Vaari oli laittanut tytön 8v tappamaan kalastamansa kalan vaikka tyttö kieltäytyi ja itki
Olivat mökillä kalastamassa, pieni järvi ja jo isoilta osin sula. Olivat sitten kalastaneet ja se on tytölle mieluisaa puuhaa, ei vaan halua tappaa kaloja.
Nyt tyttö sanoi, ettei enää halua mökille vaarin kanssa, että "kiitosta" vaarille vaan...
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ihan kaheleita?? Suurimman osan mielestä vaarin toiminta ok? Kuinkahan monen kahdeksan vuotiaan mielipuuhaa on kalastaminen? Veikkaan että aika monella lapsella se itse kalastaminen ei ole se juttu, vaan se yhdessäolo kalastuskaverina olevan aikuisen kanssa. Sen vuoksi teidän lätinät "täytyy oppia tappamaan itse jos kalastaa" kuulostaa täysin tunnekylmien ja tunnevammaisten repliikeiltä. Kyllä lapsen ajatusmaailmaan tutustuminen ja normaali empatiakyky ei tekisi pahaa niin vaarille kuin usealle muullekaan.
Jos ne kakarat opettaa pienestä asti siihen, että sekä elämä että kuolema on ihan luonnollinen juttu ja että kalat täytyy tappaa kalastuksen jälkeen, siitä ei olisi näin isoa haloota tullut.
Kääritään lapset pumpuliin ja varjellaan kaikilta järkytyksiltä ja pettymyksiltä, saadaan mielenterveyshoitoon potilaita
On kuitenkin aivan eri asia kasvattaa lapset ymmärtämään että kuolema on osa elämää, kuin laittaa se vastaan hangoitteleva lapsi itse tappamaan elävä olento. Ihmeellistä miten niin monet tässäkään ketjussa eivät ymmärrä eroa. Kyllä kalan tappaminen kuuluu kalastukseen, mutta jos lapsi ei ole aiemmin kalastanut ( niinkuin ap:n tapauksessa vaikuttaa), niin onhan tuollainen pakottamisella tapahtuva karaisu yhdenlaista henkistä väkivaltaa. Siitä ei mihinkään pääse. Ihmettelen kyllä ihmisten kommentteja tähän asiaan. Ilmeisesti heitä närkästyttää siinä määrin nykylasten vieraantuminen ennen normaaliin arkeen kuuluneista puuhista, että eivät näe mikä tässä asiassa on se ydinjuttu. Se ei ole se, että kalastukseen kuuluu kalan nopea tappaminen, ja että jokaisen lapsen "tulisi tämä taito osata", vaan se, että vaari ei kyennyt ajattelemaan tilannetta lainkaan juuri tämän kyseisen lapsen kannalta.
Vaarilla oli hyvä visio, mutta toteutus olisi voinut olla parempikin.
Vierailija kirjoitti:
Älä näistä psykopaateista välitä. Ne ei ymmärrä että kalan voi päästää takaisin järveen kiduttamatta.
Kala kituu tuossa sairaassa Catch and Release -touhussa kaikkein eniten ja aika usein ne veteen päästetyt kuolee silti, kun ihoon tulee tulehduksia limapeitteen kärsittyä ihmisen käsistä. Toiseksi eniten kalat kärsii verkoissa, kuolevat hitaasti tukehtumalla kun vesi ei vaihdu kiduksissa...
Ruokaa täytyy kunniottaa. Lapsille ei pitäisi ollenkaan opettaa leinkipäiten kalastamista vaan opettaa, että kalastus on ruoan hankintaa. Sitä ruokaa pitää arvostaa sen verran että tappaa sen kiduttamatta.
Paras tapa muuten ei suinkaan ole napata palikalla päähän vaan leikata kaulasuonet poikki, että veri poistuu lihaksista. Lihan laatu on silloin paras ja kala säilyy pidempään pilaantumatta. Kuolee silti sekunneissa.
Toivon, että vaari ostaa lapselle seuraavaksi kanin. Mikähän itku ja valitus siitä tulee, kun vaari tulee auttamaan lihapadan valmistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä näistä psykopaateista välitä. Ne ei ymmärrä että kalan voi päästää takaisin järveen kiduttamatta.
Kala kituu tuossa sairaassa Catch and Release -touhussa kaikkein eniten ja aika usein ne veteen päästetyt kuolee silti, kun ihoon tulee tulehduksia limapeitteen kärsittyä ihmisen käsistä. Toiseksi eniten kalat kärsii verkoissa, kuolevat hitaasti tukehtumalla kun vesi ei vaihdu kiduksissa...
Ruokaa täytyy kunniottaa. Lapsille ei pitäisi ollenkaan opettaa leinkipäiten kalastamista vaan opettaa, että kalastus on ruoan hankintaa. Sitä ruokaa pitää arvostaa sen verran että tappaa sen kiduttamatta.
Paras tapa muuten ei suinkaan ole napata palikalla päähän vaan leikata kaulasuonet poikki, että veri poistuu lihaksista. Lihan laatu on silloin paras ja kala säilyy pidempään pilaantumatta. Kuolee silti sekunneissa.
Juuri sanasta sanaan näin. Hyvä vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että vaari ostaa lapselle seuraavaksi kanin. Mikähän itku ja valitus siitä tulee, kun vaari tulee auttamaan lihapadan valmistuksessa.
Olette te kasvisihmiset sitten rasittavia. Kalastusta opettava vaarikin on teille heti joku psykopaatti, vain koska käyttää ihan normaalisti luonnon antimia ravinnokseen.
Vierailija kirjoitti:
Olivat mökillä kalastamassa, pieni järvi ja jo isoilta osin sula. Olivat sitten kalastaneet ja se on tytölle mieluisaa puuhaa, ei vaan halua tappaa kaloja.
Nyt tyttö sanoi, ettei enää halua mökille vaarin kanssa, että "kiitosta" vaarille vaan...
Ja äitinä tietty hössötät ja voivottelet.
Olisiko vaarilta sitten ollut parempi oppi koululaiselle että kalastaa voi ja se on ihan ok jättää kala kitumaan? Että eläinten kiduttaminen on ihan jees.
Tarkista ny omat arvomaailmasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ihan kaheleita?? Suurimman osan mielestä vaarin toiminta ok? Kuinkahan monen kahdeksan vuotiaan mielipuuhaa on kalastaminen? Veikkaan että aika monella lapsella se itse kalastaminen ei ole se juttu, vaan se yhdessäolo kalastuskaverina olevan aikuisen kanssa. Sen vuoksi teidän lätinät "täytyy oppia tappamaan itse jos kalastaa" kuulostaa täysin tunnekylmien ja tunnevammaisten repliikeiltä. Kyllä lapsen ajatusmaailmaan tutustuminen ja normaali empatiakyky ei tekisi pahaa niin vaarille kuin usealle muullekaan.
Mun lasteni mielestä. He ovat kalastaneet pienestä pitäen ja tietävät hyvin, että kala tapetaan heti, ettei se jää kitumaan. He kalastavat myös omin nokkineen, joten totta kai heidän pitää silloin myös tapaa kala heti, itse.
Asia on siis sinun lapsillesi ollut tuttu jo pienestä pitäen. Hienoa. Ap:n lapselle ei varmaan ole ollut kalastaminen tuttua, koska on purskahtanut itkuun, eikä ole halunnut itse tappaa kalaa. Vaarin olisi pitänyt selittää miksi niin tehdään ja näyttää mallia. Ja jos lapsi ei senkään jälkeen olisi halunnut itse ottaa kalaa hengiltä, olisi vaarin pitänyt se aikuisena tehdä. Jos haluaa lastenlastensa kanssa kalastaa, kannattaa tehdä siitä jutusta kiva yhteinen juttu, eikä aiheuttaa kalastamiseen tottumattomalle lapselle inhoa asiaa kohtaan "karaisemalla" häntä sellaisella asialla, johon kyseinen lapsi ei ole vielä valmis.
Mistä tiedät?
Ap:n tyttö itki asiaa illalla, mutta aphan ei ole asiasta edes halunnut vaarin kanssa jutella, joten hän ei voi tietääm mitä tilanteessa tapahtui.
No jos täällä av:lla aikoo jotain kommentoida, niin pakkohan se on nojata siihen, mitä ap kertoo ja vastata sen perusteella. Emme voi tietää mitä todellisuudessa tapahtui tai olla edes varmoja siitä, että ap ei ole keksinyt koko juttua itse. Joten aika vaikeaksi menee kommentointi, jos täytyy ottaa huomioon mitä mahdollisesti on tapahtunut tai ollut tapahtumatta ap:n kertoman ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lasteni mielestä. He ovat kalastaneet pienestä pitäen ja tietävät hyvin, että kala tapetaan heti, ettei se jää kitumaan. He kalastavat myös omin nokkineen, joten totta kai heidän pitää silloin myös tapaa kala heti, itse.
