Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudoimmat harhaluulot asioiden terveellisyydestä, joihin olet törmännyt?

Vierailija
03.04.2017 |

Tuli mieleen, kun törmäsin äitiin jonka mielestä kaakao (siis ihan se perus kaakaojuomajauhe) on terveellistä, joten lapsi juo vähintään litran päivässä kaakaota.

Isäni puolestaan perustelee älytöntä suolankäyttöään sillä, että "ihminen tarvitsee natriumia".

Kommentit (510)

Vierailija
421/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei tarvitse lisättyä suolaa ripaustakaan, tarvittavan määrän natriumia saa ravinnosta (maito, liha ja kananmunat ovat erinomaisia luontaisia natriumin lähteitä).

Vähäsuolainen ruokavalio aiheuttaa insuliiniresistenssiä ja lisää tyypin 2 diabeteksen riskiä, googlaa jos et usko.

Olen syönyt 45 vuotta erittäin vähäsuolaista ruokaa eikä mitään ongelmia, ennemmin niitä ongelmia tulee runsaasta suolan käytöstä, googlaa jos et usko :).

Olisit laittanut linkin jos väität jotain ja hihhuleita maailmassa riittää väitteineen, jotka ei perustu yhtään mihinkään.

Vierailija
422/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiruoka on mukana aina terveellisempää kuin einekset. Ei muuten ole! Olen aina tiennyt tämän ja Hanna Partasen haastattelu HS 23.3.24 kertoi samaa. Lukekaa ja pöyristykää kaikki kotikokkaajat, lukekaa ajatuksella.

Yhtä mullistava ajatus kuin se että kaikki pääsevät taivaaseen.

Tekeekö Hanna Partasen höpötykset eineksistä terveellistä ruokaa ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että aina pitäisi syödä mahdollisimman terveellisesti. 

Vierailija
424/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että olisi yksi ainoa oikea jaterveellinen tapa syödä, riippumatta metaboliasta, hormonitasoista ja muista yksilöllisitä eroista. Esim. carnivorella autoimmuunisairauksia ja mt-ongelmia itsessään parantaneet ovat tästä loistava esimerkki.  

Vierailija
425/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunahan on yksi parhaista superfoodeista joita on. Keittämällä tai uppomunana. Paistettuna sit ei olekkaan. Suomalaisilla hirveät 70 lukulaiset uskomukset munan epäterveellisyydestä. 

Vierailija
426/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ranskalaiset on terveellisiä, koska ne on tehty perunasta ja peruna on kasvis.

Just viipaloin itse perunoista kuorineen päivineen ranuja ja paistoin ne aurongonkukklaöljyssä.  Vähän suolaa pintaan ja majoneesidippi. Ei läheskään samaa mitä kaupassa ja snägäreillä myydään. Ja paljon paremman makuisia.

Uskon että rasvassa paistettu ja majoneesissa uitettu peruna on herkullista. Mutta ei se terveellistä ole.

Vierailija
427/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini luuli että smoothieta valmistettaessa kaikki kuidut katoavat kun hedelmät soseuttaa :D

Vastaan ikivanhaan, mutta menköön: kuidut eivät tosiaan katoa, mutta ne pilkkoutuvat niin pieniksi, että ne ehtivät hajota ruoansulatuksessa ennen paksusuolta. Paksusuolen bakteerit tarvitsevat kuituja ravinnokseen, ja paksusuolen bakteerit puolestaan ovat välttämättömiä kantajansa terveydelle. Eli smoothien lisäksi kannattaa syödä muitakin kasviksia ja niin, että vain pureskelee ne.

Vierailija
428/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuva, että natriumglutamaatti on epäterveellistä ja ihmiset seuloo lihatuotteita, ettei niissä olisi sitä vaikka kaiken sai aikaan mainoskampanja jolla haluttiin kertoa että liha on niin hyvää ettei siihen tarvitse edes laittaa tuota aromivahvennetta.... 👀 Siis kyseessä umami.

Toinen, mikä on elänyt suomessa jo aivan liian kauan, on uskomus että rasvaton maito olisi terveellistä. Vaikkei se oikeastaan ole mitään, se on maitoa josta on otettu pois kaikki ravinteikas ja maistuva. Ja esim. D-vitamiini (suomessa monella vajausta siitä ja vaje linkittyy useisiin vakaviinkin sairauksiin) tarvitsee rasvaa imeytyäkseen. Edelleen neuvolassa kehoitetaanvauvan korvikemaitoa lopetellessa siirtymään rasvattomaan maitoon, vaikka juuri näinä tarvitsevat kasvunsa ja terveen luuston luomikseksi ravinteikasta maitoa, jossa on luonnollisia ravinteita eikä valkoiseksi värjättyä vettä johon on lisötty D-vitamiinia. Kaikkiaan tämä ymmärrys rasvan haitoista ja hyödyistä on käsittämätöntä ja rikollista virhetietoa.

Vierailija
429/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini mukaan lasten pitää juoda vähintään litra kevytmaitoa päivässä. En tietääkseni vasikoita kasvata.

Vierailija
430/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakaon maku sukupuolielimissä kiehtoo ihmisiä. Suosittelen sulattamaan kattilassa miedolla lämmöllä... Tämän ihanan lemmen herkun voi nuoleskella niskasta napaan :) nam

Vierailija
431/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä uskoa! Sen 60 vuoden ajan, mitä oon elänyt, niin ruokasuositukset ovat muuttuneet moneen kertaan! Siispä annan kehoni valita mitä se haluaa! Välillä se tahtoo enemmän kasviksia, toisinaan iskee pekoniin julmettu himo! Eiku sitä!! Minulla on jotain kausia, jolloin joku maistuu erityisen hyvälle ja sitten se väistyy. Olen aika terve, normaalipainoinen ja nautin ruuasta suuresti. Minä oikeastaan syön nauttiakseni ja samalla uskon/toivon, että kehoni saa sen mitä se tarvitsee. Joskus naurattaa kaupassa kun keho tahtoo suklaavanukkaan, enkä tajua mikä siinä oikein on? No, ostan pari ja se menee sillä ohi. Viinirypäleisiin en kyllästy ikinä. Syön niitä joka päivä, samoin juustoa jossain muodossa. Niin ja lihasta en ikinä pystyisi luopumaan ikinä. Mistä voisin luopua, kahvista kyllä. Juon sitä töissä desin päivässä, että voin pitää tauon. Lihaleikkeleet eivät oo myöskään mun juttu. Voisin luopua hyvin helposti. Aamupalasta luovun heti kun jään eläkkeelle. En oo ikinä tykännyt syödä klo 6. Ruokahalu herää joskus klo 9-10 maissa, mutta silloin ollaan jo töissä. Luonnollisesti pidän 5-6 tunnin taukoja ruokailussa. Rakastan makeaa ja syön jotain joka päivä. Koska mun ruokailu menee melkein 100% mielihalujen mukaan, minulle on kauhistus se, että joku muu määrittelee mitä syön! Kouluaika oli siksi aivan hirveää! Tulevaisuudessa pelkään sitä, että vanhana olisin jonkun ateriapalvelun asiakas. Toivottavasti kuolema tulee sitä ennen. Ravintosuosituksille näytän siis keskisormea, mikä nyt on IN, on huomenna OUT! 

Vierailija
432/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanan muna on ihquu evästä. Olen laittanut jopa 12 munaa

Vierailija
433/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että olisi yksi ainoa oikea jaterveellinen tapa syödä, riippumatta metaboliasta, hormonitasoista ja muista yksilöllisitä eroista. Esim. carnivorella autoimmuunisairauksia ja mt-ongelmia itsessään parantaneet ovat tästä loistava esimerkki.  

Maailma olisi niin paljon parempi paikka, jos ihmisillä ei olisi vastaavaa vimmaa löytää "yhtä oikeaa" tapaa elää vähän kaikessa. Olemme sen verran monimutkaisia otuksia, ettei semmoista ole. 

Vierailija
434/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiruoka on mukana aina terveellisempää kuin einekset. Ei muuten ole! Olen aina tiennyt tämän ja Hanna Partasen haastattelu HS 23.3.24 kertoi samaa. Lukekaa ja pöyristykää kaikki kotikokkaajat, lukekaa ajatuksella.

Yhtä mullistava ajatus kuin se että kaikki pääsevät taivaaseen.

Tekeekö Hanna Partasen höpötykset eineksistä terveellistä ruokaa ?

Mikä eineksistä tekee automaattisesti epäterveellisiä? Jos vastaat sen iänikuisen "prosessoinnin", niin missä työvaiheessa ruoka muuttuu epäterveelliseksi ja miten? 

Vierailija
435/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempien mökillä oli joku 60-70-luvun aikakauslehti, missä kerrottiin jäätelön olevan paitsi herkkua, myös terveellistä (varmaan kalsiumin, tms. takia, en muista tarkkaan). :D Olin n. 10-vuotias tämän lukiessani ja vetosin sen jälkeen aina ko artikkeliin kun halusin jäätelöä.

1970-70- luvun jäätelö oli aivan erilaista kuin nykyinen lisäaineillä kyllästetty jäätelö. En syö näitä emulgointiainejäätelöitä koskaan. Ulkomailla tai itsetehtynä jäätelö on terveellinen herkku.

Miksi ulkomailla tehtynä jäätelö olisi terveellinen herkku?  Ulkomailla on sekä terveellistä että epäterveellistä herkkua nii kuin Suomessakin.

Ja jos tämä ulkomaan terveellinen herkku tuodaan Suomeen, se näköjään logiikkasi mukaan muuttuu epäterveelliseksi Suomen rahan ylitettyään? 

Vierailija
436/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kielletty - ortorektikot/viisastelijat, joilla on jotain päähänpinttymiä kuinka suunnilleen hedelmätkin on epäterveellisiä, kun niissä on sokeria ja jugurtti (maustamatonkin) on epäterveellistä. Kumminkin, harva ylipainoinen on hedelmiä ja maustamatonta jugurttia syömällä lihonut.

Taas monta sataa peukkua viestille,  jossa sotketaan terveellisyys ja ylipaino. 

Vierailija
437/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi on terveellisempi kuin margariinit, ja vieläpä luonnontuote. Tämä lienee yleisimpiä harhoja.

No niinhän se on. Vai väitätkö että margariini on luonnollisempi kuin voi? 

Vierailija
438/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi on terveellistä, koska siinä ei ole lisäaineita juuri ollenkaan.

Tämä on yleinen harhaluulo.

No mitä lisäaineita voissa on? 

Vierailija
439/510 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ranskalaiset on terveellisiä, koska ne on tehty perunasta ja peruna on kasvis.

Just viipaloin itse perunoista kuorineen päivineen ranuja ja paistoin ne aurongonkukklaöljyssä.  Vähän suolaa pintaan ja majoneesidippi. Ei läheskään samaa mitä kaupassa ja snägäreillä myydään. Ja paljon paremman makuisia.

Uskon että rasvassa paistettu ja majoneesissa uitettu peruna on herkullista. Mutta ei se terveellistä ole.

No onhan tuossa hienosti kasvirasvaa. Voi olla ihan hyvä lisä ruokavaliossa, jos ei joka päivä noita tee🤷

Vierailija
440/510 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi on terveellistä, koska siinä ei ole lisäaineita juuri ollenkaan.

Tämä on yleinen harhaluulo.

No mitä lisäaineita voissa on? 

Harhaluuloa tässä on se, että lisäaineettomuus tekisi jostain ruoasta terveellistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan