Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypillistä suomalaista asennetta, ettei voida avata ovea lapsille jotka menee innoissaan virpomaan.

Vierailija
09.04.2017 |

Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.

Kommentit (278)

Vierailija
181/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovi avataan tai ei, se on jokaisen oma asia. Avaamattomasta ovesta ei pidä aikuisen ottaa hernettä nenään. Meidän lapset kävi virpomassa ja saaliista päätelleen moni ovi avautui. Myös meillä kävi lukuisia virpojia. Itse pidän tästä perinteestä.

Vierailija
182/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sana on kerjääminen! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille opetettiin pentuna että vain tuttuja virvotaan.. isovanhemmat, kummitädit, sedät ymym. Ikinä ei tullut mieleenkään vieraita alkaa virpomaan ennenkuin yksi kaveri yhtenä vuonna oli tehnyt jumalattoman määrän vitsoja ja meinaasi käydä niillä rahastamassa.

Onkohan tuo ventovieraiden virpominen juurikin länsisuomalaisten mätäperinteitä?

Oikeastihan ei saisi edes pukeutua trulliksikaan.

Vierailija
184/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi porissa ei ole tapana moinen häiriköinti.

Vierailija
185/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, mutta, inhoan yli kaiken tuntemattomien mukuloita, eli en avaa. Virpojat ovat yhtä tervetulleita kuin jehovat.. eli painukoot muualle häiriköimään...

N22

Vierailija
186/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka valitatte "perhanan ovikelloa pimputtavista pennuista", ettekö muista omia lapsuuden virpomisreissujanne ja miten mukavaa teillä oli?  Miksi vanha perinne ottaa aivoon, kun kyseessä on vain yksi päivä?

2 päivää. Halloween ja pääsiäinen. Ja ärsyttää kun perinteitä mennään raiskaamaan.

Vierailija
187/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä huono asenne ketään haittaa ihmisen ollessa omassa kodissaan sunnuntaipäivänä? Miksi kaikkien pitäisi olla aina niin iloisia ja hyväntuulisesti jakamassa karkkeja toisten kullannupuille? Sitäpaitsi useimmilla kysymys lienee siitä, ettei halua avata ovea tuntemattomille periaatteesta tai ei ole mitään mitä voisi oksien vastineeksi antaa. En ymmärrä, miksei riitä, että kävisi vain parin tutun tai sukulaisen ovella. Monet suomalaiset kun eivät pidä ventovieraista kodeissaan, etenkään suklaan tai pikkurahan toivossa ja lapset syövät muutenkin pääsiäisen aikaan helposti ylettömästi suklaata ja muuta herkkua.

Vierailija
188/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä törmäsin virpomaperinteeseen ensimmäisen kerran yli 20 vuotiaana, kun kummipoikani tuli minua virpomaan. Minulle kerrottiin, että palkka on tapana antaa pääsiäisenä. En ollut pääsiäisenä kotona, joten vein pojalle pääsiäismunan ennen reissuun lähtöä.

Sitten muutin nykyiseen kotikaupunkiini, ja järkytyin, kun palmusunnuntaiaamuna ovelleni tuli noidiksi pukeutuneita tuntemattomia lapsia virpomaan, ja palkka olisi pitänyt antaa heti käteen. Eihän minulla mitään ollut antaa, kun ei moisesta tavasta mitään tiennyt.

Karjalassa se kummien virpominen oli lapsille se isoin juttu. Myös omat vanhemmat virvottiin, ja isovanhemmat, jos oli mahdollisuus käydä heidän luonaan. Oksaa koristellessaan lapsi jo tietää, kenelle hän sen tekee.

Vierailija
189/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan kamalassa flunssassa. Aloittaja olisi varmaan ollut iloinen, jos lapset olisivat saaneet tämän taudin "virpomapalkaksi".

Vierailija
190/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paikoilla. Jossain Espanjassa niitä tulee yhdellä kauppareissulla kymmenen. Sitten isompana ihmetellään, miksi Jeppe juo ja hyppää junan alle. Joskus haluaisin muuttaa täältä vaikka edes Ruotsiin, missä lapsia kohdellaan täysin eri asenteella.

Ennen kuin muutat, muistathan tarkistaa, mitkä ovat vanhempainetuudet, päivähoidot, koulut, lapsilisät, sosiaalituet, asumistuet ym tulevassa kohdemaassa. Ettei tule ikävänä yllätyksenä lapsiystävällisyyden kääntöpuolet vaikkapa Italiassa tai Espanjassa. 

Vierailija
191/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En avaa oveani noidille, jotka eivät kuulu millään tavalla yhteen virpomisen kanssa. Jos tulisikin oikeita virpojia, avaisin mielelläni oven, mutta noidiksi pukeutuneille kerjäläisille en avaa. Ostakoon jokainen mutsi itse mukuloilleen karkkeja, minä en osta.

Vierailija
192/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka valitatte "perhanan ovikelloa pimputtavista pennuista", ettekö muista omia lapsuuden virpomisreissujanne ja miten mukavaa teillä oli?  Miksi vanha perinne ottaa aivoon, kun kyseessä on vain yksi päivä?

Kuules, en virponut lapsena, ei annettu, ja ihan hyväkin. Enpä mennyt kiusaamaan ventovieraita.

Vierailija
193/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi tänään kaksi virpojaa ja en avannu ovea, koska näin ovisilmästä, että ne ei edes ollu pukeutunut mitenkään. Kaksi tyttöä ja molemmilla ihan tavalliset arkivaatteet. Niin ja vitsa oli melkein tyhjä. Miten te vanhemmat lähetätte lapsia farkuissa ja harmaassa hupparissa virpomaan ilman kunnon vitsoja ja kuvittelette, että vieraat ihmiset jaksaa olla mukavia ja jakaa karkkia?

Tämä tapahtui Vuosaaressa, että ehkä joku tunnistaa itsensä ja voi vähän miettiä ensi vuotta varten.

Vierailija
194/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteeseen kuuluu Palmusunnuntaina virpominen itsekoristellulla virpomisvitsalla. Pääsiäismunat syödään vasta Pääsiäisenä ja siksi olisikin hyvä, jos palkkaa ei vaadittaisi heti ainakaan vierailta oven aukaisijoilta.

Kuka ostaa suklaamunia varastoon mahdollisia virpojia varten? Kuka syö ne suklaat, jos virpojia ei tule? On noloa, jos munat loppuvat kesken. Siksi olisi parasta, että käydään vain tutuissa paikoissa. Siellä ollaan varauduttu oikealla määrällä munia ja siellä odotetaan virpojia.

Niin minä tein lapsena ja niin minun lapseni tekivät.

Vielä sellainen huomionarvoinen juttu: On aamulla yötöistä kotiin tulleita. On turha odottaa lämmintä vastaanottoa, kun juuri unenpäästä kiinnisaanut herätetään perkeleelliseen pimputukseen. Tiedän!!!

Vierailija
195/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virpomaan ei ole tarkoitus mennä täysin tuntemattomien luokse, vaan sellaisten tuttujen ja puolituttujen luokse, jotka osaavat odottaa virpojia ja varata näille annettavaa. Parasta tietysti olisi, jos virpojien vanhemmat olisivat etukäteen vähän vihjailleet virvottaville, että pääsiäisnoitia on liikenteessä, tai selvittäneet, mihin aikaan kannattaa käydä.

Vierailija
196/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisella ghettoalueella sä asut? Koskaan en ole tuollaista käytöstä todistanut. Toisaalta meidän naapurustossa kyllä kaikki avaa ovensa. Itse olisin oikein pettynyt, jos kukaan ei olisi tullut virpomaan! Omalle lapselle opetan että lupa kysytään ja vaikka palkkaa ei olisi, oksa annetaan silti ja toivotetaan hyvää pääsiäistä. Mun maailmassa on paljon kivempaa kuin teidän sitruunanaamojen, jotka lähtökohtaisesti suhtaudutte pieniin lapsiin ilkeästi!

Vierailija
197/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisella ghettoalueella sä asut? Koskaan en ole tuollaista käytöstä todistanut. Toisaalta meidän naapurustossa kyllä kaikki avaa ovensa. Itse olisin oikein pettynyt, jos kukaan ei olisi tullut virpomaan! Omalle lapselle opetan että lupa kysytään ja vaikka palkkaa ei olisi, oksa annetaan silti ja toivotetaan hyvää pääsiäistä. Mun maailmassa on paljon kivempaa kuin teidän sitruunanaamojen, jotka lähtökohtaisesti suhtaudutte pieniin lapsiin ilkeästi!

Tämä siis sinulle, joka sanoit nykynaisten olevan karseita haustattelujoita ym.

Vierailija
198/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovikello irti kirjoitti:

Vielä sellainen huomionarvoinen juttu: On aamulla yötöistä kotiin tulleita. On turha odottaa lämmintä vastaanottoa, kun juuri unenpäästä kiinnisaanut herätetään perkeleelliseen pimputukseen. Tiedän!!!

On aivan oma moka, jos herää yötöistä tulleena virpomisaamuna ovikelloon. Teen itsekin yötyötä ja ovikellon hiljentäminen on maailman helpoin juttu.

Vierailija
199/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juntteja täälläkin.. miksi _kaikesta_ täytyy vääntää jotain negatiivistä?? En ymmärrä mitä ylitsepääsemättömän pahaa siinä on että lapset kerran vuodessa kiertää virpomassa.. varmaan suurin osa teistäkin on käynyt. Hohhoijaa..

Terv. köyhä opiskelija

Vierailija
200/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meidän oven takana käynyt ketään. Tai no lähdimme lopulta yhdeltä ulos äänestämään ja ruokakauppaan. Tiedä sitten, olisiko siinä kahden tunnin aikana joku käynyt, epäilen.

Parit noidat komeilla vitsoilla näin ulkona, mutta eivät olleet meidän talojen lähellä. Täällä vissiin ei sitten tuntemattomien ovia kolkutella. Jääpä itselle enemmän suklaata.

Pitäisikö ensi vuodeksi rakentaa kyltti "saa tulla virpomaan" keltasilla tipuilla ja rairuoholla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan