Touhula päiväkodeissa taas laiminlyöty lapsia
https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/yksityinen-paivakoti-laiminlyo-laps…
Yksi tuttu kertoi että Espoossa Villa Kapteenissa ihan sama meiniki, tuttavansa siellä töissä, ei vakituisena ja pomot pistää työntekijöille varoituksia jos joku paljastaa jotain vanhemmille eli ne pakottaa työntekijöitä hiljaiseksi ongelmista. Ihan samat ongelmat Espoossa kuin Turussa. Vantaalta olen kuullut samaa yhdestä yksiköstä, kaikki päiväkodin johtajat sairaslomilla tai lähtevät pois muutaman kuukauden kuluttua. Huolestuttaa jos päiväkodit on menossa enenevissä määrin yksityisiksi ja taso on tämä.
Kommentit (504)
https://www.tehy.fi/fi/blogi/missa-paivakodin-johtajuus
Tässä osuva kirjoitus päiväkotiarjesta, joka täsmää ainakin Touhulaan.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunta vaihtuu, koska uupuvat työmäärään. Oppisopimusopiskelijoita pidetään työntekijänä, palkkatuella työttömiä otetaan töihin. Elikkä kaikki mahdollinen mahdollisimman halvalla palkalla. Ja näinhän sitä voittoa saadaan, mutta valitettavasti myös työntekijät ovat väsyneitä ylisuuriin ryhmiin. Ei tarvitse miettiä, miksi ei lastentarhanopettajat tule Touhulaan.
Jo työnhakulomakkeessa tiedusteltiin onko mahdollisuus palkkatukeen tai johonkin "SANSSI"-korttiin.
En ole aikaisemmin moiseen alalla törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunta vaihtuu, koska uupuvat työmäärään. Oppisopimusopiskelijoita pidetään työntekijänä, palkkatuella työttömiä otetaan töihin. Elikkä kaikki mahdollinen mahdollisimman halvalla palkalla. Ja näinhän sitä voittoa saadaan, mutta valitettavasti myös työntekijät ovat väsyneitä ylisuuriin ryhmiin. Ei tarvitse miettiä, miksi ei lastentarhanopettajat tule Touhulaan.
Onko laillista pitää oppisopimusopiskelijaa vastuullisena aikuisena? Eikös opiskelijan "koulun käynti" kärsi siitä? Ei saa tarpeeksi ohjausta? Ja mitä niihin lapsiin tulee että "amatööri" hoitaa?
Opparia ei saisi pitää työvoimana, mutta useassa Touhulan päiväkodissa nämä ovat työntekijänä ja vielä vastuullisena.
Miksi tästä sitten ei ole tehty ilmoitusta?
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä aikaisempien viestien kanssa, osittain.
-vasta valmistuneet saavat työpaikan.
Sehän on ihan hyvä että tuetaan ja autetaan saamaan työelämästä kiinni. Touhulan rekrytointi tarkentuu ja ovat tarkempia keitä palkataan.
Touhulassa on ihan oma toimintakulttuuri jota ei voi verrata kunnalliseen toimintaan.
Paljon on myös näitä sinne päin olevia opettajia ja hoitajia jotka hoitavat työnsä sieltä mistä aita on matalin mutta koska tekevät kuten johto käskee, he saavat jäädä.-pienillä pitää olla oma piha
Touhuloissa on hyvin pienet pihat joita ei käytä kaikki samaan aikaan. Itse olen törmännyt Vantaalla isoon pihaan jossa oli sijaisella(minulla) vaikeuksia vahtia 4 alle 3v.
Yksi iso piha vaatii taas aikuisilta paljon peli silmää ja jakautumista pihalle. Pienten piha helpottaisi ja loisi turvallisemman olon myös lapsille.-työntekijät hoitavat lapsiasi ei johtoporras
Työntekijät tekevät sen työn jota joko vanhemmat arvostavat tai eivät. Johtoporras määrää tietyt asiat mutta työntekijällä on valtaa päättää lapsen arjesta ja luoda lämmin ja turvallinen side lapseen ja perheeseen.Osa touhuloista ovat ihania paikkoja. Kun tutustutte päiväkotiin kysykää suoraan työntekijöiltä, näette kyllä sitten reaktiosta onko siinä talossa kaikki kunnossa :)
Mites kysyt kun koko ajan vaihtuu ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko laillista pitää oppisopimusopiskelijaa vastuullisena aikuisena? Eikös opiskelijan "koulun käynti" kärsi siitä? Ei saa tarpeeksi ohjausta? Ja mitä niihin lapsiin tulee että "amatööri" hoitaa?
Opparia ei saisi pitää työvoimana, mutta useassa Touhulan päiväkodissa nämä ovat työntekijänä ja vielä vastuullisena.
Miksi tästä sitten ei ole tehty ilmoitusta?
Mitä se ilmoitus auttaa? Laki sallii määräaikaisiin työsuhteisiin ei koulutetun. Koko laki pitäisi muuttaa jotta auttaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keravan Touhula/Jokilaivasta (Ahjossa) kokemuksia?! Kertokaa pliis!
Väsyneet työntekijät ja väsyneet lapset. Keravalla vaihtunut hyvin tiuhaan henkilökunta.
Hei!! Kerro pliis lisää!!?? Ja nimenomaan tuosta Keravan Ahjon Touhulasta kaipailisin kokemuksia, kun oma lapseni sinne joutuu :(.
Ei kannata laittaa Touhula päiväkotiin lasta. Tuo ei pidä paikkaansa että Vantaalla hyvä päiväkoti. Kannattaisi miettiä että miksi henkilökunta vaihtaa työpaikkaa. Jatkuvaa ylitystä ja henkilökunnan epäarvoista kohtelua. Jos on toimiva työpaikka niin eihän henkilökunta lähde. Touhulassa työntekijä on siivooja, opettaja, hoitaja, keittäjä ym. Ymmärrätte varmaan tekee siis kaiken...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimusopiskelijaa ei saa jättää vastuuseen lapsista yksin.
Hän on opiskelija. Ei missään nimessä siis kasvatusvastuullinen.
Silloin rikotaan lakia jos oppilasta käytetään ammattilaisena.
onko kenellä kokemusta IEEC Tamperen TOUHULAN päiväkodista?
Minulla myös oli tuttu töissä Vantaalla Kivistössä. Juuri sellaista toimintaa kun edellä lukeekin. Ei kannata laittaa touhulaan lasta. Ne sairaslomat juuri sen vuoksi koska työ touhulassa ei ole inhimillistä. Toivottavasti kaikki touhulaa miettivät vaihtavat ajatuksensa.
https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=5203929475987742400#editor/tar…
Tässä kokemukseni Touhulan voiton maksimoinnista lasten hyvinvoinnin kustannuksella ja siitä miten varhaiskasvatuksen johtaja valehtelee asiakkaille.
Hain Touhulaan töihin ,olin haastattelussakin, en päässyt. Varmaan liikaa työkokemusta, tietoa oikeuksista, lainmukaisesta toiminnasta, ryhmäkoosta, kiireettömästä läsnäolosta.
...
T: yli 10 vuoden kokemuksella kunnallisessa päivähoidossa
Niin ja edelliseen.. en ole lukenut tai kuullutkaan taikka tiennyt tämänkaltaista kirjoituksista ennen tätä päivää
t: 10 vuoden kokemus
Vierailija kirjoitti:
No minä juuri Vantaalta tiedän, että valtaosa vanhemmista ovat tosi tyytyväisiä. Lapsi on oikeasti onnellinen ja hyvävointinen sieltä tullessaan. Ruokaa syö kolme annosta päivässä. 😄 Tekevät lasten kanssa ihan hirveästi retkiä ja askartelevat, kunnallisessa eivät tyyliin ikinä tehneet retkiä ja pyysivät vanhempia tuomaan piirustuspaperia. Vasut on Touhulassa 2x vuodessa toisin kuin kunnallisella 1x. Lapsen ryhmässä hoitajat tosi harvoin sairaana ja ollut 2v samat hoitajat (pätevä lto ja 2 lähihoitajaa). Saman alueen kunnallisessa 90÷ lapsista ulkomaalaisia, Touhulassa sen sijaan selvästi alueen hyvätuloisten suomalaisten lapset.
Onpas jäätävää settiä :D nämä retkethän siis ovat kävelyitä vieressä olevan metsikön ympäri (hyvä, että liikkuvat kuitenkin), piha täynnä autonrenkaita ei juuri muuta, ko. kaupunginosassa ei hirveästi ulkomaalaisia asu ja kunnallisessa olen itse nähnyt max 5 ulkomaalaista. Ja kaikki tuntemani hyvätuloiset pitivät lapsiaan kotona niin pitkään kuin mahdollista eivätkä edes harkinneet tätä touhulaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä juuri Vantaalta tiedän, että valtaosa vanhemmista ovat tosi tyytyväisiä. Lapsi on oikeasti onnellinen ja hyvävointinen sieltä tullessaan. Ruokaa syö kolme annosta päivässä. 😄 Tekevät lasten kanssa ihan hirveästi retkiä ja askartelevat, kunnallisessa eivät tyyliin ikinä tehneet retkiä ja pyysivät vanhempia tuomaan piirustuspaperia. Vasut on Touhulassa 2x vuodessa toisin kuin kunnallisella 1x. Lapsen ryhmässä hoitajat tosi harvoin sairaana ja ollut 2v samat hoitajat (pätevä lto ja 2 lähihoitajaa). Saman alueen kunnallisessa 90÷ lapsista ulkomaalaisia, Touhulassa sen sijaan selvästi alueen hyvätuloisten suomalaisten lapset.
Onpas jäätävää settiä :D nämä retkethän siis ovat kävelyitä vieressä olevan metsikön ympäri (hyvä, että liikkuvat kuitenkin), piha täynnä autonrenkaita ei juuri muuta, ko. kaupunginosassa ei hirveästi ulkomaalaisia asu ja kunnallisessa olen itse nähnyt max 5 ulkomaalaista. Ja kaikki tuntemani hyvätuloiset pitivät lapsiaan kotona niin pitkään kuin mahdollista eivätkä edes harkinneet tätä touhulaa :D
Montako Touhulaa Vantaalla on? Ellet itse kirjoittanut ekaa kommenttia niin mistä tiedät mikä Touhula ja millä alueella?
Ilopirpanan päiväkoti ei ole sen parempi. Ainakaan se missä olin harjoittelussa.
Mina vahdin opiskelijana usein n.15 lasta yksin touhulassa. Henkilokunnasta n. Puolet oli oppisopimusopiskelijoita ja suurin osa ollut sairaslomalla tyouupumuksen takia. Puutteet hygieniassa suuria. Lasten asiatonta kohtelua. Ruoassa saasteltiin, maitopohjaisen puuron kanssa sai vain vetta jne.
Vierailija kirjoitti:
Mina vahdin opiskelijana usein n.15 lasta yksin touhulassa. Henkilokunnasta n. Puolet oli oppisopimusopiskelijoita ja suurin osa ollut sairaslomalla tyouupumuksen takia. Puutteet hygieniassa suuria. Lasten asiatonta kohtelua. Ruoassa saasteltiin, maitopohjaisen puuron kanssa sai vain vetta jne.
Opiskelijaa tai harjoittelijaa ei saa jättää kasvatusvastuuseen yksin lapsista.
Ja vielä noin järkyttävä määrä lapsia. Miksi tämä asia ei mene perille? Kertokaa opiskelijat ja harjoittelijat koulussa vastaavalle ohjaajalle tai opettajalle, tuo on laitonta. Korjatkaa jos olen väärässä, mahdollisimman pian.
Yksityisten päiväkotien toimintaa valvovat käsittääkseni AVI:n lisäksi myös kunnan palkkalistoilla olevat palvelukoordinaattorit. Googlettamalla löytynee eri kuntien palvelukoordinaattorien yhteystiedot, heille kannattaa lähettää viestiä/soittaa jos päiväkodeissa ilmenee puutteita/epäkohtia.
Entisenä (suuren yksityisen päiväkotiketjun) työntekijänä on kokemusta myös AVI:n vierailusta päiväkodissa, mutta vierailu voi olla hyvin lyhyt ja työntekijät eivät välttämättä pääse heidän juttusille, joka olisi todella tärkeää. Tällöin päiväkodin johtoporras selittää ilmenneet epäkohdat omana versiona, kun taas työntekijöiden omat kokemukset voivat olla aivan erilaisia.
Olen vierestä katsellut, kun päiväkodin johtoportaan edustajat pitävät tarkastajalle tiiviisti seuraa koko vierailun ajan, jolloin työntekijöillä on sula mahdottomuus päästä juttusille AVI:n tarkastajan kanssa.