Touhula päiväkodeissa taas laiminlyöty lapsia
https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/yksityinen-paivakoti-laiminlyo-laps…
Yksi tuttu kertoi että Espoossa Villa Kapteenissa ihan sama meiniki, tuttavansa siellä töissä, ei vakituisena ja pomot pistää työntekijöille varoituksia jos joku paljastaa jotain vanhemmille eli ne pakottaa työntekijöitä hiljaiseksi ongelmista. Ihan samat ongelmat Espoossa kuin Turussa. Vantaalta olen kuullut samaa yhdestä yksiköstä, kaikki päiväkodin johtajat sairaslomilla tai lähtevät pois muutaman kuukauden kuluttua. Huolestuttaa jos päiväkodit on menossa enenevissä määrin yksityisiksi ja taso on tämä.
Kommentit (504)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä juuri Vantaalta tiedän, että valtaosa vanhemmista ovat tosi tyytyväisiä. Lapsi on oikeasti onnellinen ja hyvävointinen sieltä tullessaan. Ruokaa syö kolme annosta päivässä. 😄 Tekevät lasten kanssa ihan hirveästi retkiä ja askartelevat, kunnallisessa eivät tyyliin ikinä tehneet retkiä ja pyysivät vanhempia tuomaan piirustuspaperia. Vasut on Touhulassa 2x vuodessa toisin kuin kunnallisella 1x. Lapsen ryhmässä hoitajat tosi harvoin sairaana ja ollut 2v samat hoitajat (pätevä lto ja 2 lähihoitajaa). Saman alueen kunnallisessa 90÷ lapsista ulkomaalaisia, Touhulassa sen sijaan selvästi alueen hyvätuloisten suomalaisten lapset.
Tää kertoo ehkä enemmän myös Vantaan kaupungin surkeasta varhaiskasvatustilanteesta. Kyllä täällä naapurissa Espoossa on vasut 2x vuodessa, tehdään retkiä mm. kirjaston satutunnille, lähimetsään jne. Puhumattakaan sijaisista, jotka todellakin hälytetään paikalle joka kerta kun on tarve.
No minulla on vertailukohtaa myös muualle kuin Vantaalle ja voin todeta, että tuo Vantaan Touhula on ihan omassa sarjassaan. Siellä on ihan jatkuvasti kivaa tekemistä lapsille, jouluna käy joulupukki, kerran viikkoon on yksityinen tanssitunti, jonka pitää ammattitanssija ym. Ovat käyneet bussilla Helsingin keskustassa HopLopissa, ymym.
Touhula Poriin avattiin viime elokuussa, 4 tuttavaani meni sinne töihin ja kaikki jäivät jouluun mennessä eri syistä pois.
Sama juttu Espoossa, syksyllä avattiin uusi päiväkoti Kiloon, yksikään hoitaja ei oo sama mikä syksyllä aloittti.
Kaikki keskustelupalstat toitottaa Touhuloiden huonoutta, ei voi olla kaikki väärässä..
Meidän lapset odottaa uutta paikkaa, ollaan vielä hetki Villa Kapteenissa Espoon Kilossa.
Tuttavani on töissä Touhulassa Oulun seudulla, mutta ei ole ainakaan toistaiseksi kertonut (uskaltanut kertoa?) epäkohtia työpaikastaan. Löytyykö keneltäkään kokemusta Oulun alueen Touhuloista? Lapselle ollaan piakkoin hakemassa pk-paikkaa ja aihe kiinnostaa siksi kovasti.
Espoossa on ainakin Touhulan työntekijät varoituksilla "ammuttu" hiljaiseksi. Jos haluaa työpaikkansa pitäää ei kannata sanoa mitään, ainakaan vanhemmille.
Aviin yhteyttä ehdottomasti kaikista epäkohdista!
https://www.avi.fi/web/avi/perhe-ja-sosiaalipalvelut
Myös työntekijä voi ottaa Aviin yhteyttä.
Meidän taloomme tulee esikouluun ja kouluun Touhulassa päiväkotinsa käyneitä lapsia ja sen kyllä huomaa. Lapset eivät osaa jonottaa, eivät kuunnella aikuista eivätkä odottaa vuoroaan. Näitä asioita ei ole heiltä selkeästi vaadittu päiväkodissa. Myös vanhempien kertomuksia on hurja kuunnella.
Tässä kyseisessä paikassa vikaa on todella paljon aikuisissa (eikä muutama heidän joukkoonsa kuuluva "parempi" työntekijä voi saada tarpeeksi asioita aikaan)
Meillä (kunnallisessa) jonot vaan kasvavat kun Touhulan lapsia siirtyy jonottamaan meiltä paikkaa. Se kertoo jo aika paljon.
Ei päiväkodeissa julkisissakaan olla aina ihan rehellisiä. Herkempi vanhempi vaistoaa nopeasti salailun ja kyräilyn.
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloomme tulee esikouluun ja kouluun Touhulassa päiväkotinsa käyneitä lapsia ja sen kyllä huomaa. Lapset eivät osaa jonottaa, eivät kuunnella aikuista eivätkä odottaa vuoroaan. Näitä asioita ei ole heiltä selkeästi vaadittu päiväkodissa. Myös vanhempien kertomuksia on hurja kuunnella.
Tässä kyseisessä paikassa vikaa on todella paljon aikuisissa (eikä muutama heidän joukkoonsa kuuluva "parempi" työntekijä voi saada tarpeeksi asioita aikaan)
Meillä (kunnallisessa) jonot vaan kasvavat kun Touhulan lapsia siirtyy jonottamaan meiltä paikkaa. Se kertoo jo aika paljon.
Ehkä sitten jossain on noin, mutta ei kaikkialla. Oma lapseni on Touhulassa ja olen erityisluokan ope itse, seurannut toimintaa ja todella tyytyväinen siihen. Kunnallisessa työntekijät olivat väsyneitä, tilanne kaoottinen ja ryhmissä lapsia ikävälillä 3-6v. Touhulassa lapseni ryhmässä kaikki lapset ovat samana vuonna syntyneitä, lapsi oppii hyvin sosiaalisia taitoja ja on tosi iloisen oloinen. Paljon kavereita ja mukavat hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Turun Touhulassa nähnyt ja kuullut työntekijänä, kun lapsia haukutaan tyhmiksi ja idiooteiksi, uhkaillaan olemaan hiljaa ja paikallaan uniaikana, syötetään lounaaksi kylmää puuroa aamupalalta, napataan kiinni naamasta, ei lohduteta vaan pilkataan jos tulee itku... Kamalia asioita.
Mä en käsitä. Hakeutuuko sinne töihin jotain mielenterveystapauksia ja sadisteja? Ohjeistetaanko tuollaiseen käytökseen? Ei normaali terve ihminen halua satuttaa vierastakaan lasta. Vaikka palkka olis miten huono. Mitä hittoo mä oon sivutolkulla lukenut??
Jep, kuus vuotta kotona ja hoidan tämän kolmannenkin kouluikään omin voimin. Aivan vatana.
Mulle on myös julkisen puolen lto sanonut että sun lapsesta saattaa tulla kiusattu ja kun olen itkenyt, niin hän on ollut huolissani jaksamisestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Turun Touhulassa nähnyt ja kuullut työntekijänä, kun lapsia haukutaan tyhmiksi ja idiooteiksi, uhkaillaan olemaan hiljaa ja paikallaan uniaikana, syötetään lounaaksi kylmää puuroa aamupalalta, napataan kiinni naamasta, ei lohduteta vaan pilkataan jos tulee itku... Kamalia asioita.
Mä en käsitä. Hakeutuuko sinne töihin jotain mielenterveystapauksia ja sadisteja? Ohjeistetaanko tuollaiseen käytökseen? Ei normaali terve ihminen halua satuttaa vierastakaan lasta. Vaikka palkka olis miten huono. Mitä hittoo mä oon sivutolkulla lukenut??
Jep, kuus vuotta kotona ja hoidan tämän kolmannenkin kouluikään omin voimin. Aivan vatana.Mulle on myös julkisen puolen lto sanonut että sun lapsesta saattaa tulla kiusattu ja kun olen itkenyt, niin hän on ollut huolissani jaksamisestani.
Sinne hakeutuu töihin ne jotka ei kaupungille kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne nyt osaa jonottaa, kun eikös siellä nimensä mukaisesti korosteta sitä touhuamista. Jossainhan oli, että siellä jonoissakin koko ajan pompitaan ja heilutaan, kun he haluavat korostaa liikunnallisuutta lapsen arjessa koko ajan. Kai siellä nukkarissakin pyöritään kuin väkkärät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keravan Touhula on loistava!
Kyllä keravallakin vaihtuu väki tiuhaan ja pomot vaihtuu. Pk ollu auki 2,5v ja nyt jo 3. Johtaja
Oletko tietoinen että ensimmäinen johtaja siirtyi palvelupäälliköksi eli on vieläkin mukana toiminnassa?
Isoin ongelma tuolla on se, että johto ei välitä laadusta, toiminnassa on otettu tuo alin mahdollinen taso ja hyväksytty se. Kun tulee avin tarkastuksia, laitetaan siksi päiväksi homma näyttämään hyvältä, porukka vaihtuu niin asiakkaissa kuin työntekijöissä mutta se on tuon firman tapa. Rahaa tulee sisää tuollakin, kukaan ei johdossa kaipaa laatua kun yritys tuottaa hyvin näinkin. Korkeampi laatu olisi kalliimpaa ja kate olisi pienempi. Sijoittajat määräävät omalta osaltaa tahdin ja omistajat loput.
Onhan se sana juttu kuin Kiva koulut tai jonkin hyvän työpaikan tittelin saaneet yritykset. "Meillä on nolla toleranssi kiusaamiseen" paasaa hr-päällikkö, mutta kiusaamiseen ei puututa oikeasti.
Täältä myös lto allekirjoittaa tämän! Itse olen juuri sairaslomalla burn outin takia. Se miten raskaaksi työ on käynyt. Ei pysty enää, olen etsimässä muuta työtä tai jatkokoulutusta. Pahalta tuntuu jättää lapset mutta en voi uhrata omaa terveyttäni.