Yliopistomaailman käsittämättömyydet
Mitä et voinut ymmärtää yliopistoaikoinasi (tai jos opiskelet nyt, mitä et ymmärrä)? Kummastuttiko toisten opiskelijoiden käytös? Oliko opetuksessa jotakin outoa? Jäikö joku opiskelijoiden keskuudessa vallinnut erikoinen tapa tai muu asia opiskeluvuosilta mieleesi? Kerätään tähän ketjuun yliopistomaailman käsittämättömyyksiä.
Mun oli vaikea ymmärtää, miksi kaikissa opiskelijatapahtumissa täytyi olla alkoholia. Baarisuunnistukset ja muut ymmärrän, mutta jos mentiin vaikka keilaamaan/vietettiin lapsuuden klassikot -leffailtaa tms. niin silloinkin piti istua kaljatölkit kourassa (juominen ei siis ollut pakko, mutta osa porukasta ei selvästi osannut olla ilman).
Kommentit (373)
Se kun siirryttiin opintoviikoista siirryttiin opintopisteisiin niin eripituiset tutkinto-ohjelmat laitettiin samanpituisiksi. Tämän takia teknillisistä yliopistoista on hankalampi saada opintopisteitä ja valmistuminen hitaampaa. Esimerkiksi aivan samasta kurssista saa Tampereella yliopistoltajopa 5 op kun teknilliseltä saa 2.
Vierailija kirjoitti:
Se kuinka lääkiksen aloitusviikoilla kaikki luennoitsijat jankkasivat kuinka 'olette ikäluokkanne kermaa' ja kuinka pelottavan isolla osalla lääkisläisistä kiinnostaa luennoilla lukea muotiblogeja, pelata candy crushia tai jotain muuta yhtä tärkeää nettipeliä sen sijaan että opettelisivat tärkeitä asioita tulevaisuutta varten... Tosi monet lääkisläiset myös kuvittelevat että kaikki luonnontieteilijät olisivat oikeasti halunneet lääkikseen mutta eivät päässeet niin ovat siksi kemialla etc.
Harhaluulo monilla nuorimmilla opiskelijoilla on että kaikki lääkärit/lääkisläiset ovat hirmuisen hyviä ihmisiä :D
Ehkä kaikista ikävin juttu on se että tenttejä saa oikeasti uusia loputtomasti, mielestäni pitäisi tipahtaa vaikka seuraavalle vuosikurssille jos ei saa omaksuttua tietoja sen kolmen tenttikerran aikana. Lääkärinä tietoa täytyy omaksua paljon ja nopeasti ja olla motivoitunut. Kaikki surkeimmatkin älykääpiöt pääsee lopulta läpi koulusta...
No, onneksi enemmistö on fiksuja ja motivoituneita, sääli vaan niitä potilaita jotka erehtyvät näiden muiden vastaanotolle. Yleensä ovat lääkäreiden lapsia joten työpaikat ovat 'varmoja'.
Tämä kyllä summaa kokemukseni aivan loistavasti. T: 283
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut ennen yliopistoon menoa, että ainakaan kaupallisella (markkinointi) puolella se ei valmenna paljoakaan työelämää varten. Tärkein asia meillä tuntui olevan se, että osasi kirjoittaa ns. tieteellisiä artikkeleita. Oli ihan veetun puuduttavaa, mutta onnistuin valmistumaankin...
Hankit siis akateemisen koulutuksen, mutta tutkimus tai tiede ei kiinnosta? Et tainnut tietää mitä yliopistoilla tehdään?
Usko tai älä, suurin osa menee yliopistoon hankkimaan tutkinnon. Suurinta osaa ei erityisemmin kiinnosta tiede tai tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Osa kurssikavereistani käytti mieluummin julkisia, kuin yths:n palveluja. Oli vaikea käsittää, sillä omalla kohdalla sain yths:ltä hyvin palvelua.
Tämä ei kummastuta yhtään, sillä eräänkin kerran YTHS teki itselleni lyhyessä ajassa neljä virheellistä diagnoosia. Mainittakoon, että kyse oli mm. luunmurtumasta (eivät löytäneet) ja raskaudesta (löysivät, suureksi ihmeekseni, koska seksiäkään ei tuolloin ollut tullut harrastettua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut ennen yliopistoon menoa, että ainakaan kaupallisella (markkinointi) puolella se ei valmenna paljoakaan työelämää varten. Tärkein asia meillä tuntui olevan se, että osasi kirjoittaa ns. tieteellisiä artikkeleita. Oli ihan veetun puuduttavaa, mutta onnistuin valmistumaankin...
Hankit siis akateemisen koulutuksen, mutta tutkimus tai tiede ei kiinnosta? Et tainnut tietää mitä yliopistoilla tehdään?
Usko tai älä, suurin osa menee yliopistoon hankkimaan tutkinnon. Suurinta osaa ei erityisemmin kiinnosta tiede tai tutkimus.
En ole tuo alkuperäinen kysyjä, mutta huomautan vain, että et vastannut kysymykseen.
Argumentaatiotaitojakaan ei nykyään yliopistossa opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan ison osan täällä jo todetusta. Itseäni hämmensi etenkin yleinen ilmapiirin nihkeys ja täydellinen sosiaalisten taitojen tai ystävällisyyden puute, proffien surkeat pedagogiset taidot, alkoholin lipittäminen jopa leffailloissa ja ainejärjestötoiminnan sisäsiittoisuus.
Proffat eivät ole velvollisia käymään pedagogisia opintoja eivätkä valmistumaan opettajiksi, vaikka opiskelijoille opettavatkin omasta (20 vuotta sitten) jännästä aiheestaan.
No sen kyllä huomasi. Kuten myös sen että osaa ei kiinnostanut koko opettaminen pätkän vertaa. Ihan oikeasti joskus tulin miettineeksi että esim. ammattikorkeassa opetus saattaa olla paljon laadukkaampaa ja paremmin valmisteltua koska ainakin siellä opettajat oli palkattu nimenomaan opettamaan.
Yllätti miten huonosti moni yliopistotasollakin kirjoitti. Peruskielioppi saattoi olla ihan hukassa, valtavasti yhdyssanavirheitä ja taivutusvirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömintä on ollut kirkuna Aleksandriassa n. kuukausi sitten eräänä aamupäivänä. Oliko kukaan paikalla, saitteko selvää kuka kirkui ja miksi? Olin loppupäivän kauhusta kananlihalla.
Olikohan sama kerta kun kirjastossa kuvattiin jotakin ohjelmaa ja yhtäkkiä jostain päin kuului aivan järkyttävä rääkäisy. Hetken hämmennyksen jälkeen meno kuitenkin jatkui niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tähtäsin tutkinnolla suoraan työelämään ja teollisuuteen. Palkka on hieman toisella tasolla kuin yliopistotutkijalla. Vuosikurssilla oli noin 80 ihmistä ja suurin osa on töissä ihan muualla kuin yliopistolla.
Erään opiskelijatoverini käytös ja sanomiset vuosien varrella ihmetyttää ja vievät kunnioituksen pois.
Opiskellaan siis humanistista alaa.
Erääseen projektiin päästiin töihin keräämään rahaa opintomatkaamme varten, kuinteknaa tämä kyseinen tyyppi joka tätä järjesti ei hoitanut asioita, ei saapunut paikalle ym..siinä sitten projektin pomo kyselee minulta, että missä se on? No saoin, että joo, se on vähän tämmönen.
Sitten eräällä kurssilla hän oli ilmoittanut että haluaa tehdä työn minun kanssa, no hänestä ei sitten kuulunut ja tein työn yksin ja palautin sen. dead linen jälkeen kahden viikon päästä tää kyselee, et mites se työ? sanoin että tein sen jo ajat sitten.
Lapsilauma tuli vastaan ja tämä sanoo "voi miten söpöjä, ihan niinku pieniä anustappeja"
että joo...moni kakku päältä kaunis. Ärsyttää vielä tää tyyppi kun facebookissa pitää itsestään julkista oikein viehättävää ja sivistynyttä profiilia ja on hommanut oikein joukon itseään ihastelemaan ja kirjoittamaan kommentteja ja tykkäämään kuvista. hänen tilapäivityksetkin on niin täynnä itseään.
tietäsivätpä millanen saamaton, epäluotettava ja todella typerä tyyppi on oikeesti..
opiskelijatoverini nimitti lapsia anustapeiksi...
opiskellaan opettajiksi..
Opetusvirrassa (ihan hyvää) palkkaa nauttiville budjetoidut luentopalkkiot, jotka sai nostaa itse tai palkata assarin luennoimaan. Aika harvassa duunissa voi nauttia ylimääräistä tuntikorvausta siitä, että hoitaa työtehtäväänsä normaalin työajan sisällä.
Näin pääkaupunkimme yliopiston opiskelijana ärsyttää aika lailla nämä tämänhetkiset uudistukset. Minun alallani tutkintorakennetta uudistetaan aika reippaasti, vedetään kurssit lähes kokonaan uusiksi, niitä yhdistellään ja toisaalta joihinkin asioihin tulee omia uusia kursseja. Missään ei ole mitään tietoa, miten vanhat opinnot tulevat vastaamaan näitä uusia. Joitain kursseja, joita olen suunnitellut ottavani, ei enää ensi vuonna järjestetäkään. Yritä siinä sitten suunnitella opintoja pitkäjänteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Opetusvirrassa (ihan hyvää) palkkaa nauttiville budjetoidut luentopalkkiot, jotka sai nostaa itse tai palkata assarin luennoimaan. Aika harvassa duunissa voi nauttia ylimääräistä tuntikorvausta siitä, että hoitaa työtehtäväänsä normaalin työajan sisällä.
