Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kyse jonkinlaisesta syömishäiriöstä? Mies oikuttelee ruoan kanssa.

Vierailija
11.04.2017 |

Eli kotoaan saanut eväät, että mahdollisimman vähällä pitää tulla toimeen. Ei heillä ikinä ollut mitään ylimääräistä, ruoka koostui perunasta, makaronista ja jauhelihasta, ruisleivästä ja juustosta. Siinä se.
Nyt omassa kodissaan, oman vaimonsa ja lastensa kanssa suorittaa samaa.
Kun käyn kaupassa, ostan mehuja ja hedelmiä, salaatteja ja joka päivälle vaihtelevaa ruokaa..
Se on miehelle liikaa. Valittaa ja huomattelee, jättää aterioita väliin. Päivä koostuu hänellä ruoasta kotona ja ehkä pienestä iltapalasta. Töissä ei syö, eikä syö välipaloja. Eikä saisi mielellään syödä muutkaan. Tilanne rupeaa olemaan hankala. Lapset huomaavat isän ahdingon. Itse olen taas raskaana, ja silloin tilanne aina pahenee, joudun syömään usein ja tämä ahdistaa miestä. Mitä tehdä???

Kommentit (254)

Vierailija
141/254 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että miehellä on rahat tiukilla ja toi tonni on hänelle liikaa. Muuten en ota kantaa miehen omiin syömisiin. Ehkä olette pulleita ja puputatte koko ajan jotain miehen mielestä...food food non stop!

Vierailija
142/254 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan lievää masennusta joka näyttäytyy ärtymyksenä ja jotain rakoilevaa traumaa omasta lapsuudesta, tai vaan niin vahva malli, että sinun tapasi ärsyttää. Oma isäni halveksuu ylipainoa ja turhaa syöntiä, 40-luvun lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/254 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja, kiitos

Mistä hitosta minä tiedän, onko niin pöljä ettei tajua hedelmien (esim) tekevän ihan hyvää, vai kiukkuaako muuten.

Tänään taas päivä jolloin söi töissä leivän, oli ihan puhki. En mä tiä miksei se tajua.. Ei kuulemma kerennyt syömään.

Sääliksi käy.

Vierailija
144/254 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua suoraan sanottuna vituttaa että ihmiset tekee tuollaisten tyyppien kanssa lapsia, ja aiheuttaa viattomille lapsille syömishäiriöitä ja ahdistusta. Ei varmaan ollut miehen tavat tiedossa jo ennen ensimmäistäkään lasta?

No se minkä mä voin äitinä tehdä, on koittaa olla reagoimatta. Mies toipuu aina välissä, ei ole aina tuollainen. Äitinsä joutui perheen ruokkimaan pienestä palkastaan ja oppi säästämään kaikesta, minä en kuitenkaan ole valmis tälläiseen, haluan syödä muutakin kuin leipää ja perunaa ja jauhelihaa.. Ikävä ihminen sinänsä.

Ymmärrän toisaalta häntäkin, joutuu ruokkimaan perheen kun jäin kotiin.

Hänen rahojaan käytän kaupassa " turhaan".

Eikö oikeasti muissa perheissä painita tälläisten asioiden kanssa?

No uskoisin että on aika harvinaista, että perheen isä tai äiti ei anna lasten ottaa tavallista ruokaa lisää niin paljon kuin haluavat. Avaa silmäsi, tuo on lapsille vahingollista. Sano miehelle suoraan, että tuollaisen käytöksen on loputtava ja että menette pariterapiaan selvittämään ongelmia. Jos ei käy, niin ero. Et voi altistaa lapsiasi tuollaiselle enkä ymmärrä mitkä hyvät puolet miehessä kompensoivat moista piinaa. Vielä kerran: ei, muissa perheissä ei painita tuollaisten asioiden kanssa. Erimielisyydet raha-asioista ovat varmaan yleisiä, mutta teillä on kyse kyllä ihan muusta.

Vierailija
145/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ruuasta tapella. Luulenpa että taustalla on tosiaan se että miestä huolettaa tonni kuukaudessa ruokaan kuten joku sitä myöskin epäili. En kyllä itsekään ymmärrä miten saa tonnin menemään perusruokatarvikkeisiin kuukaudessa? Mitä ihmettä te sitten oikein syötte?

