Mitä teen väärin – laihdutuksesta
Eli paino ei putoa, ei sitten millään. Aloitin kuntokuurin loppiaisen jälkeen, eli 9.1., takana nyt siis noin 3 kk ja painoa on pudonnut hurjat 2 kg!!!
Olen syönyt painottaen proteiiniin ja kuituun sekä mielestäni saanut kaloreita sen verran vähän, että painon olisi pitänyt tippua. Käytännössä minun on vaikea keksiä ruokavaliota, missä olisi riittävästi proteiinia ja kuitua, mutta riittävän vähän kaloreita. Suurin piirtein tätä rataa olen syönyt tammikuusta lähtien:
Esim. eiliset ruokailuni:
Aamupala: porkkana, omena, päärynä ja mandariini sekä 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla
Lounas: Rasvattomaan maitoon keitetty kauralesepuuro + 1 rkl Flora 40% margariinia
Välipala: purkillinen tonnikalaa vedessä
Päivällinen: 2 pihviä (sisältäen ½ prk tonnikalaa vedessä, 2 näkkileipää, 1 kananmuna ja sipulia) sekä 1 dl tummaa riisiä
Iltapala: Pieni annos mämmiä rasvattomalla maidolla, avokado ja hopeatee (vettä ja rasvatonta maitoa)
Toissapäivän ruokailuni:
Aamupala: porkkana, omena, mandariini ja kiivi sekä 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla
Lounas: 250g rasvatonta rahkaa, 1 dl mustikoita, ½ dl härkäpapugranolaa ja ½ dl kauraleseitä
Välipala: 1 annos proteiinijuomajauhetta vedessä
Päivällinen: parsakaali-kukkakaali-porkkana pakastevihanneksia n. 400g ja broilerfile
Iltapala: Kelloggs All Bran Fibre Plus –muroja, rasvatonta maitoa ja hopeateetä
Syömisten lisäksi olen liikkunut 6-7 päivänä viikossa joko:
- 1,5 km uintia (1h) + ½ h vesijuoksua tai
- 30 min crosstrainer (intervelliharjoittelua 2+2 min maksimisykkeellä) + 11 min soutulaitteella (2000m) + 1h lihaskuntolaitteissa (kädet, jalat, vatsa, selkä) + venyttelyt = yhteensä 2h
Tämän lisäksi normaalit perheen liikunnat, retkeilyt ja pihatyöt ym., eli esimerkiksi eilen 14 km pyöräilyä.
Ja se painoni: Ensimmäisen kahden kuukauden aikana paino putosi 2,5 kg (n.81,5 -> n.79), jonka jälkeen se ei ole hievahtanutkaan. PAITSI viime lauantaina, jolloin olimme juhlissa ja söin ainoan kerran koko kuurin aikana epäterveellisesti, joskaan en mielestäni paljon ja tämän seurauksena sunnuntai-aamun lukema oli 80. Siitä lukema tippui maanantaihin 79,5:een, jossa se on nyt siitä asti pysynyt tasaisen tappavasti. Pituus 161 ja ikä 40- 50.
Kertokaa nyt, mitä pitäisi tehdä toisin! En uskalla pudottaa ruokamäärää tästä, koska jo nyt proteiinin saanti on siinä ja rajoilla suhteessa treeniin ja kuitujen vähentäminen vaikuttaa heti vatsan toimintaan. Mihin voi vaihtaa niin, että kalorimäärä tippuu, mutta proteiinin ja kuitujen saanti ei?
Kommentit (241)
Laihduttamisesta en niinkään osaa sanoa, mutta ihan normaalilla kotiruoka-ruokavaliolla olen pysynyt saman painoisena lukioikäisestä asti, eli viimeiset 20 vuotta. Normaalipainon alarajoilla keikun.
Jos aamupalaksi vetelee pelkkiä hedelmiä ja kahvia, niin eihän siinä elimistö oikein mitään saa, ja toisekseen tulee mieleen ettei hampaat mahda tykätä.
Tässä huvikseen esimerkki minun päivästä:
Aamupala (syön AINA): 2 viipaletta ruis-tai kauraleipää. Päällä Oivariinia tai oikeaa voita, leikkelettä, normaalirasvaista juustoa, kurkkua/tomaattia/paprikaa. 1-2 kuppia kahvia. Vaihtoehtona leiville perusmysli, maustamaton jugurtti, marjat tai marjakeitto
Töissä välipalaksi hedelmä/rahka/ylipäätään jotain
Lounaalla kaurapuuro,voisilmä, mehukeitto, jos vielä nälkä niin joku rahka tms. Vaihtoehtona joskus, jos puuro tökkii, työpaikan ruokalasta salaattipöydästä kerätty salaatti (jossa myös pähkinöitä, paljon kastiketta)
Iltapäivällä samanlainen välipala kuin aamupäivällä
Päivällinen jotain kotiruokaa, kuten makaronilaatikko, broileri kasviksilla&riisillä, kinkkukiusaus jne.
Iltapalalla, jos vielä maistuu, samankaltaista kuin aamupalalla.
Koskaan ei ole nälkä, ei tarvitse kikkailla ruuan kanssa, ei ole makeanhimoa ja ei ole kallis ruokavalio. Päivän aikana juon paljon vettä. En juo mehuja tai limppareita. En käytä kevyttuotteita enkä keinotekoisia makeutusaineita. Suosin kotimaista ruokaa. Syön kasviksista suurimman osan kypsänä lämpimän ruuan seassa (syynä lähinnä laiskuus 😃). Liikun päivittäin, joko hyötyliikuntaa tai sitten ihan muuten. Osaan levätäkin.
NUKUN RIITTÄVÄSTI. Se on yksi painonhallinnankin kulmakivistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en jaksa kaikkea lukea mutta olet vanhahko jo, ja lyhyt. Aineenvaihduntasi on hidasta, mulla sama juttu. Et kerro kaloreitasi eli et ymmärrä niiistä siis yhtään mitään?Opettele kaloreiden lakseminen ja niiden raja, se voi olla vaikka 1200 kcal /päivä että alkaa näkyä viikossa tulosta. Sen alle ei kannata mennä, mutta ei kovin paljon enempääkään voi lisätä, itse lihon heti jos ylitän 1400 kcal /päivä.Tosin mulla on hormooneja ym muita arvoja pielessä.
Repesit siis juhlisa määsäilemään, no kermakakku ja limpparia, viinaa, pullaa, keksejä, herkkuja, siinähn se koko laihutusurakka sitten menikin...:) Kaikki on kielletty. Ota tai jätä.
Siellähän ne kalorit on laskettu, eilen 1342 ja toissapäivänä 1239.
Ja juhlien syömisetkin kerroin, ne olivat lapsen synttärit eivätkä mitkään koko päivän bileet: lihapullia alle 10 kpl, pari palaa suklaata, muutama irtokarkki, minipieni pala mutakakkua, kaksi palaa kevyttä juustokakkua ja kourallinen juustonaksuja. En syönyt itseäni mitenkään ähkyyn, mutta en paastonnutkaan, kalorit meni varmaan lauantain osalta suurinpiirtein tasoihin periaatteellisen kulutuksen kanssa.
ap
haha, kuule ei tasan tarkkaan mennyt! Söit koko viikon kulutuksesi edestä. Niinkuin sanoin jo aiemmin, sulla ei ole mitän käsitystä siis kaloreiden laskemisesta. Ihan turhaan sinä listaat mitä olet syönyt, jos et laske niiden kaloreita. Lasket kalorit niin saat edes jotain hajua todellisista määristä mitä mätät. 10 lihapullaa,,,koko päivän ruuat. normaali syö ehkä 3 ateriallaan. Oot ihan sekaisin. Söit useita kakkuja. Miksi? ahmit. Ähkyllä ei ol etämän kanssa mitään tekemistä. Voi ihminen syödä itsensä ähkyyn vaikka salaatilla, mutta laihtuu, toisaalta 10 palaa suklaata ja lihoi kilon.
Olen samanpituinen kun sinä, ei yhtään enempää kuin 1400 kcal/päivä niin painat 61 kiloa joku päivä. Jos sen ylität niin tiijjät seuraukset. Näin kalorilaskuri.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttamisesta en niinkään osaa sanoa, mutta ihan normaalilla kotiruoka-ruokavaliolla olen pysynyt saman painoisena lukioikäisestä asti, eli viimeiset 20 vuotta. Normaalipainon alarajoilla keikun.