Olen tehnyt opetushommia kahdessa yliopistossa yhteensä 25 vuotta enkä ole vielä koskaan kuullut luentopalkkioista oman opetustyön hoitamisesta. Kyllä niiden töiden tekeminen kuuluu ihan normaaliin kuukausipalkkaan.
Se on sitten eri asia, jos menee antamaan ylimääräistä opetusta jossain täydennyskoulutuksessa tai vastaavassa. Mutta ne luennot pidetäänkin omalla vapaa-ajalla.
Aineenopettajaopiskelijat, jotka rämpivät kurssit perusopinnoista alkaen rimaa hipoen läpi. Eivät ole kiinnostuneita oppimaan, koska "arvosanoja ei katsota työnhaussa eikä näitä siellä koulussa tarvitse osata". Haluavat silti opettajiksi nimenomaan lukioon eivätkä yläasteelle. Sen vain sanon, että huonosti ovat asiat, jos ei lukion opettaja hallitse edes fuksikurssien sisältöä kuin korkeintaan auttavasti. Alallamme aineenopettajat pääsevät huomattavasti helpommalla kuin muut saman aineen opiskelijat (ja pakollisten kurssien määrää vain vähennettään, tilalle voi sitten valita kevyempiä höttökursseja), joten kohtuuttomasta vaatimustasosta ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömintä on ollut kirkuna Aleksandriassa n. kuukausi sitten eräänä aamupäivänä. Oliko kukaan paikalla, saitteko selvää kuka kirkui ja miksi? Olin loppupäivän kauhusta kananlihalla.
Olikohan sama kerta kun kirjastossa kuvattiin jotakin ohjelmaa ja yhtäkkiä jostain päin kuului aivan järkyttävä rääkäisy. Hetken hämmennyksen jälkeen meno kuitenkin jatkui niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan..
Siellä Aleksandriassa naisen ääni kirkui monta "keuhkollista", kesti ehkä 15 sek (jos nyt muistikuvat ei ihan petä). Todella karmiva ja kova ääni. Ketään ei näkynyt kirkumassa, toki siellä on monta kerrosta, mutta ääni kaikui siinä avoimessa tilassa ihan selvästi.
Ei jaksa niiden toistensa pierunhaistelu kiinnostaa. Meidän alalla luuserit ja ruskeakieliset jäivät yliopistolle suojatyöhön, kun osaavat lähtivät oikeaan elämään.
Kävin itse ammattikorkeakoulun ja vaikka mukavasti on mennyt (muutama vuosi valmistumisesta ja 4000e palkka vastuutyössä) mutta yliopistosta tulleiden jatkuvasti leuhkiessa maisterintutkinnollaan päälleni olen miettinyt välillä yliopistoon jatkamista. En kyllä enää tämän ketjun lukemisen jälkeen, opetus ja koulujärjestelmä vaikuttaa luokattomammalta mitä ammattikorkeissa vaikka maisterit sitä kovasti tykkäväätkin torpata. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt opetushommia kahdessa yliopistossa yhteensä 25 vuotta enkä ole vielä koskaan kuullut luentopalkkioista oman opetustyön hoitamisesta. Kyllä niiden töiden tekeminen kuuluu ihan normaaliin kuukausipalkkaan.
Se on sitten eri asia, jos menee antamaan ylimääräistä opetusta jossain täydennyskoulutuksessa tai vastaavassa. Mutta ne luennot pidetäänkin omalla vapaa-ajalla.
Täydennyskoulutuksen johto voi määritellä itse tuntipalkkansa opetustyöhön. Opetus tapahtuu klo 9-16 välillä virka-aikaan virkapaikalla. Viikossa loppuisi tunnit, jos kuukausipalkan virkatyöt hoidettaisiin jäljelle jäävänä aikana. Tämä on moraalikysymys eivätkä kaikki suinkaan toimi näin.
No ne on just näitä koululaisia, jotka tässäkin ketjussa alapeukuttavat raivokkaasti, mm. viestiä jossa ihmeteltiin miten jotkut umpityhmätkin on onnistuneet valmistumaan maistereiksi.
Yliopistoista on todellakin ja valitettavasti tullut vain kouluja, joiden läpäisemiseksi riittää koulunkäynti.