Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on pienin syy, minkä takia olet lähtenyt päivystykseen?

Vierailija
07.04.2017 |

Otsikko

Kommentit (363)

Vierailija
261/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ihan varma, että mulla on virtsatietulehdus. Oli kerran aiemmin ollut ja tuntui ihan samalta ja ihan järkky kirvely pissatessa. No pikatestin mukaan ei mitään. Mua katsottiin jotenkin tosi vihaisesti ja lähetettiin kotiin. Ei mitään jatkotutkimuksia siitä, että mikä sitä kirvelyä aiheuttaa tms. No vaiva sitten meni itsekseen ohi, mutta aika ikävä fiilis jäi käynnistä.

Klassinen esimerkki siitä harhaluulosta mikä ihmisillä on ENSIAVUSTA. Ei se ole mikään lähete/jatkotutkimusautomaatti josta saa kaikki tarvittavat erikoislähetteet mitä sattuu haluamaan. Kohdallasi on toimittu aivan oikein, kun pissatulehdusta ei kerran ollut, niin olisit voinut seuraavana päivänä soittaa terkkariin, josta olisit saanut lähetteen labraan (esim sukupuolitautitestit, oikea pissakoe yms), kun olisit käynyt labrassa niin riippuen tuloksista, ajan lääkärille ja sitten gynekologisiin tutkimuksiin, siitä eteenpäin tarvittaessa ultraan yms. Ensiavusta näitä ei kuitenkaan edes kuulu saada! Ja toteamuksesi siitä että vaiva meni itsekseen ohi, niinpä niin.

Eräs tuttavani tekee tätä. Jatkuvasti eräs kohtaus päällä jonka vuoksi hakeutuu päivystykseen. Selittävää syytä ei siellä tutkimuksista huolimatta havaita, vaiva helpottaa seurannan ja kipulääkityksen jälkeen ja kotiutuu. Saa ohjeen varata lääkärille ajan jotta saa lähetteen jatkotutkimuksiin, mutta ei tee tätä sillä olo on terve. Ja taas kohtauksen tullessa hakeutuu päivystykseen ja kiroaa kun ei tehdä mitään. No ei tehdä ei kun vaiva ei uhkaa henkeä millään tapaa, mutta itse ei vaivaudu tekemään asialle arkena yhtään mitään. Takuuvarmasti tutkittaisiin jos vaan itse viitsisi ajan varata. Ensiapu ei kuitenkaan ole oikea paikka, niinkuin ei sinunkaan tapauksessa.

Just tuommoisia känkkäränkkätyyppejä siellä on töissä. Olin nuori tyttö, en tiennyt muuta kuin että oli pahat VTI-oireet ja edellisellä kerralla oli neuvottu menemään päivystykseen. Mikä ihmeen harhaluulo se on? Olisivat sanoneet vähän ystävällisemmin, että ota särkylääkettä tai jotain puudutusainetta, että olisi helpompi käydä pissalla ja hakeudu arkena terv.asemalle. Olin tosiaan niin nuori, että sukupuolitaudeista ei kyse. Mun mielestä olisi kyllä ollut aiheellista katsoa edes tulehdusarvot. Vaiva siis meni ohi, miksi olisin mennyt jatkotutkimuksiin taas turhaa? Toki jos vaiva olisi jatkunut, niin olisin hakeutunut jatkohoitoon. Ja tämän jutun pointti oli enemmänkin se, että miksi ollaan vihaisia, jos joku tuleekin turhaa? Enhän minä voinut tietää, että mulla ei olekaan sitä hemmetin VTI:tä.

Opettele lukemaan. En kyseenalaistanut vti-oireiden vuoksi ensiapuun hakeutumista, vaan sitä että oletetaan jatkotutkimuksia ja lähetteitä tippuvan ihan vain "kyllämunmielestäpitääsaada"-asenteella. Kun pissatulehdusta ei ollut niin virtsaamiskipu ei liene kuolemaksi vaan voidaan hakeutua ihan ajanvarauksella lääkäriin. Juuri näiden tapausten takia päivystys kuormittuu! Menkää ravintolaan tai yksityiselle jos haluatte valita listalta mitä mieleen sattuu juolahtamaan. En muuten ole edes alalla mutta ehkä sitten sattunut syntymään maalaisjärjellä.

Ota nyt happea. Mitä tarkoitat tuolla että päivystys kuormittuu, jos joku menee sinne ihan olemassa olevien oireiden vuoksi? Vähän eri asia jos sulla on joku häiriintynyt tuttava, joka ravaa siellä kerran viikossa saman vaivan vuoksi. Tekikö tämä VTI-epäily väärin kun hakeutui kivuissa päivystykseen. Olisko pitänyt jäädä odottamaan tuskissaan seuraavaa aamua/arkipäivää, ettei vaan nyt kuormita sitä päivystystä?