Katsotko tuotteiden hintoja ollenkaan? Sama tavara eri paketissa ja kalliimmalla hinnalla eikä maussa eroa ole. Samaa tavaraahan se omo ja arielkin on kun siitä oltiin tutkimus tehty jokunen vuosi sitten. Näin kuluttajaa kusetetaan tuhlaamaan enemmän ;)

Vertailun vuoksi ostin kalliimman ja halvemman jauhelihan eivätkä eronneet toisistaan millään tavalla koostumukseltaan eikä maultaankaan. Pakkauskokokin oli sama molemmissa. Hinnassa ainoa ero. Että kannattaa ottaa pieniä asioita huomioon, ei se ole vaikeaa. Ja jos kerta viides jo tulossa niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa vähän miettiä asioita uusiksi. Luulenpa miestäsi ahdistavan juuri se että niin paljon menee jo pelkästään ruokaan kuukaudessa eikä liity äitiinsä ja sen tapoihin millään tavalla. Taitaa ajatella jo sitä miten paljon vaipat maksaa, soseet ja korvikkeet jossain kohtaa. Ja miettii miten varat tulevat riittämään mihinkään jatkossa jos jo tonnilla porukka syö kuukaudessa.

Tää oli vain oma mielipiteeni perheellisenä äitinä, joten turha sitä palkokasvia on nenään työntää. Ja töissä käy tässä perheessä molemmat ja lapsia on kolme, neljäs tulossa joulukuussa :)

Vierailija
146/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hauska kuulla myös miesnäkökulma ap:n "ongelmaan" ;)

Vierailija
147/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ruuasta tapella. Luulenpa että taustalla on tosiaan se että miestä huolettaa tonni kuukaudessa ruokaan kuten joku sitä myöskin epäili. En kyllä itsekään ymmärrä miten saa tonnin menemään perusruokatarvikkeisiin kuukaudessa? Mitä ihmettä te sitten oikein syötte?

Katsotko tuotteiden hintoja ollenkaan? Sama tavara eri paketissa ja kalliimmalla hinnalla eikä maussa eroa ole. Samaa tavaraahan se omo ja arielkin on kun siitä oltiin tutkimus tehty jokunen vuosi sitten. Näin kuluttajaa kusetetaan tuhlaamaan enemmän ;)

Vertailun vuoksi ostin kalliimman ja halvemman jauhelihan eivätkä eronneet toisistaan millään tavalla koostumukseltaan eikä maultaankaan. Pakkauskokokin oli sama molemmissa. Hinnassa ainoa ero. Että kannattaa ottaa pieniä asioita huomioon, ei se ole vaikeaa. Ja jos kerta viides jo tulossa niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa vähän miettiä asioita uusiksi. Luulenpa miestäsi ahdistavan juuri se että niin paljon menee jo pelkästään ruokaan kuukaudessa eikä liity äitiinsä ja sen tapoihin millään tavalla. Taitaa ajatella jo sitä miten paljon vaipat maksaa, soseet ja korvikkeet jossain kohtaa. Ja miettii miten varat tulevat riittämään mihinkään jatkossa jos jo tonnilla porukka syö kuukaudessa.

Tää oli vain oma mielipiteeni perheellisenä äitinä, joten turha sitä palkokasvia on nenään työntää. Ja töissä käy tässä perheessä molemmat ja lapsia on kolme, neljäs tulossa joulukuussa :)

No jaa. Meillä prismaan menee tonni kuussa, siinä pesuaineet ja vaipat ym. Syödään hyvin, luomua ym. Ja todellakin, jos minä ruoan teen ja haluan terveenä pysyä ja lapsieni syövän monipuolisesti, on tuo tonni ruokaan ja muuhun ihan sopiva summa.

Jos mies haluaa säästää, menköön ensimmäiseksi syömään muutamalla eurolla sinne työmaaruokalaan vatsansa täyteen, ettei tarvi kotona ähkiä kiloa perunaa ja puolta kiloa lihaa, eikö???

Kyse ei todellakaan ole rahasta. Ja koska itse maksan nuo kauppareissut ja huolehdin perheen raha- asiat, en rupea säästämään laadukkaasta ruoasta kun sille ei ole tarvetta.

Rahaa riittää tässä perheessä törsättäväksi, joten ainosta ilostani, ruoasta en tingi.

Eiköhän miehen ongelmat oikeasti ole henkisiä.

En tiedä teistä muista naisista, ette sitten kai oikeasti ole perillä perheenne rahoista.

Niin ja ei olla lestoja. Ollaan liian vanhoja tuohon lapsimäärään ollaksemme... :D

Vierailija
148/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa kuulostaa vähän korttitalolta, ap on jäärä joka ei osaa edes keskustella miehensä kanssa asioista, kun on valmiiksi päättänyt, että hänellä ei ole mitään jouston varaa. Miehenä olisin jo lähtenyt ensimmäisen lapsen jälkeen muille maille, jos tuollainen puoliso olisi.

