Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypillistä suomalaista asennetta, ettei voida avata ovea lapsille jotka menee innoissaan virpomaan.

Vierailija
09.04.2017 |

Lapset pukeutuvat innoissaan, ja koristelevat virpomisoksiaan monia tunteja,jopa päiviä. Ja suomalaiset möllöttäjät eivät voi avata ovea "kerjäläisille". Kertoo kaiken tästä maasta ja kansasta.

Kommentit (278)

Vierailija
21/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ainoastaan jätä avaamatta, vaan huudan oven läpi, että painuvat helvettiin sieltä soittelemasta. Toivottavasti miettivät seuraavan kerran kahdesti ennen kuin menevät vieraiden oville.

Älä suotta huutele. Hanki mp3-ovikello.ja nauhoita tuo terveinen pikkuhäiriköille valmiiksi. Mitä aggressiivisempi äänensävy sen tepsivämpi.

Vierailija
22/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa ei lapset kerää yhtäkään hymyä julkisilla paikoilla. Jossain Espanjassa niitä tulee yhdellä kauppareissulla kymmenen. Sitten isompana ihmetellään, miksi Jeppe juo ja hyppää junan alle. Joskus haluaisin muuttaa täältä vaikka edes Ruotsiin, missä lapsia kohdellaan täysin eri asenteella.

Just perjantaina vilkutin ja hymyilin minua katsoneelle ventovieraalle taaperolle töistä lähtiessäni ja sanoin hei hei. Äitinsä hymyili ja taapero nauroi, osoitti ja sanoi "hih".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs me yksinäiset mummelit, jotka olemme täällä asunnoissamme odottamassa,pääsiäisnamut valmiina eteisen lipaston päällä, mutta kukaan ei tule soittamaan ovikelloa.

Vierailija
24/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se kertoo suomalaisista että minä (suomalainen) mielelläni olen virvottavana ja annan paljan kun tutut lapset (siis läheiset) tulevat virpomaan mutta vieraalle en avaa ovea?

Epäluuloinen? Miksi et avaa omaa oveasi vieraalle? Mitä luulet että vieraat tekee?

Vierailija
25/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon pitäisi keksiä jokin merkki ovelle, että tänne saa tulla virpomaan, ja jos ei merkkiä, ei soitella.

Vierailija
26/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te vastaajat koskaan olleet lapsia? Kyllä tää on tosikko kansa! Ihan hävettää teidän puolestanne.

Olen ollut. Kävimme perheen kanssa virpomassa mummot, vaarit, tädit, sedät ja kummit. Kaikilta sai palkan viikkoa myöhemmin kuten perinteeseen kuuluu. Asut eivät kuulu tähän perinteeseen, ne on länsisuomalaisten hömpötyksiä.

Ei tulisi mieleenkään antaa mitään palkkaa kenellekään palmusunnuntaina ja vielä vähemmän jollekin vieraalle ovikellon pimpottajalle.

Vierailija
27/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi avata vain kertoakseni, että meillä ei vietetä pääsiäistä, eikä siitä syystä saa virpoa.

Mutta sitä en kyllä tajua, että vanhemmat päästävät lapsensa soittelemaan vieraiden ihmisten ovikelloja. Omassa lapsuudessa saimme käydä virpomassa vain tutuilla. 

Vierailija
28/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä  mikään typerä halloween ole. Mulla ei  ole velvollisuutta jakaa karkkia vieraille kakaroille jotka ilman lupaa soittelevat mun ovikelloani.Kasvata lapsesi paremmin!

Ööh... Halloween on vasta muutaman vuoden vanha juttu, kauppiaitten Amerikasta apinoima kulutusjuhla. Pääsiäisvirpominen on Suomessa satoja vuosia vanha perinne, ja siihen liittyy vastavuoroisuus. Sinä saat virpomista ja oksan, lapsi saa palkaksi munan.

Toki on aina ollut tapana, että jos ei halua virpomista, ei avaa ovea. Olen kasvattanut lapseni suomalaisiin perinnäistapoihin, myös virpomiseen, ja opettanut myös, että ei saa loukkaantua, jos joku ei avaa ovea. Siinä talossa ei vain silloin haluta virpomista, ja se oikeus on kaikille suotava. Ehkä on oltu yövuorossa ja halutaan nukkua, ehkä on unohdettu ostaa munia, ehkä on väsynyt ja tukka likainen tai mitä tahansa, ihmisillä on eri syitä olla avaamatta ovea ja se siitä. Sitten vain seuraavalle ovelle.

Meillä kyllä valikoidaan tarkkaan, kenen ovelle mennään. Käymme sukulaisissa, kavereilla ja niissä taloissa, joista on aiempina vuosina käyty meillä.

Vierailija
29/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko avata, mutta onpa taas negatiivisia kommentteja! En itsekään avannut ennen klo 10, kun oltiin yöpuvussa ja unohdettu ostaa mitään annettavaa. Mutta en sillä ylpeilekään, vaan vähän sääli tuli lapsia.

Vierailija
30/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka muita oikeuksia mulla ei olisi niin minä sentään päätän kenelle avaan oven.

Vierailija
31/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eteisessä pääsiäismunia odottamassa virpojien varalta. Viime vuonna kukaan ei käynyt mutta ehkä tänä vuonna joku tulee ja ilahduttaa myös minun päivääni.

Vierailija
32/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muutenkaan avaa ovea, jos en odota ketään (tutut tietää tämän ja osaa vaikka siitä ovelta soittaa/laittaa viestiä).

Toisaalta onko parempi avata ovi ja sanoa ettei saa virpoa koska ei ole mitään palkaksi annettavaa?

Vierailija
33/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te vastaajat koskaan olleet lapsia? Kyllä tää on tosikko kansa! Ihan hävettää teidän puolestanne.

Ollaan. Meidän vanhemmat oli tarkkoja siitä, ettei kyliin mennä. Terkuin se, jonka asunnossa ei olla kotona, kun ollaan nyt ihan muualla. 

Vierailija
34/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen suomalainen asenne on toivottaa virpojat tervetulleeksi ja antaa karkkia. Nuo jurottajat ovat epätyypillisiä.

Vierailija
35/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon pitäisi keksiä jokin merkki ovelle, että tänne saa tulla virpomaan, ja jos ei merkkiä, ei soitella.

Meillä on iso noita-akkakoriste oven pielessä sekä virpomasunnuntaina että halloweenina. Tosin halloween on haastavampi juttu, kun kukaan ei oikein tunnu tietävän oikeaa päivää. Viime syksynäkin tuli kolmena päivänä halloweenlapsia.

Vierailija
36/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muutenkaan avaa ovea, jos en odota ketään (tutut tietää tämän ja osaa vaikka siitä ovelta soittaa/laittaa viestiä).

Toisaalta onko parempi avata ovi ja sanoa ettei saa virpoa koska ei ole mitään palkaksi annettavaa?

Unohdin sen vielä, että en ole edes kotona tällä hetkellä.

Vierailija
37/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se kertoo suomalaisista että minä (suomalainen) mielelläni olen virvottavana ja annan paljan kun tutut lapset (siis läheiset) tulevat virpomaan mutta vieraalle en avaa ovea?

Epäluuloinen? Miksi et avaa omaa oveasi vieraalle? Mitä luulet että vieraat tekee?

Ehkä hän on ostanut vain muutaman munan ja haluaa varmistaa, että ne tutut lapset saavat palkan. Munat ovat aika kalliita, kun niitä ostaa vaikka 30 kpl varalle.

Vierailija
38/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tunnutaan vihaavan lapsia, aina kun näkyvät tai kuuluvat. Itseä harmitti lapsena kun aina palmusunnuntaina piti olla hiljaa jos ovikello soi, ja sitten lähdettiin "karkuun" kotoa, ettei tarvi avata ovea yhdellekään. Olisi ollut hienoa saada virpomis oksia, antaa palkkio, nähdä toisten asut, olla mukana perinteessä.

Omaan kotiin muuttamisen jälkeen, olen joka vuosi varannut erilaisia suklaamunia palkkioksi innolla, mutta 8 vuoden aikana vain kaksi virpoja porukkaa on käynyt. Ehkä tänä vuonna käy edes yksi tai jopa enemmän..

Yhtään ei ole vielä käynyt.

Vierailija
39/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oli virpoiässä (1980-90 -lukujen taite) käytiin virpomassa vaan lähimmät naapurit. Samoin teki kaverit. Ei meijän kulmilla ollu tapana kiertää sen kummemmin ovelta ovelle. Toki sit saatettiin jonkun hyvän tutun tai sukulaisen luona poiketa, mutta näistäkin tiedettiin heidän olevan kotona. Vieraitten luona ei käyty.

Vierailija
40/278 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin lapsena virpomassa kaverin kanssa rivitaloalueella, tuntemattomien ihmisten luona. Muistaakseni suurin osa avasi oven, saatiin pikkukolikoita ja karkkeja. Ollessamme alle 10v kerran joku sanoi "ootteko hieman vanhoja tollaseen" mikä tuntui pahalta, koska itse en ollut ennen kouluikää päässyt virpomaan koska ei ollut sisaruksia jotka ois lähteny enkä nyt tietenkää vanhemmankaan kanssa ois voinu mennä. Vanhempani eivät siis halunneet minun virpovan esim perhetuttujamme joten kun sitten koulu alkoi ja sain kavereita olin innoissani kun pääsin vihdoin virpomaan.

Outoa tosissaan että vaikka asuttiin kerrostalossa ja tunnettiin oikeasti tosi hyvin kaikki talossamme asuvat niin en ikinä virponut heille vaan piti vieraiden luokse mennä. Vanhempani eivät siis todellakaan opettaneet mua virpomaan tutuille.

OT vielä sellainen typerä kommentti, kun olin 8v niin joku mies tokaisi mulle että oon liian vanha pitämään saparoita. WTF miks ihmiset ei anna lapsien olla lapsia ja herranen aika kyllä nyt minkä tahansa ikäiset voi käyttää saparoita, ei nyt ehkä korvan yläpuolelta alkavia mutt mun 60-vuotiaalle tädille sopii oikein hyvin lenkille kaks sivulettiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi