Mikä saa ihmisen ajamaan ylinopeutta?
Nyt selvitetään tämä: Mikä saa ihmisen ajamaan ylinopeutta? Oletan, että täällä on paljonkin ihmisiä, jotka ajavat ylinopeutta tai ainakin jollain tapaa sympatisoivat ylinopeuden ajajia, jos eivät halua tunnustaa ajavansa ylinopeutta.
Itse ajan aina tasan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta tai vähän sen alle tilanteesta riippuen (tilannenopeus). Tieliikennelain mukainen ajotapani kuitenkin aiheuttaa sen, että joku ajaa usein aivan perässäni kiinni, joka on todella vaarallista. Minut on myös useasti ohitettu vaarallisilla tavoilla esim. keltaisen viivan kohdalla, vaikka ajan täsmälleen lain osoittamaa suurinta sallittua nopeutta. Mielestäni on hiukan outoa, että perääni kasaantuu usein pitkä jono autoja, vaikka ajan esim. 80km/h alueella tasan 80km/h. Mielestäni perääni kerääntyvää jonoa ei selitä mikään muu kuin se, että ajetaan ylinopeutta, koska ajan itse suurinta sallittua nopeutta.
Eli mikä saa ihmisen vaarantamaan itsensä ja muut ajamalla kovempaa kuin laki sallii ja toimimalla ylinopeuden aiheuttamien lieveilmiöiden tavalla joita mainitsin?
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin kohtuullinen (10-20km/h) ylinopeus vaarantaa ketään alueilla missä ei juurikaan jalankulkijoita ole?
Ajatellaan moottoritie yöllä. Kuiva tie, ei ketään missään. Onko sillä väliä, ajanko 100 vai 140 vauhtia? Jos on väliä, niin mitä?
Sillä tavoin, että ajat kovempaa kuin tieliikennelain mukaisesti ajava liikenne. Et voi keksiä omia toimintatapoja liikenteeseen päästäsi. Yhteispelillä se sujuu.
Joku rajoitukset on päättänyt, kysyttiinkö siinä tien käyttäjien mielipidettä ja kokemuksia lainkaan? Se siitä yhteispelistä. Jos ajan sinusta ohi, niin ihan yhtälailla sekin on yhteispeliä. Sinä menet sitä nopeutta minkä koet itsellesi hyväksi, minä sitä minkä koen itselleni hyväksi. Kumpikaan ei vaaranna ketään eikä menetä hermojaan. Win win.
Ei ole kysytty tienkäyttäjien mielipidettä, eikä tällaisissa turvallisuutta luovissa asioissa ole tarkoituskaan kysyä jokaisen Peran ja Joren mielipidettä, koska heillä ei todennäköisesti ole sellaisiin asioihin vaadittavaa tietotaitoa.
Ja sinä et mene sellaista nopeutta minkä koet itsellesi hyväksi vaan menet sellaista nopeutta, joka on tieliikennelain mukaista. Etkö välitä muiden turvallisuudesta?
Et välitä turvallisuudesta sinäkään, kun kerran kieltäydyit väistämästä levikkeelle päästääksesi letkan ohi. Tällä aiheutat ammattikuskien, joiden on pakko pysyä (muiden asettamissa) aikatauluissa pakon yrittää ohittaa rajoitina vasten, joka on erittäin vaarallista niiden hitaan kiihtyvyyden vuoksi. Älä siis suotta jeesustele ja kiillota sädekehääsi, olet aivan samanlainen kusipää kuin kaikki muutkin.
Se ei edelleenkään ole minun syytäni, jos rekoilla on tiukat aikataulut. Minulla on täysi oikeus ajaa tieliikennelain velvoittamalla tavalla. Kuten olen jo moneen otteeseen todennut, yhteispelillä se sujuu ja yhteiset säännöt luovat tämän sujuvuuden.
Mitä yhteispeliä se on että itse ajat alinopeutta ja pakotat kaikki muutkin ajamaan alinopeutta vaikka laki sallisi heidän ajaa nopeamminkin? Täysperävaunurekalla ei tosiaan noin vaan ohitella. Aivan, ei mitään. Sinä ajattelet vain omaa persettäsi ja kaikki muut joustavat sen mukaan.
Mitä on alinopeus? Tieliikennelaki ei tunne sellaista termiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin kohtuullinen (10-20km/h) ylinopeus vaarantaa ketään alueilla missä ei juurikaan jalankulkijoita ole?
Ajatellaan moottoritie yöllä. Kuiva tie, ei ketään missään. Onko sillä väliä, ajanko 100 vai 140 vauhtia? Jos on väliä, niin mitä?
Moottoritieltä tulee muutenkin ääntä sen lähellä asuvien asuntoihin. Mitä lujempi vauhti, sitä kovempi ääni.
Eli omakotitalossa asuvien kuulo vaarantuu jos ajan ylinopeutta moottoritiellä? Jassoo. Hyvin on muuten piilossa talot. Itse näen vain peltoa ja metsää motarin varrella. Joten keksi parempi.
Ei siinä kuulo vaarannu, mutta kyllä meluhaitta lisää stressiä, etenkin yöllä tapahtuva.
Liikenteen melu voi jopa tappaa: http://www.hs.fi/tiede/art-2000002881540.html
Turha näille kaahari-idiooteille on yrittää järkeä puhua. He ovat kantansa valinneet ja perustelevat sitä mitä koomisimmilla kommenteilla, eivätkä ymmärrä edes hävinneensä väittelyä.
Puhutaan jostain naurettavasta mittarivirheestä, jolla ei ole yhtään mitään merkitystä mihinkään. On eri mittaustapoja määrittää nopeutta ja järkevintä on noudattaa sitä omaa mittaria, eikä lähteä arvailemaan, että kuinka paljon väärin mittari missäkin tilanteessa näyttää. Samalla tulee se sisäänrakennettu vaihteluväli käyttöön, jolloin ei mennä ylinopeuden puolelle jos vauhti hieman seilaa. Jos edellä ajava ajaa hieman sinua hitaampaa, koska hänen mittarinsa valehtelee enemmän tai hän haluaa pitää suurempaa turvaväliä, niin sitten hidastat omankin nopeutesi hänen nopeuteensa. Mitä hitaampaa ajetaan, niin sitä turvallisempaa on. Jos nopeus menee kohtuuttoman hitaaksi, niin silloin voi ohittaa ja kohtuuttomasti liian hitaasti ajava on helppo ohittaa (esimerkiksi traktori). Jos sinun on vaikea löytää paikkaa turvalliseen ohitukseen, niin se kertoo siitä, että ohituksen tarvetta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä tavoin, että ajat kovempaa kuin tieliikennelain mukaisesti ajava liikenne. Et voi keksiä omia toimintatapoja liikenteeseen päästäsi. Yhteispelillä se sujuu.
Joku rajoitukset on päättänyt, kysyttiinkö siinä tien käyttäjien mielipidettä ja kokemuksia lainkaan? Se siitä yhteispelistä. Jos ajan sinusta ohi, niin ihan yhtälailla sekin on yhteispeliä. Sinä menet sitä nopeutta minkä koet itsellesi hyväksi, minä sitä minkä koen itselleni hyväksi. Kumpikaan ei vaaranna ketään eikä menetä hermojaan. Win win.
Ei ole kysytty tienkäyttäjien mielipidettä, eikä tällaisissa turvallisuutta luovissa asioissa ole tarkoituskaan kysyä jokaisen Peran ja Joren mielipidettä, koska heillä ei todennäköisesti ole sellaisiin asioihin vaadittavaa tietotaitoa.
Ja sinä et mene sellaista nopeutta minkä koet itsellesi hyväksi vaan menet sellaista nopeutta, joka on tieliikennelain mukaista. Etkö välitä muiden turvallisuudesta?
Et ole vastannut kysymykseeni, millä tavoin vaarannan ketään ajamalla ylinopeutta alueilla joilla ei ole jalankulkijoita? Kenet minä vaarannan? Missä tilanteessa? Miten?
Mistä voit tietää, että jossain ei ole jalankulkijoita? Ja voihan siellä jossain olla vaikkapa hirviä. Liikenteessä voi aina tapahtua jotain odottamatonta.
Minulla on kaksi toimivaa silmää. Näen joka ikinen viikko työmatkani varrella 1-4 kertaa peuroja tai hirviä aitaamattomilla alueilla tai aitojen sisäpuolella tiellä. Joka kerta olen ajanut ylinopeutta. Silti olen tässä tässä.
Ja kyllä, olen monesti nähnyt ihmisiä kävelevän pitkin moottoritietä. Onko se laillista? Yleensä kävelevät nurmialueella. En osu heihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä, ketkä valittavat siitä, et toiset ajaa ylinopeutta. Mitä se sinua liikuttaa? Jos joku ajaa minusta ohi niin en minä jää sitä marmattelemaan, että tuokin nyt ajoi ylinopeutta, hyhhyh. Käykö se egon päälle vai mikä siinä on, että harmittaa noin paljon, kun joku ajaa ylinopeutta? Itse ohitan aina sellaisen auton, joka ei osaa käyttää kaasua, vaan pumppaa sitä 80-90km/h, alamäessä vauhti kiihtyy ja ylämäessä hidastuu, myös tasaisella vauhti vaihtelee. Sellaisen perässä on todella turhauttava ajaa ja yleensä kun tällaista lähtee ohittamaan niin painaa kaasua, kun on rinnalla. MIKSI?! Se, jos mikä vaarantaa liikenneturvallisuutta, kun ei halua päästää ohi, vaan kiihdyttää, kun toinen on ohittamassa. Kunhan tuolla ei mitään tuhatta ja sataa painele niin ei minua jaksa kiinnostaa kenenkään ylinopeus.
Olisiko vaikka se, että ylinopeuden ajaja vaarantaa myös muiden turvallisuuden omansa lisäksi? Ja tuo ohituksen estäminen kiihdyttämällä on laitonta siinä missä ylinopeuskin.
Nämä alinopeutta ajavat vauhdin vaihtelivat aiheuttaa ohitustarpeen muille autoilijoille. Ja tuntuu että osa alinopeutta körryyttävistä tekee sitä tahallaan, sillä ohituskaista-alueella nämä etanat ajaakin sitten vaikka satasta ettei toinen ehtisi ohi ennen ohituskaistan loppumista. Ja Veikkaanpa että juuri nämä samat liikenteen vaarantavat kiusanhenget valittaa ohitteluista kaikkein eniten ja isompaan ääneen. Ja tällaisia tyyppejä löytyy ihan joka puolelta Suomea!
Mitä on alinopeus? Tieliikennelaki ei ainakaan tunne sellaista termiä.
Ohituskaistan kohdallahan monessa paikassa rajoitus nousee sataseen. Oletko varma etteivät nämä "etanat" vain ajele suurinta sallittua nopeutta?
Niin monta kertaa on nähty kun reilua alinopeutta köröttelevät nysvärit painavat reilusti kaasua ohituskaistan alussa vaikkei nopeusrajoitus muutukaan. Siloin heistä ei pääsisi ohi kuin ajokortin lähtönopeudella.
Siksi ohitankin ohituskaistaosuuksien ulkopuolella -ja silloin ei juuri poliiseistakaan vaaraa ole: useimmiten sinivuokot kukkivat siellä ohituskaistan puolenvälin jälkeen.Voitko kertoa, että mitä on alinopeus? Tieliikennelaki ei tunne sellaista termiä.
Mieluusti, kas näin: kun keskellä kaunista päivää satasen alueella nysvätään henkilöautolla todellista nopeutta 70-80 km/h ja kerätään jonoa ilman aikomustakaan väistää bussipysäkille niin silloin ajetaan alinopeutta.
No, oliko vaikeaa?
http://www.iltalehti.fi/autot/2015050619637814_au.shtml
Tämän poliisihallituksen ylitarkastajan mukaan on siis ok ajaa 70-80km/h 100km/h alueella, kunhan pitää edellä ajaviin sopivan välin, jotta ohittaminen on mahdollista.
Onko jokin tässä vielä vaikeaa?
Kyllä on.
Kysypä linja-auton tai rekan kuskilta mitä he ovat tuosta mieltä.Minähän pääsen ohi tehokkaalla henkilöautollani ilman ongelmia, älä huoli.
Eli kyllä on vaikeaa ajatella muitakin. "Yhteispelillä se sujuu" sanottiin joskus -surullista että moni pyyhkii sillä perseensä ja nysvää alinopeutta tientukkona.
Minua ei kiinnosta linja-auton tai rekan kuljettajan mielipide pätkän vertaa, jos minulla on poliisihallituksen ylitarkastajan mielipide. Minua kiinnostaa lain noudattaminen ja lain noudattamisen luoma liikenneturvallisuus. Tieliikennelaki luo yhteispelin liikenteeseen. Surullista, että moni pyyhkii sillä perseensä.
Et voi olla tosissasi!
Tässäpä sulle neuvo! Kun ajat sitä 70km/h vauhtia 100km/h nopeusrajoitusalueella, niin kun huomaat että jälleen kerran takanasi on usean auton jono, niin kun näet seuraavan isomman levikkeen tai sopivan risteyksen, niin käänny sinne ja odota että muut autoilijat ajavat sinusta ohi. Sitten kun tie on tyhjä, jatka vasta sitten matkaa. Sinullahan ei ole kiire minnekään. Joten anna muiden ajaa nopeusrajoitusten mukaan äläkä tuki tietä.Miksi minun pitäisi tehdä jotain jota laki ei minua velvoita tekemään? Noudatan vain liikenteen yhteisiä pelisääntöjä. Yhteispelillä se sujuu ja lain noudattaminen luo tämän sujuvan yhteispelin.
Kuulutat kovasti yhteispelin perään, olematta itse lainkaan yhteistyökykyinen. Alinopeutta ajavan yhteispeli on nimenomaan sitä, että joustetaan ja annetaan letkalle mahdollisuus mennä ohi, vaikkei laki velvoita siihen. Muussa tapauksessa olet vain minäminä-asenteella liikenteessä oleva joustamaton mulkku.
Mutta letkallahan on mahdollisuus mennä minusta ohi. Kyllä niitä ohituspaikkoja aina välillä on. Asiaa tietysti helpottaisi, jos kaikki eivät ajaisi jonossa toistensa perässä kiinni. Minä noudatan tieliikennelakia ja toimin siten yhteisillä säännöillä ja otan muut huomioon.
Ihanko oikeasti meinaat, että ne täysperävaunulliset rekat tuosta vain lähtevät sua ohittamaan? Sitten kun niitä on 2-3 sun perässäs, niin missä on sellainen ohituspaikka että bussit ja henkilöautot pääsee ohi. Tämä vain vahvistaa asian; sinä toimit kuten sinä haluat, joustamatta pätkääkään, ja odotat vain muiden joustavan.
Ei niiden rekkojen pakko minua ole ohittaa. Kai ammattikuljettaja osaa suunnitella ajamisensa siten, että matkan voi taittaa tieliikennelain mukaisella tavalla? Jos ajan tieliikennelain mukaisella tavalla, niin noudatan yhteisiä pelisääntöjä ja huomioin muut liikenteessä.
Ihanko oikeasti tämä pitää sulle selittää? Ammattikuljettajalla on yleensä aikataulut joissa tulee pysyä. On myös määrätyn mittaiset tauot jotka pitää pitää tiettyinä aikoina. Jos poliisi tutkii piirturin ja toteaa että tauot on pitämättä, on se huonompi juttu. Kuski ei myöskään paljoa pysty aikatauluihin vaikuttamaan. Nykyään aikataulut busseillekin on suunniteltu laillisille maksiminopeuksille ja aivan liian lyhyille pysäkkiajoille, joten pysyäkseen aikataulussa, heidän on pakko ajaa ylinopeuksia. Sitten kun siinä edessä nysvää joku itsekäs mulkero alinopeutta kymmeniä kilometrejä, eikä väistä, niin siinä on aika monen ihmisen päivä pilalla.
Tämä ongelma on kyllä ihan selkeästi sitten jossain muussa kuin minussa. Minä noudatan vain lakia ja otan sitä kautta muut huomioon.
Ei se pelkkä lain noudattaminen ole vielä mitään muiden huomioon ottamista. Lain noudattaminen on ihan peruslähtökohta. Muiden huomioonottamista on se, kun osaa käyttää tilanteissa pelisilmää. Esim. päästää väistämisvelvollisen painavan rekan ajamaan esin, jotta tämän ei tarvitse pysähtyä ylämäkeen, väistää pysäkille ja päästää taakse kertyneen jonon ohitse jne.
Millä tapaa yhteisillä säännöillä ei päästä parhaaseen lopputulokseen liikenteessä? Ei kukaan voi keksiä päästään mitään omia sääntöjä ja sitten vaatia muita käyttämään niitä.
Heh :D Huvittavaa lueskella tätä trollin räpiköintiä! Et osaa toitottaa kuin tuota yhtä samaa lausetta. Muut pyytävät perusteluja ja esittävät jatkokysymyksiä, mutta sinulta irtoaa vain tämä yksi lause ;)
Rehellisesti, näin ajattelen vaikken ääneen kehtaisi sanoa: ajan ylinopeutta, koska ostin 80t euroa maksavan auton ja haluan nauttia siitä ihan miten haluan. Jos tulee sakot niin sitten tulee, eipä oo rahasta kiinni.
Lopetin juoksuharrastukseni, koska kaatuessa käy huonommin mitä kovempi vauhti. Lenkkeily on yliarvostettua ja vaarallista. Ennemmin makaan sängyssä ja kirjoittelen aaveelle. Ettei vaan satu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Turha näille kaahari-idiooteille on yrittää järkeä puhua. He ovat kantansa valinneet ja perustelevat sitä mitä koomisimmilla kommenteilla, eivätkä ymmärrä edes hävinneensä väittelyä.
Puhutaan jostain naurettavasta mittarivirheestä, jolla ei ole yhtään mitään merkitystä mihinkään. On eri mittaustapoja määrittää nopeutta ja järkevintä on noudattaa sitä omaa mittaria, eikä lähteä arvailemaan, että kuinka paljon väärin mittari missäkin tilanteessa näyttää. Samalla tulee se sisäänrakennettu vaihteluväli käyttöön, jolloin ei mennä ylinopeuden puolelle jos vauhti hieman seilaa. Jos edellä ajava ajaa hieman sinua hitaampaa, koska hänen mittarinsa valehtelee enemmän tai hän haluaa pitää suurempaa turvaväliä, niin sitten hidastat omankin nopeutesi hänen nopeuteensa. Mitä hitaampaa ajetaan, niin sitä turvallisempaa on. Jos nopeus menee kohtuuttoman hitaaksi, niin silloin voi ohittaa ja kohtuuttomasti liian hitaasti ajava on helppo ohittaa (esimerkiksi traktori). Jos sinun on vaikea löytää paikkaa turvalliseen ohitukseen, niin se kertoo siitä, että ohituksen tarvetta ei ole.
Muuhun en kommentoi mutta nopeus on kylläkin eksakti suure eikä se riipu mistään mittaustavoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole vastannut kysymykseeni, millä tavoin vaarannan ketään ajamalla ylinopeutta alueilla joilla ei ole jalankulkijoita? Kenet minä vaarannan? Missä tilanteessa? Miten?
Mistä voit tietää, että jossain ei ole jalankulkijoita? Ja voihan siellä jossain olla vaikkapa hirviä. Liikenteessä voi aina tapahtua jotain odottamatonta.
Tuo on tosiaan perinteistä kaaharin puhetta, että kyllä auto sulalla tiellä pysyy kovemmallakin nopeudella. No tottakai pysyy ideaalitilanteessa, mutta kun autoon voi tulla vikaa, keskittyminen voi herpaantua, eteen voi tulla yllättäviä esteitä, vastaan tulevan keskittyminen voi herpaantua jne. Kaikissa noissa yllättävissä tilanteissa sinulla on merkittävästi vähemmän aikaa reagoida ajaessasi esimerkiksi 120km/h nopeudella verrattuna siihen, että ajaisit 100km/h nopeudella. Samoin kolarin sattuessa törmäysvoimat ovat suuremmat.
Turha höpöttää mistään keskittymisestä, kun yksikään rutinoitunut kuljettaja ei keskity sataprosenttisesti ajamiseen edes kymmenen minuutin ajomatkalla saati tuntien ajomatkalla. Virheitä sattuu kaikille ja samoin yllättäviä tilanteita tulee vääjäämättä vastaan kun ajotunnin lisääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä ohitat vaikka sen merkittävää alinopeutta ajavan traktorin jos vastaantulijoiden kaistalla on jatkuva jono?
Voi sinnuu. Taidatkin olla pelkkä trolli kun et selevää suomenkieltä ymmärrä. Kuin seinälle puhuisi; mikään määrä rautalankaa ei ole tarpeeksi.[/quote]
Minusta ongelma on enemmänkin se, että täällä ei ymmärretä Suomen lakia.[/quote]
Liikennelain pääasiallinen tarkoitus on tehdä liikenteestä sujuvaa ja turvallista. Ja sinun ajokäyttäytymisesi ei edistä sujuvuutta eikä sitä myöten turvallisuuttakaan.
Liikenteessä on paljon tilanteita joissa joutuu käyttämään omaa järkeä. Esim. Kun minulla on etuajooikeus risteyksessä mutta näen että joku tulee risteävästä suunnasta yli, niin kyllä minä odotan, enkä tahallaan aja alle ja joudu kolariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et välitä turvallisuudesta sinäkään, kun kerran kieltäydyit väistämästä levikkeelle päästääksesi letkan ohi. Tällä aiheutat ammattikuskien, joiden on pakko pysyä (muiden asettamissa) aikatauluissa pakon yrittää ohittaa rajoitina vasten, joka on erittäin vaarallista niiden hitaan kiihtyvyyden vuoksi. Älä siis suotta jeesustele ja kiillota sädekehääsi, olet aivan samanlainen kusipää kuin kaikki muutkin.
Se ei edelleenkään ole minun syytäni, jos rekoilla on tiukat aikataulut. Minulla on täysi oikeus ajaa tieliikennelain velvoittamalla tavalla. Kuten olen jo moneen otteeseen todennut, yhteispelillä se sujuu ja yhteiset säännöt luovat tämän sujuvuuden.
Mitä yhteispeliä se on että itse ajat alinopeutta ja pakotat kaikki muutkin ajamaan alinopeutta vaikka laki sallisi heidän ajaa nopeamminkin? Täysperävaunurekalla ei tosiaan noin vaan ohitella. Aivan, ei mitään. Sinä ajattelet vain omaa persettäsi ja kaikki muut joustavat sen mukaan.
Mitä on alinopeus? Tieliikennelaki ei tunne sellaista termiä.
24 § Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.
23 § Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi toimivaa silmää. Näen joka ikinen viikko työmatkani varrella 1-4 kertaa peuroja tai hirviä aitaamattomilla alueilla tai aitojen sisäpuolella tiellä. Joka kerta olen ajanut ylinopeutta. Silti olen tässä tässä.
Ja kyllä, olen monesti nähnyt ihmisiä kävelevän pitkin moottoritietä. Onko se laillista? Yleensä kävelevät nurmialueella. En osu heihin.
Onneksi olet kunnossa ja välttynyt onnettomuuksilta. Suosittelen silti ajamaan rajoitusten mukaan ja noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä.
Alinopeudesta pitäisi sakottaa! Ihan naurettavaa kun jotkut köröttelevät moottoritiellä 80km/h kun kyltti niin sanoo. Kortti pois niiltä jotka eivät tajua että nopeusrajoitukset ovat aina kyltin lukema + n. 10km/h
Vastaus otsikon kysymykseen: Itsekkyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en kommentoi mutta nopeus on kylläkin eksakti suure eikä se riipu mistään mittaustavoista.
Totta, mutta et sinä saa nopeutta tietoon ellet mittaa sitä jollain tavalla ja tulos riippuu mittaustavasta. Et sinä koskaan näe todellista nopeutta, vaan ainoastaan kyseisellä mittaustavalla saadun tuloksen. Kaaharit luottavat siihen mittaustapaan, joka antaa heidän ajaa kovempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä ohitat vaikka sen merkittävää alinopeutta ajavan traktorin jos vastaantulijoiden kaistalla on jatkuva jono?
Sitten ei ohiteta.
Millä tapaa yhteisillä säännöillä ei päästä parhaaseen lopputulokseen liikenteessä? Ei kukaan voi keksiä päästään mitään omia sääntöjä ja sitten vaatia muita käyttämään niitä.