Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei siitä puhuta avoimesti ja tarpeeksi, miten brutaali asia raskaus ja synnytys on naisen vartalolle?

Vierailija
07.03.2017 |

Miksi alapään repeämisiä, kipua ym. asioita piilotellaan ja kaunistellaan?

Kommentit (407)

Vierailija
41/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä asioista ei puhuta siksi että ihmiset pusaisivat niitä äpäröitä . Jos naiset tietäisivät mitä voi pahimmillaan käydä niin hyvin harvat tekisivät lapsia.

Sivistyksen taso näkyy. Jaa että pusata äpäröitä?

Onneksi suurin osa on käynyt koulua ja osaa etsiä tietoa

Vierailija
42/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä kerrota juuri siitä syystä että naiset pusaisivat niitä äpäröitä. Jos asioista kerrottaisiin totuudenmukaisesti ja kaikki kauheudet ym niin harvat enää haluaisi pitää loista 9kk sisällään ja pusata terveytensä uhalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kuinka moni sitten haluaisi lapsen?

Olisi pitänyt tehdä lapsi joskus parikymppisenä, nyt päälle kolmenkymmenen olen kuullut aivan liikaa kauhutarinoita synnyttäneiltä.

Vierailija
44/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks semmonen imukuppisynnytys olis mahdollista että synnyttäjällä olisi epiduraalia kuten sektiossakin on, sama määrä, eli toisin sanoen tunto pois lantiosta alaspäin aivan 100% ja jos jotain tuntee niin äkkiä kamaa lisää. 

Sektiossa saadaan kyllä täydellinen puudutus epiduraalilla aikaan, mutta synnytyksessä ei saada... hmm.. mielenkiintoista..

Vierailija
45/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on maailman luonnollisin asia. Nisäkkäät on raskaana ja synnyttää.

Vauriot mahdollisia muttei yleisiä

Niin, muut eläimet sitten versoavatkin maan mullasta :)

Ja tiesitkö, että ihmisnaaraan synnytys on monin verroin riskimpää ja tuskaisempaa kuin _minkään_ muun nisäkkään (puhumattakaan muista eläimistä) synnytys. Älä anna modernin lääketieteen hämätä, lammas. Ennen sitä moni nainen kuoli synnytykseen. Että ihmiselle se raskaus/synnytys on joo luonnollista, mutta luonto on mokannut ihmisen kohdalla homman pahasti.

Vierailija
46/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se ei ole. Se on asia, johon naisen vartalo on luotu. Toki toisilta se sujuu paremmin kuin toisilta, mutta mitään brutaalia synnytyksessä ja raskaudessa ei kyllä ole.

Nahkamöykky kasvaa sisälläsi, vatsasi venyy äärimmilleen, loinen vääntyilee, kääntyilee ja elää sinun kauttasi. Tuntien kiduttavan poltteen jälkeen rääkyvä, verinen loinen pitää puskea sormen mentävästä ruumiinaukosta repeilyn, huudon, paskan ja veren säestämänä. Kyllä raskaus ja synnytys nyt vaan ovat objektiivisesti rumaa, brutaalia ja monella tapaa inhottavaa. Miten luonto onkaan luonut näin oksettavan systeemin.

Ainoa brutaali on sinun kielenkäyttö.

Missään luonnollisessa asiassa en näe mitään brutaalia

Vierailija
47/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan avoimesti, mun vartaloni ei muuttunut synnytyksen ja imetyksen jälkeen niin paljon ja radikaalisti, että siitä pitäisi erityisesti puhua saati, että pitäisi saada jotakin terapiaa. 

Episiotomia parani hyvin, raskausarvet vaalenivat huomaamattomiksi, ylimääräisiä kiloja ei tullut, rinnat eivät roiku mainittavammin, eikä vatsanahkakaan ole löysä. Jos yhtään pitää itsestään huolta (mitä en edes kamalasti tehnyt) kroppaan ei jää mainittavia vammoja.

Pahat repeämät ja siitä aiheutuvat vammat, pahimmillaan jopa avanne. Häntäluun murtuminen. Sektiossa mahdollisesti syntyvät komplikaatiot esim. voimakas kipu kiinnikkeistä. Voimakkaat verenvuodot.Kohdun poisto kokonaan. Jopa kuolema.Erilaiset hermovauriot. Monen kroonisen sairauden paheneminen ja vaikeutunut hoito raskausaikana. Erilaiset mielenterveyden ongelmat esim. johtuen hormonaalisista muutoksista raskausaikana puhumattakaan synnytyksen jälkeen. Synnytyksestä jääneet traumat...

Mut hei, älä liho niin tissit ei ala roikkumaan! Mä pidin kato huolta itestäni!

Viitsisinkö vielä kertoa, että multa muuten murtui häntäluukin. Oli se aika kamalan kipeä pitkän aikaa ja istuminen oli vaikeaa mutta lopulta sekin parani. Ja sain muuten epiduraalinkin. Voin kertoa, että ei olisi kannattanut ottaa . Koko alapää meni ihan tunnottomaksi. Seuraavaan synnytykseen en sitä enää ottanutkaan.  

Vierailija
48/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tiesin noista asioista jo ennen lasten hankkimista. Kuka ei muka oikeesti tiedä? Tietoahan löytyy nykyisin joka tuutista. Kyse on siitä, että itse ottaa asioista selvää. Ei se ole yhteiskunnan asia tuoda kaikkea valmiina eteen. Aikuinen nainen, joka on mielestään kypsä hankkimaan lapsen, on kypsä myös ottamaan synnytyksestä ja sen vaaroista selvää. Mutta ei, yhteiskunnan on kaikki tehtävä. Ihmisillä on koneet ja vehkeet ja maailma auki lähes kaikkeen tietoon. Mutta ei, netissä vaan kitistään, että en mä tiennyt. Jonkun olis pitänyt kertoa. OTA SELVÄÄ, se on sun oma velvollisuutesi. 

Vierailija
49/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täällä puhutaan lapsesta kyllä jo todella rumaan sävyyn.. ''loinen''. Ja muutenkin todella rumaa puhetta naisen kehosta. 

Täytyy sanoa, että itsekin kauhistelen raskautta ja synnytystä, vaadin mahdollisuutta sektioon jokaiselle synnyttäjälle sekä muutenkin kivunlievitykset oikealle tasolle. Silti ei tulisi ikipäivänä mieleenkään puhua noin rumasti raskaudesta, joka todellisuudessa on kuitenkin aivan äärettömän hieno asia, ja synnytyksestä, joka sekin on todellisuudessa kuitenkin aivan käsittämätön ja uskomaton asia. Lapsi on jotain niin kaunista ja raskaana oleva nainen... Naisen keho on kertakaikkisen uskomaton.

Vierailija
50/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ihmisellä on muihin nisäkkäisiin verrattuna harvinaisen brutaali synnytys. Ennen nykylääketiedettä kolmasosa lisääntymisikäisistä naisista kuoli raskaus- tai synnytyskomplikaatioihin.

Jos on seurannut kissan tai (ei liikaa jalostetun) koiran synnytystä, niin nehän tuskin edes huomaavat kun se jälkeläinen pullahtaa ulos.

Vierailija
51/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä; näistä asioista ei puhuta tarpeeksi! Lastenhankinta ei ole vielä ajankohtaista minulle, mutta näitä tarinoita lukiessa tulee sellainen olo, että en koskaan ikinä halua synnyttää. Jos raskauden ja synnytyksen aiheuttamista vaivoista puhuttaisiin enemmän faktatasolla eikä pelkästään vauvapalstan kauhukertomuksissa, niin väitän, että synnytyspelko vähenisi. Olisi kiva nähdä esimerkiksi dokumentti aiheesta.

Vierailija
52/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kyse on intiimeistä asioista? Aika kiusallista olisi jutella välilihojen venymisestä ja vaginan aukon suurenemisesta työpaikan kahvipöydässä.

Sinulla on väärää tietoa.

Vaginan aukko ei suurene synnytyksessä.

"Välilihat" on se miehiltäkin löytyvä kehonosa genitaalien ja peräaukon välissä. Se ei veny,

joillain se saattaa vähän revetä, mutta tikataan kiinni.

Suurimmat muutokset raskaanaolevalla naisella on rintojen kasvaminen, pehmeneminen ja muuttuminen roikkuvammiksi,

sekä kengännumeron kasvaminen puolella numerolla, joskus yhdellä numerolla suuremmaksi.

Vierailija
53/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä synnytyskokemusta tulisi uudistaa, ja sitä synnyttäjän kokemaa järkyttävää tuskaa. Kivunlievityksiä on kyllä kaikenlaisia ja uusia voidaan kehittää ja annoksia koventaa. Ja sektion mahdollisuus kunniaan myöskin. 

Vierailija
54/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se ei ole. Se on asia, johon naisen vartalo on luotu. Toki toisilta se sujuu paremmin kuin toisilta, mutta mitään brutaalia synnytyksessä ja raskaudessa ei kyllä ole.

Nahkamöykky kasvaa sisälläsi, vatsasi venyy äärimmilleen, loinen vääntyilee, kääntyilee ja elää sinun kauttasi. Tuntien kiduttavan poltteen jälkeen rääkyvä, verinen loinen pitää puskea sormen mentävästä ruumiinaukosta repeilyn, huudon, paskan ja veren säestämänä. Kyllä raskaus ja synnytys nyt vaan ovat objektiivisesti rumaa, brutaalia ja monella tapaa inhottavaa. Miten luonto onkaan luonut näin oksettavan systeemin.

Älä sinä ikinä lisäänny. Ja muutkin valittajat, jos pysyy hiljaa paikallaan ja hengittelee rauhallisesti niin säilyisikö elämässä paremmin kaikelta pahalta (ja kaikelta elämisen arvoiselta)?

Vierailija
55/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikakansoituksen alla kärvistelevä maapallo nyt ainakin kiittäisi jos lapsia hankittaisiin vähemmän ja harvemmin. Sitä paitsi, on naisia kohtaan hirvittävän epäreilua etteivät he saa suuren päätöksen tueksi kaikkia faktoja. Vaikka faktat olisivat tiedossa, jotkut haluaisivat ottaa riskin. Toisilla tarve saada lapsi olisi niin suuri että he ovat valmiit kärsimään vaikka mitkä kauhuskenaariot. Kolmannet eivät ajattelisi koko asiaa.

Tuttavapiirissäni on vanhempiakin naisia, ei käy kateeksi esim. häntä jonka synnytyksestä johtuvia vaurioita joudutaan korjaamaan leikkaushoidolla vielä yli kuusikymppisenä.

Itseäni vituttaa muuten vaan kun vielä lähemmäs nelikymppisenä ihmetellään miksi en lisäänny, vaikka olen jo iäkäs synnyttäjä, ylipainoa on reippaasti, ja kaiken kruunaa perinnöllinen neurologinen sairaus. Eli olisi todellakin riskiraskaus, ja kun elämässä on muutenkin rankkuutensa, niin ei todellakaan tee mieli lisätä siihen edes "kohtuullisia" vammoja.

Voimia kaikille jotka olette kärsineet vammoja raskaudessa ja synnytyksessä. Se että te puhutte asiasta edes anonyymisti helpottaa varmasti monen naisen elämää. <3

Vierailija
56/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävintä on se, että jopa 4 KILOISIA vauvoja pusataan alakautta ulos! Noin isokokoinen lapsi tulee kyllä leikata!

Vierailija
57/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiesin noista asioista jo ennen lasten hankkimista. Kuka ei muka oikeesti tiedä? Tietoahan löytyy nykyisin joka tuutista. Kyse on siitä, että itse ottaa asioista selvää. Ei se ole yhteiskunnan asia tuoda kaikkea valmiina eteen. Aikuinen nainen, joka on mielestään kypsä hankkimaan lapsen, on kypsä myös ottamaan synnytyksestä ja sen vaaroista selvää. Mutta ei, yhteiskunnan on kaikki tehtävä. Ihmisillä on koneet ja vehkeet ja maailma auki lähes kaikkeen tietoon. Mutta ei, netissä vaan kitistään, että en mä tiennyt. Jonkun olis pitänyt kertoa. OTA SELVÄÄ, se on sun oma velvollisuutesi. 

Minä uskoin että kätilö kertoo totuuden synnytysvalmennuksessa, mm. sen että kivunlievitystä kyllä saa jos tuntee tarvetta. Ei se sitten ihan niin mennytkään. Ei kerrottu mm. että anestesialääkäri ei ehkä pääsekään paikalle (niin kuin mulla kävi). Puhdasta tilastotietoa on myös aika vaikea saada, kaikkialla vaan hyssytellään ja yritetään maalata turhan ruusuinen kuva.

Vierailija
58/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet eivät halua kuulla totuutta asiasta.

Ehkä tämä :D itse tiesin mitä on tulossa, jälkeenpäin mies itki miten kamala koettelemus se synnytys oli vaikka oli kyllä mukana kaikki samat synnytysvalmennukset.

Vierailija
59/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kyse on intiimeistä asioista? Aika kiusallista olisi jutella välilihojen venymisestä ja vaginan aukon suurenemisesta työpaikan kahvipöydässä.

Sinulla on väärää tietoa.

Vaginan aukko ei suurene synnytyksessä.

"Välilihat" on se miehiltäkin löytyvä kehonosa genitaalien ja peräaukon välissä. Se ei veny,

joillain se saattaa vähän revetä, mutta tikataan kiinni.

Suurimmat muutokset raskaanaolevalla naisella on rintojen kasvaminen, pehmeneminen ja muuttuminen roikkuvammiksi,

sekä kengännumeron kasvaminen puolella numerolla, joskus yhdellä numerolla suuremmaksi.

Väännän nyt rautalangasta:

synnytyskanava venyy synnytyksen yhteydessä, jotta vastasyntynyt mahtuu siitä ulos. Sen jälkeen se palautuu täysin ennalleen.

Väliliha saattaa joskus revetä, jos ei veny tarpeeksi, mutta sen venyminen ei jää pysyväksi.

Aloittaja on ihan oikeassa, että näistä asioista ei puhuta tarpeeksi.

Minulle oli ihan uutta, että kengänkoko kasvaa raskauden myötä, pysyvästi!

Itselläni kengänkoko muuttui kokonaisen numeron suuremmaksi ensimmäisen raskauden yhteydessä.

terv. 3 kertaa synnyttänyt

Vierailija
60/407 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno. Kaikilla nyt vaan se raskaus ja synnyttäminen ei aiheuta mitään mainittavaa. Tietysti osalla aiheuttaa, ja siksi riskit olisi hyvä tietää, mutta kun välttämättä mitään kielteistä ei tapahdu. Itsellenikään ei tullut raskausarpia, repeämä oli lievä ja parani hyvin, rinnat vain komistuivat (aa-kupista mukavasti b-kuppiin, eivät roiku lainkaan).

Ja tiedän monia, joilla on käynyt samoin. Itse asiassa oikein pahoja kokemuksia ei ole kenelläkään tuntemallani naisella, ja näistä kyllä naisseurassa on juteltu.

Joten enpä tiedä. Ehkä jos kertoo riskeistä, se johtaa nykyajan ulkonäkökeskeisillä naisilla turhaan stressiin ja jopa lastenhankinnan välttelyyn. Ja kumminkin yleensä pahemminkin synnytyksen kokeneet ajattelevat jälkikäteen, että homma on vaivan väärtiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme