Touhula päiväkodeissa taas laiminlyöty lapsia
https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/yksityinen-paivakoti-laiminlyo-laps…
Yksi tuttu kertoi että Espoossa Villa Kapteenissa ihan sama meiniki, tuttavansa siellä töissä, ei vakituisena ja pomot pistää työntekijöille varoituksia jos joku paljastaa jotain vanhemmille eli ne pakottaa työntekijöitä hiljaiseksi ongelmista. Ihan samat ongelmat Espoossa kuin Turussa. Vantaalta olen kuullut samaa yhdestä yksiköstä, kaikki päiväkodin johtajat sairaslomilla tai lähtevät pois muutaman kuukauden kuluttua. Huolestuttaa jos päiväkodit on menossa enenevissä määrin yksityisiksi ja taso on tämä.
Kommentit (504)
Joo, sitä voi miettiä miksi yksityississä on aina tilaa vaikka päivähoitomaksu olisi sama kuin julkisella puolella...
Valveutuneet vanhemmat lykkäävät mieluummin töihinmenoa kuin ottavat paikan näistä bisnestä tekevistä säilöntäpaikoista.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kunnallisissa on kautta linjan koulutetumpi henkilökunta ja valvonta pelaa. Yksityisissä päiväkodeissa on juuri se ongelma ettei ne asiakkaat (=pienet lapset) osaa valittaa ja vakituinen henkilökunta ei uskalla tuoda julki epäkohtia. Näissä on jatkuvasti jotain laiminlyöntejä, esim. pihan leikkivälineitä on todettu vaarallisiksi, ruokaa ei ole riittävästi tai se on laadultaan heikkoa. Pienten lasten turvallisuudesta tingitään jotta omistajat saisi voittoa. En ymmärrä millainen vanhempi laittaa oman lapsensa tuollaiseen paikkaan päivä toisensa perään.
Tätä peräänkuullutettu myös meidän vanhempien keskuudessa. Halutaan sulkea silmät kun lapsi ei ole valittanut ja menee mielellään päiväkotiin. Todellisuus meidän Touhulassa ihan toinen. Yhdestä hoitajasta tullut ystävä. Kertoo kaiken mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kunnallisissa on kautta linjan koulutetumpi henkilökunta ja valvonta pelaa. Yksityisissä päiväkodeissa on juuri se ongelma ettei ne asiakkaat (=pienet lapset) osaa valittaa ja vakituinen henkilökunta ei uskalla tuoda julki epäkohtia. Näissä on jatkuvasti jotain laiminlyöntejä, esim. pihan leikkivälineitä on todettu vaarallisiksi, ruokaa ei ole riittävästi tai se on laadultaan heikkoa. Pienten lasten turvallisuudesta tingitään jotta omistajat saisi voittoa. En ymmärrä millainen vanhempi laittaa oman lapsensa tuollaiseen paikkaan päivä toisensa perään.
Tätä peräänkuullutettu myös meidän vanhempien keskuudessa. Halutaan sulkea silmät kun lapsi ei ole valittanut ja menee mielellään päiväkotiin. Todellisuus meidän Touhulassa ihan toinen. Yhdestä hoitajasta tullut ystävä. Kertoo kaiken mulle.
Joo, lapset voi olla jopa tyytyväisiä kun saavat touhuta keskenään eikä aikuisia ole "komentamassa". Ei ne osaa ajatella mitään turvallisuusasioita tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siltikö viet lapsesi sinne hoitoon?
Lastentarhanopettaja olen enkä ikinä kyllä ole kuullut kollegoilta hyvää muista kuin antaumuksella toimivista aatteellisista yksityisistä (steiner ym.). Yksityisfirmojen päiväkodeissa työolot ovat sellaiset, että lapsille ei siitä hyvää seuraa. Yksityisellä myös palkka on pienempi kuin kunnallisella. Ei sekään kannusta työssä varmaan kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siltikö viet lapsesi sinne hoitoon?
Jonossa toiseen päiväkotiin. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan muuallakin Suomessa Touhula-päiväkodeissa yhtä kurja meininki? Oulussakin on monta ketjun päiväkotia, vasta tuli aluemme kahdesta Touhulasta mainos, jossa kerrottiin vapaista hoitopaikoista, vaikka heti!
Kertoo varmasti. Hyviin paikkoihin saa jonottaa. Touhuloissa lähes poikkeuksetta tilaa aina!
Niinpä! Tätä mietinkin, ettei päiväkodille taida olla "hyvää mainosta" se, että tilaa on heti. Alueellamme on kuitenkin tosi paljon lapsiperheitä. Ehkä harkisten lapselleni jotain toista hoitopaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan muuallakin Suomessa Touhula-päiväkodeissa yhtä kurja meininki? Oulussakin on monta ketjun päiväkotia, vasta tuli aluemme kahdesta Touhulasta mainos, jossa kerrottiin vapaista hoitopaikoista, vaikka heti!
Kertoo varmasti. Hyviin paikkoihin saa jonottaa. Touhuloissa lähes poikkeuksetta tilaa aina!
Niinpä! Tätä mietinkin, ettei päiväkodille taida olla "hyvää mainosta" se, että tilaa on heti. Alueellamme on kuitenkin tosi paljon lapsiperheitä. Ehkä harkisten lapselleni jotain toista hoitopaikkaa.
Äläkä vaan harkitse! Kumpa olisi mahdollisuus tehdö joukko kato touhuloissa, jospa johto heräisi
Vierailija kirjoitti:
No meidän lapsi on Touhulassa Vantaalla ja on aivan ihana paikka. Minulla on kokemusta kahdesta muusta kunnallisesta, joista toinen hyvä ja toinen kamala. Touhulassa selkeästi varakkaiden ihmisten lapsia, päiväkodissa hoitajien vaihtuvuus vähäistä, lapset ovat iloisen ja hyvinhoidetun oloisia. Tekemistä järjestävät lapsille tosi paljon, ihan eri tavoin kuin kunnallisella.
Kaverin lapsi oli Touhulassa Vantalla, ja hän sanoi, että hoitajat vaihtuivat ihan jatkuvasti.. :( Ei muutenkaan tykännyt paikasta, mutta hyvä, jos teillä oli parempi tuuri. Muista yksityisistä päiväkodeista olen kuullut hyvää, mutta niissä usein maksut ovat tosi korkeita verrattuna kunnalliseen.
"Pienten pyllyt pestään samassa lavuaarissa, missä isommat lapset pesevät kätensä"
(Lainaus ko lehtijutusta)
Ei muuten ikinä onnistuisi moinen törkeys kunnallisessa.
Mä en tajua miksi te laitatte lapsenne tollaseen paikkaan tietäen ton kaiken. Itse asuisin mielummin vaikka sillan alla lastenki kanssa. Ja te jotka olette olleet työntekijänä noissa ettekä tee asialle mitään vaikka voisitte?!? Mun omatunto ei antaisi periksi.
Meillä kokemusta Jyväskylästä. Niin työntekijänä kuin asiakkaanakin. Eikä ole kuin hyvää sanottavaa. Liikunta ja muihin välineisiin panostetaan paljon. Retkeillää ja seikkaillaan lasten kanssa ja työntekijöillä yhteisiä virkistymis tapahtumia.
Lapsista välitetään aidosti ja työntekijät vaihtuvat luonnollisista syistä esim. äitiysloma yms.
Vierailija kirjoitti:
Joo mulla sama kokemus Touhulasta. Olin viime keväänä 4kk työkokeilussa yhdessä paikassa. Siellä kyllä pidettiin huolta ulospäin näkyvistä asioista kuten siisteydestä. Hoitajat olivat myös kohteliaita vanhemmille ja aina oli hienot viikkosuunnitelmat seinällä ja näennäisesti kaikki hyvin. Mutta ovi kun sulkeutui niin alkoi ihan järkyttävä lasten simputus ja alistaminen. Lapsille huudettiin halventavasti ja nöyryyttävästi, pakkosyötettiin, pidettiin pissasissa vaatteissa yli 30min jos tuli pissa housuun jne. Harjottelijoita ja työkokeilijoita käytettiin työvoimana vaikkei meitä miehitykseen voinutkaan laskea. Päiväkoti ei varmasti olisi pyörinyt millään ilman meitä (edes lain sallimissa määrin). Hygieenia-asioissa suuria puutteita (keittiöhenkilökunnalla, eli esim minulla, ei ollut hygieeniapassia, hanskoja, hattua tms mitään vaadittavia juttuja). Lattialle tulleet eritteet (pissat, kakat, oksennukset) siivottiin vaan vedellä ja vesi-fairy sekoituksella, millä pestiin muuten talossa kaikki muukin. Mua oikein ällötti ne lantratut pullot mitkä saattoi seistä useenkin päivän ja kerätä bakteereja kaikessa rauhassa, seuraavaksi niillä pyyhittiin lasten ruokapöydät. Vessat siivottiin seoksella jossa oli pöntönpesuainetta ja vettä, sekä kerran viikossa klorite-vesi seoksella. Kaikki rätit oli ihan kamalan likaisia.
40 lapsen ryhmässä (siis yhdessä ryhmässä, päiväkodissa ei ollut minkäänlaista ryhmäjakoa käytössä) oli 1 lto, joka hänkin oli johtaja eli suurimman osan päivästä hoiti ihan muita juttuja kuin lapsia. Lapset eivät koskaan saaneet mitään tuokiota jonka olisi pitänyt lastentarhanopettaja.
Niin monesti lähdin itku kurkussa sieltä kotiin. Luojan kiitos ei tarvi enää mennä sinne :S
Järkyttävää. Tuo kaikki. Fairy-vesiliuokset ym. Laadukkaaseen siivoukseen kuuluu ammattitason pesuaineet, siivousliinat, jotka vaihdetaan työvaiheitten mukaan ja jotka joka käytön jälkeen pestään pesukoneessa ja kuivataan ilmavasti tai mahdollisesti kuivurissa.
Joissain paikoissa kai vanhemmille ei anneta vaihtoehtoja. Me aikoinaan haimme lapselle paikkaa lähellä sijaitsevasta kunnallisesta pk:sta. Tilaa ei ollut, ja paikka osoitettiin Touhulasta palvelusetelillä. Sanoin jo silloin, että en suostu tukemaan tällaista lasten kustannuksella tehtävää rahanhaalimista. Enkä antanut periksi. Mutta kaikilla ei varmaan ole mahdollisuuksia esim. lykätä töihin paluuta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi te laitatte lapsenne tollaseen paikkaan tietäen ton kaiken. Itse asuisin mielummin vaikka sillan alla lastenki kanssa. Ja te jotka olette olleet työntekijänä noissa ettekä tee asialle mitään vaikka voisitte?!? Mun omatunto ei antaisi periksi.
Mä en raaski jättää niitä lapsia ja perheitä. Mä tiedän että teen ite oikeasti töitä niiden lasten parhaaksi enkä uskalla luottaa että touhula palkkaa pätevän tilalleni
Kotkassa hyvät kokemukset, hoitajat pysyneet vuoden mitä lapset olleet samoina, mitä nyt harjoittelijoita ym. uusia kasvoja näkynyt. Ei pahaa sanottavaa hlökunnasta. Ainoa mitä mietin on lapsimäärä tiloihin.nähden, mutta sekin sallituissa rajoissa.
Touhula Lahdessa, ei kokemuksia mutta tiedän yhden siellä työskentelevän sekopään, ja siinä syy pysyä todella kaukana:(
No minä juuri Vantaalta tiedän, että valtaosa vanhemmista ovat tosi tyytyväisiä. Lapsi on oikeasti onnellinen ja hyvävointinen sieltä tullessaan. Ruokaa syö kolme annosta päivässä. 😄 Tekevät lasten kanssa ihan hirveästi retkiä ja askartelevat, kunnallisessa eivät tyyliin ikinä tehneet retkiä ja pyysivät vanhempia tuomaan piirustuspaperia. Vasut on Touhulassa 2x vuodessa toisin kuin kunnallisella 1x. Lapsen ryhmässä hoitajat tosi harvoin sairaana ja ollut 2v samat hoitajat (pätevä lto ja 2 lähihoitajaa). Saman alueen kunnallisessa 90÷ lapsista ulkomaalaisia, Touhulassa sen sijaan selvästi alueen hyvätuloisten suomalaisten lapset.
Vierailija kirjoitti:
"Pienten pyllyt pestään samassa lavuaarissa, missä isommat lapset pesevät kätensä"
(Lainaus ko lehtijutusta)
Ei muuten ikinä onnistuisi moinen törkeys kunnallisessa.
Kyllä meillä kunnan ryhmiksessä (12 lasta) pestiin myös. Ei ollut kuin yksi lavuaari.
Mutta pyllypesun jälkeen lavuaari ja hana pestiin desinfioivalla aineella. Hassua tosin jos Touhulassa toimitaan näin, eikös ne tönöt ole rakennettu varta vasten toimintaa varten.. luulis että silloin nämä asiat otetaan huomioon lavuaarien määrässä.
Vierailija kirjoitti:
No minä juuri Vantaalta tiedän, että valtaosa vanhemmista ovat tosi tyytyväisiä. Lapsi on oikeasti onnellinen ja hyvävointinen sieltä tullessaan. Ruokaa syö kolme annosta päivässä. 😄 Tekevät lasten kanssa ihan hirveästi retkiä ja askartelevat, kunnallisessa eivät tyyliin ikinä tehneet retkiä ja pyysivät vanhempia tuomaan piirustuspaperia. Vasut on Touhulassa 2x vuodessa toisin kuin kunnallisella 1x. Lapsen ryhmässä hoitajat tosi harvoin sairaana ja ollut 2v samat hoitajat (pätevä lto ja 2 lähihoitajaa). Saman alueen kunnallisessa 90÷ lapsista ulkomaalaisia, Touhulassa sen sijaan selvästi alueen hyvätuloisten suomalaisten lapset.
Ja tilat ovat kauniit ja uudet, siinä missä kunnallinen oli kunnon vanha hometalo. Itse vanhempana olen kyllä supertyytyväinen.
Varmasti. Sillä kaikki otetaan sisään. Tuon jutunkin puolesta oli lapsimäärät ylittyneet jopa tarkastuspäivänä. Ne tietää vieläpä tarkastuksista etukäteen..