Minkälainen nainen kyttää miehen jokaista suupalaa ja saa siitä aiheen neurotisoitua? Eikö sitä helvetin ruokaa voi tehdä sen verran (kun kerran rahaakin on) että mies saisi sitten syödä ihan kyttäilemättä rauhassa sen yhden kerran päivässä? Ja siitä sitten vielä syyllistetään, että lapsille ei jää vaikka jääkaappi tursuaa luomuhedelmiä ja jogurtteja tonnilla kuussa.

Vierailija
149/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö mies koskaan ruokaostoksia yksin? Tai tekeekö ruokaa myös? Osallistuu ruuanlaittoon?

Käy kaupassa tietty, kun laitan kauppalapun. Ja sen pitääkin olla sitten tarkka. Kauppareissut häneltä menee, mutta mielummin käyn itse. Laitan viikossa kauppaan 200 euroa jotta siellä ei tarvitse kuin viikoittain käydä.

Ruokaa ei tee kuin pakosta. Makkarakananmuna linja kun on pakko.

Vierailija
150/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa kuulostaa vähän korttitalolta, ap on jäärä joka ei osaa edes keskustella miehensä kanssa asioista, kun on valmiiksi päättänyt, että hänellä ei ole mitään jouston varaa. Miehenä olisin jo lähtenyt ensimmäisen lapsen jälkeen muille maille, jos tuollainen puoliso olisi.

Minkälainen nainen kyttää miehen jokaista suupalaa ja saa siitä aiheen neurotisoitua? Eikö sitä helvetin ruokaa voi tehdä sen verran (kun kerran rahaakin on) että mies saisi sitten syödä ihan kyttäilemättä rauhassa sen yhden kerran päivässä? Ja siitä sitten vielä syyllistetään, että lapsille ei jää vaikka jääkaappi tursuaa luomuhedelmiä ja jogurtteja tonnilla kuussa.

Joo, jos olisi energinen sen työpäivän jälkeen ja jaksaisi tehdä täällä kotonakin jotain.

Voisin ihan ilman alan koulutusta sanoa, että jos 80 kiloinen mies ei syö kuin kerran päivässä 2 kiloa ruokaa, ei ne verensokerit ym. välttämättä ole ihan tasapainossa.

Vierailija
151/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö voi syödä tasaisesti päivän aikana, niin ei tarvitse tehdä kerralla niin jäätävää määrää?

Pakko miehen on muuttaa tapojaan. Mä tarvin oikeasti kenttäkeittimen ja kippikattilan, kun nuo pojat kasvaa. Ei kukaan voi vaatia itselleen yhdellä aterialla kahta kiloa ruokaa..?

Vierailija
152/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hanki kenttäkeitin ja kippikattila sitten kun ei rahasta tiukkaa tee kerta. Ja tee eväät miehellesi töihin, varmasti arvostaisi elettäsi. Vai onko se mahdoton tehtävä?

Olen samaa mieltä mieskommentoijan kanssa, että anna miehesi vetää kilo ruokaa kitusiinsa jos siltä tuntuu kun kerta kaapit pursuaa ruokaa vaikka maailman loppuun asti :D

Ja olen nainen. Kyllä olisin saanu pakata rojuni ajat sitten jos kyräilisin mieheni syömisiä kun kotiin tulee töistä. Ei myöskään syö töissä. Eikä aamullakaan ennen töihin lähtöä. Mies ei myöskään puutu mun syömiseen millään tavalla, enkä minä hänen, koska se on turhaa, typerää ja lapsellista.

Ap, olet kehittänyt itsellesi ruokaan kohdistuvan neuroosin. Hae apua ennen kun lapsesikin ovat yhtä neuroottisia ruuan suhteen eivätkä enää syö koulussa ja päiväkodissa kuten kotona syövät, kun näissä paikoissa ruoka ei ole sitä luomua ;)

Ja multa kyllä palaisi hermot jos joku vahtisi syömisiäni ja käskisin painua hevonkuuseen :D

Vierailija
153/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isäni oli vähän samanlainen, kun olin pieni. Hän on todella köyhästä perheestä, kun äiti taas on keskiluokkaisesta perheestä, jossa oli aina totuttu syömään runsaasti ja monipuolisesti. Isäni näki lapsena nälkää pahimmillaan usean päivän. Hän sitten aina ruikutti, että me lapset emme opi elämästä mitään, kun elämme tällaisessa yltäkylläisyydessä ja meidän pitäisi joskus kokea, mitä kunnon nälkä on. Äiti aina sanoi isälle, että lopeta nyt tuo naurettava höpötys, lapset syövät hyvin kun kerran heillä on mahdollisuus siihen eivätkä rupea paastoamaan (isä siis joskus ehdotti parin paastoa). Äidin puolustusteluista ja järkevyydestä huolimatta minä sairastin anoreksian teini-iässä. Uskon, että isäni asenteella ruokailuun oli vaikutusta minun sairastumiseen.

