Miksi et kassalle mennessä ota maksuvälinettä esille silloin kun kassa lyö ostoksia
vaan alat kaivamaan sitä ja mahdollista etukorttia rahapussista vasta kun kassa sanonut loppusumman? Ja minkä takia säilytät korttia rahapussissa erillisessä rahakorttisuojassa? Hidas!
Kommentit (106)
Ei se ole älykkyydestä, iästä, koulutustasosta tms kiinni vaan luonteesta. Toiset luonteet on taipuvaisempia mokomaan niuhottamiseen ja pikkuhitleröintiin kuin sinä toiset on rennompia eivätkä niin piittaa muiden asioista, mutta mitäpä tuosta.
Elä ja anna toistenkin elää..
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti AP pääsee minun taakseni kassajonoon kärsivällisyysharjoituksiin.
Olen asunut maailmalla parikymmentä vuotta enkä Suomessa käydessäni oikein muista että hedelmät ja vihannekset, jostain hemmetin leivistä puhumattakaan, pitää punnita itse. Tai että muovikasseista pitää maksaa ja ne ostokset pitää sulloa niihin kasseihin itse.
Oh well, naureskelen kämmeilleni ja jutustelen kevyttä smalltalkia kassaneidin kanssa joista monet ymmärtävät ulkomaalaisen ongelmia ja soittavat jonkun reippaasti puntaroimaan niitä rehuja ja pullia. Sitten maksetaan oudolla kortilla jota pitää vähän suostutella toimimaan.
Niin, ja sitten pitää vielä tulla takaisin ostamaan se muovikassi ja kaivaa jostain taskusta sopivassa valuutassa olevia kolikkoja sen maksamiseen.
Minä olen myös asunut pitkään ulkomailla ja osaan silti toimia suomalaisessa ruokakaupassa. Mun mielestä sun touhu kuulostaa itsekeskeiseltä ja huomion hakuiselta - kai muistat koko ajan selittää (vaivaantumiseen asti), että asut ulkomailla?
Vai että pitäis soittaa "joku reippaasti puntaroimaan niitä rehuja ja pullia"? Ja et tajua pakata omia ostoksia vaikka vieressä muut tekee niin?
Noloa. Nolompaa on se, että ylpeilet huonolla käytökselläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mua ärsyttää ne jakarit, jotka menevät kärry täynnä tavaraa itsepalvelukassalle. Niitten kassojen idea on se, että ne asiakkaat pääsevät nopeasti, jotka ostavat vain muutamaan tuotteen, mutta eipä se toimi kun niihin mennään isojen kärryjen kanssa vaikka isoa tavaramäärää ostaessa oikea paikka olisi kassa.
Missä näin sanotaan?
No kai sä nyt omilla silmillä näät, että se itsepalvelukassojen tila ei ole kärryjä varten?
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut maailmalla parikymmentä vuotta enkä Suomessa käydessäni oikein muista että hedelmät ja vihannekset, jostain hemmetin leivistä puhumattakaan, pitää punnita itse. Tai että muovikasseista pitää maksaa ja ne ostokset pitää sulloa niihin kasseihin itse.
Oh well, naureskelen kämmeilleni ja jutustelen kevyttä smalltalkia kassaneidin kanssa joista monet ymmärtävät ulkomaalaisen ongelmia ja soittavat jonkun reippaasti puntaroimaan niitä rehuja ja pullia. Sitten maksetaan oudolla kortilla jota pitää vähän suostutella toimimaan.
Niin, ja sitten pitää vielä tulla takaisin ostamaan se muovikassi ja kaivaa jostain taskusta sopivassa valuutassa olevia kolikkoja sen maksamiseen.
No jos mun edessä on kaltaisesi idiootti sanon sen sulle suoraan. Jotkut ihmiset vaa on niin vastenmielisiä ja hitaita. Liikkeiltään ja älyltään. Onneksi tutussa kaupassa jo oppinu että kiilaan moisten edelle jopa kassajonossa.