Asia on siis sinun lapsillesi ollut tuttu jo pienestä pitäen. Hienoa. Ap:n lapselle ei varmaan ole ollut kalastaminen tuttua, koska on purskahtanut itkuun, eikä ole halunnut itse tappaa kalaa. Vaarin olisi pitänyt selittää miksi niin tehdään ja näyttää mallia. Ja jos lapsi ei senkään jälkeen olisi halunnut itse ottaa kalaa hengiltä, olisi vaarin pitänyt se aikuisena tehdä. Jos haluaa lastenlastensa kanssa kalastaa, kannattaa tehdä siitä jutusta kiva yhteinen juttu, eikä aiheuttaa kalastamiseen tottumattomalle lapselle inhoa asiaa kohtaan "karaisemalla" häntä sellaisella asialla, johon kyseinen lapsi ei ole vielä valmis.
Mistä tiedät?
Ap:n tyttö itki asiaa illalla, mutta aphan ei ole asiasta edes halunnut vaarin kanssa jutella, joten hän ei voi tietääm mitä tilanteessa tapahtui.
No jos täällä av:lla aikoo jotain kommentoida, niin pakkohan se on nojata siihen, mitä ap kertoo ja vastata sen perusteella. Emme voi tietää mitä todellisuudessa tapahtui tai olla edes varmoja siitä, että ap ei ole keksinyt koko juttua itse. Joten aika vaikeaksi menee kommentointi, jos täytyy ottaa huomioon mitä mahdollisesti on tapahtunut tai ollut tapahtumatta ap:n kertoman ulkopuolella.
Selvä provohan tuo on,yksikään järvi ei ole vielä sula.
Naisten maailmankuva perustuu usein eristäytymiseen elämän ikävistä tosiasioista, kuten siitä, että lihansynti vaatii eläinten tappamista. Näin syntyy viherhörhöjä, jotka kokevat ylipääsemätöntä empatiaa jokaista tuholaista ja petoeläintä kohtaan, suojelevat susia, ruokkivat rottia jne. Lisäksi toteuttavat samaa toimintaa laajemmalla yhteiskunnallisella tasolla.
Vaari tekisi tulevaisuutta ajatellen ison palveluksen, jos onnistuisi vähän karsimaan tyttölapsen liiallista empatiaa opettamaan elämän realiteetteja. Terveellisempää tytöllekin sitten aikuisena syödä kalaa vegaaniuden sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kalan tappaminen kuuluu kalastukseen, mutta jos lapsi ei ole aiemmin kalastanut ( niinkuin ap:n tapauksessa vaikuttaa), niin onhan tuollainen pakottamisella tapahtuva karaisu yhdenlaista henkistä väkivaltaa.
Ihan ensimmäisessä viestissä lukee, että tyttö tykkää kalastuksesta, mutta ei halua tappaa kaloja. Itse käsittäisin tämän niin, että ei ollut ensimmäinen kalastuskerta, mutta ensimmäinen kerta kun saalis pidetään...
Ja jos käsitykseni on oikea, se henkinen väkivalta on lähtenyt jo sellaisesta opetuksesta, että elävien kalojen onkiminen on rinnastettavissa ongintalautapelin pelaamiseen. Asian oikean laidan oivaltaminen sitten aiheuttaakin itkua ja mielipahaa riippumatta miten se selviää, ja siksi suhtautuisin varauksella lapsen näkemykseen pakottamisesta. Tällä kommentoidaan ihan kuin lapsen ymmärtäminen ja kuunteleminen sekä objektiivisuus ja muidenkin ihmisten kuunteleminen olisivat toisensa poissulkevia asioita. Vaikka luultavimmin lapsi kokee tilanteen yhdellä tavalla ja vaari toisella, kummankin käsityksen ollessa oikeita.
Onneksi olkoon. Elät rauhan ajan sivistysvaltiossa, jonka seurauksena sinulla on aikaa miettiä tuollaisia idioottimaisuuksia.
Tämän ketjun perusteella voisi kuvitella, että kirjoittajat ovat itse vieneet omat lapsensa teurastamaan sikoja, nautoja ja kanoja, jotta oppivat mistä ruoka tulee eivätkä muutenkaan kasva nynnyiksi, ja ovat itse tietenkin aina maksimaalisesti omin käsin tappaneet perheen ravinnon, kun täytyyhän elämässä nyt jotkut realiteetit pitää mukana, että mistä ruoka tulee ja mitä elämään kuuluu. Jotenkin luulen, että näin on kuitenkin jäänyt tapahtumatta reteistä puheista huolimatta ja ruoka on löytänyt tiensä siististi marketista pöytään. Tänne on kuitenkin ilmeisen kiva tulla jeesustelemaan kuinka lapsen pitää ottaa vastuu ja muuta absurdia. Ja pääasia vissiin, että herkälle lapselle tuli paha mieli kun sekin kivasti kasvattaa tosielämään. Oppiipahan mokoma, ettei vaarin kanssa tarvi olla kivaa ja omin käsin on ruokansa tapettava.
Kummallisia ihmisvihaajia olette oikeasti. Kuin jotain katkeria mökin mummoja, jotka hampaat irveessä haluavat, että kaikilla on yhtä yksioikoinen ja synkkä asenne maailmaan ja herkkyys on heikkoutta. Kyseessä on kuitenkin lapsi ja lapsia on erilaisia. Toiset ovat herkempiä, toiset eivät ja aikuisella täytyy olla tilannetajua sen suhteen millainen lapsi on kyseessä. On ihan eri asia, että mukana oleva aikuinen lopettaa kalat kuin että lapsen täytyy tehdä se omin käsin ja pakottaminen on aina pahasta. Lapsi kyllä ymmärtää, että kalat tapetaan, jos ne syödään, mutta ymmärrettävästä syystä sen kalan tappaminen itse omin käsin ahdistaa.
T: Maalla asunut, jota ei lapsena pakotettu ottamaan elikoita hengiltä.
Voi ei :( Olisivat nyt vaan keskittyneet siihen kalastamiseen. Se on yksi rentouttavimmista harrastuksista. Ihanaa jos pääsisi kalaan pitkästä aikaa. Tyyni järvenselkä, laineet liplattavat...
Vierailija kirjoitti:
Tytön hyvä oppia mihin sekasyöjän maailma perustuu.
En ole sekasyöjä. Kalastan ruokaa kissoilleni.
Rakennan myös kalojen nahoista itselleni hattua ja talvitakkia sekä ruodoista luulinnaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se tyttö olisi halunnut että sille kalalle tehdään? Laitetaan akvaarioon?
Kyllä se vaan niin on jos haluaa kalastaa niin pitää myös osata lopettaa ne kalat jottei ne turhaan joudu kitumaan.
Oletteko te tahallanne idiootteja?
Missä kohtaa ap sanoi, että hänen tai hänen lapsensa mielestä kala olisi pitänyt jättää kitumaan?
Eiköhän se ole niin, että ap olisi toivonut, että vaari olisi itse tappanut kalan, ei niin, että he tyttärensä kanssa halusivat kalan kituvan.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella voisi kuvitella, että kirjoittajat ovat itse vieneet omat lapsensa teurastamaan sikoja, nautoja ja kanoja, jotta oppivat mistä ruoka tulee eivätkä muutenkaan kasva nynnyiksi, ja ovat itse tietenkin aina maksimaalisesti omin käsin tappaneet perheen ravinnon, kun täytyyhän elämässä nyt jotkut realiteetit pitää mukana, että mistä ruoka tulee ja mitä elämään kuuluu.
No, Suomessa on 300 000 metsästäjää. Lapsia ei tietenkään kyttäyskoppiin tai passitorniin oteta mukaan, mutta useimmat kyllä ottavat lapsensa lahtivajalle.
Maalaislapset muutenkin ovat usein nähneet eläinten teurastusta, kun vielä nykyäänkin pidetään paljon kotitarvekanoja tai kesäpossuja jotka sitten lahdataan syksyllä.
Saatatte jopa olla vähemmistössä te, jotka ette ole koskaan minkään eläimen teurastusta nähneet.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella voisi kuvitella, että kirjoittajat ovat itse vieneet omat lapsensa teurastamaan sikoja, nautoja ja kanoja, jotta oppivat mistä ruoka tulee eivätkä muutenkaan kasva nynnyiksi, ja ovat itse tietenkin aina maksimaalisesti omin käsin tappaneet perheen ravinnon, kun täytyyhän elämässä nyt jotkut realiteetit pitää mukana, että mistä ruoka tulee ja mitä elämään kuuluu. Jotenkin luulen, että näin on kuitenkin jäänyt tapahtumatta reteistä puheista huolimatta ja ruoka on löytänyt tiensä siististi marketista pöytään. Tänne on kuitenkin ilmeisen kiva tulla jeesustelemaan kuinka lapsen pitää ottaa vastuu ja muuta absurdia. Ja pääasia vissiin, että herkälle lapselle tuli paha mieli kun sekin kivasti kasvattaa tosielämään. Oppiipahan mokoma, ettei vaarin kanssa tarvi olla kivaa ja omin käsin on ruokansa tapettava. .
Tuo nyt oli vähän liioittelua, sillä eihän kukaan lapsi koukulla sikoja, nautoja ja kanoja pyydystä kitumaan! Mikäli näin tekisivät niin silloin voisi olettaa, että pitäisi myös kyetä menemään teurastamoon. Näitä kaloja lapsi nyt oli "koukuttanut".
Siltikin olen sitä mieltä, että lasta ei olisi saanut "pakottaa" vaan vaarin olisi tullut hoitaa tappaminen!
Mistä tiedät?