Samassa yliopistossa oleva tyttö naureskelee minulle
Olemme päälle parikymppisiä. En oikein ole löytänyt yliopistosta kavereita, mutta olen nyt jonkin aikaa liikkunut yhdessä porukassa, johon kuuluu lisäkseni muutama tyttö.
Tähän porukkaan kuuluu yksi tyttö, sanotaan nyt vaikka Kaisa, josta selvästi näen, ettei hän minusta pidä. Muut ovat ihan mukavia. Nyt olen jo useampaan kertaan huomannut kyseisen Kaisan naureskelevan minulle. Eli jos sanon tai teen jotain, kyseinen Kaisa alkaa huvittuneena virnuilla, ja yrittää peitellä hymyään tai kääntyy poispäin nauramaan. Yhdellä kerralla oli tyyliin kuolla nauruun, ja Kaisan kaveritkin kysyivät, että mitä nyt. Kaisan vastaus oli tyyliä "eeei mitään... :DDD".
Kerran myös saavuin koululle ennen luentoa, ja menin odottelemaan Kaisan ja erään toisen tytön lähettyville. Näin selvästi, kuinka Kaisa ja toinen tyttö katsoivat toisiaan huvittuneina, ja kääntyivät molemmat poispäin virnettä pidätellen.
Olin teini-iässä koulukiusattu, joten tunnistan kyllä tuon tyylisen naureskelun ja se tuntuu aikuisestakin pahalta. Mikä minussa on vikana? Tiedättekö, kun tossa tilanteessa alkaa oikeasti miettiä, että mitäs hittoa, onko mulla vessapaperia roikkumassa lahkeessa tai tyyliin joku tahra naamassa vai mistä on kyse? Olen mielestäni ihan normaali ulkoisesti, ja käyttäydyn fiksusti ja tavallisesti. Ei ole kyse siitäkään, että kuvittelisin koko jutun, koska en kuitenkaan näe jokaisen ihmisen nauraman minulle - vain Kaisan ja yhdessä tilanteessa mainitun toisen tytön.
Pidin ennen yliopistoa välivuosia töitä tehden, ja nyt tuntuu kuin olisin vajonnut takaisin teinielämään.
Kommentit (140)
Voit lohduttautua sillä, ettei nuo "kaisat" vaan ihan oikeasti pysty parempaan. Oon tullut siihen tulokseen, ettei heidän sosiaaliset taitonsa kertakaikkiaan riitä normaaliin kanssakäymiseen, vaan aina pitää olla joku, jota nokittaa.
Paskanpuhuminen jostain henkilöstä on harmittavan yhdistävä asia ja ainoa vaihtoehto, jonka "kaisat" tietävät. He eivät osaa etsiä yhteisiä kiinnostuksenkohteita yms., vaan käyttävät sitä ainoaa tapaa, jonka kyseisenlaiset, sosiaalisesti normaalia huono-osaisemmat ihmiset osaavat.
En ehdi lukemaan koko ketjua mutta oletko mahdollisesti kauppakorkean puolella?
Koska sinne ne itseään parempana pitävät nirppanokat, passiivis-agressiiviset piilokovikset ja koulukiusaajina jo ala-asteelta aloittaneet aina pääsevät ja menevät, ja sen vuoksi jätin suosiolla hakematta kauppakorkeaan vaikka olisin halunnut. Sanotaan näin ettei kellään kauppakorkeassa opiskelevalla tutullani ole kauppakorkean tietyistä muijista mitään hyvää sanottavaa. Muissa tiedekunnissa ei tiedetä olevan tuollaista lapsellista käytöstä eikä edes ammattikorkeakouluissa.
Käyttäjä2683 kirjoitti:
onko yliopistoissa noin lapsellista porukkaa kuin kiusaajat?
Voisin kommentoida omia kokemuksiani tuohon, eli olen opiskellut Suomessa yliopistossa ja välillä kolmen muun maan yliopistossa koska tein kahta tutkintoa sekä täydennysopiskeluja.
Vain ja ainoastaan Suomessa oli lapsellista kiusaajaporukkaa, sellaisia vaikeita, hankalia, yhteistyöhaluttomia, katkeria, negatiivisia, paskaapuhuvia, ankeuttajatyylisiä ihmisiä. Muutama käytti kyynärpäätaktiikkaa ja puukotti toisiaan selkään, ja mielisteli sellaisia "johtajatyyppejä" joilla vähääkään vaikutusvaltaa, ihan kuten suomalaisilla työpaikoilla eli se sama naurettava meno jatkuu vielä työelämässä koulun jälkeen!
Muissa maissa meininki oli kaikin puolin aikuisempaa, porukka ymmärsi yhteistyön merkityksen ja kaikki puhalsi ns. yhteen hiileen ja yhteisiä tavoitteita kohti, ja kaikki kohtelivat kaikkia saman arvoisesti. Uskomatonta mutta totta.
Käyttäjä2683 kirjoitti:
onko yliopistoissa noin lapsellista porukkaa kuin kiusaajat?
Ei kaikki kiusaajat 'kasva aikuiseksi', osa on kiusaajia koko elämänsä. Eivät muuta keinoa osaa kuin jollain lailla lytätä toista jotta itse tuntisivat olevansa jotain.
Ehkäpä sinulle tarjoutui tässä miljoonan dollarin tilaisuus irrota koulukiusaamistaustastasi kumpuavista tunnereaktioista.
Nyt aikuisessa elämässä 'normaali' tapa reagoida henkisesti ongelmaisiin kanssaihmisiin on hienotunteinen myötätunto. Kaisalla on valtava ongelma, jota hän kantaa mukanaan tuleville työpaikoilleenkin ja joka tulee olemaan haitallinen hänen urakehitykselleen ja ihmissuhteilleen. Koska itse vielä ehkä toistaiseksi koet koulukiusatun tunteita, et pysty aistimaan muiden ryhmäläisten tunteita mutta usko pois, kaikki muut ovat vaivautuneita ja he tuntevat myötähäpeää Kaisan käytöksestä sikäli, kun he havaitsevat sitä. Työpaikkojen ääliöitä kohtaan kasvaa pikkuhiljaa myös jonkunlainen suodatin, ihan säälistä heitä kohtaan sitä ei viitsi nähdä ja kuulla kaikkea.
Onpas "Kaisa" lapsellinen. Vaikutat itse kypsemmältä. Ilmeisesti Kaisaa vaivaa epävarmuus, ja siksi hän yrittää mitätöidä muita. Kannattaa sivuuttaa tuollainen käytös, koska mikään riitatilanne ei myöskään ole hyvä. Silloin uudet ystäväsi joutuisivat valitsemaan, kumman puolella ovat. Antaa asioiden mennä omalla painollaan ja pidä vain pintasi, sekä yritä tutustua niihin muihin tyttöihin paremmin.
Onkohan missään muussa maassa yhtä paljon koulu- ja työpaikkakiusaamista, kuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan missään muussa maassa yhtä paljon koulu- ja työpaikkakiusaamista, kuin Suomessa?
Ei taida olla.
Joku tietty väittää että USAssa varmasti on, mutta miettikää sitä että Suomessa on tapahtunut paljon enemmän esimerkiksi kouluampumisia väkilukua kohti, kuin USAssa, jossa periaatteessa kuka tahansa saa aseen.
Kaisa on ihastunut suhun ja siksi hirnuu ja hihittelee koska ei pysty muuten olla lähelläsi, omaa epävarmuuttaan?
Olit sitten mies taikka nainen.
Suomessa on säädetty lait kiusaamista ja epäasiallista kohtelua vastaan - eri asia on miten kiusaamiseen puututaan kouluissa tai työpaikoilla mutta lain mukaan sitä ei tarvitsisi sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla.
Joku tietty väittää että USAssa varmasti on, mutta miettikää sitä että Suomessa on tapahtunut paljon enemmän esimerkiksi kouluampumisia väkilukua kohti, kuin USAssa, jossa periaatteessa kuka tahansa saa aseen.
Ei taida olla, siellähän tapahtuu niitä vähän väliä. Suomessa ei ole ollut yhtään vuosiin.
Kysy seuraavalla kerralla kovaan ääneen että "Kuulutko Kaisa mahdollisesti niihin Kangasalan mopoauto-hirnujiin?"
Jos ihmettelee mikä se on, niin vastaa sille samalla tavalla kuin eräs tunnettu suomalainen bloggaaja oli vastannut lukijoilleen, että "Mä en ole mikään v-tun google!!!"
:DD Ei taida enää hirnuminen jatkua kovin kauaa tuon jälkeen.
(Kangasalan tapauksesta, eli muistanette sen parin vuoden (?) takaisen videon jossa mopoautolla kaahannut nuoriso aukoi päätään aikuiselle naiselle joka meni huomauttamaan heille asiasta, ja jokunen tyttö hirnui siinä videolla kuin viimeistä päivää, siksi täällä AVlläkin puhuttiin Kangasalan hirnujista).
Kysy mikä naurattaa että saadaan muutkin nauraa? Onko jokin hyvä juttu tiedossa? Tämä tilanteessa jossa nauraa sulle. Muuten käännä selkäsi äläkä ole näkevinäsi koko tyyppiä. Ryhmätöissä joissa pakko olla ole hyvin asiallinen. Onnea matkaan. Tiedätkö kohta sinun ei tarvitse koskaan olla hänen kanssaan tekemisissä. Kun opiskelu loppuu. Ota siitä voimaa itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla.
Ei taida olla, siellähän tapahtuu niitä vähän väliä. Suomessa ei ole ollut yhtään vuosiin.
HUOM! Väkilukua kohti, tietyn aikakauden puitteissa tilastollisesti.
Suomessa asuu 5,4 miljoonaa ihmistä, USAssa 322 miljoonaa ihmistä. Ei siis sen kummempi ero :D
Yhdessä vaiheessa Suomi koreili maailman väkivaltaisimpien maiden listoilla melko kärkipaikoilla, taisi olla siihen aikaan kun täällä tehtiin mm. noin 10 karmeaa perhesurmaa reilun vuoden aikana, ja tapettiin tai vahingoitettiin ennätysmäärä ihmisiä.
Voi olla, että Kaisa näkee (ylemmyydentuntoisesti) sinussa aidosti jotain huvittavaa eikä kykene hillitsemään itseään, mutta mitään aikuista käytöstä tuo ei tosiaankaan ole. Ihan kaikista meistä löytyisi kyllä huvittavia piirteitä, jos lähtisi sille linjalle. Poikaystäväni kohtasi myös yhden kaisan yliopistossa, tyttö repeili esim. poikaystäväni käyttämälle pipolle. Siis ihan yläastemeininkiä.
Sinuna kysyisin häneltä onko hän ihan kunnossa, ettei vaan käyttäisi huumeita tai onko ollut raskasta viimeaikona kun olet huomannut hänen hihittelevän yksinään. Se kun antaa vähän sellaisen kuvan että Kaisalla viiraa pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaan kikatteluun reagoit katsomalla silmiin ja toteamalla, että taidetaan olla vähän yli-ikäisiä tuohon.
Sitten jatkat hommia normaalisti.
Koeta suhtautua häneen kuin hän olisi ilmaa. Kohota ryhtisi ja sano itsellesi että olet hyvä ja kaunis ja pärjäät hyvin. Kun hän nauraa katso häntä ja pudista päätäsi ja käänny sitten pois. Jatka keskustelua jonkun toisen kanssa. Tuo 'kaisa' voi olla häiriintynyt, sellaisia ihmisiä valitettavasti on. Hän voi olla henkisesti sairas eli jätä hänet omaan oloonsa.
Seuraavan kerran kun kikattelee ilman syytä, niin kysy mikä diagnoosi hänellä on.
Jos vastaa ettei mitään, niin kehota käymään lääkärillä, koska todennäköisesti sellaisen tulee saamaan. Kun ei ole ihan terveen merkki joka kerta naureskella tyhjään kuin joku mielipuoli.
Tai sitten kysyt hymyillen, että mitäs hauskaa tällä kertaa teki se mielikuvitusystävä, jota me muut emme kykene näkemään?
Melkein harmittaa, etten ole tilanteessasi :D Itselläni kun olisi pokkaa tehdä vaikka ja mitä.
Yksi olisi ainakin, että pyytäisin Kaisaa mukaani ja johdattaisin hänet terveydenhoitajalle. Siellä kertoisin terkkarille, että ystäväni tässä on alkanut käyttäytyä oudosti ja mm. naureskelee jatkuvasti ilman mitään syytä, ja että olen huolissasi tästä käytöksestä.
Kaisan ilme voisi ainakin olla valokuvan arvoinen :D
Nusasehan Kaisan pyllyä