Touhottavat, reippaat, kahisevat, pyöräilykypärät vinossa kiireellä kouhottavat keski-ikäakat on kauheimpia tässä asiassa. Haglöfsit iskee kipinää kun kahistellaan suoraan siiderihyllylle ja ollaan niiiiin kiireisiä ja kireitä (hoitajia). Ohitellaan jonossa ja olla kuulevinaankaan muita ihmisiä jos joku uskaltaa puolustaa omaa paikkaansa. Kun koittaa maksun aika niin vittu siihen se kiire jäi! H i t a a a s s t i otetaan reppu pois selästä, irroitetaan kypärä päästä, putsataan huurtuneet silmälasit, niisto, vetskarin nykiminen takin taskuista, oho pussi onkin repussa, niisto, repusta kaivetaan; eväsrasia, salihousut, lenkkarit, juomapullo, me naiset, lisää nessuja, sukat, päivyri ja kas sitten löytyy lompakko. Niistetään taas ja pudotetaan kolikot lattialle, kerätäään puhkuen, laitetaan maksukortti joka kerta väärinpäin pääteeseen (juu on ihan kaksi vaihtoehtoa), painellaan mielenosoituksellisesti nappuloita, niisto, huokailu miten on AINA TEILLÄ tämä maksaminen NIIN vaikeaa.
Mulkoillaan seuraavaa asiakasta, mietitään onko viikon viking lotto tehty, siiderin hintakin on nyt yhtäkkiä kallistunut vaikka haki repullisen jo ennen työhön menoa, toista se on ääsmarketissa ja sitten tapahtuu ihme! Hän muistaakin koodinsa ja saa maksettua. Kunnes muistaa muovikassin ja boonuksetkin tais jäädä saamatta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos mun edessä on kaltaisesi idiootti sanon sen sulle suoraan. Jotkut ihmiset vaa on niin vastenmielisiä ja hitaita. Liikkeiltään ja älyltään. Onneksi tutussa kaupassa jo oppinu että kiilaan moisten edelle jopa kassajonossa.
Noin niinkuin esimerkkinä hyvästä käytöksestä ja viiltävästä älyn säilästä?
Otan aina sen esille hyvissä ajoin ennen aktia. Ellen sitten ole muissa maailmoissa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole älykkyydestä, iästä, koulutustasosta tms kiinni vaan luonteesta. Toiset luonteet on taipuvaisempia mokomaan niuhottamiseen ja pikkuhitleröintiin kuin sinä toiset on rennompia eivätkä niin piittaa muiden asioista, mutta mitäpä tuosta.
Öö? Muiden asioita. Tämä ihminenhän käyttää MUIDEN aikaa.
Sinkkumies
Olisi hauska nähdä ap:n ilme kassajonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mistä mä tiedän, kuinka paljon mun pitää sieltä kolikko-kukkarosta koivertaa, ennen kuin se summa on sanottu!
Toivottavasti käteisen käyttö kielletään pian, niin kuin on jo ehdoteltukin. Ne jotka ansaitsee elantonsa katumuusikkoina voi ihan omalla ajallaan käydä automaatilla tallettamassa ne kolikot.
Henkilö joka maksaa kolikoilla voi kyllä kaivaa ne roponsa esiin siinä kassan nakutellessa. Usein kolikoilla ei isoja ostoja tehdä joten ostajalla on käsitys maksaako ostos minkä verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Kuka teidän käskee tunkea kauppaan juuri silloin kun minä olen siellä. Menkää sellaisena aikana ettei tarvi sietää muita ihmisiä jos ette kestä normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee mieleen nuppi punaisena puhiseva paksuhko mamma punaisessa kananpersetukassa joka näyttää siltä että kaivaa just nyt kännykän ja alkaa avautumaan mammapalstallle ellei pääse maksamaan sidukoitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kassatätinäkin ärsyttää tuollaiset asiakkaat niin paljon. Ei hirveästi kiinnosta vääntää small talkia tuollaisen tukkeen kanssa. Mene takaisin sinne ulkomaille sitte, Suomessa asiat toimivat toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Miksikähän niihin ip-kassoihin ei laiteta selvää rajoitusta. Monissa paikoissa on jonkinlainen kyltti, että "tarkoitettu vähäisille ostoksille" tjsp. Mutta kun jonkun mielestä se 234 tuotetta on vähäinen ostos. Voisi olla selkeästi vaikka max. 7 ostosta (hatusta nyt tuon numeron tempaisin, mutta älysitte kai idean). Kaikkihan sitä eivät uskoisi, mutta eikö ne kassalaitteet voisi sitten ohjelmoida siten, etteivät enää sitä kahdeksatta tuotetta hyväksyisi.
