Sinkulla kuulemma EI VOI olla mitään kiireitä elämässään! :D (kotityöt yms.)
Näin mulle on (töissä) sanottu, olen siis sinkku, lapsiakaan ei ole. Jotkut oikeasti kuvittelevat, että mulla ei kertakaikkiaan voi olla töiden jälkeen mitään muuta kuin pelkkää vapaa-aikaa. :D
Saan kuulemma vain röhnöttää jossain sohvalla heti kotiin tultuani ja katsella vaikka telkkaria...
Vaikka olenkin yksin, niin kyllä mä käyn kaupassa, siivoan kotiani, teen ruokaa, huolehdin pyykeistä jne.
Jos en tekisi kotitöitä, niin kotini muistuttaisi hyvin äkkiä sikolättiä.
En tietenkään voikaan tietää, millaista on huolehtia huushollista, jossa on lapsia.
En ole sitä koskaan kokenut. En pysty saamaan lapsia, siksi olen perheetön.
Miksi ei ole edes miestä tällä hetkellä? Jätin mieheni, koska hän alkoi ryypätä liikaa. :(
Mutta joo, mullakin on omat kiireet töiden lisäksi.
Mua vaan ihmetyttää joidenkin negatiivinen suhtautuminen tähän asiaan. Yksinäisten elämä "tuomitaan" sillä perusteella, että kun on "niin paljon vapaa-aikaa."
Osa mun työkavereista on aika hankalia tapauksia muutenkin, yritän silti tulla toimeen kaikkien kanssa.
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sekä lapseton että lapsellinen ja kyllä se sinkkuus on vaan helpompaa eikä oikeita kiireitä ole. Ei ole PAKKO tehdä terveellistä ruokaa, ehtiä jumppaan, siivota jos ei joskus huvita. Flunssassa voi levätä sohvalla. Sekin vaikuttaa jo paljon, että koko oman palkan voi käyttää itseensä (voi esim. ostaa kallista salaattibuffetin salaattia iltapalaksi jos ei se ruuanlaitto hotsita, perheellinen ei voi näin tehdä usein ainakaan jos on paljon jäseniä ja ei suuri palkka). Perheellisellä on siis lainkin mukaan velvollisuus huolehtia tietyistä asioista lapsen takia. Sinkku voi milloin tahansa lintsata kiireistään. Ei oikeasti ole kauhean raskasta, että huolehtii vain itsestään.
Yhtä PAKKO sinkulla on tehdä terveellistä ruokaa kuin perheelliselläkin. Sakkoja ei saa kumpikaan epäterveellisestä ruoasta, mutta ihan samalla tavalla se sinkun elimistö toimii sen mukaan syökö terveellisesti vai ei.
Miksi perheellisen on pakko ehtiä jumppaan mutta sinkun ei? Vai onko siis sinkuille se jumpan ajankohta jotenkin joustavampi? Zumba alkaa perheellisille klo 17, sinkuille klo 16-18 välisenä aikana?
Miksi perheellisen on pakko siivota silloin kun ei huvita? Anoppi tappaa jos on pölyä kun hän tulee tupatarkistuksen tekemään? Vai lapset kuolee pölyallergiaan? Huom. Sinkku ei voi sopia puolison kanssa työnjakoa että kumpi imuroi.
Vierailija kirjoitti:
Elämässä on hei muutakin kuin työ ja kotihommat, on jopa sellaista mikä on pakko hoitaa juuri sillä tietyllä hetkellä vaikka ei niin huvittaisi tai jaksaisikaan.
Mitä esimerkiksi?
Sinkut pätemässä kotitöillään, joopa joo :D Ei mene läpi. Se menisi paremmin jos pätisitte vaikka vapaudella tai mielenkiintoisinta harrastuksiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämässä on hei muutakin kuin työ ja kotihommat, on jopa sellaista mikä on pakko hoitaa juuri sillä tietyllä hetkellä vaikka ei niin huvittaisi tai jaksaisikaan.
Mitä esimerkiksi?
Minä esimerkiksi kuulun kahden yhdistyksen hallitukseen, ja jos hallituspaikkoihin liittyviä velvollisuuksia osuu sellaisiin iltoihin kun tekisi mieli maata sohvalla, niin en minä nyt vaan voi jäädä makamaan sinne sohvalle.
