Pakotetaanko teitä apteekkimyyjät ahdistelemaan asiakkaita?
Todella ärsyttävää ja ahdistavaa, kun saman tien ollaan kuin paarmat kimpussa, kun apteekkiin astut sisään. "Parhaassa" tapauksessa moni eri myyjä tulee kyselemään vuorotellen. Miksi? Usein vielä aivan turhaan. Osaan nimittäin kyllä kysyä apua, jos sitä koen tarvitsevani. Kyllä mä osaan ihan itse valita liukuvoiteeni ja käsirasvani, en tarvitse ketään pitämään kädestä. Vähän aikaa sitten kuuntelin vierestä, kun epävarma myyjä neuvoi asiakasta ihan väärin. Ilmeisesti kun pakko vaan on neuvoa. Myös itselleni suositeltiin tuotetta, jollaista nimenomaan EN halunnut tuotteen olevan, mutta kun en ollut itse kokeillut ja päätin luottaa työntekijän ammattimaiseen suositukseen niin ostin huonon tuotteen. Oletan, että on pakko neuvoa. Ei muuten niin säännönmukaisesti hyökättäisi kimppuun jopa monen eri myyjän taholta ja neuvota väärienkin neuvojen uhalla.
Kommentit (270)
Todella ärsyttäviä niskaanhengittäjiä. Kun yrittää kaikessa rauhassa verrata lääkkeiden hintoja, niin johan siihen tulee pörisemään joku kädetön kyylä "Kuinka voin auttaa" -sönkötyksineen. Jos vastaisin, että "Ei sulla viittäkymppiä ois heittää?", niin auttaisiko kyylä? Ei todellakaan! Ja jos niiltä jotain kysyy, niin ei ne koskaan mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4030 kirjoitti:
Kuten jo edellä mainittiin, apteekin myyjä ei ole mikään vaatekaupan myyjän kaltainen asiakaspalvelija, vaan yliopistotutkinnon suorittanut lääketieteen asiantuntija. Se sun farmaseutti tietää siitä lääkkeestä yhtä paljon kuin lääkäri, joka sen lääkkeen sulle määräsi. Se apu kannattaa ottaa vastaan, vielä kun ihan ilmaiseksi saa.
Suurin osa niistä neuvojista ei ole farmaseutteja, vaan teknisiä apulaisia (kun siis puhutaan käsikauppalääkkeistä).
Tekniset apulaiset eivät saa antaa lääkeneuvontaa. Mutta koska apteekeissa on myös paljon ei-lääkkeellisiä valmisteita he saavat neuvoa niissä. Ainoa ongelma on se, ettei heitä ole useinkaan perehdytetty kyseisiin tuotteisiin tai niillä hoidettaviin sairaustiloihin mitenkään. Jos heidän pitäisi antaa neuvontaa lääkkeistä, he yleensä kutsuvat paikalle farmaseutin. Ongelma vain on siinä, että koulutettu ammattihenkilö ei olisi ehkä alunperinkään suositellut asiakkaan ajattelemaa tuotetta ja osaa tehdä tarvekartoituksen paremmin kuin tekninen apulainen. Asiakkaiden kannattaa katsoa, neuvooko heitä farmaseutti. Toki jos ei apua halua niin sanoo ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4030 kirjoitti:
Kuten jo edellä mainittiin, apteekin myyjä ei ole mikään vaatekaupan myyjän kaltainen asiakaspalvelija, vaan yliopistotutkinnon suorittanut lääketieteen asiantuntija. Se sun farmaseutti tietää siitä lääkkeestä yhtä paljon kuin lääkäri, joka sen lääkkeen sulle määräsi. Se apu kannattaa ottaa vastaan, vielä kun ihan ilmaiseksi saa.
Oho, no enpä menisi ihan noin pitkälle kehumaan! :D Kyllä siellä pyörivästä henkilökunnasta osa on varmasti ihan ammattitaitoista mutta eivät kaikki missään tapauksessa. Ja sitä paitsi, apteekeissa on nykyään myynnissä kaikkea muutakin kuin lääkkeitä. Kävin pari viikkoa sitten apteekissa kyselemässä tyttäreni lähes akneksi muodostuneeseen iho-ongelmaan jotakin ja viereeni hyökkäsi heti nuori tyttönen, joka alkoi tuputtamaan ties mitä purnukoita ja pesunesteitä. Kävimme asiasta ihan vääntöä, mutta en lähtenyt ostamaan niitä 16 euron purkkeja, vaan varasin tyttärelle asianmukaisen lääkärin. Sieltä ei tällaisista kalliista nesteistä edes mainittu, päinvastoin ihan muu lääkitys tuli.
Joissakin tapauksissa apteekeissa henkilökunta osaa perääntyä kun sanoo, että ei apua tarvitse, mutta joskus he jäävät norkoilemaan "varmuuden vuoksi" siihen kahden metrin päähän ja luonnollisesti seuraavat mitä teen ja mitä tuotteita katselen ehkä tarkemmin. Näin kävi kerran kun hiivalääkettä etsin. En todellakaan siinä hommassa apua tarvinnut, mutta täydellisessä valvonnassa olin.
No minkähänlaista apua tyttären akneen sitten toivoit saavasi? Aika jännä myös, että aikuista myös pelottaa tai hävettää valita hiivalääkettä ammattilaisen kanssa. Meinaatko että se moralisoi tai nauraa sulle?
Nimittäin hiivalääkkeitä ostetaa myös aika paljon aivan vääriin tilanteisiin.
Onkohan apteekkityö jotenkin outoa tai rasittavaa? Käyn noin 4x vuodessa meidän pikkukylän apteekissa ja joka ikinen kerta siellä on eri työntekijöitä. Vai johtuuko apteekkarista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa ei ole myyjiä töissä. Henkilökunnalla on lakisääteinen velvoite tarjota neuvontaa itsehoitolääkkeistä. Ja aina voi avusta kieltäytyä, jos ei sitä tarvitse.
Mikä koulutus muuten on näillä työntekijöillä, jotka siellä asiakastilassa pyörivät neuvomassa, kun kaikki eivät käsittääkseni ole farmaseuttejakaan? Farmaseutithan on usein siellä tiskin takana reseptilääkkeitä jakamassa.
Ja apteekissa myydään aika paljon muutakin kuin lääkkeitä.
Ja sitten tosiaan se että jos on pakko neuvoa, niin neuvoisivat sentään oikein sitten.
Lattialla olevat neuvojat ovat Farmaseutteja tai Proviisoreita , eli kovan koulutuksen ovat käyneet.
Eivät muuten ole! Useimmiten "neuvojat" eivät saa kertoa lääkkeistä kuin hinnan, koska heillä ei ole muuhun oikeuksia ja sitten haetaan paikalle farmaseutti.
Vierailija kirjoitti:
Apteekin työntekijöillä ei ole minkäänlaista käsitystä lemmikkien lääkkeistä. Jopa vaarallista uskoa heitä noissa asioissa.
Kerran olin apteekissa katselemassa, kun samassa hyllyvälissä oli keski-ikäinen mies. Hänelle tultiin tarjoamaan apua ja mies kaipasi Imodiumia. Hän ei muistanut tuotteen nimeä, mutta kuvaili televisiossa jatkuvasti pyörineen mainoksen ja millainen vaikutus lääkkeellä pitäisi olla. Tunnistin heti kuvauksesta.
Henkilökunnan jäsen sen sijaan ei tunnistanut ja tarjosi miehelle aivan väärää lääkettä (jolla oli täysin eri vaikutus). Miehen naamasta näki että tiesi itsekin lääkkeen olevan väärä, mutta meni silti kassalle sen kanssa. Jäi paha mieli miehen puolesta, kunpa olisin kehdannut puuttua heidän keskusteluunsa.
