Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Samassa yliopistossa oleva tyttö naureskelee minulle

Vierailija
09.03.2017 |

Olemme päälle parikymppisiä. En oikein ole löytänyt yliopistosta kavereita, mutta olen nyt jonkin aikaa liikkunut yhdessä porukassa, johon kuuluu lisäkseni muutama tyttö.

Tähän porukkaan kuuluu yksi tyttö, sanotaan nyt vaikka Kaisa, josta selvästi näen, ettei hän minusta pidä. Muut ovat ihan mukavia. Nyt olen jo useampaan kertaan huomannut kyseisen Kaisan naureskelevan minulle. Eli jos sanon tai teen jotain, kyseinen Kaisa alkaa huvittuneena virnuilla, ja yrittää peitellä hymyään tai kääntyy poispäin nauramaan. Yhdellä kerralla oli tyyliin kuolla nauruun, ja Kaisan kaveritkin kysyivät, että mitä nyt. Kaisan vastaus oli tyyliä "eeei mitään... :DDD".

Kerran myös saavuin koululle ennen luentoa, ja menin odottelemaan Kaisan ja erään toisen tytön lähettyville. Näin selvästi, kuinka Kaisa ja toinen tyttö katsoivat toisiaan huvittuneina, ja kääntyivät molemmat poispäin virnettä pidätellen.

Olin teini-iässä koulukiusattu, joten tunnistan kyllä tuon tyylisen naureskelun ja se tuntuu aikuisestakin pahalta. Mikä minussa on vikana? Tiedättekö, kun tossa tilanteessa alkaa oikeasti miettiä, että mitäs hittoa, onko mulla vessapaperia roikkumassa lahkeessa tai tyyliin joku tahra naamassa vai mistä on kyse? Olen mielestäni ihan normaali ulkoisesti, ja käyttäydyn fiksusti ja tavallisesti. Ei ole kyse siitäkään, että kuvittelisin koko jutun, koska en kuitenkaan näe jokaisen ihmisen nauraman minulle - vain Kaisan ja yhdessä tilanteessa mainitun toisen tytön.

Pidin ennen yliopistoa välivuosia töitä tehden, ja nyt tuntuu kuin olisin vajonnut takaisin teinielämään.

Kommentit (140)

21/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitto.. tekisi mieli jotenkin olla kiva ja avuksi sulle 😔 harmittaa että sulle nauretaan en usko että sussa olisi vikaa vaa tällä naurulokilla. Löydät ihan varmasti ihan kypsää ja fiksuja kavereita jätä se naurulokki omiin arvoon siellä on muitakin kivoja kavereita, jos siltä edes tuntuu että haluat vaihtaa kaveriporukkaa. Voit olla siinä kaveriporukassa mutta puhut naurulokinkaa mille nauraa, jos teeskentelee että ei naura sulle älä oo sen kanssa... Mä toivotan jakseluja ja haleja sulle, ap 🌷🤗

Vierailija
22/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua käytöstä teiniajoilta, inhottavaa että tuommosia jälkeenjääneitä mulkkuja on vielä yliopistossakin (ja jopa työelämässä) ;(

Jos sulla on rohkeutta niin kysy suoraan että mikäs niin naurattaa, varmaan menee jauhot suuhun sekä "Kaisalta" että muiltakin tilanteessa olijoilta.

Jos et uskalla mitään sanoa hänelle, niin ole mahdollisimman paljon huomioimatta hänen läsnäoloaan, tai sitten päin vastoin, ole oikein ystävällinen hänelle.

Oikeastaan, ihan sama mitä teet, ongelma on hänessä eikä sinussa, joten ole vaan oma itsesi. Naurakoot keskenään jos on niin helvetin hauskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauheeta, en tiennyt, että tuo jatkuu vielä yliopistoonkin... Itellä menee aina niin sormi suuhun tuollaisissa tilanteissa.

Luulen, että Kaisa nauraa sinulle, koska haluaa näyttää "ylemmyytensä" ja kääntää koko kaveriporukan sua vastaan. Itse suosittelen, että ystävystyt hänen kavereidensa kanssa ja näytät, että sua ei hevillä tuosta porukasta lyödä. Juuri tuo "Mikä sinua Kaisa nyt niin naurattaa?" on hyvä, tee se oikeen tentaten ja yritä saada hänet kyseenalaiseen valoon siinä porukassa; hän on koulukiusaaja.

Tiedän, että toi ei tosiaan oo helppoa, kun joku vaan kääntyy itseä vastaan ilman mitään selkeää syytä. Se, kun joku esim. aina häippäsee tai nolaa jotenkin, kun tuut mukaan tai puhut vaikkapa. Mutta älä anna hänelle valtaa. Ystävysty mahdollisimman hyvin edes yhden toisen kanssa, niin hän ei voi käyttää valtaansa yhtä hrlposti.

APUA melkein rupes kädet tutisemaan ku tuli muistoja tosta mieleen. Miten ihmiset voi olla niin julmia ;( jaxuhali ♥

Vierailija
24/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naura takaisin, kyllä siitä se todellinen karva nopeasti paljastuu. Tuossa iässä voit valita kaverisi, KÄYTÄ sitä oikeutta!

Vierailija
25/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna jo anteeksi se koulukiusaaminen.

Vierailija
26/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hän on sanonut, kun olet ottanut vastuun tilanteesta keskustelemalla asiasta hänen kanssaan?

Vierailija
27/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yläasteella minun piti tehdä parityö yhden kiusaajan kanssa. Kun olimme sen työn saaneet tehtyä ja odottelimme että muut olisivat valmiita, alkoi tämä tyttö vääntelemään oudosti naamaansa ja nauramaan. Katsoin häntä kuin hullua ja sanoin "mikä sua vaivaa?" Kiusaaja ei osannut vastata oikein mitään, mutisi vaan jotain. Minä jatkoin olemistani kuin mitään ei olisi tapahtunut, mutta tämä tyttö ei enää koskaan koittanut kiusata minua. Oli aina jotenkin tosi nolona.

Vierailija
28/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä äiti ei tee asioista sinun puolesta, joten sinun pitää itse ottaa tilanteesta vastuu. 

Vierailija
29/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran yläasteella minun piti tehdä parityö yhden kiusaajan kanssa. Kun olimme sen työn saaneet tehtyä ja odottelimme että muut olisivat valmiita, alkoi tämä tyttö vääntelemään oudosti naamaansa ja nauramaan. Katsoin häntä kuin hullua ja sanoin "mikä sua vaivaa?" Kiusaaja ei osannut vastata oikein mitään, mutisi vaan jotain. Minä jatkoin olemistani kuin mitään ei olisi tapahtunut, mutta tämä tyttö ei enää koskaan koittanut kiusata minua. Oli aina jotenkin tosi nolona.

Juuri noin!  Kyse on siitä, että entiset koulukiusaajat eivät ole vielä itse tajunneet, että se kuvitelma joka heillä oli kiusatusta, oli todellakin kuvitelma, ja että todellisuudessa siinä on aito oikea ihminen. Kiusaajalle pitää tehdä heti selväksi, että ympäristö on muuttunut, joten niin on muuttunut myös valtasuhteet.

Vierailija
30/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vittuako hirnut?"

:D

Vierailija
31/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, minä jo pelästyin, että Tuija 41v. on vieläki ihan rikki kun koulussa kerran joku sanoi rumasti ja nauroi.

Kiusaamisella kompensoidaan sitä omaa epävarmuutta ja vastaamalla esim. huumorilla kiusaajasta tehdään aseeton. Kiusaajan käytös on puutteellista ja se on mahdollista vain, jos joku sen mahdollistaa. Ap, puhu!

Vierailija
32/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet jo iso tyttö ja  velvollisuus itseäsi kohtaa osata vaatia arvoistasi kohtelua.

33/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä "Kaisoja" on valitettavasti kaiken ikäisiä. Itse olen joutunut

30- ja 50-vuotiaiden "Kaisojen" uhriksi. Tämäkin yliopistossa ja minä tuolloin päälle 30v. Onneksi ei tarvitse näiden kahden kanssa olla enää missään tekemisissä.

Vierailija
34/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt ihmiset ovat luonteeltaan kiusaajia. Ja he haistavat, kuka on sopiva uhri, vaikkapa entinen kiusattu.

Naureskelun tarkoitus onkin tehdä sinut epävarmaksi ja saada sinut pähkäilemään asiaa, aivan kuten vika olisi sinussa. Tarkoitus on siis viedä sinun aikaasi ja energiaasi.

Älä ole missään tekemisissä tuon kiusaajan kanssa. Jos joudut vastoin tahtoasi tekemisiin, niin ole hyvin määrätietoinen ja mikäli virnuilua ilmenee, puutu siihen heti.

Vierailija
35/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ollut koulukiusattu, joten taidan tietää miten kamalalta Kaisan käyttäytyminen tuntuu. En tiedä miten käsittelit kiusaamista nuorempana, mutta jos olit kuten minä etkä puolustautunut kiusaajia vastaan, niin nyt sinulla on tilaisuus tehdä toisin. Täällä on jo ehdotettu, että puhuisit Kaisan kanssa naamatusten kahdestaan asiasta. Kun ottaisit nyt asian haltuun ja näyttäisit Kaisalle että et suvaitse tuollaista käytöstä, olisi se varmasti tosi terapeuttista sinulle itsellesi. Jos se vielä lopettaisi Kaisan virnuilun niin vielä parempi. Tsemppiä, teit miten vain!

Vierailija
36/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaksi tekeminen on herruustekniikka.

Sinulla on oikeus todeta esimerkiksi ääneen että et tiedä mikä sanomassasi oli hauskaa, ja pyytää kohtelemaan itseäsi asiallisesti.

Sit jos haluat alkaa ilkeäksi niin muista jatkokysymykset: "Mikä nyt noin naurattaa?" "Eei mikään..." ""Eli istuit siinä, mitään ei tapahtunut mielessä ja ihan yhtäkkiä vaan alkoi naurattaa, näinkö?" "Naurattaisko sua noin jos oikein koettaisit keskittyä tähän opiskeluun tässä?" jne.

Noi ei tule helposti siinä tilanteessa mieleen, mutta jos asetelma on toistuva voit funtsailla valmiiksi pari nasevaa juttua joita sitten sanoa kun urpo taas urpoilee.

Oli totta se mitä täällä aiemmin todettiin, että koulukiusattuna olet herkistynyt tulkitsemaan asioita negatiivisesti, joten pyri tarkistamaan reaktiosi myös tätä silmälläpitäen.

Mutta on se niinkin että koulukiusaaminen lähtee koulukiusaajilta selkärangasta, ja valtaosa heistä ei koskaan saanut mitään seuraamuksia paskapuuhistaan, eli eivät opi olemaan aikuisinakaan. Eli toistavat jollain tavalla itselleen hyödylliseksi havaitsemiaan malleja, usein kohdistaen ne entisiin koulukiusattuihin.

Joo. Olin koulukiusattu ja olin hetken töissä firmassa jota piti myöhemmin entiseksi koulukiusaajaksi paljastunut urpo. Yhteistyömme ei ollut molemminpuolisesti tyydyttävää.

Vierailija
37/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Mulle on käynyt aikoinaan samalla tavalla. Lopulta fuksivuoden eräissä bileissä tuon minun "Kaisa" tuli pikkukännissä rähjäämään minulle ja menin aivan lukkoon...kuinkas kävikään, kaikki yllättäen asettuivat juhlissa minun puolelleni ja alkoivat kyselemään "Kaisalta", mikä ihme häntä vaivaa.

Seuraavalla viikolla Kaisa tuli pyytämään anteeksi!!! Sen jälkeen hän yritti kaveerata kanssani. Tajusin ,että hän oli todella epävarma ja oli valinnut minut naureskelun kohteekseen, koska olen niin kiltin oloinen.

Nyt tuosta on 15 vuotta aikaa. "Kaisa" ei ole työelämässä kovinkaan menestynyt...liekö sosiaalinen taitamattomuus osasyynä, en tiedä. Meidän alallamme kuitenkin ihan töitä löytyy, jos haluaa.

Vierailija
38/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vastustajan" neutraloiminen voi onnistua myös niin että pyydät tyypiltä apua tai neuvoa.

Ihminen on yksinkertainen otus ja tarpeeksi pienestä palveluksesta kieltäytyminen ei olisi laumaeläimen logiikan mukaista. Sitten kun kikattava Kaisa on jeesannut sinua, olet hänen mielestään ok tyyppi, koska miksi hän olisi auttanut sinua jos et olisi ok. Saattaa kikattelukin vähentyä.

Tästä löytää lisää tietoa googlaamalla "Benjamin Franklin effect".

Vierailija
39/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteat että jäikö tyypillä lääkkeet tänään ottamatta vai ottiko överit kuin noin naurattaa.

Vierailija
40/140 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun alkaa nauramaan niin ala tuijottamaan syvälle silmiin ja nauramaan takaisin. Jos alussa katselee muualle hihitellessään, niin tuijota edelleen syvälle silmiin vähintään virne päällä. Ei voi ikuisuuksiin katsella muualle. Tuollaisten molopäiden kanssa on turha puhua, joten ainut tapa saada homma loppumaan on vaihtaa porukkaa tai tehdä molopään olosta yhtä epämiellyttävä.

Kuulostaa typerältä neuvoa antamaan samalla mitalla takaisin, koska silloin alennut samalle tasolle. Jokainen on kuitenkin varmasti todennut, että tietynlaisten typerien ja henkisesti keskenkasvuisten kiusaajapissisten kanssa on turha keskustella tilanteesta asiallisesti ellei tarkoituksena ole pahentaa tilannetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän