Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukun yli 13h vuorokaudessa, silti väsynyt

väsynyt
16.03.2017 |

Olen nyt muutaman viikon ajan pitänyt kirjaa nukkumisistani päiväkirjan avulla ja laskin juuri keskiarvon unen määrälle, niin se on yli 13h vuorokaudessa :o. Tiesin kyllä nukkuvani todella paljon, mutta konkreettisten lukujen selviäminen järkyttää. Olen silti jatkuvasti todella väsynyt ja tekisi mieli nukkua enemmänkin. En koe olevani erityisen masentunut tällä hetkellä tai edes pitkään aikaan, mutta kyllähän se elämä tuntuu menevän lähinnä vain nukkumiseen ja jatkuvaan väsymykseen. Lääkärit ei löydä selittävää syytä ja terapeutti on ymmällään myös. Vinkkejä miten vähentää väsymystä?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tulehdustilaa olen itsekin pohtinut. Mutta milläs sellaista hoidetaan? ap

Vierailija
22/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsynyt ap kirjoitti:

Jotain tulehdustilaa olen itsekin pohtinut. Mutta milläs sellaista hoidetaan? ap

Sitä hoidetaan ihan sillä tavalla, että laitat ruokavaliosi kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsynyt ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulta tutkittu uniapnea?

Ei ole tutkittu, mutta itse huomasin exäni sairastavan sitä, joten olisin luullut hänen huomaavan saman minussa jos olisi siihen taipumusta. ap

No nyt on hyvä selitys.

Vierailija
24/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei teehän itsellesi lähete verikokeisiin. Ainakin perusverenkuva, keliakia ja kilpirauhasarvot kannattaa käydä mittauttamassa. Oman lähetteen saa tehtyä esim. FImlabin nettisivuilla (jos paikkakunnallasi on Fimlab). Tämä maksaa vain muutaman euron. Itselläni tuollainen väsymys johtui kilpirauhasesta.

Vierailija
25/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuku vähemmän, niin  et ole niin väsynyt.

Vierailija
26/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä uniapneaa toinen huomaa jollei ole hereillä kun nukut ja satu huomaamaan että sulla katkeilee hengitys.

Vierailija
27/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä uniapneaa toinen huomaa jollei ole hereillä kun nukut ja satu huomaamaan että sulla katkeilee hengitys.

Tiedän. Diagnosoin exälle uniapnean yhden yhdessä nukutun yön jälkeen ja painostin tutkimuksiin, joissa asia vahvistui.

Vierailija
28/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei teehän itsellesi lähete verikokeisiin. Ainakin perusverenkuva, keliakia ja kilpirauhasarvot kannattaa käydä mittauttamassa. Oman lähetteen saa tehtyä esim. FImlabin nettisivuilla (jos paikkakunnallasi on Fimlab). Tämä maksaa vain muutaman euron. Itselläni tuollainen väsymys johtui kilpirauhasesta.

Tehty ja katsottu jo monta kertaa, ei mitään mainittavaa pielessä. Punasolut vähän liian pieniä varmaan vielä anemian jäljiltä, ei muuta.

Vierailija
29/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös, mutta olen raskaana.

Jos nukut ns. liikaa, se väsyttää entistä enemmän. Vähän niin kuin nälkä kasvaa syödessä..

Luulen että 9h olisi riittävä määrä, yritä päästä siihen.

Tarkista onko hemoglobiinisi kunnossa, ettei ole anemiaa esim. Ja ota tarvittaessa rautalisä sekä monivitamiinilisä. Koita ulkoilla pari tunti päivässä.

Joitain saattaa tämä vuodenaikakin väsyttää.

No höpö höpö. Unen tarpeen määrä on erittäin yksilöllistä ja siinä on suuria eroja. Jotku vaan oikeasti tarvii 14 tunnin yöunet.

Mutta tuota ruokavalito ap:n on kyllä syytä korjata. Tuoreita kasviksia mukaan yms. Voi hyvinkin olla jotain puutostiloja joka ei ainakaan piristä ihmistä.

Vierailija
30/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ferritiini? Yli viitearvon vai yli 50?