Mä autoin kerran yhtä asiakasta lemmikkien matolääkkeissää, kun kävi hermoon kun myyjä jaaritteli niitänäitä eikä selvästikään tiennyt asiasta mitään. Asiakas osti sitten mun (toisen asiakkaan!) suositteleman lääkkeen. Olin itse kokeillut useampaa merkkiä ja näin löytänyt suosikkini. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4030 kirjoitti:
Oho, no enpä menisi ihan noin pitkälle kehumaan! :D Kyllä siellä pyörivästä henkilökunnasta osa on varmasti ihan ammattitaitoista mutta eivät kaikki missään tapauksessa. Ja sitä paitsi, apteekeissa on nykyään myynnissä kaikkea muutakin kuin lääkkeitä. Kävin pari viikkoa sitten apteekissa kyselemässä tyttäreni lähes akneksi muodostuneeseen iho-ongelmaan jotakin ja viereeni hyökkäsi heti nuori tyttönen, joka alkoi tuputtamaan ties mitä purnukoita ja pesunesteitä. Kävimme asiasta ihan vääntöä, mutta en lähtenyt ostamaan niitä 16 euron purkkeja, vaan varasin tyttärelle asianmukaisen lääkärin. Sieltä ei tällaisista kalliista nesteistä edes mainittu, päinvastoin ihan muu lääkitys tuli.
Joissakin tapauksissa apteekeissa henkilökunta osaa perääntyä kun sanoo, että ei apua tarvitse, mutta joskus he jäävät norkoilemaan "varmuuden vuoksi" siihen kahden metrin päähän ja luonnollisesti seuraavat mitä teen ja mitä tuotteita katselen ehkä tarkemmin. Näin kävi kerran kun hiivalääkettä etsin. En todellakaan siinä hommassa apua tarvinnut, mutta täydellisessä valvonnassa olin.
No minkähänlaista apua tyttären akneen sitten toivoit saavasi? Aika jännä myös, että aikuista myös pelottaa tai hävettää valita hiivalääkettä ammattilaisen kanssa. Meinaatko että se moralisoi tai nauraa sulle?
Voi taivas, av ei petä koskaan! :D Aina täältä löytyy joku, joka mielensä pahoittaa... Ja juu, minulla on ollut hiivaa muutaman kerran ja mites sen nyt nätisti sanoisi ettet skitsahda taas... no, osaan itse valita siihen lääkkeen mitä haluan. Joskus saatan ihan mielenkiinnosta katsahtaa tarjontaa, ehkä hieman verrata tuotteita ja niiden hintoja yms. niin kuin nytkin. Menikö jakeluun? En tarvitse siihen hommaan ketään tyttöstä lukemaan pakkauksen kylkiä. :)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan apteekkityö jotenkin outoa tai rasittavaa? Käyn noin 4x vuodessa meidän pikkukylän apteekissa ja joka ikinen kerta siellä on eri työntekijöitä. Vai johtuuko apteekkarista?
Ei, mutta farmaseuteista on pulaa. Osa varsinkin syrjemmällä olevista apteekeistä joutuu palkkaamaan vuokratyövoimaa, koska eivät saa valituisia työntekijöitä.
Minulle taas tuli myjä hönkimään niskaan ja kuikkimaan olan yli, vaikka olin ilmoittanut hymyillen etten tarvitse apua. Ihan buranaa olin ostamassa ja kysyn kyllä, jos on kysyttävää!
Nyt puhutaan kai eräästä asiakaspalvelustaan tunnetusta tamperelaisapteekista, jotka paikallisevat tietävät kiertää kaukaa?
Myyjä 1: Hei, voinko auttaa?
Myyjä 2: Hei, voinko auttaa?
Myyjä 3: Heei, voinko auttaaaa?
Joskus apteekista tulee haettua esim hammastahnaa tai muuta hyvin helppoa tuotettaa. Ei huvita avautua hammashistoriasta pikkuostosta tehdessä. Kysely vaatii tilannetajua ja kykyä nähdä, milloin asiakkaan annetaan olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko huolissasi asiasta? Olen 42 vuotias ja osaan ottaa asioista selvää. Käytän myös tarvittaessa ammattitaitoisten lääkärien apua ja en ala selittämään jollekin 20 vuotiaalle typykälle apteekissa minun ongelmiani. Vai alkaisinko seuraavan kerran? Jos haluan, niin pystyn puhumaan hiivasta vaikka puoli tuntia, olisiko se oikea tapa? :)
Juuri tämän takia nykyään apteekkiin on tosi ikävä mennä. Vituttaa jo etukäteen. Sama juttu kirjakaupoissa muuten. Ennen ne oli kivoja paikkoja tutustua kirjallisuuteen tai muihin tuotteisiin. Saattoi pysyä ajan tasalla kirjallisuudesta. Vaan eipä enää. Nyt pitäisi ostaa joku pakkosuositus ja häipyä helvetin äkkiä.
Tästä syystä tilaan kaiken tarvitsemani nettiapteekeista. Ennen kuin sen keksin, ärsytti erityisesti se, että apteekeissa vaihdettiin hyllyjärjestystä aivan jatkuvasti, ilmeisesti siksi, ettei asiakas pääsisi suoraan tarvitsemalleen hyllylle marssimaan vaan pitäisi harhailla hyllyväleissä niin, että mahdollisimman moni niistä sadastakolmesta vaanivasta farmaseutista ehtisi hyökätä asiakkaaseen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia nykyään apteekkiin on tosi ikävä mennä. Vituttaa jo etukäteen. Sama juttu kirjakaupoissa muuten. Ennen ne oli kivoja paikkoja tutustua kirjallisuuteen tai muihin tuotteisiin. Saattoi pysyä ajan tasalla kirjallisuudesta. Vaan eipä enää. Nyt pitäisi ostaa joku pakkosuositus ja häipyä helvetin äkkiä.
Sama juttu. Olin joku aika sitten kirjakaupassa katsomassa löytäisinkö sieltä jotakin kivaa kirjaa 14 vuotiaalle kummitytölleni. Siihen tupsahti heti joku nuori myyjä kyselemään mitä etsin ja vaikka sanoin pariin kertaan, että katselen vain, kiitoksia, niin hän jatkoi uteluaan mitä katselen. Kerroin tilanteen ja sanoin, että jatkan katselua, mutta eipä myyjästä niin helposti irti päästy, vaan hän alkoi suosittelemaan kirjoja ja alkoi lukemaan niiden takakansia minulle. Puolitoista takakantta kuuntelin ennen kuin myyjä tajusi, että se konsti ei tehoa. En ostanut mitään kun ketutti.
Olen huono sanomaan ikävästi kenellekään, mutta kai sekin taito pitää opetella, jos haluaa rauhassa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko huolissasi asiasta? Olen 42 vuotias ja osaan ottaa asioista selvää. Käytän myös tarvittaessa ammattitaitoisten lääkärien apua ja en ala selittämään jollekin 20 vuotiaalle typykälle apteekissa minun ongelmiani. Vai alkaisinko seuraavan kerran? Jos haluan, niin pystyn puhumaan hiivasta vaikka puoli tuntia, olisiko se oikea tapa? :)
Ammattinsa puolesta farmaseutti ON huolissaan lääkkeitten käytöstä vääriin käyttöaiheisiin. Ei ikänsä. Oletpa ylimielinen, vaikka noloilet noin luonnollista asiaa.
Se kun ei vaatteista tai naamasta näy, kuka on käynyt lääkärillä tai menossa sinne, niin siksi apteekkilaista kiinnostaa, mihin tarkoitukseen ajattelit, että ostamasi lääke sinulle tulee.
Yliopiston apteekissa useammalla paikkakunnalla henkilökunta tiesi tuotteista vähemmän kuin minä itse :D Tosiaan hyökkäävät heti, kun astuu sisään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattinsa puolesta farmaseutti ON huolissaan lääkkeitten käytöstä vääriin käyttöaiheisiin. Ei ikänsä. Oletpa ylimielinen, vaikka noloilet noin luonnollista asiaa.
Joo, ehkä mä olen. Anteeksi täti. :(
Ei minua oikeastaan kovasti vaivaa, jos kysytään tarvitseeko apua, osaan kyllä sanoa, että kysyn siten jos tarvitsen. Toisaalta, jos se myyjä siinä roikkuu vieressä, niin saattaa jäädä vaikka jotkut ihonhoitotuotteet ostamatta, joihin lankeaisisi jos saisi rauhassa katsella.
Apteekeissa yritetään myös paljon varastella, kun tuotteet ovat pieniä niin hävikkikin on suuri, varmaan siksikin pyörivät siellä asiakkaiden seassa.
Silti tämä on minusta mieluisampi tapa ostella apteekista kuin se entinen, jossa kaikki piti tiskiltä huudella.
Ja kyllä se neuvonta varmaan joku lakikin on, kun nettiapteekissakin on se ruksi, että haluatko että sinulle soitetaan neuvontaa varten.