Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypillistä suomalaista asennetta, ettei voida avata ovea lapsille jotka menee innoissaan virpomaan.

Vierailija
09.04.2017 |

Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.

Kommentit (278)

Vierailija
221/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä virpomaperinne on karannut käsistä, myös vanhemmilta, joka ei voi olla tiedon puutteesta, sillä sitä on netti pullollaan.

Olen vaalinut karjalaisiaperintä yli puolivuosisataa ja opettanut virpomaperinteitä jo useammalle sukupolvelle ja silti minua jaksaa joka palmusunnuntaisin hämmästyttää ja ihmetyttää nämä nykyajan lapset.

Perinteisesti on virvottu vain tuttuja, mutta useampana vuonna on tullut ventovieras lapsi soittamaan ovikelloa jo 7.00 ja vanhemmat odottavat nurkantakana autossa. Ja pahimmillaan virvotaan samalla vitsalla koko asuinalue. Joskus olen pyytänyt vitsaa lapselta, mutta hän on kieltäytynyt antamasta, kun on paljon muitakin paikkoja. Suoraan määrätään palkka, mieluimmin setelirahaa, niin ovat kaikki muutkin antaneet, eikä suklaamuna enää riitä palkaksi.

Ja mikä pahinta. Miksi vanhemmat tietoisesti riskeeraavat lapsen turvallisuudella, sillä oven takana voi olla huumehörhö, pedofili tai vaikeasti mielenterv.ongelmainen. jotka eivät suhdaudu yhtä myötämielesti mitä vanhemmat odottavat.

Ja virpomaperinteestä

Perinteisesti ventovieraiden ovia ei ole soveliasta kolkutelta ja koristeltu kolmihaarainen pajuvitsa annetaan virvottavalle, hyvän lorun toivotuksin.

En oikein pidä noidaksi pukeutumista, koska siinä sekoitetaan hyvyys ja pahuus, vaan ne pitäisi pitää erillään ja noidat voisi tehdä taigansa ja virpomisensa vasta lankalauantaina.

Missä muka tuommoista? Olen kyllä tavannut teinejä koivuvitsojen kanssa ilman koristeita norkoomassa herkkuja, mutta että ei muka anneta vitsaa ja vanhemmat antaa luvan soitella ovikelloja seitsemältä aamulla? Vähän maistuu liioittelulle.

Helsingissä ja Joensuussa. Ja Helsingissä se on todella karannut käsistä ja olen huolissani lasten turvallisuudesta, sillä kukaan ei tiedä, mitä lasta odottaa oven takana. Eikä tämä ole yksin minun havaintoni, vaan tätä on ihmetelty joukolla.

Vierailija
222/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on noloa luettavaa. Ymmärrän että sosiaalinen media vie voimia sosiaaliselta kanssa käymiseltä, mutta ne noidat ja velhot on lapsia. Ja karkit ei ole kalliita, oikeasti. Ja jos käy niin että karkit loppuu niin sitten pitää oven suljettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä meidän ihanalla pohjoishelsinkiläisellä asuinalueellamme virpojat ovat ihania ja pidettyjä ja heitä odotetaan. Mummot ja papat ja lapsiperheelliset ja muutkin varaavat herkkuja ja omat lapset kiertelevät ovilla. Lapset on opetettu käyttäytymään kohteliaasti.

Tänään oli kaunis aurinkoinen päivä ja pikkutrullit kulkivat kaduilla iloisina.

Omat lapsenikin olivat virpomassa ja kyllä tuli kaikille hyvä mieli. Lapset kertoivat miten moni vanhempi ihminen oli pyytänyt käymään joskus ihan muuten vain. Aikoivat mennä. 

