Mikä on pienin syy, minkä takia olet lähtenyt päivystykseen?
Kommentit (363)
Ihan joka flunssastakin koska työharjoittelupaikka vaati lääkärintodistuksen eikä minulla ollut työterveyshuoltoa. Illalla piti ilmoittaa tuleeko vai ei ja illan tilanteen mukaan mentiin siis.
Vierailija kirjoitti:
Tähänastisen elämäni aikana (50+) olen käynyt yhden kerran päivystyksessä. Minulla oli järkyttävä migreenikohtaus, ja oli pakko mennä apua hakemaan. Vähän arastelin mennä päivystykseen, koska silloin ei migreenipäänsärkyä pidetty sairautena. Jonkin aikaa jouduin odottelemaan lääkärille pääsyä, ja siinä odotellessani oksentelin roskikseen käytävällä. Hoitajat kävi kuikkaamassa oven raosta, ja kohta pääsinkin lääkärin vastaanotolle. Lääkäri kysyi vain, että onko varmasti migreeniä, ja minä sanoin, että 100 % varmasti on. Sain kipupiikin ja puolen tunnin kuluttua ei migreenistä ollut tietoakaan, ja sain lähteä kotiin.
En ymmärrä miten joku voi mennä lääkäriin migreenikivuissa. Silloin on niin kivulias ettei oysty senttiäkään liikauttamaan päätään. Onko se edes migreenikohtaus jos pystyy liikkumaan?
> hoivaa samoja narkkeja viikosta toiseen ja minä kun halusin auttaa ihmisiä.
Narkit ei ihmisiä? Vai et nykyisessä työssäsi koe auttavasi heitä?
Periaatteessa katkennyt kynsi. Mutta oikeasti kynsi repesi noin puolesta kynnestä asti, ei siinä mitään mutta kun se pirulainen meni tulehtumaan. Kunnon märkiminen, korkea kuume ja lopulta infektion levitessä päädyin antibioottitippaan. Vähän kyllä hävetti, mutta kuulemma päivystys oli ainoa oikea paikka minulle siinä kunnossa kun yleistila oli surkea ja tulehdus levinnyt.
Joulun pyhinä viilsin salaattia tehdessä keittiöveitsellä syvän haavan käteen. Olisin mennyt päivystykseen, jos omalla paikkakunnalla sellainen vielä olisi. Siskoni soitteli mm. hätänumeroon kysyäkseen onko tällä kylällä vielä ambulanssi, jossa voisivat haavan tikata, mutta ambulanssiin ei ollut suoraa numeroa, eikä se ollut parkissa siellä missä se yleensä on. Kipu oli hirveä ja verta tuli älyttömästi, mutta tuumasin että en viiti lähteä 100km päähän päivystykseen jouluna, että tuskin vuodan kuiviin. Paranihan se, mutta vuoti tosi pitkään.
En ole ollut päivystyksessä.
Yksityiselle lähdin kyllä kerran puolen yön aikaan, kun sormi piti tikata. Soitin ajan matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsena syönyt liikaa lettuja ja äiti vei vatsakivun takia päivystykseen, koska epäili umpilisäkkeentulehdusta... Kiitti äiti paniikinlietsonnasta.
Minä nuorena ja pelokkaana äitinä vein vauvan päivystykseen, kun se huusi ja parkui ja selkeästi oli maha kipeä. Lääkäri otti vastaan ja paineli vauvan mahaa. Vauva päästi makean pierun ja huuto loppui siihen. Nolotti niin, että olisin voinut vajotamaan alle. Mutta minkä sitä pelolleen mahtoi. Lääkäri onneksi oli ihana ja lohdutti, että koskaan ei vauvan takia tulla turhaan.
Joten anteeksi yhteiskunta, että olen kerran käyttänyt veroeuroja väärin vauvan pierun takia :) Nyt 25 vuoden päästä tilanne jo naurattaa, mutta silloin tärisi polvet ja sydän tykytti, kun olin varma, että vauvalla on kuolemanhätä,kun huusi niin kovaa.
Yhtäaikaa hiivatulehdus menkkojen kanssa eli jatkuva kutina johon ei auttanut yhtään mikään. Olin todella tuskainen ja itkuinen, silloinen poikkis vei loputa tk:n päivystykseen keskellä yötä. Sain rauhoittavaa. :S
Liukastuin appivanhempien talon sisäportaissa ja putosin alakertaan. Jalkaterä vääntyi ja paisui möhkäleeksi.
Nenänvarteen, luun päälle tuli sellainen sormen kynnen kokoinen repsottava palkeenkieli, jonka lääkintävahtimestari ystävällisesti liimasi kiinni.
Olin ollut kodittomana jo viikon ja oli nälkä, niin menin päivystykseen ja selitin jotain oksentelusta ja vatsakivuista, niin laittoivat tarkkailuun. Sain hyvät yöunet ja aamupalan!
- Korviksen lukko jumiutui korvan sisään
- Sekä ylä että alaluomessa (samassa silmässä!) oli näärännäppy jotka eivät kadonneet limsatölkillä painamalla
- Leikkasin leipäveitsellä kämmeneen, astiapyyhe kastui heti verestä märäksi enkä saanut laastaria paikalleen
Otettiin sisään kiireellisesti koska toisesta silmästä oli näkö heikentynyt äkillisesti. Syy oli lopulta se että olin vahingossa laittanut kahdet piilarit päällekkäin
Aloitus on 7 vuotta vanha.
Silloin oli vielä eri kriteerit pävystspalveluidsa.
Nykyusun pitää soittaa ensin pävysrys nroon, että kannattaako, voiko tulla päivystykseen.
Samalla siinä puhelussa ilmoitetaan jonotusaika vähäisille vaivoille, joka on aina useita tunteja.
Olen ollut siellä yhden kerran. Luulin, että mulla oli sydänkohtaus.
Angiina. Nykyään suositellaan, että kipuun Buranaa ja annetaan varmuuden vuoksi V-penresepti, mikäli tuntuu että ei millään pärjää.
Ibuprofeeni auttaa angiinakurkkukipuun tosi hyvin. Sen kaveriksi joku muu särkylääke, missä on eri vaikuttava aine. Mehujään tai jääpalojen imeskely on hyvä puudutuskeino.
En enää kehtaisi päivystykseen mennä angiinan vuoksi.