Siivouksen osalta pääsen aivan naurettavan helpolla, sen myönnän itsekin. Mutta yli 20 vuotta yksin elelleenä huvittaa käsitys, että ruokahuolto on jotain einesten hakemista ja yksittäisten lautasten huuhtomista. Tämä on sukua ajatukselle, että sinkun kodin ei tarvitse olla mitenkään miellyttävä tai että on yhdentekevää, koska sinkku esim. lomailee.
Tierysti on oma valintani, että syön monipuolisen aamiaisen, teen töihin otettavan lounaan ja kotona syön päivällisen myös. Kuka jaksaisi syödä eineksiä lopun ikänsä? Minä ainakin haluan syödä ravinteikasta ruokaa. Toisaalta on minullakin perheellisiä työkavereita, joiden lapset syövät aamiaisen päiväkodissa ja itse syödään joku Activia töissä, lounaalla mennään ravintolaan ja kotona syödään jotain nopeaa einestä. Yksi työkavereista kertoi oikein ylpeänä minulle kinkkukiusauksen reseptin, kun hän oli ihan itse kokannut vieraille. Tällaiset siis varmasti käyttävät vähemmän aikaa päivässä ruoanlaittoon kuin minä, mutta ei kai se mikään kilpailu ole. Hyvä vain jos on ei-kiireinen ja itselle tärkeisiin asioihin jää paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä esimerkiksi?
Se että sulla ei ole elämässä muuta kuin työ ja kotihommat, niin voisitko edes arvata että mitä muilla voisi olla? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sekä lapseton että lapsellinen ja kyllä se sinkkuus on vaan helpompaa eikä oikeita kiireitä ole. Ei ole PAKKO tehdä terveellistä ruokaa, ehtiä jumppaan, siivota jos ei joskus huvita. Flunssassa voi levätä sohvalla. Sekin vaikuttaa jo paljon, että koko oman palkan voi käyttää itseensä (voi esim. ostaa kallista salaattibuffetin salaattia iltapalaksi jos ei se ruuanlaitto hotsita, perheellinen ei voi näin tehdä usein ainakaan jos on paljon jäseniä ja ei suuri palkka). Perheellisellä on siis lainkin mukaan velvollisuus huolehtia tietyistä asioista lapsen takia. Sinkku voi milloin tahansa lintsata kiireistään. Ei oikeasti ole kauhean raskasta, että huolehtii vain itsestään.
Yhtä PAKKO sinkulla on tehdä terveellistä ruokaa kuin perheelliselläkin. Sakkoja ei saa kumpikaan epäterveellisestä ruoasta, mutta ihan samalla tavalla se sinkun elimistö toimii sen mukaan syökö terveellisesti vai ei.
Eikä ole. Terveisin mies.
Ei itse asiassa ole pakko tehdä ruokaa ollenkaan, vaan voi syödä snagarilla. Tai ravintolassa. Joka ilta. Lapsen kanssa ei.
Mua ihmetyttää tää koko keskustelu ja ongelmanasettelu. Siis ensinnäkin: olen valinnut olla sinkku ja lapseton (no okei, seurustelen mutta emme asu yhdessä, joten sitä naimisissa olemista tässä keskustelussa varmaan haettiinkin...?). Se, että olen valinnut ja onnistunut järjestämään elämäni vapaa-ajalla niin kuin haluan, ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla muiden perheellisten kiireisiin tai työhön. Siis miksi mun pitäisi edes selitellä tai puolustella mun elämän kiireettömyyttä ja rentoilua??
Toisekseen, miten se sinkkuus/lapsettomuus edes vaikuttaa kiireellisyyteen? Mun elämäni on kyllä välillä todella kiireistä ja tekemisen täyteistä - enimmäkseen kuitenkin silloin kun haluan! Kun mulla ei ole lapsia, ei tarvitse pyhittää kaikkea aikaa ja elämää johonkin uuvuttavaan, tylsään arkeen ja ylimääräisiin kotitöihin. Se tarkoittaa sitä, että ehdin tekemään kaikenlaisia asioita aina spontaaneista kaappien järjestelemisistä liikuntaharrastuksiin ja töiden jälkeisistä päiväunista kuukausien reppureissaamiseen. Veikkaan, että saan vapaa-ajallani aikaan sata kertaa enemmän ja tehokkaammin asioita kuin lapsiperheelliset.
Ja miten tuo sinkkuus muuten liittyy mihinkään?? Kyllähän yh-äitikin on sinkku ja aviopari voi olla lapseton. Eihän se puoliso ole mikään lapsi, jota pitää paapoa ja kokatanja siivota sen puolesta?? :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä esimerkiksi?
Yhdistystoiminta, kunnallispolitiikka, omaishoitajana toimiminen, lemmikit tai esim. hevosen hoito, talon rakentaminen, vapaaehtoistyö, opiskelu ja mentorointi. Tässä esimerkkejä omasta tuttavapiiristäni. Näiden kaikkien aloittaminen on tietysti vapaaehtoista (kuten perheen perutaminenkin...), mutta kaikissa tulee vastaan vaiheita, jolloin tiettyyn aikaan on pakko tehdä tiettyjä asioita tai muuten koko projekti kaatuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Terveisin mies.
Ei itse asiassa ole pakko tehdä ruokaa ollenkaan, vaan voi syödä snagarilla. Tai ravintolassa. Joka ilta. Lapsen kanssa ei.
Ei ole lapsellekaan pakko tehdä terveellistä ruokaa. Sehän kyllä tiedetään, Suomessa lapset ovat yhä nuorempina ylipainoisia.
Lapselle kannattaa tehdä terveellistä ruokaa, ihan niin kuin aikuisienkin* kannattaa syödä terveellisesti. Mitään PAKKOA ei ole.
* Pahoittelen jos on väärin taivutettu, suomi ei ole minun äidinkieleni ja vaikea sana taivuttaa. :)
Miksi näistäkin pitää riidellä, jokaisella on oma elämä. Itsellä oli sinkkuaikoina kiirettä kun kävin vuosia kahdessa duunissa, kotiin tulin 9-10 aikaan illalla. Kyllä silloinkin oli kämppä sotkussa joskus la-aamuisin, kun en viikolla jaksanut tehdä mitään. Kahdessa duunissa kävin kun oli asuntovelkaa.
Tässä ketjussa on kai kyse siitä, että kun ei ole lapsiperheen velvollisuuksia, pitäisi aina joustaa esim. työpaikalla. Sehän on jokaisen oma asia kuinka monta lasta on tai ei ole. Onneksi kaveripiirissäni jokaisen asioita kunnioitetaan perhetilanteesta huolimatta. Duunikavereissa on kaikenlaisia vatipäitä mutta en ole sellaisten kanssa yhtään enempää kuin työn takia on pakko. Jokainen tehköön vapaalla mitä haluaa, vaikka sitten tuijottaisi telkkaria tai räkisi kattoon.
Vierailija kirjoitti:
Pääsen nykyisin helpommalla, kun lapset eivät enää asu kotona.
Mutta miksi ihmeessä on syytä arvioida toisen ihmisen kiireitä? Ovat kyllä ääliöjuntteja nuo vertailijat.
en ymmärrä.
Pitää ensin olla niitä lapsia, jotta tajuaa miten sinkkuna ei muuta ollutkaan kun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä esimerkiksi?
Se että sulla ei ole elämässä muuta kuin työ ja kotihommat, niin voisitko edes arvata että mitä muilla voisi olla? :D
On paljonkin, mutta ei mitään sellaista, mitä pitäisi hoitaa jollakin tietyllä hetkellä, vaikka ei yhtään huvittaisi.
Jos unohdat kerran kunnanvaltuuston tai taloyhtiön kokouksen, tuskin kukaan kohauttaa olkiaan. Mutta unohdapas hakea lapsi päiväkodista, niin kyllä tulee lastensuojeluilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä esimerkiksi?
On paljonkin, mutta ei mitään sellaista, mitä pitäisi hoitaa jollakin tietyllä hetkellä, vaikka ei yhtään huvittaisi.
Tässä paistaa hyvin se ilmiö, kun ihminen on niin yksinkertainen, ettei pysty edes päättelemään tai kuvittelemaan että jonkun toisen elämä voi olla erilaista kuin oma.
Vierailija kirjoitti:
Jos unohdat kerran kunnanvaltuuston tai taloyhtiön kokouksen, tuskin kukaan kohauttaa olkiaan. Mutta unohdapas hakea lapsi päiväkodista, niin kyllä tulee lastensuojeluilmoitus.
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä esimerkiksi?
Mistä miinukset?
Emmä oikein ymmärrä, miksi elämien kiireellisyyttä pitäisi vertailla. Joskus multa on joku perheellinen kysynyt mitä muka teen viikonloppuisin. Eipä siinä kai sen ihmeempiä tarvitse tehdä, juurikin nuo kotihommat, harrastukset ja joskus vanhojen vanhempien luona käyminen. Muuten, vanhusten auttaminen on myös melko aikaaviepää, jos sellaisessa elämäntilanteessa sattuu olemaan. Mutta ei mua oikeastaan lainkaan kiinnosta kuinka kiireistä tai kiireetöntä kenenkään muun elämä on. Onhan toisaalta lapsiperheilläkin valittuja kiireitä kuten nykyisin kovin yleiset harrastuskuskaukset, ei se kai loppujen lopuksi ole mitenkään pakollinen valinta sen enempää kuin sinkun vapaa-ajan opiskelu tai luottamustoimet, mutta kun kerran on hommaan ryhtynyt siitä tulee tavallaan pakollinen juttu. Omakotitaloasujilla on myös esim enemmän kotitöitä, talvisin lumenluontia ja muuta. Joillakin on pidempi työmatka, mikä vie pakollisesti pitkän pätkän päivää. Himotreenaajat perhesuhteista riippumatta (tunnen esim triathlonia harrastavia lapsiperheen vanhempia kuin sinkkujakin) pitävät omia treenejään "pakollisina". Mitäpä tuohon sen kummemmin vänkäämään.
Ruoanlaitosta en niin tiedä, toki riippuu budjettirajoitteesta, nykyisin taitaa kuitenkin pystyä kohtuunopeasti kokkaamaan aterian puolivalmisteista, tai valmistamaan ja pakastamaan viikonloppuna ruokaa useamman aterian.
Tosin olen aina ollut sellaisessa työssä, jossa hommia ei oikeastaan voi lyhytaikaisestikaan siirtää muille, joten tästä ei ole koskaan ollut debattia tai eturistiriitaa.
Kyllä mä tiedostan, että varmasti minun vapaa-ajan ajankäyttöni on vapaampaa ja kiireettömämpää, kuin jos minulla olisi lapsia. No, se on yksi syy miksi lapsettomuuden olen valinnut.
Toisaalta joskus kyllä sieppaa, jos joku katsoo aiheelliseksi kovasti luetella omia kiireitään ja päälle huokailla, kuinka minun elämäni on niin helppoa ja huoletonta. Tämän tyyppiset ihmiset tosin takuulla keksisivät jotain aihetta vähätellä toista ihmistä, vaikka se toinen olisi kymmenen lapsen äiti. Eräs sukulaiseni on tällainen tapaus. Ja hän kyllä keksii jotain sanottavaa melkein jokaiselle. Minulle on tietenkin helppo huomautella kiireettömyydestä. Serkkuni, kolmen lapsen työssäkäyvä yh-äiti puolestaan saa kuulla huokailuja, kuinka hänen elämänsä on niin helppoa kun on hyvät tulot. Hän on ammatiltaan farmaseutti... Suorastaan Roope Ankasta seuraava siis. 😂😂
Vai olisiko sittenkin niin, että nämä nuoretkaan eivät pyydä parempaa vuoroa kuin kerran pariin kuukauteen jos sitäkään, mutta koska heitä kertomasi mukaan on miehesi työpaikalla niin paljon, niin duunivuorojen kanssa tulee pakostakin venkslaamista? Sillä minkäs Jemmica sille voi, että hänen kaukana toisistaan asuvan kaveriporukkansa suunnittelema 1/4-vuositapaaminen on sellaisena viikonloppuna, jota edeltävinä viikkoina myös Nico, Sara, Muhis ja Emeraldi-Kristalliina olivat pyytäneet viikonloppuvapaata?