Mikä on pienin syy, minkä takia olet lähtenyt päivystykseen?
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Kerran yhdentoista aikaan yöllä noin yksivuotiaan kanssa kun tää palsta oli jotain neuvoa kysyttyäni saanut mut vakuutettua että lapsi tekee melkein kuolemaa 😃. Ajoin 40 km, tenavalla ei ollut hätää. Oltiin kotona neljältä yöllä. Sen jälkeen vannoin etten koskaan kysy täältä mitään kenenkään akuuttiin terveyteen liittyvää ja se lupaus on pitänyt 😃.
Täällä ollaan kyllä tosiaan ihmeen hysteerisiä ja tulkitaan kaikki oireet kuoleman vakaviksi. Nämä samat hysteerikot varmaan googlettavat oireita ja uskovat oireidensa/palstalaisen oireiden johtuvan google-haun tulosten perusteella syövästä, aivoinfarktista ja ALS:sta.
Töissä ollessa, jos viikonloppuna sairastui, niin piti mennä päivystykseen. Siis, jos oli viikonloppuna töissä ja oli tauti mikä tahansa.
Kuumeesta seuranneen tulehduksen takia, hartiat meni aivan lukkoon enkä voinut istua, maata, kääntää päätä mihinkään suuntaan enkä pukea itse vaatteita kun sattui niin saatanasti
Kun yo-koetta edeltävänä iltana alkanut flunssanpoikanen osoittautuikin yo-kokeen aamuna influenssaksi. Puntaroin, viitsinkö alkaa soitella rehtorille, terkkarille ym., mutta onneksi viitsin lopulta.
Ampiainen pisti peukalonhankaan.Tunnin odotuksen jälkeen rystysetkin oli turvoneet ihan näkymättömiin.Toinen kerta ,ekasta puhuin jälkikäteen hoitajalle. Nyt kuljen marjametsässä kyypakkaus ja allergialääkkeet taskussa.
Terassilleistuessa sain takapuoleen ison tikkumaisen muovinpalan. Se oi sellaisessa paikassa, etten saanut sitä itse pois eikä huvittanut naapureilta lähteä kyselemään. Kävin päivystyksessä, jossa kaivelivat sen neulan ja pinsettien avulla pois. Eivät pitäneet turhana käyntinä. Tästä on kolme vuotta ja vasta muutama kuukausi sitten loput siitä muovinpalasta työntyi ulos ihosta toisesta perskannikasta.
Oli näppyjä kädessä. Oli pakko mennä näyttämään silloin kun niitä oli, kun ne välillä katosi.
Meidän tk on siitä jänskä paikka, että siellä ei ole kuin kahta vaihtoehtoa: Kiireetön ajanvaraus tai päivystys. Kiireettömään saa ajan noin kahden viikon päähän, päivystykseen pääsee kun soittaa ja kuvailee vaivansa. En tiiä ketkä sinne kiireettömään menee, kun käytännössä kaikki kuitenkin jonottaa siellä päivystyksen puolella. Kiireetön puoli kumisee tyhjyyttään, ei siellä koskaan näy lääkäreitäkään, eikä ketään asiakkaitakaan istuskelemassa. Olen kuullut huhun, että joku sairaanhoitaja siellä jossain huoneessa on.
Eli jos mulla on vaiva, joka ei ole sillä hetkellä henkeä uhkaava eli ei mielestäni päivystysasia, mutta ei voi odottaa kahta viikkoa, niin mihin mun sitten pitäis oikein mennä? Päivystykseen ne mut on aina ohjannu. Välimalli puuttuu, eli sellainen, että pääsis kohtuullisessa ajassa lääkärille, ettei vaiva pahene ja joudu sitten sinne päivystykseen tai jopa ensiapuun.
Raha, oon töissä siellä ja todella paljon kyllä kestän ihan vaan rahan takia. Lähinnä kaikki on humalassa ja väkivaltaisia (teen lähinnä viikonloppu iltoja ja öitä), huonoa palkkaa saan ja haukut päälle joten en tiedä onko tämä suhteellisen huonon palkan arvoista. Olisi pitänyt miettiä tarkemmin kun mietin opiskeluja, nyt lähinnä hoivaa samoja narkkeja viikosta toiseen ja minä kun halusin auttaa ihmisiä.
Katoin et "pienin syy minkä takia olet lähtenyt synnytykseen"
Meillä työnantaja vaatii aina sairasloma lapun kun lapsi on kipeä, olen sen hakenut päivystyksestä, hassua koska olen sh toisella osastolla samassa paikassa mutta kun ei ole vaihtoehtoja, mieheni tekee reissutyötä ja on monta kuukautta putkeen reissussa.
Saikkutodistuksen vuoksi. Ihan kamalaa, niin itselle kuin niille jotka tarvitsevat oikeasti apua. Mutta silloin työnantaja vaati todistuksen (oli kyseessä flunssa tai vatsatauti ym). Ja kun teet viikonloppuisin töitä ja todistus on saatava asap. Resurssien tuhlausta omasta mielestä, mutta halusin säilyttää työpaikan.
Nykyisin tilanne onneksi toinen. Omalla ilmoituksella saa olla pois 1-3 päivää. Onneksi. Säästyy kaikkien aikaa.
Äiti pakotti 15-vuotiaana päivystykseen kun ylähuuli turposi n. 3 kertaiseksi, ilmeisesti allerginen reaktio. Hävetti ettei tässä nyt mitään hätää. Otettiin jonon ohi ja pistettiin kortisonia lihakseen, kun pelättiin turvotuksen menevän hengitysteihin.
Angiina raskaana ollessa, iltavuoron jälkeen päätin mennä päivystykseen koska seuraavana aamuna olisi alkanut klo 6 aamuvuoro ja olin aika kipeä. Eivät sylkeneet naamalle, sain loistavaa palvelua. Tosin kyseessä oli pieni tk ja jonoa ei ollut nimeksikään. Jälkeenpäin ajatellen olisin hyvin voinut odottaa seuraavaan aamuun, mutta eipä tuosta kellekään vahinkoa koitunut. Jos joutuisin nykyisessä kotikaupungissa samaan tilanteeseen, en ikinä menisi jonottamaan päivystykseen.
Tähänastisen elämäni aikana (50+) olen käynyt yhden kerran päivystyksessä. Minulla oli järkyttävä migreenikohtaus, ja oli pakko mennä apua hakemaan. Vähän arastelin mennä päivystykseen, koska silloin ei migreenipäänsärkyä pidetty sairautena. Jonkin aikaa jouduin odottelemaan lääkärille pääsyä, ja siinä odotellessani oksentelin roskikseen käytävällä. Hoitajat kävi kuikkaamassa oven raosta, ja kohta pääsinkin lääkärin vastaanotolle. Lääkäri kysyi vain, että onko varmasti migreeniä, ja minä sanoin, että 100 % varmasti on. Sain kipupiikin ja puolen tunnin kuluttua ei migreenistä ollut tietoakaan, ja sain lähteä kotiin.
Sappikohtaus, oli ilmeisesti pieni vaiva kun en päässyt lääkärille, hoitaja käännytti pois
Angiina, käännytettiin kotiin luukulta
Huimaus, maailma pyöri, käännytettiin kotiin luukulta
Joku kohtaus, jossa hengittäminenkin sattui. Meni allergialääkkeellä ohi mutta ei ne koskaa sitte saanu selville mikä se oli. Koskaa ei oo enää tullu 😮
Sulla on nyt valitettavasti joku jankkaus jäänyt päälle, etkä halua ymmärtää mitä tarkoitan. En ollut hakemassa siellä lähetettä. En varmaan edes tiennyt mitä sana "lähete" tarkoittaa silloin. Menin hoitoon koska mulla oli paha tilanne ja odotin että saisin jotain apua tai neuvoja että mitä teen kun kerran tulehdusta ei ollutkaan. Joku olisi voinut vaan sanoa ystävällisesti tai edes normaalisti, että kuule, sulla ei nyt ole tulehdusta, mutta jos sulla on kovat kivut, niin ota sitä tai tätä jne. ja jos vaiva ei helpota, niin hakeudu terveysasemalle. Miksi pitää olla vihainen nuorelle ihmiselle, joka vahingossa meni turhaa päivystykseen koska luuli olevansa pahemmassa kunnossa. Huonoa palvelua ei ollut se, että en saanut lähetettä, vaan se, että muhun suhtauduttiin vihaisesti ja se, että kukaan ei neuvonut mitenkään. Olet jotenkin oudon negatiivinen ihminen. Minäkään en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa tuolle sun jääräpäiselle jankuttamiselle.