Jos aamupalaksi vetelee pelkkiä hedelmiä ja kahvia, niin eihän siinä elimistö oikein mitään saa, ja toisekseen tulee mieleen ettei hampaat mahda tykätä.Tässä huvikseen esimerkki minun päivästä:
Aamupala (syön AINA): 2 viipaletta ruis-tai kauraleipää. Päällä Oivariinia tai oikeaa voita, leikkelettä, normaalirasvaista juustoa, kurkkua/tomaattia/paprikaa. 1-2 kuppia kahvia. Vaihtoehtona leiville perusmysli, maustamaton jugurtti, marjat tai marjakeitto
Lounaalla kaurapuuro,voisilmä, mehukeitto, jos vielä nälkä niin joku rahka tms. Vaihtoehtona joskus, jos puuro tökkii, työpaikan ruokalasta salaattipöydästä kerätty salaatti (jossa myös pähkinöitä, paljon kastiketta)
Päivällinen jotain kotiruokaa, kuten makaronilaatikko, broileri kasviksilla&riisillä, kinkkukiusaus jne.
Koskaan ei ole nälkä, ei tarvitse kikkailla ruuan kanssa, ei ole makeanhimoa ja ei ole kallis ruokavalio. Päivän aikana juon paljon vettä. En juo mehuja tai limppareita. En käytä kevyttuotteita enkä keinotekoisia makeutusaineita. Suosin kotimaista ruokaa. Syön kasviksista suurimman osan kypsänä lämpimän ruuan seassa (syynä lähinnä laiskuus 😃). Liikun päivittäin, joko hyötyliikuntaa tai sitten ihan muuten. Osaan levätäkin.
Huh, olet onnekas aineenvaihduntasi kanssa. Olen itse 169cm/65kg ja koko elämäni olen vahtinut kaloreita kuin hullu ja päivittäinen ruokavalioni on näin:
aampala puuro mustikoilla tai 1 ruisleipä
myöhäinen lounas klo 14: perunaa ja kastiketta, makaronilaatikko tai ruokaisa salaatti
illallinen pieni kotiruoka-annos (jos lounas oli salaatti) TAI jos söin kunnon ruokaa, sitten iltapala tyyliin mustikkajogurtti/leipä
Päivittäinen kalorinsaantini on melko vähäinen, mutta aineenvaihduntani tai suolistobakteerit ovat ilmeisesti huonoja. Tunnen kalorit hyvin ja tiedän siksi, että jos syön esim. 2000 kaloria päivässä, lihoan 500g/viikko. Kokeilin ravintoterapeutin ohjeiden mukaan 4 kk ja lihosin kuin raskaana..Kilpparit ok.
Eli ap, jokaisen aineenvaihdunta on yksilöllinen. Meillä se on ilmeisesti hiton hidas. Kroppa ajan oloon kutistuu ellei saa riittävästi kaloreita, sille luonnon laille ei mikään voi mitään.
Kateellisena katselen työpaikan kahvipöydässä naisia, joille maistuu päivittäin pulla ja paino pysyy alhaalla. Itse en makeasta pahemmin tykkää, mutta suolaiset piirakat menisivät. Syön niitä yhden parissa kuukaudessa, koska en kertakaikkiaan voi syödä enempää. Harmittavinta tässä on se, että ihmiset joilla on hyvä aineenvaihdunta, eivät usko, että näin voi olla.
Esim. ravintoterpan ohjeiden mukaan en laihtunut. Aloitin syömään 1100 kaloria päivässä ja johan alkoi 3 vk jälkeen paino tippua. Terppa oli innoissaan, enkä kertonut hänelle, että jätin tyyliin puolet ruuista pois... Laihduin terapeutin olettamassa aikakehyksessä silti..
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko tätä jo ehdotettu, mutta itselläni toimii pitkät ateriavälit ja kevyt aamiainen. Syön aamiaisella (klo 7.30) mustikoita ja abc jugurttia ja juon kahvia. Seuraava ateria töissä klo 13 ja viimeisen kerran ruokaa kotona klo 19. Eli välipalat pois ja tietenkin ruoan määrä kontrollissa siten, ettei ikinä mahaa täyteen vaan ainoastaan kevyt kylläisyyden tunne.
Mulla toimii hyvin niin, että syön kaksi kertaa päivässä (lounas ja päivällinen), tai kolme kertaa päivässä, jos sinä kyseisenä päivänä harrastan erityisen paljon liikuntaa. Alkuun meni viikon verran että tottui jättämään välipalat pois. Nykyään tuntuu, että miten muka aikaisemmin olen tarvinnut välipaloja. Ja kyllä, olin todella skeptinen sen suhteen, että pärjäisin vain kahdella aterialla. Aiemmin söin siis aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen, iltapalan. Olin myös todella skeptinen sen suhteen, että lisäisin rasvaa ruokavaliooni reilusti ja vähentäisin mm. hedelmiä ja hiilareita.
Minä aiemmin:
-kyttäsin painoa vähintään kerran päivässä
-söin orjallisesti "niinkuin kuuluu" (ruisleivät, margariinit, rahkat, hedelmät, puurot, täysjyvät ym.)
-oli lähes koko ajan nälkä
-kasvojen iho punoitti ja oli näppyläinen
-kävin jumpissa ja pumpissa ja lenkillä että laihtuisin
Minä nykyään:
-en stressaa painosta
-syön niinkuin itsestä parhaalta tuntuu
-ei ole nälkä
-iho on paljon paremmassa kunnossa
-harrastan selaista liikuntaa mistä oikeasti nautin
-jaksan paremmin
Tämä mikä minulle toimii, ei välttämättä toimi kaikille muille. Tulin vain kertomaan oman tarinani. Suosittelen kaikille kuuntelemaan omaa kehoa, lopettaa kalorien laskeminen ja painosta stressaaminen, ja syömään hyvin, ravintorikasta ja puhdasta ruokaa.
Mukavaa perjantaita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en jaksa kaikkea lukea mutta olet vanhahko jo, ja lyhyt. Aineenvaihduntasi on hidasta, mulla sama juttu. Et kerro kaloreitasi eli et ymmärrä niiistä siis yhtään mitään?Opettele kaloreiden lakseminen ja niiden raja, se voi olla vaikka 1200 kcal /päivä että alkaa näkyä viikossa tulosta. Sen alle ei kannata mennä, mutta ei kovin paljon enempääkään voi lisätä, itse lihon heti jos ylitän 1400 kcal /päivä.Tosin mulla on hormooneja ym muita arvoja pielessä.
Repesit siis juhlisa määsäilemään, no kermakakku ja limpparia, viinaa, pullaa, keksejä, herkkuja, siinähn se koko laihutusurakka sitten menikin...:) Kaikki on kielletty. Ota tai jätä.
Siellähän ne kalorit on laskettu, eilen 1342 ja toissapäivänä 1239.
Ja juhlien syömisetkin kerroin, ne olivat lapsen synttärit eivätkä mitkään koko päivän bileet: lihapullia alle 10 kpl, pari palaa suklaata, muutama irtokarkki, minipieni pala mutakakkua, kaksi palaa kevyttä juustokakkua ja kourallinen juustonaksuja. En syönyt itseäni mitenkään ähkyyn, mutta en paastonnutkaan, kalorit meni varmaan lauantain osalta suurinpiirtein tasoihin periaatteellisen kulutuksen kanssa.
ap
haha, kuule ei tasan tarkkaan mennyt! Söit koko viikon kulutuksesi edestä. Niinkuin sanoin jo aiemmin, sulla ei ole mitän käsitystä siis kaloreiden laskemisesta. Ihan turhaan sinä listaat mitä olet syönyt, jos et laske niiden kaloreita. Lasket kalorit niin saat edes jotain hajua todellisista määristä mitä mätät. 10 lihapullaa,,,koko päivän ruuat. normaali syö ehkä 3 ateriallaan. Oot ihan sekaisin. Söit useita kakkuja. Miksi? ahmit. Ähkyllä ei ol etämän kanssa mitään tekemistä. Voi ihminen syödä itsensä ähkyyn vaikka salaatilla, mutta laihtuu, toisaalta 10 palaa suklaata ja lihoi kilon.
Olen samanpituinen kun sinä, ei yhtään enempää kuin 1400 kcal/päivä niin painat 61 kiloa joku päivä. Jos sen ylität niin tiijjät seuraukset. Näin kalorilaskuri.
Olen ihan samaa mieltä. 1400 kaloria on monelle ylin laihtumista aiheuttava mittari. Olisihan se kiva ajatella, että terveellien ruokavalio on kaksi kengän kokoista oltermanni-ruisleipää, iso pähkinäsalaatti ja ämpärillinen makaronilaatikkoa, mutta silläpä ei laihdu, ellei ole ns. läpipasko-ihminen.
