Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Krista Kosonen kritisoi suomalaisten nyrpeänä suhtautumista lapsiin

Vierailija
31.03.2017 |

Krista Kosonen kritisoi suomalaisten nyrpeää suhtautumista perheisiin Trendissä: ”Suomessa unohdetaan, että lapset ovat lapsia”
http://www.is.fi/viihde/art-2000005148505.htm

Krista on niin oikeassa, palstasta sen jo huomaa että suomi on lapsivihamielinen maa.

Kommentit (182)

Vierailija
141/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole nuorempana ikinä tykännyt lapsista, mutta silti olen aina ymmärtänyt sen että minä olen joskus ollut tuo lapsi joka joskus on vetänyt raivarit julkisella paikalla. En tykkää itkusta ja parkumisesta, mutta en ikinä ole puhunut niistä lapsista näin rumasti kuin nykyään puhutaan.

Joku on joutunut katsomaan kaupassa kun minä olen muutaman vuoden ikäisenä käyttäytynyt huonosti, joten koitan nyt vain kestää sen että muutkin lapset tekevät samoin. Pian nämä tämän päivän "kiljukaulat" on jo aikuisia ihmisiä ja kirjoittelevat tänne kuinka vituttaa muiden lasten huuto bussissa tai kaupan karkkihyllyllä.

Me ollaan kaikki joskus oltu pieniä. Koittakaa nyt vain kestää. Niin ne muutkin on kestänyt teidän itkua.

No ette ole kovin paljon. Vanhempani olivat sivistyneitä ja osasivat kasvattaa minut.

Vierailija
142/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa... Täällä ei olla lepertelemässä ja hiuksia pörröttämässä joka kulmassa, se on totta. 

Toisaalta, missä muualla on näin upeat leikkipuisto sisätiloineen ja ohjaajineen, ilmainen puistoruokailu, laadukas päivähoito, kotihoidon tuki ym., ym..

Eli ei yleinen tai ns. poliittinen ilmapiiri ole lapsivastainen ollenkaan. Hienoissakin ravintoloissa on syöttötuolit, lasten listat ja hyvä palvelu, jos haluaa esim. purkkiruuan lämmittää. 

Vähän myyttikin tämä nyreys. Minulla on kolme lasta ja äärimmäisen harvoin olen mitään huonoa palautetta saanut ja sen kerran kun yhdessä ravintolassa sain, oli se kyllä aiheesta. 

2-vuotias sai jonkun kauhean villiyskohtauksen, veteli ruokailuvälineet alas ja kieriskeli lattialla -- sanalla sanoen pani haisemaan. Ei huutanut siis, mutta sirkus oli aikamoinen. Häivyin tietysti suhteellisen nopeasti, mutta en raaskinut jättää juuri saatua annosta pöytään. 

Ne sisäleikkipuistot on tuotu Keski-Euroopasta tänne, kopioitu siis niiden toiminta Suomeen.

Ilmaista puistoruokailua ei taida olla muualla kuin Helsingissä.

Laadukas päivähoito? Niin. Onhan niitä hyviäkin päiväkoteja. Niin on muissakin maissa.

Monessa maassa on perheverotus ja lapsivähennykset ja sen ansiosta paremmat tuet lapsiperheille kuin Suomessa. Joissakin maissa voi valita lapsilisän ja verotuksen lapsivähennyksen väliltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Krista Kososella on jännä tyyli valittaa kaikesta. Milloin mistäkin.

No kyllä hän aika usein valittaa ihan aiheesta. Olen Kristan kanssa aikalailla samaa mieltä. Suomessa ei suhtauduta mitenkään hirveän mukavasti lapsiin, verrattuna muihin maihin. Itse järkytyin kerran kun menin vauvan kanssa vaunuilla ruokakauppaan, ja yksi vanhempi nainen tuli valittamaan, että "pitääkö noitten vaunujen kanssa tulla kauppaan?" Hyvä etten huutanut hänelle takaisin. Siis olisiko mun pitänyt jättää 2kk vauva yksin kotiin ja mennä kauppaan vai? Ymmärrän kyllä, että ihmisiä häiritsee jos joku vauva huutaa koneessa 9h, mutta jos perhe on muuttamassa Jenkkeihin, niin pitäähän sen vauvankin sinne silloin lentää.

Asuin Briteissä kun ensimmäinen lapseni syntyi, ja pakko sanoa, että kun muutettiin takaisin Suomeen, niin se oli pieni järkytys. En minäkään halua, että vieraat ihmiset tulevat lääppimään lapsiani, mutta ystävällisyys lapsia/lapsiperheitä kohtaan ei tarkoita sitä, että pitäisi olla puristelemassa jonkun toisen lapsen poskia.

Suomessa tosin ei osata myöskään kasvattaa lapsia, joten aika monet onkin huonosti käyttäytyviä kakaroita. Vauva on tietysti asia erikseen. Täällä lapset ei osaa puhua normaalilla, kauniilla äänellä, vaan meno on semmoista rääkymistä ja ininää. Muistan kun muutin 10v sitten Britteihin ja seurasin bussissa brittilasten käytöstä. Ihmettelin sitä, kun ne lapset osasivat puhua niin kypsästi ja käydä keskustelua muiden kanssa ilman, että tarvitsi korottaa ääntä tai vinkua. Suomessa harvat lapset osaavat tätä, ehkä se johtuu just siitä, että lapsiin suhtaudutaan huonosta, ja kasvatetaan myös huonosti...

Joopa joo. Suomessahan nimenomaan suhtaudutaan todella lempeästi lapsiin. Jos lapsi möykkää ja pelleilee, niin kaikki ovat hiljaa ja koittavat esittää, että eivät edes kuulisi. Ulkomailla lasta otetaan niskasta ja ravistetaan pari kertaa jos lapsen vanhempi ei ole ymmärtänyt sitä tehdä

Taas tämä mystinen ulkomaat.

Ihan kuin olisi vain Suomi ja kaikki muut maat jotka ovat yhtä ja samanlaista massaa.

Mistä maasta mahdat puhua? Venäjästä kenties?

Vierailija
144/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä hän aika usein valittaa ihan aiheesta. Olen Kristan kanssa aikalailla samaa mieltä. Suomessa ei suhtauduta mitenkään hirveän mukavasti lapsiin, verrattuna muihin maihin. Itse järkytyin kerran kun menin vauvan kanssa vaunuilla ruokakauppaan, ja yksi vanhempi nainen tuli valittamaan, että "pitääkö noitten vaunujen kanssa tulla kauppaan?" Hyvä etten huutanut hänelle takaisin. Siis olisiko mun pitänyt jättää 2kk vauva yksin kotiin ja mennä kauppaan vai? Ymmärrän kyllä, että ihmisiä häiritsee jos joku vauva huutaa koneessa 9h, mutta jos perhe on muuttamassa Jenkkeihin, niin pitäähän sen vauvankin sinne silloin lentää.

Asuin Briteissä kun ensimmäinen lapseni syntyi, ja pakko sanoa, että kun muutettiin takaisin Suomeen, niin se oli pieni järkytys. En minäkään halua, että vieraat ihmiset tulevat lääppimään lapsiani, mutta ystävällisyys lapsia/lapsiperheitä kohtaan ei tarkoita sitä, että pitäisi olla puristelemassa jonkun toisen lapsen poskia.

Suomessa tosin ei osata myöskään kasvattaa lapsia, joten aika monet onkin huonosti käyttäytyviä kakaroita. Vauva on tietysti asia erikseen. Täällä lapset ei osaa puhua normaalilla, kauniilla äänellä, vaan meno on semmoista rääkymistä ja ininää. Muistan kun muutin 10v sitten Britteihin ja seurasin bussissa brittilasten käytöstä. Ihmettelin sitä, kun ne lapset osasivat puhua niin kypsästi ja käydä keskustelua muiden kanssa ilman, että tarvitsi korottaa ääntä tai vinkua. Suomessa harvat lapset osaavat tätä, ehkä se johtuu just siitä, että lapsiin suhtaudutaan huonosta, ja kasvatetaan myös huonosti...

Joopa joo. Suomessahan nimenomaan suhtaudutaan todella lempeästi lapsiin. Jos lapsi möykkää ja pelleilee, niin kaikki ovat hiljaa ja koittavat esittää, että eivät edes kuulisi. Ulkomailla lasta otetaan niskasta ja ravistetaan pari kertaa jos lapsen vanhempi ei ole ymmärtänyt sitä tehdä. 

Viime kesänä lomailin Kroatiassa. Eräänä iltana olimme päivällisellä pienessä, tunnelmallisessa sisäpiharavintolassa. Viereisessä pöydässä oli pari paikallista perhettä kahden tyttärensä kanssa. Aikuiset söivät ja n. 5-7 vuotiaat tytöt säntäilivät pöytien välissä ja pitivät aika siivotonta meteliä. Tarjoilija kävi ilmeisen tiukasti antamassa kurinpalautusta, koska pienempi pillahti itkuun. Seurue poistui paikalta muutamassa minuutissa. Suomessa tästä olisi noussut jumalaton somemeteli ja vanhemmat olisivat karjahdelleet lähtiessään. Nämä näyttivät lähinnä noloilta. Ja ihan aiheesta.

Vierailija
145/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa lapsia, en vain halua olla niiden kanssa missään tekemisissä ja haluan, että he ei puhu tai ota minuun mitään kontaktia. En pidä lapsia hellyytävinä vaan rasittavina kiusankappaleina jotka lähinnä ärsyttää, pelkkä lapsen ääni saa stressitason nousemaan ja rupeaa vituttamaan.

Vierailija
146/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Suomessahan nimenomaan suhtaudutaan todella lempeästi lapsiin. Jos lapsi möykkää ja pelleilee, niin kaikki ovat hiljaa ja koittavat esittää, että eivät edes kuulisi. Ulkomailla lasta otetaan niskasta ja ravistetaan pari kertaa jos lapsen vanhempi ei ole ymmärtänyt sitä tehdä

Ihan kuin olisi vain Suomi ja kaikki muut maat jotka ovat yhtä ja samanlaista massaa.

No vaikkapa Venäjä, Italia tai Meksiko. 

Vierailija
147/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa lapsia, en vain halua olla niiden kanssa missään tekemisissä ja haluan, että he ei puhu tai ota minuun mitään kontaktia. En pidä lapsia hellyytävinä vaan rasittavina kiusankappaleina jotka lähinnä ärsyttää, pelkkä lapsen ääni saa stressitason nousemaan ja rupeaa vituttamaan.

Eikö tuo ole juuri lasten vihaamista? Itse ainakin vihaan lapsia samalla tavoin kuin vihaan tyhmiä ihmisiäkin. En tykkää sellaisten seurasta, jotka eivät ymmärrä järkevää puhetta ja toimi jotakuinkin loogisesti.

Tietenkään se ei tarkoita sitä, että toivon pahaa heille tai ymmärtäisi heidän rajoittuneisuuttaan, mutta en vain halua olla heidän seurassaan. 

Vierailija
148/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä alkaa mulkoilla pikkulasten kanssa liikkeellä olevia mammoja.

Kun kerran virallinen nykymeininki on, että mammalla on oikeus tehdä mitä tahansa lapsiystävällisyyden varjolla, niin tuo taitaa olla ainut tapa yrittää esittää paheksuntaa.

Vierailija
149/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti olisi sinunkin vanhemmilla ollut ehkäisy käytössä ennen kuin saivat sinun. Ei muiden olisi tarvinnut kuulla sinun itkujasi ym. Toisaalta kommenteistasi taitaa näkyä, että vanhempasi ovat taineet pitää sinua vain komerossa jonka lattialla ollut vai sepeliä leikkimistä varten. Olen valmis maksamaan kondomit sinulle loppuelämäsi ajaksi jotta Sinun sukusi ei jatkuisi. Olisi onnetonta, että tuleva lapsi joutuisi kokemaan kohtalon jossa ei pääsisi kotoaan ihmisten ilmoille tutustumaan muihin ihmisiin.

Tämä sopii kaikkiin henkilöihin jotka vihaavat lapsia.

Vierailija
150/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat voi itse miettiä miksi lapsia vihataan. Jos niitä rääkyviä sinappikoneita on pakko viedä joka halvatun ravintolaan ja busseihin huutamaan ja siinä sivussa tukkia kaikilta kulkureitit niillä saatanallisen kokoisilla kärryillä niin ei ole ihmekään että lapsista ei tykätä.

Toivottavasti olisi sinunkin vanhemmilla ollut ehkäisy käytössä ennen kuin saivat sinun. Ei muiden olisi tarvinnut kuulla sinun itkujasi ym. Toisaalta kommenteistasi taitaa näkyä, että vanhempasi ovat taineet pitää sinua vain komerossa jonka lattialla ollut vai sepeliä leikkimistä varten. Olen valmis maksamaan kondomit sinulle loppuelämäsi ajaksi jotta Sinun sukusi ei jatkuisi. Olisi onnetonta, että tuleva lapsi joutuisi kokemaan kohtalon jossa ei pääsisi kotoaan ihmisten ilmoille tutustumaan muihin ihmisiin.

Vierailija
151/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyypä alkaa mulkoilla pikkulasten kanssa liikkeellä olevia mammoja.

Kun kerran virallinen nykymeininki on, että mammalla on oikeus tehdä mitä tahansa lapsiystävällisyyden varjolla, niin tuo taitaa olla ainut tapa yrittää esittää paheksuntaa.

Oletko harkinnut terapiaa?

Vierailija
152/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut monta vuotta Italiassa ja minulla on paljon Italialaisia ystäviä. Tuo mitä väität ei ole totta. Toki ehkä jossakin etelä-Italian pikkukylässä asianlaita saattaa olla noin. Meksiko ja Venäjä ovat taas huonoja esimerkkejä, koska ne johtavat muutenkin väkivaltatilastoja.

Vierailija
153/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiin kyllä sanoa rehellisesti, että äitihän se siinä haluaa päästä ulos tuulettumaan, ei ole kyse mistään lapsenvuorovaikutustaitojen kehittämisestä, varsinkaan kaksivuotiaalla.

Vierailija
154/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo liittyy siihen, etta Suomessa halutaan olevan hiljaista ja rauhallista, enemman kuin lapsivihaan sinansa. Asun Italiassa, jota aina kehutaan kun lapsille taalla laperrellaan. On totta etta laperrellaan, mutta aikuiset ovat taalla myos aivan helvetin meluisia, joten lapsista (joita on vahan, Italia on japanin jalkeen ikarakenteeltaan vanhin maa) ei sinallaan mitaan sen erityisempaa hairiota ole. Myos koirille laperrellaan ylitsevuotavasti (vaikka ovat kovempia haukkumaan kuin suomalaiset koirat) ja niiden annetaan mm tulla ruokakauppoihin, vaikka se toki on periaatteessa hygieniasyista kiellettya.

Lomamatkojen pohjalta on turha alkaa vaittamaan nyt vastaan, aikuisten meluisuus kylla tulee selvaksi kun elaa oikean kansan keskuudessa.

Eli pohjimmiltaan on kyse siita, etta ei ole sellaista ylihygienisyyden, saantouskollisuuden ja suuren henkilokohtaisen tilan vaatimusta kuin Suomessa.

Valitettavasti rusinoita ei voi poimia pullasta, eli ei voi odottaa omalle meluisalle lapselleen ymmarrysta mutta sitten vastaavasti vaatia etta naapuri ei koskaan hairitse kiljumisellaan eika muutenkaan joudu epatoivottavan hairinnan kohteeksi (myos miesten kadulla harjoittama seksuaalssavytteinen huutelu kuuluu tahan meluisaan ja kaoottiseen kulttuuriin).

Vierailija
155/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jossain Sveitsissä? Kokemukseni mukaan heillä on hyvin samanlaiset arvot rauhallisuuden suhteen kuin suomalaisilla.

Vierailija
156/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iskä vaan kirjoitti:

Suomi on sairas ja yhdellä osalla se näkyy suhtautumisena lapsiin. Ilmapiiri juuri nyt on KÄSITTÄMÄTTÖMÄN kireä, stressaantunut ja tyly.

Vietin äskettäin perheen kanssa pitkän viikonlopun Euroopassa. Kaikkialla mihin menimme pieni taaperomme sai osakseen "punaisen maton" kohtelua. Hienoimpia kokemuksia oli ravintola, jossa kaksi tarjoilijaa hassutteli töidensä ohessa lapsemme kanssa koko ateriamme ajan. Kyyninen suomalainenkin hiljeni kun pöytään tulleessa laskussa luki "Service included". Olin nimittäin jo ehtinyt vaimolle virnistelemään, että kylläpä kerrankin näkevät vaivaa tipin eteen. 

Museoissa lipunmyyjät juttelivat lapselle, ruuhkaisilla kaduilla ei tarvinnut pelätä kenenkään kävelevän sen päälle ja ennen kaikkea suomalainen mulkoilu ja naaman vääntely koska lapsi, puuttui täysin. Lisäksi ilmapiiri oli muutenkin rento ja hyväntuulinen vaikka tässä maassa taloustilannetta ei juuri voi kehua. Parissa päivässä lakkasin vilkuilemasta ympärilleni siltä varalta, että joku ääliö juoksee 3-vuotiaan päälle tai onko ravintolaan tullessa siellä porukkaa, joka heti meidät nähdessään alkaa pyöritellä silmiään ja huokailla kovaäänisesti...

Noh. Astuimmepa sitten Suomeen palattuamme suhteellisen tyhjästä koneesta ulos. Kävelimme kohti matkalaukkujen noutoa, minä lapsen kanssa edellä ja vaimo jossain kauempana takana. Oikealla ja vasemmalla puolella käytävää tilaa vaikka lampaat söisi. Lapsi näkee jotain kiinnostavaa ja kurvaa vasemmalle seinän viereen. Joudun pysähtymään ja sitten astumaan kohti lasta. HETI takana tuleva pukumies ärähtää: "Älkää nyt perkele siihen pysähtykö." 4 päivän rentoutus ja hyvä fiilisi katosivat hetkessä. Käännyin ympäri ja katsoin kaveria silmiin ja refleksinä takaisin: "Vittu relaa!" Pukumies jatkoi kiireesti matkaansa pelästyneen näköisenä ja minä jäin paikalleni huonoissa fiiliksissä.

Eurooppalainen pintasilaus pestiin pois hetkessä. Olin jälleen suomalainen.

Cool story, bro.

Muistatteko muuten mistä tuo sanonta tulee? Alunperinhän se oli muistaakseni, jossa "sivistyksen ohut pintasilaus" murentui, ja...ihmisapina Lordi Greystoken sisällä tuli esiin. Sehän on Tarzanista.

Vierailija
157/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut monta vuotta Italiassa ja minulla on paljon Italialaisia ystäviä. Tuo mitä väität ei ole totta. Toki ehkä jossakin etelä-Italian pikkukylässä asianlaita saattaa olla noin. Meksiko ja Venäjä ovat taas huonoja esimerkkejä, koska ne johtavat muutenkin väkivaltatilastoja.

Väitätkö tosissasi, että Italiassa lapset eivät saa pitkin korvia? Ei ehkä niissä perheissä, jotka kaveeraavat suomalaisten kanssa. 

Vierailija
158/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näitä vanhempia, jotka raahaavat jo imeväisen jonnekin Thaimaan-lomalle ja ihmettelevät, kun muu koneosasto matkustajia mulkoilee pahasti kiljuvaa lasta, mistä on pelkkää riesaa ja haittaa. Miksi muiden lomailijoiden pitäisi kärsiä? Ihan yhtä lailla ovat reissunsa maksaneet ja odottavat rentoutumista.

Itsekästä sukupolvea nämä nykyvanhemmat. Ei ihme, että opettajilla on vaikeaa. Kun lapsi kiusaa kaveria ja valehtelee silmät kirkkaina vanhemmille, etten se minä ollut, uskotaan heti. Sitten soitetaan jo Iltalehteen.

Vierailija
159/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Germaanisissa kulttuureissa lapset pidetään tiukemmin kurissa kuin Suomessa. On tärkeää, etteivät häiritse muita kanssaihmisiä. Käytöstavat opetetaan varhain.

Vierailija
160/182 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat lapsia, mutta ihmisten ilmoilla rääkyvä, kiljuva, sotkeva, riehuva ym. pentu on LAITETTAVA KURIIN. ON!