Vierailija
31/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko verensokeri tarkistettu? Itseltäni väsymyksen takaa löytyi äskettäin 2-tyypin diabetes. Tuo sun ruokavalio on sellainen, että nostaa sokerit pilviin.

Vierailija
32/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdä itselleen lähete??

Vierailija
33/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn helposti nukkumaan 15 tuntiakin yössä, mutta tällöin olen valveillakin väsynyt. Pitää pakottaa itsensä ylös noin 8 tunnin unien jälkeen jotta olisi virkeä päivällä. Kokeile vaikka viikon verran nyt siten että nukut vain 8 tuntia yössä, luultavasti auttaa. Ylös on vaikea päästä, tiedän sen, väsyttää niin paljon. Mutta muutaman tunnin valveillaolon jälkeen oletkin jo virkeämpi, varsinkin jos teet oikeasti päivisin jotain etkä vain istu koneella tai telkkaria katsoen.

Vierailija
34/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pystyn helposti nukkumaan 15 tuntiakin yössä, mutta tällöin olen valveillakin väsynyt. Pitää pakottaa itsensä ylös noin 8 tunnin unien jälkeen jotta olisi virkeä päivällä. Kokeile vaikka viikon verran nyt siten että nukut vain 8 tuntia yössä, luultavasti auttaa. Ylös on vaikea päästä, tiedän sen, väsyttää niin paljon. Mutta muutaman tunnin valveillaolon jälkeen oletkin jo virkeämpi, varsinkin jos teet oikeasti päivisin jotain etkä vain istu koneella tai telkkaria katsoen.

Ei toi auta, koska se ei poista syytä. Ap:n väsymys johtuu selvästi huonosta ravinnosta.

Vierailija
35/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon ferritiini? Yli viitearvon vai yli 50?

Pitääkin muuten käydä mittauttamassa. Oli puhe, että 1 kk rautatiputuksen jälkeen kävisin kokeissa ja olin o unohtanut tämän.

Vierailija
36/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma ap:n kanssa, ja vähemmän nukkuminen ei auta ollenkaan, sitten on vaan todella väsynyt koko päivän, eikä pysty oikeasti tekemään mitään. Minulla syynä on ainakin alhainen hemoglobiini (viitearvoissa, mutta alarajan lähellä) ja olenkin syönyt jonkun aikaa rautatabletteja, mutta vieläkin tarvin n. 12h yöunet :/

Osaako joku suositella hyvää rautavalmistetta? RETAFERia oon tähän asti käyttänyt.

Vierailija
37/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuku vähemmä ihme pelle sieki oles

Vierailija
38/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiuy kirjoitti:

Sama ongelma ap:n kanssa, ja vähemmän nukkuminen ei auta ollenkaan, sitten on vaan todella väsynyt koko päivän, eikä pysty oikeasti tekemään mitään. Minulla syynä on ainakin alhainen hemoglobiini (viitearvoissa, mutta alarajan lähellä) ja olenkin syönyt jonkun aikaa rautatabletteja, mutta vieläkin tarvin n. 12h yöunet :/

Osaako joku suositella hyvää rautavalmistetta? RETAFERia oon tähän asti käyttänyt.

Voin suositella hyvää ravintoa. Ei pillerit mitään ratkaise.

Vierailija
39/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite taas tarttisin tuon 13h tai yli unta päivässä mutta nukun 3-5,5h yössä sillä en saa unta. Raskaaks käy.. :(

Vierailija
40/44 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

opiuy kirjoitti:

Voin suositella hyvää ravintoa. Ei pillerit mitään ratkaise.

Mistään ruuasta ei saa rautaa 100-200 mg päivässä, mitä tarvitsee, jos rautavarasto on ehtynyt. 

Ap, käy nyt ihmeessä mittaamassa se heti, äläkä tyydy viitearvoon vaan lähde nostamaan vähintään tason 50 yli. Netistä löytyy aiheesta vaikka kuinka paljon. Oma oloni muuttui zombista eläväksi, kun aloin syödä rautaa riittävän annoksen. Ennen sitä ferritiini oli 25. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme