Oudoimmat harhaluulot asioiden terveellisyydestä, joihin olet törmännyt?
Tuli mieleen, kun törmäsin äitiin jonka mielestä kaakao (siis ihan se perus kaakaojuomajauhe) on terveellistä, joten lapsi juo vähintään litran päivässä kaakaota.
Isäni puolestaan perustelee älytöntä suolankäyttöään sillä, että "ihminen tarvitsee natriumia".
Kommentit (510)
Edesmennyt äitini: "Aivot tarvitsevat sokeria!" Ja sitten sitä valkoista sokeria lisättiin runsaasti ihan kaikkeen.
Aloevera. Auttaa mihin vaan, lääketiede ei pärjää sille ihmeaineelle.
Vierailija kirjoitti:
Aloevera. Auttaa mihin vaan, lääketiede ei pärjää sille ihmeaineelle.
Ei pärjää maksakaan. 😂
"Voi on aina voita vaikka siinä persun paistaisi". ( uudehko wiidakon sanonta )
Vierailija kirjoitti:
Maidon juominen! Aikuisilla ihan kaikkea muuta kuin terveellistä. Esim. epäekologista, turhaa, lihottavaa, kehon tulehdustilaa ylläpitävää ja myös ällöttävää.
Maidossa on 18 ravintoainetta 22: sta,eli kyllä se on terveellistä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yskässä kannattaa polttaa tupakkaa. Se savu kuivattaa keuhkoista liman pois.
85v mummoni varmaa tietoa!
Oli kuulemma joskus nuorena flikkana ollut keuhkotaudissa ja sen takia monta kuukautta parantolassa. Mutta heti, kun oli saanut joltain vanhalta naiselta tupakin, oli nesteet kadonneet keuhkoista jo seuraavana päivänä ja paraneminen alkoi.Paitsi mentholtupakka, siinä on niin paljon kosteutta mukana, että sitä polttamalla pikkuhiljaa hukkuu! Näin valisti yksi opiskelijatoveri taannoin, tieto oli myös mummon peruja.
Mulle tuli meneholitupakasta ns. vesikeuhkot. Yskin mentholinmakuista kirkasta limaa.
Kohtuus kaikessa,lienee paras ohjenuora.Olisin eniten huolissani hedelmien,vihannesten ja marjojen käytössä huolissani niiden viljelyssä käytettävien kemikaalien suhteen.Syöpää on niin paljon nykyään eikä Eu tehnyt mitään asian eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki luonnollinen on terveellistä.
Kaikki luonnollinen ja prosessoimaton ON ERITTÄIN terveellistä. Pässi.
Esimerkiksi kärpässienet on luonnollisia. Mutta ei ne terveellisiä ole. Myös korvasienet ovat luonnollisia, mutta ennen prosessointia (huolellista keittämistä moneen kertaan) melkoisen epäterveellistä tavaraa.
Tarkoitetaan edible food from nature. Käytä tervettä järkeäsi. Tottakai kuolet jos syöt puuta apina.
Aloituksen tulkitsin siitä näkökulmasta, kuinka mainostajat käyttävät sanaa luonnollinen kumoamaan kaikki vaarat ja haitat ikäänkuin luonnollinen ei vaan voisi olla pahaksi ihmiselle, joska se on LUonnollista.
Itse nyt aloit kikkailemaan ja tarkensit että kaikki terveellinen luonnollinen ruoka on terveellistä, mikä on aika itsestään selvää. Se ei vaan ole sama asia kuin "kaikki luonnollinen on terveellistä" väite.
Kerran opiskeluaikana kaupassa töissä ollessani eräs sijainen riiteli kanssani lääkkeistä ja luonnollisista tuotteista. Hän puhui minulle todella epäkunnioittavaan sävyyn, vaikka yritin itse pitää malttini viimeiseen asti. Hänen mukaansa siis lääkkeet olivat pahoja, lääkärit tyhmiä ja on väärin ettei luonnontuotteita suosita lääkkeiden sijaan, kun luonto on niin terveellinen. Tavallaan osittain olen samaa mieltä, esim. sademetsissä saattaa löytämistään odottaa usea lääkeaine. Monet lääkkeet myös pohjautuvat luonnontuotteisiin, varsinkin vanhemmista lääkkeistä, esimerkiksi aspiriini. Siihen on kuitenkin syy, että aspiriini nautitaan nykyisin purkista eikä pajunoksasta. Myöskään kaikki luonnontuotteet eivät ole automaattisesti terveellisiä, tähän esimerkkinä vaikkapa botuliinitoksiini ja syanidi. On tärkeää muistaa myös, että esim. vesi ja happi ovat myrkyllisiä, jopa tappavia yhdisteitä. Toksikologiasta tuttu onkin lause, "annos tekee myrkyn". Mikään asia ei siis yksiselitteisesti ole pahasta, myrkyllinen tai terveellinen. Annos on ainoa mikä ratkaisee, ja joillekin aineille se on isompi ja joillekin pienempi.
Tässä ketjussa on nopeasti luettuna myös monia muita vääriä väittämiä, ja juurikin aika mustavalkoista ajattelua. Minkään aineen huonous tai hyvyys ei ole helppoa määrittää yksiselitteisesti. Sanoisin ohjenuorana, että lähes kaikki on ok kohtuudella ja aineiden tervellisyys tai epäterveellisyys on myös aika suhteellista (leipä - vaalealeipä vs. tummaleipä).
Fruktoosilla makeutettujen vitamiinivesien pitäminen terveellisinä. Hedelmäsokeri on nesteimäisenä suoranaista myrkkyä aineenvaihdunnalle, aiheuttaa insuliiniresistenssiä ja rasvoittaa maksaa.
Että ötökät olisivat jotenkin hyödullisiä tai lihan korvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei tarvitse lisättyä suolaa ripaustakaan, tarvittavan määrän natriumia saa ravinnosta (maito, liha ja kananmunat ovat erinomaisia luontaisia natriumin lähteitä).
Vähäsuolainen ruokavalio aiheuttaa insuliiniresistenssiä ja lisää tyypin 2 diabeteksen riskiä, googlaa jos et usko.
Kotiruoka on mukana aina terveellisempää kuin einekset. Ei muuten ole! Olen aina tiennyt tämän ja Hanna Partasen haastattelu HS 23.3.24 kertoi samaa. Lukekaa ja pöyristykää kaikki kotikokkaajat, lukekaa ajatuksella.
Yhtä mullistava ajatus kuin se että kaikki pääsevät taivaaseen.
Vierailija kirjoitti:
että kotiruoka on aina terveellistä...
Tämä. Olen ollut ikäni lihava, siis alle kouluikäisestä tenavasta jo. Ja se on kotiruan ansiota eikä minkään herkuttelun. Ruoat tyyliin kalakeitto ja kaalilaatikko vain ovat niin herkullisia, eikä tarvita edes kilokaupalla kermaa ja juustoa niihin. Ärsyttää kuulla hyväätarkoittavia vinkkejä, että jätät vaan kaikki herkut pois niin kyllä se siitä. Tai että syö enemmän kasviksia. No hitto, syön niitä enemmän kuin sen puoli kiloa päivässä, ja nimenomaan jotain kaalia ja porkkanaa eikä pelkkää banaania. Mutta ei niissä mitään mystistä rasvaa elimistöstä poistavaa komponenttia silti ole.
Mulla vaan on liian iso annoskoko sitä "terveellistä" kotiruokaa (ja ruisleipää). Siinä se syy.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien mökillä oli joku 60-70-luvun aikakauslehti, missä kerrottiin jäätelön olevan paitsi herkkua, myös terveellistä (varmaan kalsiumin, tms. takia, en muista tarkkaan). :D Olin n. 10-vuotias tämän lukiessani ja vetosin sen jälkeen aina ko artikkeliin kun halusin jäätelöä.
1970-70- luvun jäätelö oli aivan erilaista kuin nykyinen lisäaineillä kyllästetty jäätelö. En syö näitä emulgointiainejäätelöitä koskaan. Ulkomailla tai itsetehtynä jäätelö on terveellinen herkku.
Että ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja.
Että maito olisi epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jdkslsk kirjoitti:
Mitä mieltä olette muuten tästä Mifusta? Itse kierrän kaukaa kaikki tällaiset omasta mielestäni turhuudet mutta kaveripiirissä sitä ostetaan ja näyttää kaupassa monen koriin eksyvän... Itse miellän samaan kastiin härkiksen, nyhtökauran ja muiden puolivalmiiden einestuotteiden joukkoon..
Mitä vikaa on puolivalmisteissa? Ei se tee ruuasta automaattisesti terveellistä, että tekee sen itse alusta lähtien. Puolivalmisteista voi tehdä ihan terveellistä ruokaa, kunhan valitsee huolella mistä ja miten tekee.
Oletko koskaan katsonut noiden puolivalmisteiden ainesosa luetteloa?
Mulla on tässä yksi puolivalmiste: tomaatit (61%), tomaattitahna (19%), porkkanat (6%), sipuli (6%), punainen paprika (2,5%), sokeri, purjo (1%),
Tuo muunneltu maissitärkkelys on aineenvaihdunnalle myrkkyä. Se ei ole luonnosta, vaan kemikaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on puolivalmisteissa? Ei se tee ruuasta automaattisesti terveellistä, että tekee sen itse alusta lähtien. Puolivalmisteista voi tehdä ihan terveellistä ruokaa, kunhan valitsee huolella mistä ja miten tekee.
Oletko koskaan katsonut noiden puolivalmisteiden ainesosa luetteloa?
Mulla on tässä yksi puolivalmiste: tomaatit (61%), tomaattitahna (
Tuo muunneltu maissitärkkelys on aineenvaihdunnalle myrkkyä. Se ei ole luonnosta, vaan kemikaali.
Ehkäpä ketjun otsikon alle sopii myös tämä kemikaalipelko. Yleisimmin kaikessa ruoassa käytetty kemikaali on divetyoksidi, jota monet jopa suosittelevat nauttimaan niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Tuttavallisemmin siitä käytetään nimitystä vesi.
On sitä pettuleivällä ennenkin pärjätty.