Pakotetaanko teitä apteekkimyyjät ahdistelemaan asiakkaita?
Todella ärsyttävää ja ahdistavaa, kun saman tien ollaan kuin paarmat kimpussa, kun apteekkiin astut sisään. "Parhaassa" tapauksessa moni eri myyjä tulee kyselemään vuorotellen. Miksi? Usein vielä aivan turhaan. Osaan nimittäin kyllä kysyä apua, jos sitä koen tarvitsevani. Kyllä mä osaan ihan itse valita liukuvoiteeni ja käsirasvani, en tarvitse ketään pitämään kädestä. Vähän aikaa sitten kuuntelin vierestä, kun epävarma myyjä neuvoi asiakasta ihan väärin. Ilmeisesti kun pakko vaan on neuvoa. Myös itselleni suositeltiin tuotetta, jollaista nimenomaan EN halunnut tuotteen olevan, mutta kun en ollut itse kokeillut ja päätin luottaa työntekijän ammattimaiseen suositukseen niin ostin huonon tuotteen. Oletan, että on pakko neuvoa. Ei muuten niin säännönmukaisesti hyökättäisi kimppuun jopa monen eri myyjän taholta ja neuvota väärienkin neuvojen uhalla.
Kommentit (270)
Minuakin tämä ahdistelu ottaa päähän, mutta osaan kyllä sanoa, etten tarvitse apua, jolloin jätetään kyllä rauhaan. Toinen asia, joka ottaa päähän, on saarnaaminen lääkkeiden yhteisvaikutuksista, vaikka ymmärrän kyllä, että sekin pitää tehdä "viran puolesta". Käyn harvoin apteekissa täydentämässä lääkevarastoja ja saatan silloin ostaa esim. useampaa särkylääkettä samalla kertaa. Aina tulee hirveä saarna, ettei näitä saa käyttää yhdessä ja useamman kerran on minulle kieltäydytty myymästä kahta samaan tarkoitukseen olevaa lääkettä samalla kertaa. Kun totesin, että käyn apteekin ulkopuolella ja tulen ostamaan kohta toisen, annettiin minun ostaa molemmat särkylääkkeet nikotellen.
Laatukommentointia.. Märistään kun tullaan tarjoamaan apua ja märistään kun juuri sillä yhdellä kerralla ei sitten tultu kun olisi apua kaivattu :D
En ole ikinä häiriintynyt siitä että kysytään tarvitsenko apua. Jos en tarvitse niin osaan kertoa että ei kiitos ja jos tarvitsen niin osaan ottaa sen avun vastaankin.
https://www.fimea.fi/documents/160140/764653/Määräys_luonnos+Lääkkeiden…
Yllä olevasta linkistä löytyy lääkelain kohta jossa sanotaan, että "lääkkeen toimittajan on varmistuttava siitä, että lääkkeen käyttäjä on selvillä lääkkeen oikeasta ja turvallisesta käytöstä" eli tässä se lakisääteinen velvoite apteekkien lääkeneuvonnalle.
Apteekissa ei ole myyjiä, sinua palvelevat niin itsehoito-osastolla kuin reseptin toimituksessakin farmaseutit (yliopistotutkinto 3 v) ja proviisorit (yliopistotutkinto (5-6 v). Monesti vuoroja vaihdellaan päivittäin: osa päivää ollaan palveluvalinnassa neuvomassa, toinen osa päivää toimittamassa reseptejä.
Ei-lääkkeellisiä tuotteita voivat myydä myös ei-farmaseuttisen yliopistokoulutuksen omaavat henkilöt (farmanomi, lääketeknikko, kosmetologi jne), he voivat olla myös kassalla ... mutta he eivät saa vastata yhteenkään lääkkeitä koskevaan kysymykseen. Eivät vastata kysymykseen, onko Burana särkylääke.
Apteekkari valvoo lääkeneuvonnan toteutumista ja fimea valvoo apteekkeja ----> jos lakisääteistä lääkeneuvontaa ei toteuteta myös palveluvalinnassa, apteekkari saa tästä moitteet ja jos lakia laiminlyödään enemmänkin, lääkkeet voi joutua siirtämään tiskin taa. Tätäkö haluatte? Fimea lähettää apteekkeihin ns. haamuasiakkaita, jotka testaavat apteekin lääkeneuvonnan tasoa, tällaista haamuasiakasta on vaikea tunnistaa. Siksipä jokaiselle asiakkaalle on ainakin tarjottava lääkeneuvontaa. Me apteekkilaiset tiedämme, että moni asiakas haluaisi katsella rauhassa, mutta lääkeneuvontaa on vaan pakko tarjota!
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston apteekissa useammalla paikkakunnalla henkilökunta tiesi tuotteista vähemmän kuin minä itse :D Tosiaan hyökkäävät heti, kun astuu sisään!
Tuotteita on valtavasti eikä farmaseutti voi itse kaikkia kokeilla tai edes opiskella jokaista erityisen syvällisesti.
Toki voi olla että asiakas tietää yksittäisestä tuotteesta , jota on käyttänyt tai muuten tutustunut, enemmän
Mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun asiakas tulee apteekkiin" tietoineen" , jotka ovat peräisin naapurilta, ystävältä, netin syövereistä ties miltä sivustolta tai jostain huuhaalehdestä.
Siinä sitten yrität kertoa todellista tietoa.
Tässä asiakkaat jakautuvat kahteen.
Toiset ovat ylimielisiä eivätkä halua kuunnella kun " minä tiedän paremmin".
Sitten on ne jotka ainakin kuuntelevat ja käyttävät tilaisuuden kuulla ehkä jotain uutta tietoa.
Kummat lienevät fiksumpia?
Farmaseutti ei myöskään näe päältä kuka tietää mitäkin.
En ole koskaan nähnyt tilannetta jossa farmaseutti ei perääntyisi jos asiakas sanoo ettei tarvitse apua, kiitos.
Ja loppupeleissä farmaseutti ei jää miettimään asiakasta joka tietää kaiken.
Kyllä se ettei välitä kuunnella koituu asiakkaan omaksi tappiokseen jos kuitenkin jotain uutta ja esimerkiksi muuttunutta tietoa olisi ollut tarjolla.
Lääkelain 57 §:n 1 momentin mukaan lääkkeitä apteekista ja sivuapteekista toimitettaessa on farmaseuttisen henkilökunnan eli farmaseutin tai proviiso-
rin pyrittävä varmistumaan lääkeneuvonnan avulla siitä, että lääkkeen käyttäjä on selvillä lääkkeen oikeasta ja turvallisesta käytöstä.
Farmaseutin tai proviisorin tulee antaa lääkeneuvontaa myös apteekin itse- hoito- ja palveluvalintaosastoilla. Asiakkaan tulee saada lisäneuvontaa vaativista itsehoitolääkkeistä myyntiluvan haltijan toimittaman, viranomaisen hyväksymän kirjallisen materiaalin mukaista neuvontaa apteekin farmaseutilta tai proviisorilta aina ennen lääkkeen toimittamista.
Ei ole helppoa olla farmaseutti. Asiakkaasta ei todellakaan näe ulospäin haluaako hän palvelua vai katsella rauhassa. Tai onko hän huonolla tuulella vai haluaako keskustella. Asia selviää kysymällä ja sitten toimitaan sen mukaan. Pidän erittäin omituisena, ettei tämä toimintatapa kelpaa asiakkaille. Mitähän farmaseutin sitten pitäisi tehdä, että kaikki asiakkaat olisivat tyytyväisiä? Niin, eihän tähän osaa kukaan vastata koska ei ole mahdollista miellyttää kaikkia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppoa olla farmaseutti. Asiakkaasta ei todellakaan näe ulospäin haluaako hän palvelua vai katsella rauhassa. Tai onko hän huonolla tuulella vai haluaako keskustella. Asia selviää kysymällä ja sitten toimitaan sen mukaan. Pidän erittäin omituisena, ettei tämä toimintatapa kelpaa asiakkaille. Mitähän farmaseutin sitten pitäisi tehdä, että kaikki asiakkaat olisivat tyytyväisiä? Niin, eihän tähän osaa kukaan vastata koska ei ole mahdollista miellyttää kaikkia asiakkaita.
Mainitsisitko vaikka niille kolmellekymmenelle kollegallesi, että olet jo kyseiselle asiakkaalle apuasi tarjonnut, ettei asiakkaan tarvitse jokaiselle heistä hokea kymmenen sekunnin välein EN TARVITSE APUA EN TARVITSE APUA EN TARVITSE APUA, kun näemmä heidän on mahdoton nähdä että sitä apua on jo tarjottu silloinkin, kun he kaikki seisovat toimettomina ja tuijottavat asiakasta intensiivisesti?
Sama juttu esim. Kicksissä! Monta kertaa liikkeen kaikki 3-4 myyjää ovat tulleet vuoron perään kysymään minulta, voivatko jotenkin auttaa. Ei se yksi kerta vielä mitään, se kuuluu vain tapoihin, mutta neljä?? Jumankekka, kai mä itse menen kysymään jos tarvin apua.
Olet vaan suomalainen, siitä se johtuu.
No kyllä meidän apteekissa ainakin on näitä "myyjiä" töissä, jotka tulee jatkuvasti kysymään voiko auttaa. SItten kun heiltä kysyy jotain lääkkeeseen liittyvää, he sanoo aina ettei tiedä, pitää käydä kysymässä farmaseutilta. Todella ärsyttävää. Pysyisivät sitten siellä myyntitiskin takana kun ei heidän avustaan ole oikeasti mitään apua.
Itse kysyin, että mistä löydän arpilaastareita ja hän tarjosi minulle haava laastareita ja kehu niitä että kyllä ne toimii ja poistaa arvet, vaikka ei todellakaan poista arpia. Jouduin mennä toiseen aptekkiin, jossa tiedän itse missä ne sijaitsee.
Asioin Yliopiston Apteekissa. Siellä tosiaan myyjä tulee aika nopeasti kysymään mitä tuotetta etsin, mutta kun hänelle sanoo esim. että katselen vain odotellessani reseptiasiakasjonossa, niin eivät he mitään väkisin myy tai edes esittele. Minä en ole koskaan kokenut asiakaspalvelua ahdisteluna.
Kerran yksi miesfarmaseutti tinkasi tinkaamistaan, miten voisi auttaa. Ajattelin vähän antaa mietittävää ja sanoin, että etsin jotain tehokasta alapään tulehdukseen. Oikeastikin olin sellaista hakemassa.
Mua ei varsinaisesti haittaa, että tullaan tarjoamaan apua, sillä siihen voi helposti vaan sanoa ''ei kiitos, en tarvitse'. Asun pienessä kaupungissa ja täällä apteekissa palvelu pelaa todella hyvin, mutta kerran Helsingissä käydessä piti pyöriä ympäriinsä ennen kuin apua sain.
Mitäpä jos vaikka joskus laittaisitte palautetta suoraan apteekille / apteekkariliittoon / Fimeaan / Valviraan jos palvelu ei miellytä sen sijaan, että valittaisitte mamma-palstalla.
Itse en enää työskentele apteekissa, mutta näitä lukiessani iskee suunnaton ärsytys. Ensin valitetaan, että mistään ei saa palvelua ja seuraavaksi valitetaan, että palvelua tarjotaan liikaa. Oman kokemukseni mukaan asiakas on apteekissa pääsääntöisesti aina väärässä. Ihmisillä on kummallisia kuvitelmia ja väärää tietoa mm. ripulilääkkeiden pitkäaikaiskäytöstä, särkylääkkeiden yhteiskäytöstä, allergialääkkeistä, antibiooteista yms. joten on tärkeää että farmaseutti ohjeistaa.
Apteekkibisnes tulee muuttumaan suomessa seuraavan 5-10 vuoden aikana radikaalisti, katsotaan oletteko sitten tyytyväisiä kun Panadol on Prisman tiskillä ja mitään apua ei saa. Ruotsissa tämä johti maksavaurioiden kasvuun ja siihen, että Panadol yms. palautettiin apteekkeihin. Yleisesti Suomessa ammattiapteekit ovat vahva ja tärkeä osa julkista terveydenhuoltoa, joten hyödyntäkää ne ilmaiset vinkit ja siitä saatava säästö!
T. Ex - apteekin täti
Lempiaiheeni. :D
Joskus tuntuu, ettei apteekin työntekijöillä ole minkäänlaista tilannetajua. Peräpuikoista kerrotaan pienessä apteekissa niin kovalla äänellä, että lähellä seisova toinen asiakas kuulee. Voisiko sitä volyymiä siis hiljentää tällaisissa tapauksissa, kai vaitiolovelvollisuus koskee myös apteekin henkilökuntaa sillä tavoin, etteivät he saa puhua asiakkaiden peräpuikoista, kuukautisista ja hiivatulehduksista miten sattuu muiden kuullen? Haluan itse päättää, kuka saa tietää vaivoistani, vaikka ne olisivat kuinka luonnollisia tahansa.
Toinen häiritsevä asia on, että ilmeisesti oletus asiakkaasta on ainakin joillakin apteekin työntekijöillä se, ettei tämä tajua mistään mitään. Eli siis ilmeisesti periaate on, että koska työntekijä ei tunne asiakasta ja tämän taustoja, oletus on, että asiakas on ameeban tasolla (näin kärjistäen sanottuna). Todellisuudessa moni ihminen on nykyään hyvin valveutunut sairauksien ja lääkkeiden suhteen. Netistä saa ihan asiallista ja tutkittua tietoakin, ja moni osaa jo työnsä puolesta tietoa myös seuloa. Kun menin apteekista hakemaan lääkettä hiivatulehdukseen, alkoi farmaseutti kysellä, onko minulla ollut aiemmin hiivatulehdus. Minusta tämä on hyvin kiusallista ja ärsyttävää. Tiedän, että hän teki vain työtään, mutta jos kerran hiivatulehduslääkettä saa ilman reseptiä, niin kyllä silloin sitä pitäisi saada ostaa ilman mitään kyselyitäkin.
Ihanaa tietää etten ole ainut. Pahin apteekki on sellainen missä sisältä näkee hyvin ulos, jolloin näen jo ennen kuin astun sisään että 2 on jo väijymässä minua, kuin leijona vaanii saalistaan. Ennen kuin ehdin astua sisään ja pohtia mitä pitikään ostaa, niin tarjotaan apua. Kieltäydyn. Kohta toinen tarjoaa apua. Kieltäydyn taas. Yritän katsoa voiteita, mutta näen sivusilmällä miten yksi "järjestelee tavaroita" metrin päässä vilkuillen minua. Kohta sekin tarjoaa apuaan...Nappaan rasvani ja juoksen kassalle. Harmi, että tämä on ainoa apteekki lähialueella josta saan tätä voidettta.
Ja vinkkini apteekeille:
- laittakaa "ei lääkkeet" liikeeseen omalle osastolleen niin että saa rauhassa katsoa ja teidän ei tarvitse neuvoa. Voiteet, kosmetiikka,vitamiinit. Näillä riittää että "olet saatavilla ja näkyvissä", jotta voi kysyä jos tarvitsee. (korjatkaa jos joku laki määrää toisin)
- kehittäkää parempi "myyjävainu", tarkoittaa että huomaatte mitä ympäristössä tapahtuu eli jos yksi tarjosi jo apuaan, ei sinun kuulu mennä uudestaa kiinni samaan asiakkaaseen.
- Älkää vaaniko tulevia asiakkaita
Vierailija kirjoitti:
Todella ärsyttävää ja ahdistavaa, kun saman tien ollaan kuin paarmat kimpussa, kun apteekkiin astut sisään. "Parhaassa" tapauksessa moni eri myyjä tulee kyselemään vuorotellen. Miksi? Usein vielä aivan turhaan. Osaan nimittäin kyllä kysyä apua, jos sitä koen tarvitsevani. Kyllä mä osaan ihan itse valita liukuvoiteeni ja käsirasvani, en tarvitse ketään pitämään kädestä. Vähän aikaa sitten kuuntelin vierestä, kun epävarma myyjä neuvoi asiakasta ihan väärin. Ilmeisesti kun pakko vaan on neuvoa. Myös itselleni suositeltiin tuotetta, jollaista nimenomaan EN halunnut tuotteen olevan, mutta kun en ollut itse kokeillut ja päätin luottaa työntekijän ammattimaiseen suositukseen niin ostin huonon tuotteen. Oletan, että on pakko neuvoa. Ei muuten niin säännönmukaisesti hyökättäisi kimppuun jopa monen eri myyjän taholta ja neuvota väärienkin neuvojen uhalla.[/juote
Todella omituista että ihmiset luulevat että "myyjät" voivat neuvoa lääkkeistä. Apteekeissa on töissä teknisiä apulaisia, lääketeknikoita, farmaseutteja, proviisoreita ja yksi apteekkari joka on hänkin proviisori ja omistaa apteekin. Tekniset apulaiset ja lääketeknikot ovat laillakiellettyjä neuvomaan lääkkeistä yhtään mitään. He saavat neuvoa ainoastaan kosmetiikasta tai vitamiineista yms lääkkeettömistä tuotteista. He ovat apteekissa töissä hoitamassa kassaa, purkamassa kuormia, hoitamassa laskutuksia, viemässä lääkekuljetuksia yms. Sitten tulee farmaseutit jotka ovat joko käsikauppa puolella neuvomassa lääkkeistä tai tiskin takana luovuttamassa reseptilääkkeitä. He ovat käyneet kolmen vuoden koulutuksen yliopistossa. Heidän jälkeen "hierarkiassa" on proviisorit, jotka ovat esimiehiä apteekissa ja ovat jatkaneet farmaseutti opinnoista vielä eteenpäin proviisoreiksi. He saavat tehdä samoja asioita kun farmaseutit eli kaikkea mitä apteekissa voi tehdä mutta voivat lisäksi vielä hakea oman apteekin ostoa. Eli apteekeissa ei ole yhden yhtä myyjää töissä. Ja lääkeneuvontaa antavat ovat aina farmaseutteja tai proviisoreita. Myyjiä saattaa tulla päivän ajaksi jostain kosmetiikkafirmasta tuotteita esittelemään. Lisäksi apteekkeihin tulee niin paljon ihmisiä jotka haluavat apua lääkkeen valinnassa mutta eivät aina sitä saa. Joten olisit tyytyväinen, että sinulle on käynyt ihan noin, että on ollut noin monta ihmistä tarjoamassa apua sillä monesti on ruuhkaa eikä ehdi jokaista auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos vaikka joskus laittaisitte palautetta suoraan apteekille / apteekkariliittoon / Fimeaan / Valviraan jos palvelu ei miellytä sen sijaan, että valittaisitte mamma-palstalla.
Itse en enää työskentele apteekissa, mutta näitä lukiessani iskee suunnaton ärsytys. Ensin valitetaan, että mistään ei saa palvelua ja seuraavaksi valitetaan, että palvelua tarjotaan liikaa. Oman kokemukseni mukaan asiakas on apteekissa pääsääntöisesti aina väärässä. Ihmisillä on kummallisia kuvitelmia ja väärää tietoa mm. ripulilääkkeiden pitkäaikaiskäytöstä, särkylääkkeiden yhteiskäytöstä, allergialääkkeistä, antibiooteista yms. joten on tärkeää että farmaseutti ohjeistaa.
Apteekkibisnes tulee muuttumaan suomessa seuraavan 5-10 vuoden aikana radikaalisti, katsotaan oletteko sitten tyytyväisiä kun Panadol on Prisman tiskillä ja mitään apua ei saa. Ruotsissa tämä johti maksavaurioiden kasvuun ja siihen, että Panadol yms. palautettiin apteekkeihin. Yleisesti Suomessa ammattiapteekit ovat vahva ja tärkeä osa julkista terveydenhuoltoa, joten hyödyntäkää ne ilmaiset vinkit ja siitä saatava säästö!
T. Ex - apteekin täti
Sanoisin että ongelma on enemmänki se, että apteekki on laajentanut perinteiselle kaupan alalle. Eli apteekki ei ole enää pelkästään lääkkeitä, vaan se on meikkejä, isojen brändien kasvovoiteita, vitamiineja. Näitä asiakkaat ovat tottuneet ostamaan ihan kaupasta ja liikkeistä, joten he käyttäytyvät samoin kuin siellä. Apteekin henkilökunnan osaamisvaatimus on myös muuttunut, asiakaspalvelulle on paljon suuremmat odotukset mitä ennen. Apteekin henkilökunnan pitää vain sopeutua näihin vaatimuksiin, kuten kaikkien muidenkin alojen joissa asiakaspalvelu on osa työtä.
"olkaa kiitollisia että saatte edes jotain palvelua"- ei ole riittänyt enää pitkään aikaan.
Kyllä apteekeissa voi olla töissä myös kosmetologeja, merkonomeja ja tradenomeja. Ainakin niissä apteekeissa on, joissa itse käyn. Ovat useimmiten kassalla töissä.