Eihän niitä itsepalvelukassoja ole tarkoitettu nimenomaan vähille ostoksille. Kyllä sinne saa mennä kuka tahansa, jos vain kamat mahtuvat siihen laskutilaan. Jokaisessa kaupassa, jossa noita kassoja on, niitä on vähintään kuusi kappaletta. Menen usein niille, koska niissä ei ole ketään tai on korkeintaan 1-2 muuta asiakasta suurimpina ruuhka-aikoinakaan. Ihmiset mieluummin kiukuttelevat jonossa kuin menevät itse lykkimään tavaroita punaviivan eteen. Minua ei huvita jonottaa paitsi silloin, jos on tarkoitus maksaa käteisellä.
Kannattaa kyllä lukea se kyltti niiden kassojen luona. Kyllä niissä yleensä lukee just noin, että pienille ostoksille. Meillä lukee molemmissa Prismoissa, että max. ostoskorillinen ostoksia. Silti siellä on ihmisiä kärryjen kanssa ja kärryt täynnä. Ja sittenhän se homma tietty kusee. Citymarketissa taitaa lukea, että "pienille ostosmäärille" tjsp.
Prismassa on myös ihan tavallinen kassa, joka on ns. pikakassa ja sen edessä on kyltti: max. 7 ostosta tälle kassalle. Silti siellä aina joku pahvi on kärryn kanssa viikonlopun ostosten kanssa. Tuossa kassat yleensä sanoo, että hei, tämä on pikakassa. Mutta jos on siinäkin silleen jonoa, että hihnalla on vaikka neljän edellisen asiakkaan ostokset, ei myyjä välttämättä huomaa, ennen kuin mamma on jo kipannut puolet kamoistaan kärrystä hihnalle ja sitten se on ihan se ja sama odottaako, että se mamma lajittelee ne takaisin käryyn vai antaako vaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mistä mä tiedän, kuinka paljon mun pitää sieltä kolikko-kukkarosta koivertaa, ennen kuin se summa on sanottu!
Toivottavasti käteisen käyttö kielletään pian, niin kuin on jo ehdoteltukin. Ne jotka ansaitsee elantonsa katumuusikkoina voi ihan omalla ajallaan käydä automaatilla tallettamassa ne kolikot.
Henkilö joka maksaa kolikoilla voi kyllä kaivaa ne roponsa esiin siinä kassan nakutellessa. Usein kolikoilla ei isoja ostoja tehdä joten ostajalla on käsitys maksaako ostos minkä verran.
Kassalla tulee olla näyttö mistä näkee ostoksien hinnat. Nythän sitä piilotellaan vain kassan puolella. (kusetukset menevät paremmin läpi) Näin tasarahan kaivaminen helpottuu. Lisäksi virheistä ei tarvitse enää ilmoittaa jälkikäteen vaan ne näkee suoraan näytöltä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee mieleen nuppi punaisena puhiseva paksuhko mamma punaisessa kananpersetukassa joka näyttää siltä että kaivaa just nyt kännykän ja alkaa avautumaan mammapalstallle ellei pääse maksamaan sidukoitaan.
Olen 50v nainen, punotan harvoin. Minulla on vaaleat hiukset olkapäille enkä koskaan osta sidukkaa tai olutta enkä teetä veikkauksen lappuja enkä maksa kolikoilla enkä pullolapuilla. Pidän maksukortin mukavan takkini taskussa ja saan sen sieltä vain ottamalla esiin. En käytä kaupan bonuskortteja.
Jos maksan kolikoilla varaan niitä käteen tuotteen tai tuotteiden hinnan verran. Jos jonoa en maksa kolikoilla ellei vain yksi tasarahaostos. En myöskään kasaa ostoksia vuoreksi hihnalle vaan tiiviisti peräkkäin. Yleensä minulla on oma kauppakassi ja jo hihnalle tuotteita latoessa laitan ne fiksun ja nopeaan pakkausjärjestykseen.
Kauppa asiointiin menee noin 10min keskimäärin päivä. Jos käyn vain kerran viikko n 30min. Tuotteet on lapulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Kuka teidän käskee tunkea kauppaan juuri silloin kun minä olen siellä. Menkää sellaisena aikana ettei tarvi sietää muita ihmisiä jos ette kestä normaalia elämää.
Ok kultu, anteeksi virheeni.
Sinkkumies
Nopein tapa toimia:
1. käytä se kanta-asiakaskortti koneessa, kun ensimmäinen tuote on luettu
2. siirry pakkaamaan ostoksiasi
3. kun n. kymmenen viimeistä ostosta on tulossa kassalle, nin siirry maksupäätteelle ja ota maksukortti valmiiksi.
Tämän on vuosien harjoittelun tuoma lopputulos :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
No ei kyllä käytä, ihan omaa aikaansa hän käyttää.
Missä näin sanotaan?