Olkaa ymmärtämättä. Vaivahan oli todellinen mutta kun syytä ei löytynyt siltä istumalta, niin lähetettä oltiin vailla. Ja kun sitä ei saada niin nuristaan somessa huonosta palvelusta. Naurattais jos ei itkettäis..

Sulla on nyt valitettavasti joku jankkaus jäänyt päälle, etkä halua ymmärtää mitä tarkoitan. En ollut hakemassa siellä lähetettä. En varmaan edes tiennyt mitä sana "lähete" tarkoittaa silloin. Menin hoitoon koska mulla oli paha tilanne ja odotin että saisin jotain apua tai neuvoja että mitä teen kun kerran tulehdusta ei ollutkaan. Joku olisi voinut vaan sanoa ystävällisesti tai edes normaalisti, että kuule, sulla ei nyt ole tulehdusta, mutta jos sulla on kovat kivut, niin ota sitä tai tätä jne. ja jos vaiva ei helpota, niin hakeudu terveysasemalle. Miksi pitää olla vihainen nuorelle ihmiselle, joka vahingossa meni turhaa päivystykseen koska luuli olevansa pahemmassa kunnossa. Huonoa palvelua ei ollut se, että en saanut lähetettä, vaan se, että muhun suhtauduttiin vihaisesti ja se, että kukaan ei neuvonut mitenkään. Olet jotenkin oudon negatiivinen ihminen. Minäkään en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa tuolle sun jääräpäiselle jankuttamiselle.

262/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran yhdentoista aikaan yöllä noin yksivuotiaan kanssa kun tää palsta oli jotain neuvoa kysyttyäni saanut mut vakuutettua että lapsi tekee melkein kuolemaa 😃. Ajoin 40 km, tenavalla ei ollut hätää. Oltiin kotona neljältä yöllä. Sen jälkeen vannoin etten koskaan kysy täältä mitään kenenkään akuuttiin terveyteen liittyvää ja se lupaus on pitänyt 😃.

Täällä ollaan kyllä tosiaan ihmeen hysteerisiä ja tulkitaan kaikki oireet kuoleman vakaviksi. Nämä samat hysteerikot varmaan googlettavat oireita ja uskovat oireidensa/palstalaisen oireiden johtuvan google-haun tulosten perusteella syövästä, aivoinfarktista ja ALS:sta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ollessa, jos viikonloppuna sairastui, niin piti mennä päivystykseen. Siis, jos oli viikonloppuna töissä ja oli tauti mikä tahansa.

Vierailija
264/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumeesta seuranneen tulehduksen takia, hartiat meni aivan lukkoon enkä voinut istua, maata, kääntää päätä mihinkään suuntaan enkä pukea itse vaatteita kun sattui niin saatanasti

Vierailija
265/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yo-koetta edeltävänä iltana alkanut flunssanpoikanen osoittautuikin yo-kokeen aamuna influenssaksi. Puntaroin, viitsinkö alkaa soitella rehtorille, terkkarille ym., mutta onneksi viitsin lopulta.

Vierailija
266/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampiainen pisti peukalonhankaan.Tunnin odotuksen jälkeen rystysetkin oli turvoneet ihan näkymättömiin.Toinen kerta ,ekasta puhuin jälkikäteen hoitajalle. Nyt kuljen marjametsässä kyypakkaus ja allergialääkkeet taskussa.

Vierailija
267/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terassilleistuessa sain takapuoleen ison tikkumaisen muovinpalan. Se oi sellaisessa paikassa, etten saanut sitä itse pois eikä huvittanut naapureilta lähteä kyselemään. Kävin päivystyksessä, jossa kaivelivat sen neulan ja pinsettien avulla pois. Eivät pitäneet turhana käyntinä. Tästä on kolme vuotta ja vasta muutama kuukausi sitten loput siitä muovinpalasta työntyi ulos ihosta toisesta perskannikasta.

Vierailija
268/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurhariski

Vierailija
269/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli näppyjä kädessä. Oli pakko mennä näyttämään silloin kun niitä oli, kun ne välillä katosi. 

Vierailija
270/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tk on siitä jänskä paikka, että siellä ei ole kuin kahta vaihtoehtoa: Kiireetön ajanvaraus tai päivystys. Kiireettömään saa ajan noin kahden viikon päähän, päivystykseen pääsee kun soittaa ja kuvailee vaivansa. En tiiä ketkä sinne kiireettömään menee, kun käytännössä kaikki kuitenkin jonottaa siellä päivystyksen puolella. Kiireetön puoli kumisee tyhjyyttään, ei siellä koskaan näy lääkäreitäkään, eikä ketään asiakkaitakaan istuskelemassa. Olen kuullut huhun, että joku sairaanhoitaja siellä jossain huoneessa on.