Ei mitää raketti tiedettä painonhallinta ole...
Syö vähemmän kuin kulutat.... paino laskee
Itsekuria vaatii että pysyy syömiset kurissa
Ne karkit,herkut jne pois nii avot.
liikuntaa et kroppa herää eloon.
Vierailija kirjoitti:
Ne karkit,herkut jne pois nii avot.liikuntaa et kroppa herää eloon.
Ei mutta vie aikaa ymmärtää, kuinka VÄHÄN saa syödä, että laihtuu.Itse en ole ikinä ainakaan onnistunut laihduttamaan tällä suomalaisella ruokaympyrätaktiikalla. Samaten tuo rasvojen ja jonkun Oivariinin vetely on jopa tieteellisesti todistettu pupuksi. Voi on verisuonia tukkivaa tavaraa, ja margariinikin on parempi.
Paras toki avokadot ja oliiviöljyt..Mutta te oivariinin suosittelijat, lukaiskaapa mitä tiede ajattelee siitä, ennen kuin suosittelette..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aamupalaksi vetelee pelkkiä hedelmiä ja kahvia, niin eihän siinä elimistö oikein mitään saa, ja toisekseen tulee mieleen ettei hampaat mahda tykätä.Tässä huvikseen esimerkki minun päivästä:
Huh, olet onnekas aineenvaihduntasi kanssa. Olen itse 169cm/65kg ja koko elämäni olen vahtinut kaloreita kuin hullu ja päivittäinen ruokavalioni on näin:
myöhäinen lounas klo 14: perunaa ja kastiketta, makaronilaatikko tai ruokaisa salaattiillallinen pieni kotiruoka-annos (jos lounas oli salaatti) TAI jos söin kunnon ruokaa, sitten iltapala tyyliin mustikkajogurtti/leipä
Päivittäinen kalorinsaantini on melko vähäinen, mutta aineenvaihduntani tai suolistobakteerit ovat ilmeisesti huonoja. Tunnen kalorit hyvin ja tiedän siksi, että jos syön esim. 2000 kaloria päivässä, lihoan 500g/viikko. Kokeilin ravintoterapeutin ohjeiden mukaan 4 kk ja lihosin kuin raskaana..Kilpparit ok.
Eli ap, jokaisen aineenvaihdunta on yksilöllinen. Meillä se on ilmeisesti hiton hidas. Kroppa ajan oloon kutistuu ellei saa riittävästi kaloreita, sille luonnon laille ei mikään voi mitään.
Kateellisena katselen työpaikan kahvipöydässä naisia, joille maistuu päivittäin pulla ja paino pysyy alhaalla. Itse en makeasta pahemmin tykkää, mutta suolaiset piirakat menisivät. Syön niitä yhden parissa kuukaudessa, koska en kertakaikkiaan voi syödä enempää. Harmittavinta tässä on se, että ihmiset joilla on hyvä aineenvaihdunta, eivät usko, että näin voi olla.
Esim. ravintoterpan ohjeiden mukaan en laihtunut. Aloitin syömään 1100 kaloria päivässä ja johan alkoi 3 vk jälkeen paino tippua. Terppa oli innoissaan, enkä kertonut hänelle, että jätin tyyliin puolet ruuista pois... Laihduin terapeutin olettamassa aikakehyksessä silti..
Enpä usko, että pelkästä tuurista on kiinni. Myös mieheni on solakka tällaisella ruualla, samoin lapset. Suvussa kummallakin myös pullukoita.
Uskon että ihminen itse opettaa kehonsa tietynlaiseen tilaan. Lisäksi on nämä tunnesyömiset ym. Itse syömäni annoskoot ovat verratenkin pieniä. En syö itseäni ähkyyn kuin jouluna ja jos tehdään itse pizzaa 😃.