Minun ystäväni oli teininä 6kk vaihto-oppilaana perheessä, jonka vanhemmat kontrolloivat hänen syömistään (ilmeisesti ideana oli tienata vaihto-oppilaalla, joten ruoka ei olisi saanut maksaa mitään), ja hän sairastui vakavaan anoreksiaan. Ap, ota nämä tarinat tosissasi. Anoreksia ei ole leikin asia.

Vierailija
154/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko että mies syö 2 kiloa ruokaa kerralla josta on jo luultavasti syönyt 5 ihmistä ennen miehen kotiin tuloa. Aiemmista kommenteistasi sai käsityksen ettei ruokaa jää edes niin paljon yli että mies söisi kilon kaksi kerralla :D

P.S. Aprillipäivä meni jo :D

Vierailija
155/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sanoo että menee se tonni pelkästään ruokaan ilman oheisostoksia kuten vaipat ja pesuaineet. Yhtäkkiä nekin on laskettu mukaan. Niin että paljonko sitä rahaa oikeasti menee siihen varsinaiseen ruokaan ilman vaippoja ja pesuaineita? -.-

Vierailija
156/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hanki kenttäkeitin ja kippikattila sitten kun ei rahasta tiukkaa tee kerta. Ja tee eväät miehellesi töihin, varmasti arvostaisi elettäsi. Vai onko se mahdoton tehtävä?

Olen samaa mieltä mieskommentoijan kanssa, että anna miehesi vetää kilo ruokaa kitusiinsa jos siltä tuntuu kun kerta kaapit pursuaa ruokaa vaikka maailman loppuun asti :D

Ja olen nainen. Kyllä olisin saanu pakata rojuni ajat sitten jos kyräilisin mieheni syömisiä kun kotiin tulee töistä. Ei myöskään syö töissä. Eikä aamullakaan ennen töihin lähtöä. Mies ei myöskään puutu mun syömiseen millään tavalla, enkä minä hänen, koska se on turhaa, typerää ja lapsellista.

Ap, olet kehittänyt itsellesi ruokaan kohdistuvan neuroosin. Hae apua ennen kun lapsesikin ovat yhtä neuroottisia ruuan suhteen eivätkä enää syö koulussa ja päiväkodissa kuten kotona syövät, kun näissä paikoissa ruoka ei ole sitä luomua ;)

Ja multa kyllä palaisi hermot jos joku vahtisi syömisiäni ja käskisin painua hevonkuuseen :D

Mies ahdistuu muiden syömisistä.

Ei ole normaalia syödä kerralla päivän ruokaa.

Muut haluavat syödä välipalaakin.

Ei jaksa töissä eikä kotona.

Lapset eivät tiedä syövänsä luomua.

Vaikuttaa muiden elämään syömisillään.

Vierailija
157/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin sanoo että menee se tonni pelkästään ruokaan ilman oheisostoksia kuten vaipat ja pesuaineet. Yhtäkkiä nekin on laskettu mukaan. Niin että paljonko sitä rahaa oikeasti menee siihen varsinaiseen ruokaan ilman vaippoja ja pesuaineita? -.-

En kai ole sanonut. Sanoin että ruokakauppaan menee noin tonni- tuhannenkakssataa. En tiä paljo vaipat tekee, ei ole ollut tarvetta laskea.

Ruokaan menee pirusti, koska syödään hyvin ja luomua ja kalaa ja kokolihaa.

Vierailija
158/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetko luomulihasi suoraan kasvattajalta ja kalat satamasta perkaamattomina? Ja luomumaitosi suoraan tilalta? Ja kaiken muunkin luomun suoraan tiloilta ja kasvattajilta vai kaupasta vakuumiin pakattuina? Vaipat ja pesuaineet luontoystävällisiä? Kasvatat kasviskset, perunat , marjat jne itse?

Vierailija
159/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tunnistat luomun ilman pakkausselostetta? Ilman että pakkauksessa lukee yhtään mitään mitä se sisältää?

Vierailija
160/254 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuossa ilmapiirissä ei kasva lapsista syömishäiriöisiä, sitten ei missään.

Onko aloittajalla tähän mitään kommentoitavaa?

Koitan olla välittämättä, laitan aina valmiiksi ja komennan syömään. En kysele syödäänkö joku välipala tai iltapala, vaan laitan vaan.

Vetovastuu on minulla. Kun olin töissä, joiduin soittamaan miehelle että muista ruokkia lapset.

Ei ole helppoa ei, ja tilanne kuulostaa kamalalta.

Ymmärrätkö että "koittamalla olla välittämättä" teidän lapsennekin sairastuvat? Miehen vihamielinen suhtautuminen ruokaan ja lapsiin jotka syövät, tuhoaa lasten mahdollisuuden normaaliin suhteeseen syömiseen ja ruokaan.

Esimerkkejä sanomisistasi:

"Lapsille mies huomauttaa äkkiä, että lisää ei tipu, kun pyytävät lisää ruokaa"

"Lapsilta kieltää " santsaamisen", tunnelma ruokailussa äärimmäisen kireä."

"Osaan kuvitella mitä miehen mielessä liikkuu kun kyräilee mässäävälle perheelleen keittiön ovella, " vitun mähkivät siat".. :D Sellainen ilme sillä on oikeasti. Ei pysty tulemaan edes keittiöön."

"Mättää sitten sillä yhdellä aterialla niin järjettömän määrän, että muut meinaa oikeasti jäädä nälkäiseksi."

"miehellä tuntuu henkinen puoli ruoan suhteen olevan ihan romuna. Juuri se, että koittaa säästää omista syömisistään, kuten äitinsä aikanaan."

"mies tottunut mähkimään sillä yhdellä aterialla ja koittaa lapsensa siihen opettaa myös, mutta en usko sen tekevän hyvää."

Nuo ovat suoria lainauksia omista kommenteistasi.

Luuletko että sillä että sinä jätät nuo asiat huomiotta lapsenne kasvavat terveiksi? Ei todellakaan onnistu. Lapset vaistoavat pienemmätkin asiat, ja nuo miehen sanomiset, kieltämiset ja kyräilyt oikeasti vahingoittavat lapsia. Joko heistä tulee anorektikkoja, koska eivät uskalla syödä ja/tai vihaavat ruokaa. Tai sitten ahmimishäiriösiä, koska ikinä ei tiedä koska joku muu kieltää syömisen tai ahmii ruuat naaman edestä ja itselle ei jää syötävää. Vaihtoehtoina ovat sitten lihavuus tai bulimia, riippuen siitä oksentavatko ahmittuaan. Sitäkö haluat lapsillesi?

En halua. Olenhan nähnyt että miehestä ei tullut normaali syöjä äitinsä hoivissa. Eikä normaalisti ruokaan suhtaudu muutkaan hänen sisaruksensa.

Tai ehkä vaan tekee hyvää opettaa lapset miehen tavoille, kuten moni täällä on sanonut.

Mistäs sinä tiedät olevasi oikeassa?

Kuten sanoin. Miehen mielestä oikea linja on jauhelihaperuna kanankoipireisiriisi ruispalajuustomaito linja, eikä muuta.

Ja kuten sanoin, hedelmiä ja vihannesta ja salaattia aina tarjolla, kaapissa välipalaa, näihin ei koske.

Monen mielestä täällä välipaloja ei tarvita.

Minusta tarvii.

Kukas nyt on oikeassa?

Kuka täällä on sanonut että välipaloja ei tarvita? Tai että miehen ruokailut ois hyviä tai terveitä tai parempia kuin sinun tapasi? Se mies pitää saada hoitoon tai pois lasten vaikutuspiiristä, jos haluat että lapsista kasvaa terveitä. SE EI AUTA, että sinä koitat olla huomioimatta miehen toimia. Lapsenne sairastuvat tuosta, TAJUATKO?

Voisitko ap vastata esim. tähän viestiin? Miksi vain jankkaat ketjussa "Eikö mies vaan voi syödä tasaisesti päivän aikana". Mistä me se tiedetään? Ilmeisesti ei voi. Puhu sille miehelle siitä. Ei se auta että täällä sitä hoet. Raahaa se ravitsemusterapeutille, tai edes johonkin terapiaan. Ei tuosta muuten mitään tule. Oleellisinta on että tilanteeseen tulee muutos ennen kuin lasten ruokasuhde on lopullisesti pilalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi