Mikä on pienin syy, minkä takia olet lähtenyt päivystykseen?
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan joillakin vähän luetun ymmärtämisessä vikaa? :D Kysytään _pienintä syytä_, minkä takia on mennyt päivystykseen, niin sitten täällä kerrotaan tarinoita tyyliin henki oli lähteä. Eikö nämä tyypit ole koskaan käyneet esim. näyttämässä kipeää kurkkua tmv?
Itse ainakin ymmärsin, että tällä aloituksella haettiin niitä turhia päivystyskäyntejä, jotka olisi ehkä voineet odottaa lääkäriajan varausta, tai jopa että vaiva olisi voinut mennä itsestään ohi, tai itse olisi voinut tehdä jotain hoitaakseen vaivan.
Eli sun mielestä ihminen, joka on vain kerran elämässään joutunut päivystykseen ei saisi vastata tähän, koska syy on ollut vaikka kaatumisesta johtuva murtuma?
Kuinka yksinkertainen ihminen voi olla?
Olen ollut kerran päivystyksessä Mariassa. Sain työterveydestä lähetteen. Pääsin sisään nopeasti ja sain jatkohoidon.
Sahasin kerran puuhommissa vahingossa ranteeseeni ja verta suorastaan suihkusi ulos (ei sentään osunut valtimoon, sitten olisi varmaan pitänyt soittaa ambulanssi). En saanut vuoroa tyrehtymään kotikonstein, joten oli pakko lähteä päivystykseen. Ranne tikattiin tosi ripeästi ja siististi kokoon. Tämä siis ensimmäinen, toistaiseksi ainoa ja toivottavasti viimeinen kerta päivystyksessä.
Murtunut kyynärpää tai umpisuolen tulehdus. En osaa päättää. Olen ollut siis kaksi kertaa elämässäni päivystyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan joillakin vähän luetun ymmärtämisessä vikaa? :D Kysytään _pienintä syytä_, minkä takia on mennyt päivystykseen, niin sitten täällä kerrotaan tarinoita tyyliin henki oli lähteä. Eikö nämä tyypit ole koskaan käyneet esim. näyttämässä kipeää kurkkua tmv?
Itse ainakin ymmärsin, että tällä aloituksella haettiin niitä turhia päivystyskäyntejä, jotka olisi ehkä voineet odottaa lääkäriajan varausta, tai jopa että vaiva olisi voinut mennä itsestään ohi, tai itse olisi voinut tehdä jotain hoitaakseen vaivan.
Tai sitten porukka on ymmärtänyt miksi se päivystys on olemassa?
Minulla se pienin, suurin ja ainoa syy lähteä päivystykseen oli eteisvärinäkohtaus. En ole koskaan käynyt kuormittamassa päivystysvastaanottoa muuten.
Virtsatietulehdus paheni kivuliaisiin kramppeihin yöllä viikonloppuna, sen jatkuvan vessarallin ja kirvelyn ohella pelästyin sen olevan jo jotain vakavampaakin.
Tosin olin jo käynyt aamupäivällä lääkärissä ja sain lääkkeet johonkin vaginatulehdukseen(?!) vaikka selvitin kärsineeni pissatulehduksista aikaisemminkin ja oireet viittasivat siihen täysin. Olisin mielelläni ottanut ne antibiootit siltä istumalta, mutta ei?
Liimataanko haavoja todella kiinni? Eikö siitä saa verenmyrkytystä? :o
Kotona ruokaa laittaessa sain viiltohaavan syvän viiltohaavan sormeen (pituus pari senttiä), jonka kävin päivystyksessä tikkauttamassa. Olis ehkä parantunut ilmankin, mutta vuosi niin maan perkeleesti verta vielä tunnin puristuksen ja kohoasennon jälkeenkin että katsoin fiksummaksi käydä näyttämässä.
Mä oon nyt kahdesti käynyt turhaan. Oon ollut huolissani jostakin oireesta, soittanut terveysneuvontaan ja ovat pelotelleet mut kuoliaaksi ja neuvoneet menemään päivystykseen. Ekalla kerralla epäilivät, että kylkiluuni on murtunut ja mahdollisesti puhkaissut keuhkon (Olin tippunut viikkoa aiemmin) ja toisella kertaa epäiluvät keuhkokuumetta/veritulppaa keuhkoissa mitä lie :/
Hiivatulehdus (tai vastaava) tuolla peppureiän tuntumilla.
Käytännössä en voinut istua ja anuksen alue vaihtoi väriä lilasta pinkkiin ja siitä sitten valkoisiin täpliin. Kävely oli hyvin epämukavaa.
En viitsinyt maanantai aamuun odottaa ja olisi aamuvuoro ollut silloin, joten sain samalla lääkärintodistuksen.
Ei ollut kova ruuhka onneksi.
TosiMIES ei omin voimin minnekään päivystykseen mene. Paareilla korkeintaan ja siinäkin kähisten, että "kyllä tämä tästä, älkää hössöttäkö".
Vierailija kirjoitti:
Norossa oksensin illalla 6 tunnin sisään 10 kertaa ja pyörryin kun päivänkin olin jo yrjönnyt ja neste ei pysynyt sisässä. Jouduin tippaan.
Oksensin kerran norossa yli 100 kertaa yhden vuorokauden aikana. Limakalvot meni rikki ja olin niin kuivunut etten käynyt kolmeen vuorokauteen vessassa. Ei otettu sisään sairaalaan.
Tulehtuneet korvareijät! Kävin näyttämässä terkkarilla ja käski mennä päivystykseen josta sain kahdet antibiootit. Nolotti mennä sinne mutta se tulehdus oli edennyt siihen että kasvotkin alkoi turvota :D
Sen pitkään jatkuneen seisokin vuoksi,ei loppunut kylmällä kylvylläkään.Veritulppa,siinä.
Olen käynyt päivystyksessä/ensiavussa useasti. Olen vaan sitä ihmistyyppiä, kelle sattuu kaikenlaista koko ajan. Viime syksynä kompastuin portaissa, kierin ne alas ja sain aivotärähdyksen ja tikkejä käteen ja otsaan. Mulla on mennyt lasia käteen, jolloin käsi oli tikattava ison avohaavan takia. olin myös kolarissa, jonka jälkeen sinne ensiapuun luonnollisesti. Kaksi kertaa mulla on myös kipsattu jalka. Teininä ekan kerran ja aikuisena toisen. Onhan näitä. Mutta ihan flunssan takia en sinne ensiapuun kyllä menisi.
Varmaan lapsen flunssa ja syynä se että tarvi lääkärin todistuksen työpoissaolon vuoksi. Siis lapsen hoidon kannalta täysin turha käynti, mutta pakollinen työnantajan vaatimusten vuoksi.
Tiedän että aikuinen ihminen on tmennyt yöllä ambulanssilla päivystykseen koska on näyhnyt pahaa unta ja teini meni ampbulanssilla illalla päivystykseen otsassa olleen kipeän finnin vuoksi.
Kerran yhdentoista aikaan yöllä noin yksivuotiaan kanssa kun tää palsta oli jotain neuvoa kysyttyäni saanut mut vakuutettua että lapsi tekee melkein kuolemaa 😃. Ajoin 40 km, tenavalla ei ollut hätää. Oltiin kotona neljältä yöllä. Sen jälkeen vannoin etten koskaan kysy täältä mitään kenenkään akuuttiin terveyteen liittyvää ja se lupaus on pitänyt 😃.
Olkaa ymmärtämättä. Vaivahan oli todellinen mutta kun syytä ei löytynyt siltä istumalta, niin lähetettä oltiin vailla. Ja kun sitä ei saada niin nuristaan somessa huonosta palvelusta. Naurattais jos ei itkettäis..