Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on pienin syy, minkä takia olet lähtenyt päivystykseen?

Vierailija
07.04.2017 |

Otsikko

Kommentit (363)

Vierailija
241/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ihan varma, että mulla on virtsatietulehdus. Oli kerran aiemmin ollut ja tuntui ihan samalta ja ihan järkky kirvely pissatessa. No pikatestin mukaan ei mitään. Mua katsottiin jotenkin tosi vihaisesti ja lähetettiin kotiin. Ei mitään jatkotutkimuksia siitä, että mikä sitä kirvelyä aiheuttaa tms. No vaiva sitten meni itsekseen ohi, mutta aika ikävä fiilis jäi käynnistä.

Klassinen esimerkki siitä harhaluulosta mikä ihmisillä on ENSIAVUSTA. Ei se ole mikään lähete/jatkotutkimusautomaatti josta saa kaikki tarvittavat erikoislähetteet mitä sattuu haluamaan. Kohdallasi on toimittu aivan oikein, kun pissatulehdusta ei kerran ollut, niin olisit voinut seuraavana päivänä soittaa terkkariin, josta olisit saanut lähetteen labraan (esim sukupuolitautitestit, oikea pissakoe yms), kun olisit käynyt labrassa niin riippuen tuloksista, ajan lääkärille ja sitten gynekologisiin tutkimuksiin, siitä eteenpäin tarvittaessa ultraan yms. Ensiavusta näitä ei kuitenkaan edes kuulu saada! Ja toteamuksesi siitä että vaiva meni itsekseen ohi, niinpä niin.

Eräs tuttavani tekee tätä. Jatkuvasti eräs kohtaus päällä jonka vuoksi hakeutuu päivystykseen. Selittävää syytä ei siellä tutkimuksista huolimatta havaita, vaiva helpottaa seurannan ja kipulääkityksen jälkeen ja kotiutuu. Saa ohjeen varata lääkärille ajan jotta saa lähetteen jatkotutkimuksiin, mutta ei tee tätä sillä olo on terve. Ja taas kohtauksen tullessa hakeutuu päivystykseen ja kiroaa kun ei tehdä mitään. No ei tehdä ei kun vaiva ei uhkaa henkeä millään tapaa, mutta itse ei vaivaudu tekemään asialle arkena yhtään mitään. Takuuvarmasti tutkittaisiin jos vaan itse viitsisi ajan varata. Ensiapu ei kuitenkaan ole oikea paikka, niinkuin ei sinunkaan tapauksessa.

Just tuommoisia känkkäränkkätyyppejä siellä on töissä. Olin nuori tyttö, en tiennyt muuta kuin että oli pahat VTI-oireet ja edellisellä kerralla oli neuvottu menemään päivystykseen. Mikä ihmeen harhaluulo se on? Olisivat sanoneet vähän ystävällisemmin, että ota särkylääkettä tai jotain puudutusainetta, että olisi helpompi käydä pissalla ja hakeudu arkena terv.asemalle. Olin tosiaan niin nuori, että sukupuolitaudeista ei kyse. Mun mielestä olisi kyllä ollut aiheellista katsoa edes tulehdusarvot. Vaiva siis meni ohi, miksi olisin mennyt jatkotutkimuksiin taas turhaa? Toki jos vaiva olisi jatkunut, niin olisin hakeutunut jatkohoitoon. Ja tämän jutun pointti oli enemmänkin se, että miksi ollaan vihaisia, jos joku tuleekin turhaa? Enhän minä voinut tietää, että mulla ei olekaan sitä hemmetin VTI:tä.

Opettele lukemaan. En kyseenalaistanut vti-oireiden vuoksi ensiapuun hakeutumista, vaan sitä että oletetaan jatkotutkimuksia ja lähetteitä tippuvan ihan vain "kyllämunmielestäpitääsaada"-asenteella. Kun pissatulehdusta ei ollut niin virtsaamiskipu ei liene kuolemaksi vaan voidaan hakeutua ihan ajanvarauksella lääkäriin. Juuri näiden tapausten takia päivystys kuormittuu! Menkää ravintolaan tai yksityiselle jos haluatte valita listalta mitä mieleen sattuu juolahtamaan. En muuten ole edes alalla mutta ehkä sitten sattunut syntymään maalaisjärjellä.

Ota nyt happea. Mitä tarkoitat tuolla että päivystys kuormittuu, jos joku menee sinne ihan olemassa olevien oireiden vuoksi? Vähän eri asia jos sulla on joku häiriintynyt tuttava, joka ravaa siellä kerran viikossa saman vaivan vuoksi. Tekikö tämä VTI-epäily väärin kun hakeutui kivuissa päivystykseen. Olisko pitänyt jäädä odottamaan tuskissaan seuraavaa aamua/arkipäivää, ettei vaan nyt kuormita sitä päivystystä?

Olkaa ymmärtämättä. Vaivahan oli todellinen mutta kun syytä ei löytynyt siltä istumalta, niin lähetettä oltiin vailla. Ja kun sitä ei saada niin nuristaan somessa huonosta palvelusta. Naurattais jos ei itkettäis..

Vierailija
242/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan joillakin vähän luetun ymmärtämisessä vikaa? :D Kysytään _pienintä syytä_, minkä takia on mennyt päivystykseen, niin sitten täällä kerrotaan tarinoita tyyliin henki oli lähteä. Eikö nämä tyypit ole koskaan käyneet esim. näyttämässä kipeää kurkkua tmv?

Itse ainakin ymmärsin, että tällä aloituksella haettiin niitä turhia päivystyskäyntejä, jotka olisi ehkä voineet odottaa lääkäriajan varausta, tai jopa että vaiva olisi voinut mennä itsestään ohi, tai itse olisi voinut tehdä jotain hoitaakseen vaivan.

Eli sun mielestä ihminen, joka on vain kerran elämässään joutunut päivystykseen ei saisi vastata tähän, koska syy on ollut vaikka kaatumisesta johtuva murtuma?

Kuinka yksinkertainen ihminen voi olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kerran päivystyksessä Mariassa. Sain työterveydestä lähetteen. Pääsin sisään nopeasti ja sain jatkohoidon.

Vierailija
244/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sahasin kerran puuhommissa vahingossa ranteeseeni ja verta suorastaan suihkusi ulos (ei sentään osunut valtimoon, sitten olisi varmaan pitänyt soittaa ambulanssi). En saanut vuoroa tyrehtymään kotikonstein, joten oli pakko lähteä päivystykseen. Ranne tikattiin tosi ripeästi ja siististi kokoon. Tämä siis ensimmäinen, toistaiseksi ainoa ja toivottavasti viimeinen kerta päivystyksessä.

Vierailija
245/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murtunut kyynärpää tai umpisuolen tulehdus. En osaa päättää. Olen ollut siis kaksi kertaa elämässäni päivystyksessä.

Vierailija
246/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan joillakin vähän luetun ymmärtämisessä vikaa? :D Kysytään _pienintä syytä_, minkä takia on mennyt päivystykseen, niin sitten täällä kerrotaan tarinoita tyyliin henki oli lähteä. Eikö nämä tyypit ole koskaan käyneet esim. näyttämässä kipeää kurkkua tmv?

Itse ainakin ymmärsin, että tällä aloituksella haettiin niitä turhia päivystyskäyntejä, jotka olisi ehkä voineet odottaa lääkäriajan varausta, tai jopa että vaiva olisi voinut mennä itsestään ohi, tai itse olisi voinut tehdä jotain hoitaakseen vaivan.

Tai sitten porukka on ymmärtänyt miksi se päivystys on olemassa?

Vierailija
247/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se pienin, suurin ja ainoa syy lähteä päivystykseen oli eteisvärinäkohtaus. En ole koskaan käynyt kuormittamassa päivystysvastaanottoa muuten.

Vierailija
248/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsatietulehdus paheni kivuliaisiin kramppeihin yöllä viikonloppuna, sen jatkuvan vessarallin ja kirvelyn ohella pelästyin sen olevan jo jotain vakavampaakin.

Tosin olin jo käynyt aamupäivällä lääkärissä  ja sain lääkkeet johonkin vaginatulehdukseen(?!) vaikka selvitin kärsineeni pissatulehduksista aikaisemminkin ja oireet viittasivat siihen täysin. Olisin mielelläni ottanut ne antibiootit siltä istumalta, mutta ei?

Vierailija
249/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liimataanko haavoja todella kiinni? Eikö siitä saa verenmyrkytystä? :o 

Vierailija
250/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ruokaa laittaessa sain viiltohaavan syvän viiltohaavan sormeen (pituus pari senttiä), jonka kävin päivystyksessä tikkauttamassa. Olis ehkä parantunut ilmankin, mutta vuosi niin maan perkeleesti verta vielä tunnin puristuksen ja kohoasennon jälkeenkin että katsoin fiksummaksi käydä näyttämässä.

Vierailija
251/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt kahdesti käynyt turhaan. Oon ollut huolissani jostakin oireesta, soittanut terveysneuvontaan ja ovat pelotelleet mut kuoliaaksi ja neuvoneet menemään päivystykseen. Ekalla kerralla epäilivät, että kylkiluuni on murtunut ja mahdollisesti puhkaissut keuhkon (Olin tippunut viikkoa aiemmin) ja toisella kertaa epäiluvät keuhkokuumetta/veritulppaa keuhkoissa mitä lie :/

Vierailija
252/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanu suuta auki

Vierailija
253/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiivatulehdus (tai vastaava) tuolla peppureiän tuntumilla.

Käytännössä en voinut istua ja anuksen alue vaihtoi väriä lilasta pinkkiin ja siitä sitten valkoisiin täpliin. Kävely oli hyvin epämukavaa.

En viitsinyt maanantai aamuun odottaa ja olisi aamuvuoro ollut silloin, joten sain samalla lääkärintodistuksen.

Ei ollut kova ruuhka onneksi.

Vierailija
254/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TosiMIES ei omin voimin minnekään päivystykseen mene. Paareilla korkeintaan ja siinäkin kähisten, että "kyllä tämä tästä, älkää hössöttäkö".

Vierailija
255/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norossa oksensin illalla 6 tunnin sisään 10 kertaa ja pyörryin kun päivänkin olin jo yrjönnyt ja neste ei pysynyt sisässä. Jouduin tippaan.

Oksensin kerran norossa yli 100 kertaa yhden vuorokauden aikana. Limakalvot meni rikki ja olin niin kuivunut etten käynyt kolmeen vuorokauteen vessassa. Ei otettu sisään sairaalaan.

Vierailija
256/363 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehtuneet korvareijät! Kävin näyttämässä terkkarilla ja käski mennä päivystykseen josta sain kahdet antibiootit. Nolotti mennä sinne mutta se tulehdus oli edennyt siihen että kasvotkin alkoi turvota :D

Vierailija
257/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pitkään jatkuneen seisokin vuoksi,ei loppunut kylmällä kylvylläkään.Veritulppa,siinä.

Vierailija
258/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt päivystyksessä/ensiavussa useasti. Olen vaan sitä ihmistyyppiä, kelle sattuu kaikenlaista koko ajan. Viime syksynä  kompastuin portaissa, kierin ne alas ja sain aivotärähdyksen ja tikkejä käteen ja otsaan. Mulla on mennyt lasia käteen, jolloin käsi oli tikattava ison avohaavan takia. olin myös kolarissa, jonka jälkeen sinne ensiapuun luonnollisesti. Kaksi kertaa mulla on myös kipsattu jalka. Teininä ekan kerran ja aikuisena toisen. Onhan näitä. Mutta ihan flunssan takia en sinne ensiapuun kyllä menisi.

Vierailija
259/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan lapsen flunssa ja syynä se että tarvi lääkärin todistuksen työpoissaolon vuoksi. Siis lapsen hoidon kannalta täysin turha käynti, mutta pakollinen työnantajan vaatimusten vuoksi.

Tiedän että aikuinen ihminen on tmennyt yöllä ambulanssilla päivystykseen koska on näyhnyt pahaa unta ja teini meni ampbulanssilla illalla päivystykseen otsassa olleen kipeän finnin vuoksi.

Vierailija
260/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yhdentoista aikaan yöllä noin yksivuotiaan kanssa kun tää palsta oli jotain neuvoa kysyttyäni saanut mut vakuutettua että lapsi tekee melkein kuolemaa 😃. Ajoin 40 km, tenavalla ei ollut hätää. Oltiin kotona neljältä yöllä. Sen jälkeen vannoin etten koskaan kysy täältä mitään kenenkään akuuttiin terveyteen liittyvää ja se lupaus on pitänyt 😃.