Vierailija
224/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko ne virpojien äiskät ja iskät ohjeistaa niitä kakaroitaan ees sen verran että ovikelloa voi soittaa kerran tai kaks tai koputtaa sen pari kertaa! Tänään olin nukkumassa ja heräsin kun oveen koputettiin ja arvasin heti että virpojat... ja yritin jatkaa unia.. mutta turhaan....!!! koputus vaan jatkui totta ne 10 min ryskäs tota ovea.. välillä hiljeni sitten taas.. ja lopussa ne jopa potki! pakko oli mennä sitte avaamaan. siinä ne sit virpo ja annoin kupista munia niille niin olise isoin tyttö niin ahnekki vielä että puoli kuppia kauhas munia ittellee. ois tehny mieli sanoa vaikka ja mitä niille mutta empä aikusena kehannu.. joten VANHEMMAT!! ohjeistakaa te niitä kakaroitanne ennenku päästätte tuonne hakkaamaan ihmisten ovia. Käytöstavat kunniaan.

Vierailija
225/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kun opetettaisiin pienestä lapset edes tervehtimään naapurien aikuisia, mutta loitsuja osataan kyllä jauhaa.

Vierailija
226/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän laihduttaa, ja en varaa palkkioita siinä pelossa, että ne jäävät itse syötäviksi. Ei kyllä kukaan pimputellut kelloakaan.

227/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

🍕

Vierailija
228/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Meidän entisessä asuinpaikassa. tunnen suurimman osan naapureista. Asunto 1: ovat aina viikonloppuisin mummolassa, koska mummo tarvitsee apuaan. Asunto 2 (meidän): Tyhjä, asukkaat muuttaneet pois vasta äskettäin. Asunto 3: Ovat puolet vuodesta mökillä, lähtevät heti lumien lähdettyä, luultavasti ovat menneet jo. Asunto 4: Vesivahinko, joten asukkaat ovat evakossa. Asunto 5: Kuuro mummo, ei kuule vaikka kuinka soittavat ovikelloa. Asunto 6: Ovat kotona jos ovat. Heillä on koira, jonka kanssa ovat paljon ulkona. Asunto 7: Opiskelijoita, ovat paljon viikonloppuisin pois. Asunto 8, vanhoja ihmisiä, ottavat luultavasti virpojat mielellään vastaan. Tässä vaiheessa voi olla, että porukka on jo saanut tarpeekseen. 

Vierailija
229/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ainoastaan jätä avaamatta, vaan huudan oven läpi, että painuvat helvettiin sieltä soittelemasta. Toivottavasti miettivät seuraavan kerran kahdesti ennen kuin menevät vieraiden oville.

Luin, että huudan LUUDAN läpi :)).

oven ja luudan ovatkin melko samanlaisia sanoja. Voi elämä tätä palstaa.

Vierailija
230/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toista oli silloin, kun olin lapsi. Meitä oikein odoteltiin!

n45v

Toista se oli silloin, kun minä olin lapsi - meillä ei kierretty silloin ja tykkään, että tämä on nykyajan markkinahapatusta koko juttu ja mennyt pilalle siinäkin mielessä, että lapset on opetettu ahneeksi - rahaa pitäisi olla palkaksi!

Annettakoon ihmisille lupa avata tai olla avaamatta ovensa kenelle haluaa! Me emme avanneet kenellekään, eikä eskari-ikäinen poikamme virponut nyt kuten ei aiempinakaan vuosina!

n51v

Vierailija
231/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te vastaajat koskaan olleet lapsia? Kyllä tää on tosikko kansa! Ihan hävettää teidän puolestanne.

Olen ollut. Ja milloinkaan en halunnut mennä virpomaan. Miksi kaikkien pitäisi olla samaa mieltä sinun kanssa? Koko saakelin päivän soi kello 10-15 välillä. Sanoin kyllä vaimolle, että en mene kertaakaan ovelle. 

Vierailija
232/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.

Voi hellanlettas sentään. Meidän lapsuudessa käytiin virpomassa tuttujen ovilla. Nykyään tuo kerjääminen on mennyt sellaiseksi, että kello soi aamusta iltaan. Ei jaksa jatkuvasti siellä ovella hypätä.

Vierailija
233/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä suomalaista av-mamma asennetta. Jos Nicopetteri nyt haluaa käydä jokaisen oven takana pimpottamassa sunnuntaina heti aamusta, niin pitäähän ihan jokaisen avata se ovi. Ja palkkana saisi mielellään olla 10€ seteli vähintään.

Muita haukutaan tympeiksi, mutta kyllä tämä lapsiperheiden itsekkyys alkaa mennä jo liian pitkälle.

Vierailija
234/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia on kunkin OMA VALINTA! Sinä haluat, että sun lapsille annetaan parista vitsan pyöräytyksestä rahan arvoista tavaraa, jopa rahaa! Meillä kaikilla on omat oikeudet, eli joko otetaan vastaan tai ei! Sun kanta on sun ja minun on minun! Enemmän sinä olet "väärässä" tämän asiasi suhteen, kun lapsesi soittelevat naapurien ovikelloja ja odottavat syötävää ja sitä rahaa. Törkeää! Me emme ota sinuun kontaktia, vaan elämme rauhassa, joten mitä vittua mariset?????

Tyhmä ja sivistymätön moukka olet! Älä tunge persiis tuotoksia muiden kärsittäväksi, ei me niistä tykätä. Kumma juttu, kun et sinä voi itsestään selvää asiaa ymmärtää!!!!! Koko kylä ei nyt vain enää nykyään kasvata, eikä jotkut halua ovelleen mitään helvetin virpomista! Hyväksy totuus!

Vierailija
235/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniista perinteestä on tehty markkinahumua ja usein lapsille ei ole opetettu edes alkeellisimpia käytöstapoja.

Ja se ovi ei aukea yhtään nopeammin, pimputtaako kelloa pari kertaa vai 5 min. yhtä soittoa tai potkiiko sitä miten monen lapsen voimin.

Oven takana voi olla liikuntarajoitteinen vanhus ja nykyään yhä huonokuntoisempia vanhuksia asuu kotona ja voi vain kuvitella, millaista paniikkia se aiheuttaa vanhuksissa, jatkuva ovikellon soitto, puhumattakaan lemmikkieläimistä esim. koiran haukunta kuuluu koko kerrostalon läpi.

Minusta virpomaperinne on ok. ja toivon sitä vaalittavan, mutta vain tuttujen kesken - naapurien, sukulaisten jne. keskuudessa, mutta se, että vanhemmat laittavat lapset virpomaan jopa viiden lapsen ryhmissä, on jo typeryyttä ja monet pahoittavat jopa mielensä, kuten ap. tuntuu uskomattomalta.

Käytöstavat kunniaan! Eikä kenenkään kotirauhaa rikota.

Ja erityisesti niiden heikkokuntoisten vanhusten, joita on pyydetty olla avaamatta ovea tai ovissa on vanhuksen turvana hälytyslaitteet, jotka kytkeytyvät pois päältä, kun avaa oven ja tekee automaattisen hälytyksen kotipalveluun tai lähiomaisille. Ja tämä aiheuttaa paljon huolta ja vaivaa.

Vierailija
236/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta virpomassa kuuluu käydä vain tuttuja. Nykylapsilla ei ole edes kunnollisia virpomavitsoja (joitain onnettomia kreppipapereita ja höyheniä vain kiinnitelty) , tästä voi katsoa kuvaa ja lukea, mistä perinteessä oikeasti on kyse: http://yle.fi/uutiset/3-5343518. 

Vierailija
237/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista asioista tehdään nykyään ongelma. Pahoitetaan mieli milloin mistäkin. Itse muistan lapsuudestani, että juuri vanhukset olivat kaikista ilahtuneimpia virpojista.

Ai vanhemmat laittaa lapset virpomaan jopa 5 hengen ryhmissä? Hohhoijaa. Hyvä, että suomalaisia syntyy yhä vähemmän. Niin vihamieliseksi tämä maa on muuttunut. Tervetuloa ulkomaalaiset. Olen lopen kyllästynyt suomalaisiin valittajiin.

Viimeksi eilen kuuntelin erään naisen kalkatusta, kun sillä pyörällä ei saa 10 v ajaa leveällä kävelytiellä. Kysyin pitääkö laittaa ajotielle ajamaan. Ei vastannut jatkoi vaan valitustaan. Painukaa kaikki vit...Älkää lisääntykö!!

Vierailija
238/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauniista perinteestä on tehty markkinahumua ja usein lapsille ei ole opetettu edes alkeellisimpia käytöstapoja.

Ja se ovi ei aukea yhtään nopeammin, pimputtaako kelloa pari kertaa vai 5 min. yhtä soittoa tai potkiiko sitä miten monen lapsen voimin.

Oven takana voi olla liikuntarajoitteinen vanhus ja nykyään yhä huonokuntoisempia vanhuksia asuu kotona ja voi vain kuvitella, millaista paniikkia se aiheuttaa vanhuksissa, jatkuva ovikellon soitto, puhumattakaan lemmikkieläimistä esim. koiran haukunta kuuluu koko kerrostalon läpi.

Minusta virpomaperinne on ok. ja toivon sitä vaalittavan, mutta vain tuttujen kesken - naapurien, sukulaisten jne. keskuudessa, mutta se, että vanhemmat laittavat lapset virpomaan jopa viiden lapsen ryhmissä, on jo typeryyttä ja monet pahoittavat jopa mielensä, kuten ap. tuntuu uskomattomalta.

Käytöstavat kunniaan! Eikä kenenkään kotirauhaa rikota.

Ja erityisesti niiden heikkokuntoisten vanhusten, joita on pyydetty olla avaamatta ovea tai ovissa on vanhuksen turvana hälytyslaitteet, jotka kytkeytyvät pois päältä, kun avaa oven ja tekee automaattisen hälytyksen kotipalveluun tai lähiomaisille. Ja tämä aiheuttaa paljon huolta ja vaivaa.

Olen jo tällainen 50 v nainen joten aika monta virpomispäivää nähnyt. Ikinä ei ole potkittu oveen. Eikä rämpytetty ovikelloa. Kaikki ovat käyttäytyneet aina hyvin. Ja pitäkää huolta niistä omaisista! Yksi päivä ja niin kamala juttu! Ruuvatkaa irti sen vanhuksen ovikello ettei kkasn vain häiritse yksinäisyyttä! Joo nimenomaa vaivaa huoh.

Vierailija
239/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan pakota lapsia laittamaan innoissaan yhtään mitään.  Toisekseen, osta itse karkkisi lapsillesi. Kolmanneksi, olen länsisuomesta. Ei meilläpäin ole mitään virpomisperinnettä. Ja vielä neljänneksi, on se parempi olla avaamatta ovea ollenkaan kuin alkaa äyskiä lapsille. Sitäkö sinä tahtoisit?

Vierailija
240/278 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäällä isälläni on ovessa hälytyslaitteet ja kun ovi avataan ja hälytys lähtee välittömästi eteenpäin.

Eilen ajettiin kolme kertaa yli 20 km ihan turhaan, kun liikuntarajoitteinen isäni oli avannut oven ja kun viimein pääsi ovelle, ei siellä ollut ketään.

Tietysti asia voidaan tarkistaa puhelimella, mutta hälytyslaitteen uudelleen päälle laittaminen vaatii kotikäynnin ja voi vain kuvitella, miten paljon turhia kotikäyntejä on kotipalvelusta tehty monen vanhuksen kotiin ja jokaisesta käynnistä vanhus maksaa erikseen.

Jos laitatte lapsianne virpomaan vanhuksien luokse, sopikaa siitä lähiomaisten kanssa, sillä se säästää vanhusten rahaa ja lähiomaisten huolta.

Kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi