Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypillistä suomalaista asennetta, ettei voida avata ovea lapsille jotka menee innoissaan virpomaan.

Vierailija
09.04.2017 |

Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.

Kommentit (278)

Vierailija
201/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan kuitenkin, että jokainen saa itse päättää avaako kotiovensa vieraille vai ei. Ostin kinderpatukoita virpojien varalle. Söin ne kuitenkin itse muahahahha :D Ensivuonna jaan pelkästään viinirypäleitä!

Vierailija
202/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin suklaamunia aika paljon ja ketään ei käynyt.  Viime vuonna kävi melkein 10 lasta eli näin se vaihtelee ja nyt joutuu urakalla syömään suklaamunia.  No, ei se mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ihmiset tekevät yövuoroa.. Aika ikävä yrittää nukkua kun kello soi jatkuvasti ja meillä etenkin hakkaavat ovea. Siihen koirat reagoivat haukullaan. Oli 30 munaa, kaikki meni. Annat 5 lapselle munan ja saat yhden vitsan. Eikö pitäisi saada jokaiselta vitsa.Vieläkin ovikello soi kokoajan. Ei jaksa enää. Ja olin joskus itekkin virpomassa, mutta vain tutuilla. Minullakin on lapsia, kun halusivat vielä menimme vain tutuille.

Vierailija
204/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kindereitä ja odotan virpojia. Nyt en kuitenkaan avannut ovea, koska tulin juuri suihkusta ja kuivaan nakuna hiuksiani.

Sopiiko tämä?

Olisi ollut roima yllätys virpojakakaroille jos olisit avannut oven pillunkarvojasi föönaten. 

Vierailija
205/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ovikello irti kirjoitti:

Vielä sellainen huomionarvoinen juttu: On aamulla yötöistä kotiin tulleita. On turha odottaa lämmintä vastaanottoa, kun juuri unenpäästä kiinnisaanut herätetään perkeleelliseen pimputukseen. Tiedän!!!

On aivan oma moka, jos herää yötöistä tulleena virpomisaamuna ovikelloon. Teen itsekin yötyötä ja ovikellon hiljentäminen on maailman helpoin juttu.

Mites ne oveen hakkaavat hiljentää? Kun et avaa ovikellon soitosta alkaa hakkaaminen ja potkiminen.

Vierailija
206/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa lappu, ei virpojia. Ja ovikello irti. Ja kauhea raivoaminen, jos ei lapun viesti mene perille.

Vierailija
207/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset ihmiset tekevät yövuoroa.. Aika ikävä yrittää nukkua kun kello soi jatkuvasti ja meillä etenkin hakkaavat ovea. Siihen koirat reagoivat haukullaan. Oli 30 munaa, kaikki meni. Annat 5 lapselle munan ja saat yhden vitsan. Eikö pitäisi saada jokaiselta vitsa.Vieläkin ovikello soi kokoajan. Ei jaksa enää. Ja olin joskus itekkin virpomassa, mutta vain tutuilla. Minullakin on lapsia, kun halusivat vielä menimme vain tutuille.

On se rankkaa. :D

Vierailija
208/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä käynyt virpomassa lapsena, vaikka pienellä paikkakunnalla kasvoinkin. Omat vanhemmat ei ikinä rohkaisseet siihen ja tuntuu etten osaa omaa lastanikaan siihen kasvattaa. Tuntuu ihan vieraalta perinteeltä. Samasta syystä en avaa ovea virpojille.

Vierailija
209/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lähdettiin päiväksi pois. Virpominen ei kuulu meidän perheen perinteeseen eikä kulttuuriin, vaikka olemme ihan suomalaisia. Emme vietä pääsiäistä muutenkaan millään tavalla. Ei minusta voi olettaa, että ihmiset varaavat karkkeja vieraille lapsille ja innolla ramppaavat ovella koko päivän. Omalle lapselle voin ostaa suklaamunia sen verran kuin hän haluaa(Kinder-munia ostamme ympäri vuoden muutenkin) Ei hänen tarvitse lähteä kerjuulle naapurustoon.

Vierailija
210/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aina odotan virpojia ovelle, kiva nähdä pienen lapsen ilahtuvan saamastaan herkusta ja onhan ne virpomisvitsat (ainakin tänään saadut oli) kivan näköisiä keittiön maljakossa. Vain yks lapsi ärsytti kun totes suklaamunan saatuaan ettei olisi halunnyt sellaista. Kiva perinnehän tuo on

Vierailija
211/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille opetettiin pentuna että vain tuttuja virvotaan.. isovanhemmat, kummitädit, sedät ymym. Ikinä ei tullut mieleenkään vieraita alkaa virpomaan ennenkuin yksi kaveri yhtenä vuonna oli tehnyt jumalattoman määrän vitsoja ja meinaasi käydä niillä rahastamassa.

Onkohan tuo ventovieraiden virpominen juurikin länsisuomalaisten mätäperinteitä?

Oikeastihan ei saisi edes pukeutua trulliksikaan.

Vai olisiko sittenkin parempi opettaa: "Tuttuja virvotetaan"? Siinähän on mainio sananmuunnos.

(V---uja turvotetaan)

Vierailija
212/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka valitatte "perhanan ovikelloa pimputtavista pennuista", ettekö muista omia lapsuuden virpomisreissujanne ja miten mukavaa teillä oli?  Miksi vanha perinne ottaa aivoon, kun kyseessä on vain yksi päivä?

Minun lapsuudessani kukaan ei virponut. Tai ehkä jotkut ortodoksit tai evakkojen jälkeläiset, mutta he tekivät sitä keskenään.

Vahva nuutipukkiperinne kyllä oli, ja minun mielestäni on sääli, että tämä meidän seudullamme paljon virpomista vanhempi perinne on jäämässä virvonnan ja halloween-hapatuksen varjoon. Yksi tällainen päivä vuodessa riittää, kiitos vain, eikä  meidän ovi aukea muulloin kuin Nuuttina.

Vierailija
213/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä ketju enkä jaksa sitä nyt läpi kahlata, sanon vaan että meiltä on jaettu tänään karkkia virpojille varmaan lähes kolme kiloa. Oli tosi nätisti laitettuja noitia ja velhoja sekä todella upeasti koristeltuja oksia! Silmiä kutittaa pajunkissoista, taidan nostaa nuo ämpärit takapihalle terassia koristamaan. Halloweenina sitten seuraavaksi, tervetuloa!

Vierailija
214/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin virpomisiässä 1970-luvulla, asuin kerrostalossa Helsingissä. Virpomisvitsoja tehtiin porukalla ja käytiin kyllä siinä omassa taloyhtiössä ja parissa naapuriyhtiössä virpomassa myös niiden tuntemattomien ovilla. Tosin silloin oli vähän eri meininki: taloyhtiön mummot istuskeli pihan penkillä ja katsoi välillä lasten perään, kun äiti piipahti maitokaupassa. Ainakin oman talon ja yleensä myös naapuritalon lapset ja perheet tiedettiin ja tiedettiin ne äkäiset vänkyrät joiden ovelle ei kannattanut mennä. Että tuntemattomia ja "tuntemattomia". Ei kenenkään vanhemmat kyydinneet lapsia virpomaan jotain mummeja ja kummeja toiselle puolelle kaupunkia, vaan ihan siinä omissa ympyröissä virvottiin. Mulla on se mielikuva, että virpojista kyllä tykättiin ja oltiin varattu jotain pientä ja joskus sai ihan jonkun kolikonkin.

Omat lapset olivat virpomisikäisiä 2005-2011 noin suunnilleen. Asumme Keski-Suomessa omakotitaloalueella. Lapset olivat kovin arkoja virpomaan edes tuttuja. Heillä oli se 3-4 paikkaa jossa kävivät ja sitten oli yksi sukulaistäti jonka luokse mentiin autolla ja sieltä sai aina ihan jättimäiset suklaamunat. Naapurista yksi vanha pariskunta suunnilleen huuteli heitä kadulta että voi tulkaa virpomaan, vartavasten ostin suklaamunia. No, sitten uskalsivat mennä. En tainnut lukea vielä av:ta eikä mulla ollut käsitystä, että virpominen on kerjäämistä joidenkin mielestä.

Välillä asuttiin ulkomailla ja nyt oli kolmas pääsiäinen takaisin Suomessa. Harmillisen vähän käy virpojia. Ameriikan vuosilta tarttui Halloweenista se tapa, että jos talo on koristettu ja ulkovalot palaa, se on merkki että keppostelijat ovat tervetulleita. Siksi laitan aina palmusunnuntaina ovikoristeen ja kerään vitsat isoon maljakkoon oven ulkopuolelle, merkiksi että tänne saa tulla. Tänä vuonna kävi vain yksi porukka. Todella kivasti pukeutuneet kolme pientä noitaa, hienot vitsat ja kysyivät kohteliaasti että saako virpoa ja luvan jälkeen tosi reippaasti lorut. En muista ikinä kenenkään tulleen pukeutumatta ja ilman koristeltuja vitsoja kerjäämään rahaa, kuten vois tän palstan perusteella olla maan tapa.

Perinteetkin elää ja muuttuu ja saa muuttuakin. Minusta USA:n tapa siitä, että on jonkinlainen signaali, kuten koristelu tai valo, on hyvä ja voisi rantautua minusta tännekin. Näin ei kenenkään änkyrän tarttisi pahoittaa mieltään. Toimis noissa ovikooditaloissakin, ei tarttis repiä lappuja pois ja ovi vois olla yhtenä päivänä vuodessa sen muutaman tunnin lukitsematta ja sitten halukkailla olis ovessa joku merkki tai toisinpäin, että ei saa virpoa.

Vierailija
215/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.

En avaa noidille.

Vierailija
216/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovikooditalo. Laitoin oven väliin esteen, jotta pysyi auki. Teippasin oveen lapun

"Virpojat, tervetuloa!" Odotin kotona Mignon-munien ja lahjojen kanssa. Ketään ei kuulunut. Menin alas katsomaan. Ovi oli kiinni ja lappuni revitty irti.

Sulla ei ole oikeutta tehdä noin talossa jossa selkeästi arvostetaan omaa rauhaa. Jos haluat että virvotaan niin sitten vaikka lappu jossa sun puhelinnumero alas että soittaa siihen että tulet päästämään virpomaan teille.

Tai ainakin yksi änkyrä päätti kaikkien puolesta, että ketään ei virvota. Kuka hullu laittaa puhelinnumeronsa julkisesti näkyville.

Vierailija
217/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä virpomaperinne on karannut käsistä, myös vanhemmilta, joka ei voi olla tiedon puutteesta, sillä sitä on netti pullollaan.

Olen vaalinut karjalaisiaperintä yli puolivuosisataa ja opettanut virpomaperinteitä jo useammalle sukupolvelle ja silti minua jaksaa joka palmusunnuntaisin hämmästyttää ja ihmetyttää nämä nykyajan lapset.

Perinteisesti on virvottu vain tuttuja, mutta useampana vuonna on tullut ventovieras lapsi soittamaan ovikelloa jo 7.00 ja vanhemmat odottavat nurkantakana autossa. Ja pahimmillaan virvotaan samalla vitsalla koko asuinalue. Joskus olen pyytänyt vitsaa lapselta, mutta hän on kieltäytynyt antamasta, kun on paljon muitakin paikkoja. Suoraan määrätään palkka, mieluimmin setelirahaa, niin ovat kaikki muutkin antaneet, eikä suklaamuna enää riitä palkaksi.

Ja mikä pahinta. Miksi vanhemmat tietoisesti riskeeraavat lapsen turvallisuudella, sillä oven takana voi olla huumehörhö, pedofili tai vaikeasti mielenterv.ongelmainen. jotka eivät suhdaudu yhtä myötämielesti mitä vanhemmat odottavat.

Ja virpomaperinteestä

Perinteisesti ventovieraiden ovia ei ole soveliasta kolkutelta ja koristeltu kolmihaarainen pajuvitsa annetaan virvottavalle, hyvän lorun toivotuksin.

En oikein pidä noidaksi pukeutumista, koska siinä sekoitetaan hyvyys ja pahuus, vaan ne pitäisi pitää erillään ja noidat voisi tehdä taigansa ja virpomisensa vasta lankalauantaina.

Vierailija
218/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käsittämätöntä, että ilmeisesti jotkut oikeasti kehtaavat mennä vieraiden ihmisten oville kerjäämään. Toivottavasti tapa ei leviä.

Vierailija
219/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä virpomaperinne on karannut käsistä, myös vanhemmilta, joka ei voi olla tiedon puutteesta, sillä sitä on netti pullollaan.

Olen vaalinut karjalaisiaperintä yli puolivuosisataa ja opettanut virpomaperinteitä jo useammalle sukupolvelle ja silti minua jaksaa joka palmusunnuntaisin hämmästyttää ja ihmetyttää nämä nykyajan lapset.

Perinteisesti on virvottu vain tuttuja, mutta useampana vuonna on tullut ventovieras lapsi soittamaan ovikelloa jo 7.00 ja vanhemmat odottavat nurkantakana autossa. Ja pahimmillaan virvotaan samalla vitsalla koko asuinalue. Joskus olen pyytänyt vitsaa lapselta, mutta hän on kieltäytynyt antamasta, kun on paljon muitakin paikkoja. Suoraan määrätään palkka, mieluimmin setelirahaa, niin ovat kaikki muutkin antaneet, eikä suklaamuna enää riitä palkaksi.

Ja mikä pahinta. Miksi vanhemmat tietoisesti riskeeraavat lapsen turvallisuudella, sillä oven takana voi olla huumehörhö, pedofili tai vaikeasti mielenterv.ongelmainen. jotka eivät suhdaudu yhtä myötämielesti mitä vanhemmat odottavat.

Ja virpomaperinteestä

Perinteisesti ventovieraiden ovia ei ole soveliasta kolkutelta ja koristeltu kolmihaarainen pajuvitsa annetaan virvottavalle, hyvän lorun toivotuksin.

En oikein pidä noidaksi pukeutumista, koska siinä sekoitetaan hyvyys ja pahuus, vaan ne pitäisi pitää erillään ja noidat voisi tehdä taigansa ja virpomisensa vasta lankalauantaina.

Missä muka tuommoista? Olen kyllä tavannut teinejä koivuvitsojen kanssa ilman koristeita norkoomassa herkkuja, mutta että ei muka anneta vitsaa ja vanhemmat antaa luvan soitella ovikelloja seitsemältä aamulla? Vähän maistuu liioittelulle.

Vierailija
220/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä viritin oveen koristeet ja "saa virpoa"-lapun. Yksi virpoja kävi heti aamusta, muuten ei ketään. :( Edellisvuonna kun ei oltu varauduttu, ovikello soi taukoamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan