ulos kun teinit haluaa mennä ulostamaan ja suihkuun???
Teini menee seisomaan vanhempiensa eteen, kumartaa kevyesti, ja kutsuu heitä etunimiltä, "Miranda ja Rainer" ja nostelee kulmakarvojaan ja pyörittelee silmiään ulko-oven suuntaan.
Vanhemmat nousevat ja Rainer ehdottaa pientä kävelyä vaimolleen. He poistuvat kotoa ja teini juoksee pissalle.
Aika kamalaa on jos perheessä on vauva kun Miranda alkaa pukea sitä että ottaa mukaansa. Teinillä saattaa turahtaa jo housuun varsinkin jos on ripulissa ja oksennustaudissa.
Vanhemmat saa hyvää liikuntaa kun teinejä on monta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi puolituttu romaninainen on kertonut mulle hänen parisuhdeongelmistaan. Johtuukohan se siitä, että hän ei omiensa parissa voi häveliäisyyssyistä puhua niistä asioista?
Omien kokemuksieni mukaan romanit ovat tosi reiluja, ainakin rahaa antavat reilusti korvaukseksi jos vaikka heittää autolla jonnekin. Muutenkin ovat mukavia, vaikka moni on vähän levoton eikä malta olla paikallaan kauaa. Harmittaa, että eivät ilmeisesti tue kauheasti lastensa kouluttautumista, vaikka se olisi tosi tärkeää tulevaisuuden kannalta. Vai miten mielestäsi romanit suhtautuvat lastensa koulunkäyntiin?
Parisuhdeongelmista voi tietysti puhua toiselle romanille, jos tämä toinen on oman ikäinen. Mutta toisaalta itsekin kaihdan tiettyjä aiheita muiden paitsi yhden valtaväestöön kuuluvan ihmisen kanssa. Hänelle voin puhua täydellä luottamuksella eikä minun tarvitse miettiä oman mustalaisuuteni kyseenalaistamista... Eli voihan tällaisesta olla kysymys ystäväsikin kohdalla. Toki voin itse puhua asioista myös esim. omalle miehelleni.
Nykyään koulutuksen merkitys tiedostetaan edelleen entistä paremmin, mutta totta kai näkökannat vaihtelevat. Riippuu todella pitkälti vanhempien omasta elämästä ja taustoista ja toisaalta siitä, onko esim. ottanut oppia aiemmin nähdystä ja koetusta tai vaikkapa omista virheistään.
Vanhemmat ihmiset suhtautuvat yleensä positiivisesti koulun käyntiin, keski-ikäisillä suhtautuminen voi oloa hyvinkin vaihtelevaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran perheen teinit ei saa käyttää samaa vessaa kuin aikuiset ja heillä on yksi vessa. Niin meneekö vanhemmat oikeasti aina ulos kun teinit haluaa mennä ulostamaan ja suihkuun???
Teinit menevät yleiseen vessaan tai rappukäytävään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy lähteä siivoilemaan, saatan palata myöhemmin asiaan. Toivottavasti saitte keskustelusta irti jotain :)
Käytkö siivoamassa akattomien romanimiesten asunnot eli laittamassa huoneet kuntoon?
Häiritseekö sinua lainkaan se, että ainakin naimattomat romanimiehet näyttävät elävän (romani)naisten kustannuksella kiertäen kylillä syömässä ja kahvilla sekä passuuttavat itseään siivouksesta vaatehuoltoon? Moni jopa ostattaa vaatteet ja partavedet äidillään, siskoillaan tai naisystävillään. Hyvin syötetty ja puettu komea "poika" on naisen ylpeys!
Käyn siivoamassa veljeni luona, mutta esim. sinkkuna olevat tuttavat siivoavat moni itsekin.
En oikein osaa sanoa, kun itse olen kokenut huolenpitoa oman mieheni kohdalta. Silloin kun päätimme "lähteä", mies kustansi minulle hameet eli romanivaatteet. Totta kai minäkin olen pitänyt omalta osaltani huolen meistä molemmista mutta oma mieheni on sellainen että kokee perheen elatuksen olevan hänen tehtävänsä.
En katsonut ohjelmaa mutta muuten kysyisin:
Pitävätkö romanit ollenkaan talvivaatteita esim. toppatakkeja? Tähän liittyen, ulkoilevatko he talvella lastensa kanssa?
Vanhempien kunnioittamiseen liittyen, miksi eri-ikäiset perheenjäsenet aina tuntuvat silti olevan tukkanuottasillaan keskenään? (kova puhe, kiroilu)
Vai kehuskellaanko sillä käytöstavalla vain, jotta vaikutettaisiin paremmilta ihmisiltä?
Mulla hajoaa pää jos luen vielä kerrankin sanan ROMAANI. Se on RO-MA-NI!
Vierailija kirjoitti:
Minua näin kiskan työntekijänä kiinnostaa romaneissa vain nämä seikat:
-Miksi JOKA asiasta pitää kysyä että "paljon maksaa?" no ne hinnat näkyy kyllä hyllyn reunoissa ja jos henkilö ostaa aina saman asian niin sen hinta on sama kuin edelliselläkin kerralla.
-Miksi melkein kaikki pitää tehdä romanien puolesta? aina saa olla kirjoittelemassa osoitteita kirjekuoriin tai pakata jotain johonkin. Kyllä muut asiakkaat osaa kirjoittaa ja pakata ihan itse. Asiakaspalvelijana toki autan asioissa mutta toisten kirjeisiin kirjoitteleminen ei kuulu minulle.
-Miksi kaikki on aina kallista romanien mielestä? olen ollut kirpparillakin töissä joskus ja kirppari oli sellain jossai oli mahollisuus tinkiä mutta ei nyt jostain 50centin tuotteista herranjestas mut kyllä romanit kehtasivat niistäkin että "hitsi miten kallista" OIKEESTI??[/quote
Joo, he ovat tosi vaativia asiakkaita. Pitää saada sitä mitä ei ole, eri värisenä, enemmän kuin on jne. Tosi tärkeetä että sais. Sitten kun hankitaan, kukaan ei ole enää kiinnostunut!
Onko totta, että romanitaustaisista yrityksistä ei edes harkita varastamista? Olin töissä eräässä liikkeessä, jonka omistaja oli puolikas romani ja liikkeessä asioineet romanit käyttäytyivät aina todella kohteliaasti, eikä mitään tuotteita kadonnut, vaikka hain lisää tuotteita joskus kellarista lisää heidän ollessaan liikkeessä.
Pidetäänkö minua romanina, kun perimästäni on 1/8 romaniverta? Ulkonäöllisesti tämä ei näy mitenkään, mutta hevosjutut on periytyneet tuolta asti nykypäivään. On ihan pakottava tarve olla hevosten kanssa ja niitä osaa jotenkin "lukea" ihmeellisellä tavalla!
Minä olen ammatiltani luokanopettaja. Jokainen oppilas ja perhe ovat minulle tasa-arvoisia ja haluan kunnioittaa heitä. Onko mitään, mitä minun pitäisi tietää romanikulttuurista, jos oppilaakseni tulee romanilapsi? Voinko ottaa yhteyttä vanhempiin ihan normaalilla tavalla vai tuleeko tässä joku tabu/kunnioitus/häveliäisyyasia esiin, missä voisin osoittaa huomaavaisuutta?
Harrastavatko romaninaiset urheilua? Miten romaninaisilla on aina niin hienosti laitetut hiukset? Mitä kauneusrutiineita naisilla yleisesti on?
Miksei kerrottu, että vain suomalaiset romaninaiset käyttää noita hameita ( ainakin ruotsalaisen dokumentin mukaan). Häpeävät C-hepatiittilääkitystään, purkeissa pitää olla joku muu nimi (mieluummin kuva??). Lääkärinvastaanottoaikaa ei missään tapauksessa saa lähettää kotiin. Miksei?? Ei ymmärrä?
Hirveetä teeskentelyä tämä romani kulttuuri ja itse asiassa kaikki muutkin kulttuurit jossa pitää tekeytymällä tekeytä pukukummajaiseksi ja pakkokäyttäytyä eri tilanteissa ihmeen erikoisuudentavoittelu mielessä.
Olen työni kautta romanien kanssa tekemisissä ja täytyy sanoa että romaneita on hyvin erilaisia niin kuin on myös meitä valtaväestössäkin. Koulutukseen suhtaudutaan yhä paremmin ja tunnen AMK koulutuksen, sekä yliopistokoulutuksen käyneitä romaneita. Olen valitettavasti myös törmännyt rasistiseen käytökseen joidenkin romanien puolelta liittyen siihen että olen valtaväestöön kuuluva...
Vanhoissa kuvissa näkyy paljon värikkäämpi pukeutumiskulttuuri naisilla, esim. hameet olivat kuviollisia ja vaikka minkä värisiä. Milloin tämä musta samettihame on muodostunut normiksi? Onko se raskas? Kuuma kesällä? Kuten jotakuta aiemminkin tässä ketjussa minuakin kiinnostaa voiko se hame päällä retkottaa rennosti sohvalla? Käytättekö jotakin tiettyä yöpukua? Eikö todella esim. yöllä saa mennä keittiöön juomaan vettä jos janottaa, yöpuvussa?
Hiuksia näytätte laittavan, esim. se tiukka kiehkura korvan päällä. Mistä tämä muoti on saanut alkunsa? Miten muuten meikkaamisen/kauneudenhoidon kanssa? Ette varmaan käy koskaan uimahalleissa tai uimarannalla? Entäs ulkomaanmatkailu?
Luin juuri tenttiä varten kirjaa, jossa kerrottiin romanikulttuurista ja se lisäsi ymmärrystäni paljon enemmän, mitä tämä Armanin pintaraapaisu.
Onko romaneilla omia ruokalajeja? Onko romaneissa kasvissyöjiä tai vegaaneja?
Muistelevatko teidän vanhukset kiertolaisaikaa kaiholla vai kauhulla?
Rikollisuus ei ole ok, mutta muualta tulleita romaaneita halutaan auttaa, koska jonkinlainen hengenheimolaisuus on olemassa. Olin itse kerran seurakunnan matkalla ulkomailla, yksi käyntikohteista oli romanien hökkelikylä. Itku siinä pääsi, ja kyllä Suomessa asiat on meilläkin mukavasti moneen muuhun maahan verraten.