Krista Kosonen kritisoi suomalaisten nyrpeänä suhtautumista lapsiin
Krista Kosonen kritisoi suomalaisten nyrpeää suhtautumista perheisiin Trendissä: ”Suomessa unohdetaan, että lapset ovat lapsia”
http://www.is.fi/viihde/art-2000005148505.htm
Krista on niin oikeassa, palstasta sen jo huomaa että suomi on lapsivihamielinen maa.
Kommentit (182)
Uskomatonta vääryyttä on taas (turha) julkkis kokenut.
Minä en halua, että tuntemattomat alkavat leperrellä tai tunkevat naamansa lapseni lähelle. Mutta en olekaan mikään kosmopoliitti.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu ihan näistä minä minä minä ja mun uniikki lumihiutale mammoista lapsi/perheviha. Ei se synnyttäminen ja omien surkeiden geenien jako ihan tosiaan kenestäkään tee ykkösluokan etuoikeutettua kansalaista.
Harmittaako oma lapsettomuus?
Tuolla asenteella ei löydetä miestä eikä kasvateta lasta. Eikä olla onnellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vihaa lapsia. Pilaatte maailman. Ymmärtäkää jo. Menkää mammat pois. Teitä vihataan.
Juuri tälläisiä kommentteja on tuo Nanna ketjukin täynnä. Mistä tällainen paha olo kumpuaa?
1. Jotkut inhoavat Nannaa.
2. Joillain ei ole rahaa syödä ravintolassa ja kadehtivat tuota elämäntyyliä.
3. Joillain ei ole ketään, jonka kanssa mennä ravintolaan, vaan roikkuvat yksin päivät syrjäytyneinä netissä elämän mennessä ohi.
Vastaan jokaiseen kohtaan Kyllä, mutta en ikinä ole häntä haukkunut tai kirjoittanut epäasiallisesti Nannasta tai perheestään. Ja olen vieläpä vakavasti masentunut, silti mulla ei ole tarvetta haukkua ketään.
Olen täysin samaa mieltä. Missään muualla maailmassa ei törmää vastaavaan. Suomen lapsiviha on aivan omaa luokkaansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vihaa lapsia. Pilaatte maailman. Ymmärtäkää jo. Menkää mammat pois. Teitä vihataan.
Juuri tälläisiä kommentteja on tuo Nanna ketjukin täynnä. Mistä tällainen paha olo kumpuaa?
1. Jotkut inhoavat Nannaa.
2. Joillain ei ole rahaa syödä ravintolassa ja kadehtivat tuota elämäntyyliä.
3. Joillain ei ole ketään, jonka kanssa mennä ravintolaan, vaan roikkuvat yksin päivät syrjäytyneinä netissä elämän mennessä ohi.
:D :D :D
Ei, en todellakaan vihaa lapsia, ja ehkä itsekin yhden sellaisen tulevaisuudessa haluan MUTTA monet äidit ovat todella ärsyttäviä ja erittäin ylimielisiä minäminä- ihmisiä! Siitä se inho tulee! Lapset saavat tehdä mitä haluaa, ei väliä muista ihmisistä.
Taas tämmöinen tyypillinen "nyt kun minä olen saanut lapsen ja se ei olekaan kaikkien muiden maailman ihmisten keskipiste, vedän herneen nenään ja haukun kaikki vihamielisiksi, vaikka oma lapseni terrorisoisi muita".
Ei täällä vihta lapsia. Täällä vihataan itsekkäitä ja välinpitämättömiä vanhempia. Suomessa on aivan hirveästi hienoja asioita lapsiperheille, ihan joka asiassa lapsia täällä ajatellaan, ainakin jossain määrin. Silti valitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mammat voi itse miettiä miksi lapsia vihataan. Jos niitä rääkyviä sinappikoneita on pakko viedä joka halvatun ravintolaan ja busseihin huutamaan ja siinä sivussa tukkia kaikilta kulkureitit niillä saatanallisen kokoisilla kärryillä niin ei ole ihmekään että lapsista ei tykätä.
ja kyllähän maailmaan ääntä mahtuu, mutta ärsyttää se, etteivät äidit tunnu piittaavan hevon huttua siitä, jos lapsi huutaa, vaan suu supussa keskittyvät näppäilemään puhelintaan. Ei piitata, eikä puututa, eikä puututa heti vaan vasta kun ympäristö on tarpeeksi mulkoillut.
Ja jos lapsen vie vaikka lounaalle, sen lapsen ei tarvitse välttämättä treenata spagetinheittoa siinä pöydässä, vaan lapsi voi syödä jotain siistimmin käsiteltävää purtavaa, järsiä porkkanaa, leipäpalaa tai muuta.
Vierailija kirjoitti:
Mammat voi itse miettiä miksi lapsia vihataan. Jos niitä rääkyviä sinappikoneita on pakko viedä joka halvatun ravintolaan ja busseihin huutamaan ja siinä sivussa tukkia kaikilta kulkureitit niillä saatanallisen kokoisilla kärryillä niin ei ole ihmekään että lapsista ei tykätä.
Sinäkin laitat kaikki lapset samaan lokeroon. Puhut niistä kaikista taaperoina. Taaperot ei kaikii huuda ja ei se lapsen vika ole jos sitä kärryillä joutuu kuskaamaan.
Sama kun minä sanoisin kaikkia veloja lapsenvihaajiksi ja valittajiksi.
Kyllä lapsille tietysti Etelä-Euroopan maissa annetaan sellaista pinnallista huomiota poskisuudelmineen. Siellä oikeasti tuntemattomallekin lapselle voi joku suikauttaa suukon tuosta vain vaikka metrossa. Nähty ja koettu on.
Mutta missä neuvola, missä päivähoito, missä julkiset liikennevälineet, joihin voisi edes matkarattaiden kanssa kuvittelevansa mennä? Jos olet miljoonaperijä, niin saat palveluita. Muuten et!
Ovatko nämä muiden kulttuurien puolesta ihkuilijat oikeasti yrittäneet asua pikkulapsen kanssa esim. Kreikassa? Tulee Suomea ikävä hyvin äkkiä, vannon.
Krista on ihan oikeassa, Stockan yhdellä ovella suurin osa ei pidä ovea auki. Pahimmillaan läväyttää nenän edestä kiinni kun luonnollisesti odotat että sitä pidettäisiin auki. Onneksi siitä osaa joskus kulkea ulkomaalaisiakin jotka eivät koskaan jätä auttamatta. 6 vuoden aikana on 2 suomalaista auttanut. Molemmilla kerroilla sanoin ihan "Wau, kiitos" kun olin niin yllättynyt.
En tiedä sanooko toi enemmän Stockan asiakkaista vai suomalaisista mut tohon olen kiinnittänyt erityisesti huomiota. Samoin muuten aseman pääovet jota käyttää kuitenkin muualta Suomesta tulleet että ei ehkä ole myöskään helsinkiläisten juttu.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan näin. Lapsen ensisijainen paikka on kotona. Jos heidät viedään johonkin, niin pitää katsoa, että heistä ei ole haittaa muille. Jos ravintolassa lapsi alkaa huutamaan, niin vähintään toinen vanhemmista poistuu ja ottaa lapsen mukanaan.
Suomalaiset eivät yksinkertaisesti saa suutansa auki. Kun ei uskalleta kauniisti huomauttaa jostakin itseään ärsyttävästä asiasta kanssaihmiselle, niin sitten annetaan sen raivon patoutua ja tullaan purkaamaan se nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu ihan näistä minä minä minä ja mun uniikki lumihiutale mammoista lapsi/perheviha. Ei se synnyttäminen ja omien surkeiden geenien jako ihan tosiaan kenestäkään tee ykkösluokan etuoikeutettua kansalaista.
Harmittaako oma lapsettomuus?
Tuolla asenteella ei löydetä miestä eikä kasvateta lasta. Eikä olla onnellisia.
Tässä taas kaikki olennainen. Tottakai kaikki ihmiset, jotka eivät pidä lapsista ovat katkeria kun heillä ei ole lapsia. Koiravihaaja oikeasti haluaa koiran ja on katkera kun sitä ei ole...Ei kun..Miten se oikeasti on niin vaikea kuvitella, että iso osa ihmisistä on oikeasti sitä onnellisempia mitä kauempana kakarat pysyvät. Itse katkaisin piuhat heti kun oli mahdollista, mutta käytän lisäksi varmuudeksi lisäehkäisyä, jottei vahingossakaan käy niin, että minut sidotaan loppuelämäksi johonkin haisevan kakaraan. Olisi helvetti maan päällä. Mitä miehiin tulee, niin niiden löytyminen ei ole koskaan ollut ongelma, iso osa miehistä on ihan tyytyväisiä kun akka ei halua lapsia.
Ei ne lapset sitä tee vaan niiden vanhemmat, monia vanhempia ei ihan oikeasti vois vähempää kiinnostaa niiden lasten kasvattaminen, ja se sitten todellakin NÄKYY.
Mutta kun me suomalaiset joko pelkäämme olevamme piilopedofiilejä tai sitten olemme niin keskenkasvuisia ettemme osaa ajatella asioita oikeasti isossa mittakaavassa. Myös moni marmattaa että pikkulapsiaika on varmaan helvettiä. Kuule se ei kestä kuin 6-8 vuotta. Lapsia ja yhteisöllisyyttä on myös niin vähän että ei osata suhtautua. D-vitamiininpuutos ja tehokkuusajattelu; kuka ei haluaisi vaan äkkiä hoitaa omat asiansa ilman typeriä vieraiden lasten kysymyksiä.
Kun rakastuu todella vahvasti niin saattaa pyörtyä periaatteet. Ei toki kaikilla. Itsekin tyytyisin elämään myös ilman lapsia. En tiedä voinko niitä saada mutta tuleepa jos on tullakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan näin. Lapsen ensisijainen paikka on kotona. Jos heidät viedään johonkin, niin pitää katsoa, että heistä ei ole haittaa muille. Jos ravintolassa lapsi alkaa huutamaan, niin vähintään toinen vanhemmista poistuu ja ottaa lapsen mukanaan.
Lapset kuuluvat elämään, ei heitä pidä lukita sisälle.
Täytyy myöntää että tälläkin hetkellä vituttaa, kun naapurin lapset juoksevat, kiljahtelevat ja leikkivät kerrostalon käytävällä VANHEMPANSA kanssa. Kaikki nuo pomput ja kiljumiset kuuluvat kotiini. Ja kyllä kyllä, vanha talo ja huono äänieristys. Mutta tuo lasten käytävällä äänekkäästi leikittäminen tuntuu musta kyllä vähän itsekkäältä ratkaisulta. Toki vanhemman eikä lapsen vika. Ehkäpä tuo "lapsiviha" kumpuaa ihan niistä itsekkäistä vanhemmista.
Todella hyvä kirjoitus.
Ajattelen itse näin:
Muutin viisi vuotta sitten Euroopasta Suomeen. Moni asia on täällä paremmin kuin siellä, moni huonommin.
Olen sitä mieltä, että me tavalliset kansalaiset olemme Suomi ja voimme kukin omalta osaltamme pienilläkin teoilla vaikuttaa siihen, että teemme tästä maasta inhimillisemmän.
Jos jonkun vaunut ovat tiellä mennessäni bussiin, ystävällisesti pyydän häntä siirtämään niitä muutaman cm ja sen jälkeen kiitän. En seiso tilanteessa tumput suorina ja sitten ragea vauvapalstalla.
Oman lapseni otan mukaan moneen paikkaan ja opetan häntä huomioimaan ihmisiä.
Availen ovia mummoille ja äideille ja annan raskaana olevalle istumapaikan metrossa, vaikka kukaan ei koskaan antanut minulle omaansa ollessani paksuna.
Pieniä tekoja, joilla Suomi paranee ja joita tehdäkseen ei tarvitse olla pyhimys.