Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arman ja romanit, jäikö jokin mietityttämään?

Natjuskainen
13.04.2017 |

Paljon kommentoitiin täällä että ohjelma jäi pintaraapaisuksi. Niinhän se oli, ohjelman aikana on mahdollisuus esittää tietoa vain rajallisesti ja kaikesta ei voi julkisesti puhua, koska ohjelmaa katsoivat monet vanhemmatkin ihmiset.

Jäikö joku kysymys mietityttämään? Joku, jolle et saanut ohjelmassa vastausta tai joku asia, jota haluat tarkentaa?

Asiattomiin kommentteihin en vastaa.

Kommentit (437)

Vierailija
81/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista olla osapäiväinen romani, siis pukeutua vaikka päivällä sairaanhoitajan työasuun ja vasta vapaa-aikana kansallispukuun?

Vierailija
82/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jäi ihmetyttämään, miksei ne kaksi miestä voineet edes sanoa, ovatko naimisissa vai ei?

Tämä tasantarkkaan selitettiin ohjelmassa! Kun vain olisit viitsinyt kuunnella. Tai sitten et katsonut ohjelmaa lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanit ovat ilmeisesti aika pieni ryhmä Suomessa ja näyttävät kuitenkin suosivan liittoja kaltaistensa kanssa. Aika sisäsiittoista porukkaa?

Vierailija
84/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista olla osapäiväinen romani, siis pukeutua vaikka päivällä sairaanhoitajan työasuun ja vasta vapaa-aikana kansallispukuun?

Tähänkin vastattiin ohjelmassa. On!

Vierailija
85/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvostan sitä kulttuuria ja siinä on paljon hyviä puolia. Naisten ja lasten asemaa saisi kyllä parantaa, perheellisille miehille ei pitäisi sallia niin paljon vapauksia. Ja ne wc-käynnit pitäisi pystyä hoitamaan omassa kodissa.

Vierailija
86/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vanhemman ihmisen seurassa pieraista? Tai keittiössä?

Vierailija
87/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanit voisivat nyt ihan aluksi lopettaa nuo tapapelleilyt ja siirtyä nykyaikaan. Tuo pukeutuminen on kanssa aikamoista pelleilyä. En minäkään pysty kunnioittamaan tuollaista touhua.

Mulla oli koulukaverina yksi romanikundi, josta ei kyllä päällepäin edes näkynyt se romanitausta. Hän pukeutui ihan tavallisiin vaatteisiin ja käyttäytyi normaalisti (ei ollut mitään sellaista "hai sie" meninkiä). Hänen kotonaan ei noudatettukaan mitään "romanikulttuuritapoja" vaan he olivat kunnollsia tavallisia työtäkäyviä ihmisiä. Kundista tuli menestynyt diplomi-insinööri btw.

Vierailija
88/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanien asioita hoidetaan valtakunnan tasolla: http://romani.fi/etusivu

Vierailija
89/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten romanit suhtautuvat "veren laimenemiseen" eli jos tytär/poika menee naimisiin valtaväestöön kuuluvan kanssa? Ei taida olla muun suvun mielestä hyvä asia? Entä ns. puolimustalaiset? Ovatko jotenkin vähäarvoisempia, suhtaudutaanko heihin hieman halveksivasi? Luulisin, että heitä ei kohdella kuitenkaan 100% samalla lailla, kuin muita "omiaan".

Vierailija
90/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romanit ovat ilmeisesti aika pieni ryhmä Suomessa ja näyttävät kuitenkin suosivan liittoja kaltaistensa kanssa. Aika sisäsiittoista porukkaa?

No näkihän sen jo naamasta että ovat sisäsiittoisia. Naisista vähemmän kyllä mutta miehistä se näky kunnolla.

Vierailija
91/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos parisuhdestatuksesta ei saa puhua, miksi monet romanit ovat Facebookissa pariskuntana? Eli profiilin nimi on tyyliin "Rainer Ja Miranda Lindgren". Kai noihin profiileihin voi heitä vanhemmatkin romanit törmätä?

Onko romaneilla omaa nimipäiväkalenteria?

Vierailija
92/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena paras ystävä joka oli romani ja en tiennyt noista säännöistä mitään.. sielä oli erikseen vessa vanhemmille ja lapsille, niin olivatkohan he loukkaamtuneita jos käytin vahingossa väärää vessaa😅? Kukaan ei ainakaan ikinä sanonut mitään. Tai muutenkin jos käyttäydyin vahingossa sääntöihin sopimattomasti? En kuitenkaan itse ole romani ja he olivat aina minulle tosi ystävällisiä. Mutta kohistiinko kun lähdin kylästä pois.

Vierailija
93/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauratti, että linnatuomiot kerrottiin ilman häpeää, mutta avioliitosta ei voinut kertoa. Jos olisin itse ollut vankilassa, niin yrittäisin peitellä sitä kaikin tavoin.

Vierailija
94/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armanin pitäisi tehdä jakso, jossa hän tutustuu romaaneihin! Eli lukee maailmankirjallisuuden klassikoita ja pohtii niitä.

Vierailija
95/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tääl KAALEI

Vierailija
96/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

käykö romanit koulussa? mä en muista ala- enkä yläasteelta yhtää romania en poikaa enkä tyttöä. vasta amiksessa tuli vastaan toisessa ryhmässä romanityttö. tytöllä oli kyllä hame aina päällä mut ei ihan semmosta muhkeaa koristeltua. lähihoitajaksi opiskeltiin molemmat.

Vierailija
97/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta mistään arkaluontoisesta ei saa vanhemmilleen puhua, niin mites toimitaan jos oma lapsi joutuu esim. raiskauksen uhriksi? Pitääkö sen lapsen vaan hiljaa hyväksyä kokemansa vai saako edes siitä vanhemmille kertoa? Ja ylipäänsä miten toimitaan jos on alakerrassa ongelmia/ sairauksia, esim. sietämättömät kuukautiskivut tai vaikka pissatulehdus. Näistäkö pitää kans olla hiljaa?

Vierailija
98/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena mua kiersi pitkän aikaa yks mustalaismies. Niinhän siinä kävi, että yhtenä iltana sitten lankesin häneen ja mentiin sänkyyn. Oli kyllä aika hurja niissä puuhissa, siis hyvällä tavalla. Myöhemmin mulle selvisi, että tällä miehellä oli perhe. Vaimo ja lapsia. Pelotti kyllä pitkään, että mitähän tästä seuraa, mutta ilmeisesti mies ei kertonut kellekään ja minutkin tietty jätti heti rauhaan kun sai haluamansa.

Pettävätkö romanimiehet helposti vai oliko tämä poikkeus?

Vierailija
99/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkikö Arman lopussa romanien kurjaa kovaa kohtaloa?

Vierailija
100/437 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up