Ylipäätään minulla ja perheelläni on paljon tekemistä ja mielekkäitä harrastuksia, eikä ajatukset kiepu ruuan ympärillä. Itse uskon ratkaisun olevan siinä. Uskonasioitahan nämä eivät sinänsä ole, mutta pelkästä tuuristakaan tuskin on kysekun kaikki lapsetkaan eivät meillä ole yhteisiä. Jos syön kerralla liikaa, minulle tulee niin vaikea ja huono olo, että sitten syön vasta ehkä seuraavana päivänä uudelleen. Kyllä kroppa kertoo monta asiaa paljon paremmin kuin mikään kirja tai terapeutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta vie aikaa ymmärtää, kuinka VÄHÄN saa syödä, että laihtuu.Itse en ole ikinä ainakaan onnistunut laihduttamaan tällä suomalaisella ruokaympyrätaktiikalla. Samaten tuo rasvojen ja jonkun Oivariinin vetely on jopa tieteellisesti todistettu pupuksi. Voi on verisuonia tukkivaa tavaraa, ja margariinikin on parempi.
Paras toki avokadot ja oliiviöljyt..Mutta te oivariinin suosittelijat, lukaiskaapa mitä tiede ajattelee siitä, ennen kuin suosittelette..
Voisiko tekstin alapeukuttaja perustella?
Itseäni harmittaa tiedemiesten mollaaminen tyyliin, minä tiedän paremmin kun olen lukenut facebookista yhden jutun. Kyllä se tiede kuule tietää kiistattomasti, että voin tai Oivariinin syöminen on terveydelle hyvin haitallista ja sisältää moninverroin kaloreita margariiniin ja öljyyn verrattuna. Ellei paino-ongelmia ole, voi veriröörit silti vetää tukkoon joku päivä..
Toinen on kalorimäärä. Se vain on monelle meille, ei-peltotöitä, tekevälle naiselle ylin laihduttava kalorimäärä tuo 1400.
Nyt perusteluja kiitos alapeukuttajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukisit sinäkin enemmän, niin luulisit vähemmän :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myöhäinen lounas klo 14: perunaa ja kastiketta, makaronilaatikko tai ruokaisa salaattiillallinen pieni kotiruoka-annos (jos lounas oli salaatti) TAI jos söin kunnon ruokaa, sitten iltapala tyyliin mustikkajogurtti/leipä
Enpä usko, että pelkästä tuurista on kiinni. Myös mieheni on solakka tällaisella ruualla, samoin lapset. Suvussa kummallakin myös pullukoita.
Uskon että ihminen itse opettaa kehonsa tietynlaiseen tilaan. Lisäksi on nämä tunnesyömiset ym. Itse syömäni annoskoot ovat verratenkin pieniä. En syö itseäni ähkyyn kuin jouluna ja jos tehdään itse pizzaa 😃.Ylipäätään minulla ja perheelläni on paljon tekemistä ja mielekkäitä harrastuksia, eikä ajatukset kiepu ruuan ympärillä. Itse uskon ratkaisun olevan siinä. Uskonasioitahan nämä eivät sinänsä ole, mutta pelkästä tuuristakaan tuskin on kysekun kaikki lapsetkaan eivät meillä ole yhteisiä. Jos syön kerralla liikaa, minulle tulee niin vaikea ja huono olo, että sitten syön vasta ehkä seuraavana päivänä uudelleen. Kyllä kroppa kertoo monta asiaa paljon paremmin kuin mikään kirja tai terapeutti.
Kyllä luulisi, että tästä "tilasta" kuitenkin pääsisi yli, esim silloin kun söin 4 kk ravintoterapeutin ohjeiden mukaan..Kroppa kuitenkin voi laihtua ja lihoa 4 kk hyvin paljon eli on siinä mielessä vastaanottavainen myös muutoksille. Tosin rasvasolujen määrä ei koskaan häviä, joten ylipainoon taipuvaisen on vaikeampi hallita painoaan.
Onhan sekin ihan Tiede-lehdessä ollut, että ihmisen suolistobakteereilla on suuri vaikutus painoon.. Jos ne ovat hyviä, ne syövät rasvaa, jos huonoja, rasva imeytyy kehoon ja lihottaa. Eli täysin samalla ruokavaliolla voi lihoa ja laihtua. Näitä huonontaa mm antibioottikuurit.
Meillä on oma hevostalli ja olemme molemmat yrittäjiä, joten ehdin se minäkin muutakin tekemään kuin kaloreja vahtimaan. Meillä lapset ovat aina olleet hyvin hoikkia ja syömään on pitänyt kehottaa. Meillä ei juuri syödä pitsaa tai muuta roskaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni harmittaa tiedemiesten mollaaminen tyyliin, minä tiedän paremmin kun olen lukenut facebookista yhden jutun. Kyllä se tiede kuule tietää kiistattomasti, että voin tai Oivariinin syöminen on terveydelle hyvin haitallista ja sisältää moninverroin kaloreita margariiniin ja öljyyn verrattuna. Ellei paino-ongelmia ole, voi veriröörit silti vetää tukkoon joku päivä..
Toinen on kalorimäärä. Se vain on monelle meille, ei-peltotöitä, tekevälle naiselle ylin laihduttava kalorimäärä tuo 1400.
Siis pienikokoinen nainen kuluttaa tuollaisen 1400kcal tekemättä mitään, vaikka koomassa. Eli sen verran elintoiminnot ym. vaativat, jotta pysyt hengissä. Heti jos teet jotain, kulutus nousee. Tuo on ihan höpönpöppöä.
Koittakaa myös käsittää, että normaali rasva (voi, öljyt) ei tuki suonia. Liiallinen viljojen ja sokerin syönti tulehduttaa elimistön sekä verisuoniston, jolloin ongelmia ja tukkeumia syntyy. Näin niinkun yksinkertaisesti sanottuna.
Sinä pätijä, tajuatko, että nyt on myöhäistä ap:lle ja monelle muulle. Kun elimistö poikkeaa tuosta tasapainosta, jonka hienosti olet saanut ylläpidettyä, astuu voimaan ihan eri lainalaisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukisit sinäkin enemmän, niin luulisit vähemmän :)
Luepa DOSENTTI Riitta Freesen näkemys hesarista:
Lainaus alkaa...
VOITA käytetään entistä enemmän.
”Voin ajatellaan ehkä olevan ’luonnollisempaa’ kuin levitteen”, Freese arvelee. Hän muistuttaa, että voi on enimmäkseen tyydyttynyttä eläinrasvaa.
Paljonko sitten voita voi syödä?
”Ruokavalio on kokonaisuus eli voin suositeltava määrä riippuu ravinnon muista rasvanlähteistä”, hän sanoo.
Hän ei itse käytä voita.
”Se sisältää tyydyttyneitä rasvahappoja, jotka nostavat seerumin kolesterolipitoisuutta. Se taas kasvattaa riskiä sairastua sepelvaltimotautiin, joka on edelleen suomalaisten yleisin kuolinsyy”, Freese sanoo.
<<<Lainaus loppuu
Lue koko juttu
Kuulostaa tosi terveelliseltä: Se sisältää tyydyttyneitä rasvahappoja, jotka nostavat seerumin kolesterolipitoisuutta. Se taas kasvattaa riskiä sairastua sepelvaltimotautiin, joka on edelleen suomalaisten yleisin kuolinsyy.
Kuulostaa toosi terveelliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että ihminen itse opettaa kehonsa tietynlaiseen tilaan. Lisäksi on nämä tunnesyömiset ym. Itse syömäni annoskoot ovat verratenkin pieniä. En syö itseäni ähkyyn kuin jouluna ja jos tehdään itse pizzaa 😃.Ylipäätään minulla ja perheelläni on paljon tekemistä ja mielekkäitä harrastuksia, eikä ajatukset kiepu ruuan ympärillä. Itse uskon ratkaisun olevan siinä. Uskonasioitahan nämä eivät sinänsä ole, mutta pelkästä tuuristakaan tuskin on kysekun kaikki lapsetkaan eivät meillä ole yhteisiä. Jos syön kerralla liikaa, minulle tulee niin vaikea ja huono olo, että sitten syön vasta ehkä seuraavana päivänä uudelleen. Kyllä kroppa kertoo monta asiaa paljon paremmin kuin mikään kirja tai terapeutti.
Kyllä luulisi, että tästä "tilasta" kuitenkin pääsisi yli, esim silloin kun söin 4 kk ravintoterapeutin ohjeiden mukaan..Kroppa kuitenkin voi laihtua ja lihoa 4 kk hyvin paljon eli on siinä mielessä vastaanottavainen myös muutoksille. Tosin rasvasolujen määrä ei koskaan häviä, joten ylipainoon taipuvaisen on vaikeampi hallita painoaan.
Onhan sekin ihan Tiede-lehdessä ollut, että ihmisen suolistobakteereilla on suuri vaikutus painoon.. Jos ne ovat hyviä, ne syövät rasvaa, jos huonoja, rasva imeytyy kehoon ja lihottaa. Eli täysin samalla ruokavaliolla voi lihoa ja laihtua. Näitä huonontaa mm antibioottikuurit.
Meillä on oma hevostalli ja olemme molemmat yrittäjiä, joten ehdin se minäkin muutakin tekemään kuin kaloreja vahtimaan. Meillä lapset ovat aina olleet hyvin hoikkia ja syömään on pitänyt kehottaa. Meillä ei juuri syödä pitsaa tai muuta roskaruokaa.
Ei meilläkään syödä roskaruokaa kuin harvoin, muutaman kerran vuodessa ehkä. Ei myöskään leivota tai harrasteta "kahvitteluja".
Toki sinulla voi olla huonot suolistobakteerit, en ole niihin niin paljoa perehtynyt että ottaisin kantaa. Vaan kai sitäkin bakteerikantaa voi muuttaa, kuten bakteerikannat aina helposti muuttuvat?
Lähinnä alunperin tarkoitukseni oli ottaa kantaa aloittajan tosi köyhän oloiseen ruokavalioon.
Oli muuten itsellänikin jossain vaiheessa elämää kevyttuotteiden ja eläinrasvojen välttämisen kausi, jolloin A) oli koko ajan nälkä, B) väsytti ja paleli koko ajan C) ei huvittanut/olisi haksanut liikkua ja D) kolesteroliarvot nousivat koholle.
Tajusin ettei sovi meikäläisen kropalle. Yksilöitähän olemme kaikki.
Ootteko ikinä ajatelleet, että miksi ei esimerkiksi kaikki ketut kuole sydänkohtauksiin, kun ne syövät vain munia, lihaa ja eläinrasvaa? Vai oletteko tosissaan sitä mieltä, että kettujenkin olisi parempi syödä vaan rasvatonta kanan rintafilettä ja sipaista margariinia ruisleivälle? Miksi ihminen eroaa niin paljon muista eläimistä, että ihmisen on parempi syödä light-jugurttia ja välttää eläinrasvoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pienikokoinen nainen kuluttaa tuollaisen 1400kcal tekemättä mitään, vaikka koomassa. Eli sen verran elintoiminnot ym. vaativat, jotta pysyt hengissä. Heti jos teet jotain, kulutus nousee. Tuo on ihan höpönpöppöä.
Koittakaa myös käsittää, että normaali rasva (voi, öljyt) ei tuki suonia. Liiallinen viljojen ja sokerin syönti tulehduttaa elimistön sekä verisuoniston, jolloin ongelmia ja tukkeumia syntyy. Näin niinkun yksinkertaisesti sanottuna.
Huh mikä pseudoravintotieteilijä! Voi nimenomaan kansankielellä tukkii verisuonia. Piste. 1400 kaloria on ihan sopiva kalorimäärä pienikokoiselle naiselle, joka telee istumatyötä. Ihan ravintoterapeutinkin mukaan, kulutustarpeesta riippuen. Olet niin väärässä ja sekoitat asioita.
Esim sepelvaltimotauti on aivan eri asia kuin viljojen aiheuttama kehon inflammaatiotila. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Voi myös lisää kehon tulehdustilaa enemmän kuin margariini. Mutta ethän sinä sitäkään asiaa oikeasti tunne, hyvä "asiantuntija".
Vierailija kirjoitti:
Ootteko ikinä ajatelleet, että miksi ei esimerkiksi kaikki ketut kuole sydänkohtauksiin, kun ne syövät vain munia, lihaa ja eläinrasvaa? Vai oletteko tosissaan sitä mieltä, että kettujenkin olisi parempi syödä vaan rasvatonta kanan rintafilettä ja sipaista margariinia ruisleivälle? Miksi ihminen eroaa niin paljon muista eläimistä, että ihmisen on parempi syödä light-jugurttia ja välttää eläinrasvoja?
Tiesitkö, että jo kissan ja koiran ravintotarpeet ovat aivan erilaiset? Niiden kehot pystyvät luomaan tiettyjä entsyymejä, mitä toisen lajin keho ei saa kuin ravinnosta. Jos jo kissan ja koiran ravintotarpeet ovat niin erilaiset, niin ei kai tarvitse enää selittää, että myös ketun ja ihmisen tarpeet voivat hieman poiketa toisistaan?
Olet vähän tyhmä, sori.
Ap, kannattais tsekata asenne. Ongelma tuntuu lähtevän siitä.