Onko kyse jonkinlaisesta syömishäiriöstä? Mies oikuttelee ruoan kanssa.
Eli kotoaan saanut eväät, että mahdollisimman vähällä pitää tulla toimeen. Ei heillä ikinä ollut mitään ylimääräistä, ruoka koostui perunasta, makaronista ja jauhelihasta, ruisleivästä ja juustosta. Siinä se.
Nyt omassa kodissaan, oman vaimonsa ja lastensa kanssa suorittaa samaa.
Kun käyn kaupassa, ostan mehuja ja hedelmiä, salaatteja ja joka päivälle vaihtelevaa ruokaa..
Se on miehelle liikaa. Valittaa ja huomattelee, jättää aterioita väliin. Päivä koostuu hänellä ruoasta kotona ja ehkä pienestä iltapalasta. Töissä ei syö, eikä syö välipaloja. Eikä saisi mielellään syödä muutkaan. Tilanne rupeaa olemaan hankala. Lapset huomaavat isän ahdingon. Itse olen taas raskaana, ja silloin tilanne aina pahenee, joudun syömään usein ja tämä ahdistaa miestä. Mitä tehdä???
Kommentit (254)
Et tajunnut itse ap tota pointtia kellon ajoista. Eivätkö ne pienimmätkin tarvitse kaksi lämmintä ateriaa päivässä? Eli elätte niillä välipaloilla suurimmaksi osaksi päivästä. Puhuit siis paskaa terveellisestä ruokailustanne. Mies voi syödä välipalan kuten koululaiset ja teet päivällisen myöhemmin. Onko vaikea tajuta? Jää ylimääräiset välipalat illasta pois ennen iltapalaa. Mistä siis ilmeisesti miehesi kuräily johtuu. Teillä on syöminen todella kieroutunutta.
Oletko ikinä ollu työelämässä? Koulussa? Söitkö kakarana samalla tavalla kuin nyt?
Tee miten teet mutta älä valita miehesi syömistavoista kun mahdollistat käytöksen ihan itse omalla toiminnallasi etkä tunnu itse älyävän yhtään sen enempää mistää ku miehesi niistä hedelmistä ;D
Miksi kohkaat miehesi syömisistä kun itsekin syöt vaan välipaloja pitkin päivää lasten kanssa ja yhden lämpimän aterian päivässä?
Normaali syöminen menee näin;
Aamupala
Lounas (jota ette syö)
Välipala
Päivällinen
Iltapala
Tajusitko? Et siis ole lounaasta ennen kuullut?
Mitä se sua liikuttaa jos mies ei syö aamulla eikä lounasaikaan?
Voittehan te muut syödä normaalisti aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ja lopettaa sen ylimääräisten välipalojen mässyttämisen. Tossa miehesi on oikeassa. Ei välipaloilla mahaa täytetä vaan kunnon ruualla. Välipalat ovat vain sitä varten että ne säännöstelevät verensokeria aterioiden välissä. Suositus onkin syödä 3-4 tunnin välein joka pitää aineenvaihdunnan toiminnassa ja painon kurissa. Kun itse teet tavoissasi muutoksen, muut tulevat kyllä perässä.
Eli ap:n perheessä syödään välipala-välipala-ateria-välipala-välipala. En tajua. Miksei kahta ateriaa ja 2-3 välipalaa? Onhan se mies ihan oikeassa siinä, että paljon halvempaa olisi syödä 2 lämmintä ruokaa ja pari välipalaa kuin syödä vain yksi ateria ja puputtaa jotain välipalajogurtteja ja -vanukkaita ja leikkeleitä sitten 2 tunnin välein muu päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuossa ilmapiirissä ei kasva lapsista syömishäiriöisiä, sitten ei missään.
Onko aloittajalla tähän mitään kommentoitavaa?
Koitan olla välittämättä, laitan aina valmiiksi ja komennan syömään. En kysele syödäänkö joku välipala tai iltapala, vaan laitan vaan.
Vetovastuu on minulla. Kun olin töissä, joiduin soittamaan miehelle että muista ruokkia lapset.
Ei ole helppoa ei, ja tilanne kuulostaa kamalalta.
Ymmärrätkö että "koittamalla olla välittämättä" teidän lapsennekin sairastuvat? Miehen vihamielinen suhtautuminen ruokaan ja lapsiin jotka syövät, tuhoaa lasten mahdollisuuden normaaliin suhteeseen syömiseen ja ruokaan.
Esimerkkejä sanomisistasi:
"Lapsille mies huomauttaa äkkiä, että lisää ei tipu, kun pyytävät lisää ruokaa"
"Lapsilta kieltää " santsaamisen", tunnelma ruokailussa äärimmäisen kireä."
"Osaan kuvitella mitä miehen mielessä liikkuu kun kyräilee mässäävälle perheelleen keittiön ovella, " vitun mähkivät siat".. :D Sellainen ilme sillä on oikeasti. Ei pysty tulemaan edes keittiöön."
"Mättää sitten sillä yhdellä aterialla niin järjettömän määrän, että muut meinaa oikeasti jäädä nälkäiseksi."
"miehellä tuntuu henkinen puoli ruoan suhteen olevan ihan romuna. Juuri se, että koittaa säästää omista syömisistään, kuten äitinsä aikanaan."
"mies tottunut mähkimään sillä yhdellä aterialla ja koittaa lapsensa siihen opettaa myös, mutta en usko sen tekevän hyvää."
Nuo ovat suoria lainauksia omista kommenteistasi.
Luuletko että sillä että sinä jätät nuo asiat huomiotta lapsenne kasvavat terveiksi? Ei todellakaan onnistu. Lapset vaistoavat pienemmätkin asiat, ja nuo miehen sanomiset, kieltämiset ja kyräilyt oikeasti vahingoittavat lapsia. Joko heistä tulee anorektikkoja, koska eivät uskalla syödä ja/tai vihaavat ruokaa. Tai sitten ahmimishäiriösiä, koska ikinä ei tiedä koska joku muu kieltää syömisen tai ahmii ruuat naaman edestä ja itselle ei jää syötävää. Vaihtoehtoina ovat sitten lihavuus tai bulimia, riippuen siitä oksentavatko ahmittuaan. Sitäkö haluat lapsillesi?
En halua. Olenhan nähnyt että miehestä ei tullut normaali syöjä äitinsä hoivissa. Eikä normaalisti ruokaan suhtaudu muutkaan hänen sisaruksensa.
Tai ehkä vaan tekee hyvää opettaa lapset miehen tavoille, kuten moni täällä on sanonut.
Mistäs sinä tiedät olevasi oikeassa?
Kuten sanoin. Miehen mielestä oikea linja on jauhelihaperuna kanankoipireisiriisi ruispalajuustomaito linja, eikä muuta.
Ja kuten sanoin, hedelmiä ja vihannesta ja salaattia aina tarjolla, kaapissa välipalaa, näihin ei koske.
Monen mielestä täällä välipaloja ei tarvita.
Minusta tarvii.
Kukas nyt on oikeassa?Kuka täällä on sanonut että välipaloja ei tarvita? Tai että miehen ruokailut ois hyviä tai terveitä tai parempia kuin sinun tapasi? Se mies pitää saada hoitoon tai pois lasten vaikutuspiiristä, jos haluat että lapsista kasvaa terveitä. SE EI AUTA, että sinä koitat olla huomioimatta miehen toimia. Lapsenne sairastuvat tuosta, TAJUATKO?
Voisitko ap vastata esim. tähän viestiin? Miksi vain jankkaat ketjussa "Eikö mies vaan voi syödä tasaisesti päivän aikana". Mistä me se tiedetään? Ilmeisesti ei voi. Puhu sille miehelle siitä. Ei se auta että täällä sitä hoet. Raahaa se ravitsemusterapeutille, tai edes johonkin terapiaan. Ei tuosta muuten mitään tule. Oleellisinta on että tilanteeseen tulee muutos ennen kuin lasten ruokasuhde on lopullisesti pilalla.
Mutta olen oikeassa, eikö? Ei helkkari, ei kai se minun asiani ole ruveta sille eväitä tekemään ym. kun pitäisi itse tajuta.
Hakee töiden jälkeen suklaapatukoita kioskilta ja syö niitä nälkäänsä. Ja kuten sanoin, vaikuttaa energioihin.. Kun olisi tekemistä tässä kotonakin ja toinen on puolikuollut ton syömispelleilyn takia.Jaa,a. Jatkan sotaani. Nytkin ruoasta jäljellä " ihmisen annos", syököön ilta- ja välipalaa kuten muutkin.
Lapset ei onneksi tunnu isästään välittävän, kun syövät nälkäänsä..
Jaa, ilmeisesti sinulle on vaan oleellista kuulla olevasi oikeassa? Juu, hienoa, kyllä olet oikeassa. Onnea ap! Oletko nyt iloinen? Ei sillä lasten mielenterveydellä niin väliä ole, kunhan ap on oikeassa.
Perun puheeni. Ap et ole oikeassa, olette molemmat väärässä. Teillä on huono ruokarytmi ja sairas suhtautuminen ruokaan molemmilla. Ja ap vaan vittuilee ihmisille jotka haluavat auttaa, ja yrittävät kertoa mitä ongelmia on luvassa (jos tilanne ei korjaannu), ja miten tilannetta voisi korjata.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kotona pihi ruokanatsi. Sellainen on raskasta. Mitä jos teet muulle porukalle omat safkat ja mies tehköön omansa jos ahdistaa.
Mies saa itse päättää mitä syö tai ei syö mutta ei ole hyvä että puuttuu lasten syömiseen varsinkaan kun yrität tarjota heille terveellistä ja vaihtelevaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Voittehan te muut syödä normaalisti aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ja lopettaa sen ylimääräisten välipalojen mässyttämisen. Tossa miehesi on oikeassa. Ei välipaloilla mahaa täytetä vaan kunnon ruualla. Välipalat ovat vain sitä varten että ne säännöstelevät verensokeria aterioiden välissä. Suositus onkin syödä 3-4 tunnin välein joka pitää aineenvaihdunnan toiminnassa ja painon kurissa. Kun itse teet tavoissasi muutoksen, muut tulevat kyllä perässä.
Heh heh. Senkun tekee sitten. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voittehan te muut syödä normaalisti aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ja lopettaa sen ylimääräisten välipalojen mässyttämisen. Tossa miehesi on oikeassa. Ei välipaloilla mahaa täytetä vaan kunnon ruualla. Välipalat ovat vain sitä varten että ne säännöstelevät verensokeria aterioiden välissä. Suositus onkin syödä 3-4 tunnin välein joka pitää aineenvaihdunnan toiminnassa ja painon kurissa. Kun itse teet tavoissasi muutoksen, muut tulevat kyllä perässä.Heh heh. Senkun tekee sitten. ;)
Nimittäin ruokaa... Keittiö on vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voittehan te muut syödä normaalisti aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ja lopettaa sen ylimääräisten välipalojen mässyttämisen. Tossa miehesi on oikeassa. Ei välipaloilla mahaa täytetä vaan kunnon ruualla. Välipalat ovat vain sitä varten että ne säännöstelevät verensokeria aterioiden välissä. Suositus onkin syödä 3-4 tunnin välein joka pitää aineenvaihdunnan toiminnassa ja painon kurissa. Kun itse teet tavoissasi muutoksen, muut tulevat kyllä perässä.Heh heh. Senkun tekee sitten. ;)
Nimittäin ruokaa... Keittiö on vapaa.
... Söisi siellä töissä, ei tarttis kotona mähkiä. Meille riittää vähempikin. ;)
Miksi sitten kyselet neuvoja kun neuvot eivät pölhölle sitten kelpaakaan? Tuolla on normaaleista ruokailuajoista kyse joita et tajunnut ja aloit dissaamaan heti. Älä sitten marise miehesi tavoista kun omasikaan sen paremmat ole. Monet syövät välipalan sijasta lounaan mikä on sitä MONIPUOLISTA ruokailua ja NORMAALIA. Normaalit ihmiset eivät välipaloilla elä elleivät sitten osaa ruokaa tehdä ollenkaan. Taidat olla epäkypsä vanhempi käytöksestäsi päätellen.
Sinulle tarjottiin hyviä neuvoja ja normaalia ruokailurytmiä johon sinua itseäsikään ei ole sen paremmin opetettu kuin miestäsikään. Vittuilet kun apua ja neuvoja tarjotaan. Kuka se lapsi on vieläkin? "Mä en halua syödä kun välipaloja koko ajan" :D
Miehesi ei mähkisi jos tarjoisit töiden jälkeen välipalan ennen varsinaista ruokaa ;) Ei tainnu pölhö tätäkään tajuta kun pää on täynnä sahanpurua
Ei tuo ole syömishäiriö. Oletko puhunut miehen kanssa, että lapsuudessa opittua niukkuutta ei ole pakko jatkaa aikuisena, kun ilmeisesti teillä on taloudellinen tilanne parempi kuin hänen äidiltään aikoinaan?
Mitä vaihtelevaa ruokaa välipalat ovat? Pienet lapset tarvitsevat 2 lämmintä ateriaa päivässä jota ET HEILLE TARJOA. Miksi et? Mässytätte välipaloja ja yhden aterian, mitä monipuolista, vaihtelevaa ja terveellistä ruokailua toi mukamas on? Päinvastoin. Todella kieroutunut käsitys normaalista ruokailusta molemmilla. Paitsi sinulla ap taitaa olla pikkusen enemmän kieroon kasvamista kuin miehelläsi. Lueppas uudestaan neuvot ja omat kommnettisi paremmin. Taitaa lukutaidossakin olla puutteita ap:lla.
Tai sit tää on jonkun pennun tekemä provo -.- ja huono sellainen
Verensokeri pysyy tasaisena kun syö 3-4 tunnin välein. Tämä on fakta. Tarkista vaikka ravitsemusneuvojalta tai terveydenhoitajalta. Viisi ateriaa päivässä riittää. Te tarvitsette apua koko sairas kiero perhe
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole syömishäiriö. Oletko puhunut miehen kanssa, että lapsuudessa opittua niukkuutta ei ole pakko jatkaa aikuisena, kun ilmeisesti teillä on taloudellinen tilanne parempi kuin hänen äidiltään aikoinaan?
Niinpä. Ollaan monesti asiasta puhuttu.
Tilanne meillä kuitenkin huomattavasti parempi, eikä kenelläkään tarvetta jättää aterioita väliin. Kyllä mua harmittaa kun saisi töissä syödä niin edullisesti ja toisaalta valittaa väsymystä ja kahvista johtuvia vatsavaivoja.
Tuntuu hullulta ruveta evästäkään laittanaan kun keitto maksaa työpaikalla 2 euroa.
Toisaalta yksi ateria päivässä miehelle on liian vähän ja lapsia ei voi mielestäni pakottaa yhdellä ruoalla syömään jos ei maistu, toki täytyy saada syödä tasaisesti pitkin päivää ilman oletusta, että muutkin kuin hän syövät päivän energiat ( muka) kerrallaan..
Täytyy koittaa jatkaa tästä. Ruoalla kontrollointi on vaan niin persiistä ja minusta viimeinen asia mistä säästetään.
Noh, nyt on pari päivää kotona ja pääsee jälleen korjailemaan tilannetta, huomaa ehkä taas kuinka energiat palaa melko helposti.
Ja meillä ei todellakaan syödä välipaloilla vanukkaita tai jukurtteja. Lounas kuten iltapalakin koostuu lämpimistä leivistä tai jostain muusta ruokaisemmasta, pinaattilättyjä tai pakasteesta kasvispihvejä ja salaattia, tässä esimerkkejä. En noita kuitenkaan miellä " ruoaksi" kuten moni muu.
Silloin tarjoan jukurttia, hedelmiä tai marjoja tai leipää kun on iltapalan ja päivällisen välin pikkunälkä.
En ymmärrä miksi vastaat vittuilulla todella hyviin neuvoihin paremmasta rytmistä joka olisi lapsillekin parempi ja auttaisi paremmin kaikkia jaksamaan? Mutta vouhotat vaan miehestäsi koko ajan. Miksi?
Voisit vaikka viikonloppuna harjoitella tätä rytmiä miehesi ja lasten kanssa yhdessä; aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Suositushan on syödä 3-4 tunnin välein jolloin verensokeri pysyy tasaisena eikä tule tarvetta ahmia koko satsia kerralla. Tämä myös pitää turhan napostelun kurissa. Kun tämä on kunnossa, on energiaa tehdä vaikka mitä ja voi paremmin koko perhe.
Ja raaka-aineita vaihdellen ja monipuolisesti päivittäin viiden aterian normaalilla rytmillä. Veikkaanpa että huomaat itsekin voivasi paremmin ja jaksavan paremmin. Ja olevasi energisempi jättämällä välipalat minimiin ja tehden kunnon ruokaa kaksi kertaa päivässä. Tämän huomaa varmasti miehesikin jos vain vähän viitsii nähdä vaivaa asian eteen itse ja toimii itse esimerkkinä. Nyt olet mahdollistanut tuon ahmimiskäytöksen aivan itse. Tulet vastaamaan vittuilulla tähän mutta veikkaanpa monen olevan samaa mieltä kanssani joilla on ruokailuasiat normaaleja ja kunnossa.
T. Personal trainer, äiti ja vaimo
(Eriasia on tietenkin haluatko sitä muutosta lopun viimein itsekään perheen ruokailuun ja haluatko apua vai et ihan aikuisten oikeasti. Tunnutte olevan täysin hukassa koko perhe.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tajuan miehesi suhtautumisen välipaloihin. Terveellisempää on syödä kaksi lämmintä ateriaa eikä mitää välipaloja napsia ja vielä semmoisiin aikoihin kun työssä käyvät ja lapset kouluissa ja päiväkodeissa syövät ensimmäisen lämpimän aterian eli lounaan :O
Toi puheesi terveellisyydestä menetti merkityksensä täysin ;)Siis miksi mä tekisin kotona noille sen ihmeempää ruokaa, kun ruoka on parin tunnin päästä. Poika syö lounaan koulussa ja mies ei syö mitään.
Lapset ja minä syödään kotona hedelmät ja leivät ja kohta onkin ruoka. Ruoan ja iltapalan väliin jää vaan niin pitkä aika, että siihen on pakko tarjota joku välipala.
Tässä se "lounas" on leipä ja hedelmä
Älä viitsisi ihan ristiin kokoajan kirjoitella
Vierailija kirjoitti:
Eli kotoaan saanut eväät, että mahdollisimman vähällä pitää tulla toimeen. Ei heillä ikinä ollut mitään ylimääräistä, ruoka koostui perunasta, makaronista ja jauhelihasta, ruisleivästä ja juustosta. Siinä se.
Nyt omassa kodissaan, oman vaimonsa ja lastensa kanssa suorittaa samaa.
Kun käyn kaupassa, ostan mehuja ja hedelmiä, salaatteja ja joka päivälle vaihtelevaa ruokaa..
Se on miehelle liikaa. Valittaa ja huomattelee, jättää aterioita väliin. Päivä koostuu hänellä ruoasta kotona ja ehkä pienestä iltapalasta. Töissä ei syö, eikä syö välipaloja. Eikä saisi mielellään syödä muutkaan. Tilanne rupeaa olemaan hankala. Lapset huomaavat isän ahdingon. Itse olen taas raskaana, ja silloin tilanne aina pahenee, joudun syömään usein ja tämä ahdistaa miestä. Mitä tehdä???
Keittiöpsykologina pohdiskelen että kyse ei ole ruuasta sinänsä, vaan jostakin laajemmasta. Hyvä, monipuolinen ruoka on paitsi terveellistä ja antaa voimia, myös nautinto ja ilo. Miten mies suhtautuu elämän muihin nautintoihin, taiteeseen ja kulttuuriin, hassutteluun, saunomiseen, luonnosta nauttimiseen .... Onko koskaan iloinen, vaan enempi tasainen, siis myös tunteiltaan pottu- ja jauhelihalinjalla? Onko tavarasta, rahasta ja tunteista saita? Onko elämän suhteen pelokas?
En tiedä mitä tehdä, mutta ankealta kuulostaa. Hirveän hyvin vanhemmat ovat poikaansa evästäneet kun vuodet oman perheen parissa ei ole muuttaneet miestä yhtään.
Tai tiedänhän minä: et voi mennä lasten kanssa miehen linjalle. Teidän perhe-arjesta puuttuu yhteisen ruokailun tuoma ilo ja yhteisyys, mutta syökää nyt edes sinä ja lapset monipuolisesti ja hyvin.
Kun se ei auta siihen mitään, että mies ei syö aamulla eikä töissä mitään. Syö ensimmäisen kerran kello 15.00 kun tulee töistä. Lapset on meillä ok.
Miten tämä on teille niin vaikeaa ymmärtää?