Eli jos mulla on vaiva, joka ei ole sillä hetkellä henkeä uhkaava eli ei mielestäni päivystysasia, mutta ei voi odottaa kahta viikkoa, niin mihin mun sitten pitäis oikein mennä? Päivystykseen ne mut on aina ohjannu. Välimalli puuttuu, eli sellainen, että pääsis kohtuullisessa ajassa lääkärille, ettei vaiva pahene ja joudu sitten sinne päivystykseen tai jopa ensiapuun.

Vierailija
271/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha, oon töissä siellä ja todella paljon kyllä kestän ihan vaan rahan takia. Lähinnä kaikki on humalassa ja väkivaltaisia (teen lähinnä viikonloppu iltoja ja öitä), huonoa palkkaa saan ja haukut päälle joten en tiedä onko tämä suhteellisen huonon palkan arvoista. Olisi pitänyt miettiä tarkemmin kun mietin opiskeluja, nyt lähinnä hoivaa samoja narkkeja viikosta toiseen ja minä kun halusin auttaa ihmisiä.

Vierailija
272/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoin et "pienin syy minkä takia olet lähtenyt synnytykseen"

Vierailija
273/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työnantaja vaatii aina sairasloma lapun kun lapsi on kipeä, olen sen hakenut päivystyksestä, hassua koska olen sh toisella osastolla samassa paikassa mutta kun ei ole vaihtoehtoja, mieheni tekee reissutyötä ja on monta kuukautta putkeen reissussa.

Vierailija
274/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikkutodistuksen vuoksi. Ihan kamalaa, niin itselle kuin niille jotka tarvitsevat oikeasti apua. Mutta silloin työnantaja vaati todistuksen (oli kyseessä flunssa tai vatsatauti ym). Ja kun teet viikonloppuisin töitä ja todistus on saatava asap. Resurssien tuhlausta omasta mielestä, mutta halusin säilyttää työpaikan.

Nykyisin tilanne onneksi toinen. Omalla ilmoituksella saa olla pois 1-3 päivää. Onneksi. Säästyy kaikkien aikaa.

Vierailija
275/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti pakotti 15-vuotiaana päivystykseen kun ylähuuli turposi n. 3 kertaiseksi, ilmeisesti allerginen reaktio. Hävetti ettei tässä nyt mitään hätää. Otettiin jonon ohi ja pistettiin kortisonia lihakseen, kun pelättiin turvotuksen menevän hengitysteihin.

Vierailija
276/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Angiina raskaana ollessa, iltavuoron jälkeen päätin mennä päivystykseen koska seuraavana aamuna olisi alkanut klo 6 aamuvuoro ja olin aika kipeä. Eivät sylkeneet naamalle, sain loistavaa palvelua. Tosin kyseessä oli pieni tk ja jonoa ei ollut nimeksikään. Jälkeenpäin ajatellen olisin hyvin voinut odottaa seuraavaan aamuun, mutta eipä tuosta kellekään vahinkoa koitunut. Jos joutuisin nykyisessä kotikaupungissa samaan tilanteeseen, en ikinä menisi jonottamaan päivystykseen.

Vierailija
277/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänastisen elämäni aikana (50+) olen käynyt yhden kerran päivystyksessä. Minulla oli järkyttävä migreenikohtaus, ja oli pakko mennä apua hakemaan. Vähän arastelin mennä päivystykseen, koska silloin ei migreenipäänsärkyä pidetty sairautena. Jonkin aikaa jouduin odottelemaan lääkärille pääsyä, ja siinä odotellessani oksentelin roskikseen käytävällä. Hoitajat kävi kuikkaamassa oven raosta, ja kohta pääsinkin lääkärin vastaanotolle. Lääkäri kysyi vain, että onko varmasti migreeniä, ja minä sanoin, että 100 % varmasti on. Sain kipupiikin ja puolen tunnin kuluttua ei migreenistä ollut tietoakaan, ja sain lähteä kotiin.

Vierailija
278/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikohtaus, oli ilmeisesti pieni vaiva kun en päässyt lääkärille, hoitaja käännytti pois

Vierailija
279/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Angiina, käännytettiin kotiin luukulta

Huimaus, maailma pyöri, käännytettiin kotiin luukulta

Vierailija
280/363 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kohtaus, jossa hengittäminenkin sattui. Meni allergialääkkeellä ohi mutta ei ne koskaa sitte saanu selville mikä se oli. Koskaa ei oo enää tullu 😮