Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

teinille ei riitä mikään

Vierailija
07.03.2017 |

Paljonko teidän teinit saa käyttörahaa? Meillä 16 v 40 e/kk, joka ei tunnu riittävän menoihin. Tämän lisäksi vanhemmat maksaa siis koulumenot, matkakortin, vaatteet, puhelimen ja harrastukset. onko Ok vai korotuksen paikka?

Kommentit (206)

Vierailija
181/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

!5-v saa rahaa silloin, kun tarvitsee. Ei ole koskaan pyytänyt viikko- tai kuukausirahaa.

Vierailija
182/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain tuon ikäisenä rahaa 50-60€/kk. Ihan tarkalleen en muista.

Tosin, sen kuukausirahan sai vain jos teki ennalta sovittuja kotitöitä. Joka la piti imuroida koko talo, astiankoneen tyhjennykseen ja täyttöön oli merkitty yksi päivä viikossa (toki sitä tuli tehtyä muutenkin mutta tuo oli sellainen "pakko päivä"), huone täytyi pitää siistinä ja omat pyykit pyykätä. Sain kyllä tuon päälle rahaa lisää jos oli jotain menoa mikä kustansi enemmän. Tosin senkin menon piti olla tärkeä, ei sitä rahaa jokaiseen menoon saanut.

Lisärahaa sai kesällä ajamalla nurmikon. Olisikon se ollut 10€ kerta. Talvella etupihan kolaamisesta sai muistaakseni vitosen. Jos kesällä oli kesätöissä niin kuukausirahaa ei maksettu.

Tuosta ei tarvinnut maksaa puhelinlaskua, mutta muut menot piti kustantaa kyllä itse. Vaatteisiin sain rahaa jos pyysin, mutta sitä tapahtui kyllä harvoin, koska en kehdannut olla kokoaikaa käsi ojossa. Koen että tuo 50-60€ on ihan hyvä summa nuorelle huvituksiin. Suurin osa siitä rahasta meni itselläkin eväisiin, kahvitteluihin yms. ylimääräisiin juttuihin. Toki sitä rahaa olisi ottanut lisää jos tarjolla olisi ollut. :D

Perheelläni oli ja on kyllä sen verran rahaa, että enemmänkin olisi voinut varmasti antaa, mutta parempi näin. Olen kuitenkin saanut aina kaiken mitä olen tarvinnut, mikä ei tarkoita sitä että olisin aina saanut kaiken mitä olen halunnut. Eiköhän sinunkin teinisi tuolla summalla pärjää. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huolestuttaa sellaset teinit, jotka shoppailee uusia vaatteita useamman kerran kuussa. Tai ehkä enemmän huolestuttaan vanhemmat, jotka tällaisen kulutuksen pirpanoilleen mahdollistaa.

Vaateteollisuus on tuhoisaa hommaa. Esimerkiksi yhden puuvillan kasvattamiseen tuhlaantuu tolkuttomasti vettä tuholaismyrkkyjä. Sitten köyhien maiden ihmiset kyhää siitä pikkupalkalla vaatteita länsimaihin, jossa vaatetta käytetään vähän aikaa ja nakataan pahimmassa tapauksessa pian jo roskiin.

Itse ainakin haluan opettaa lapsilleni vastuullista kulutusta. Se, että muillakin on, ei riitä perusteeksi tämän hullunmyllyn pyörimiselle.

Vierailija
184/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain teininä 20e/kk noin 16 vuotiaaksi, sen jälkeen en saanut mitään paitsi vanhemmat maksoi koulumatkat ja isommat hankinnat esim. talvikengät sekä hiusvärit tai kampaajan pari kertaa vuodessa. Lisäksi merkkipäivinä ja ennen kesälomaa saatoin saada n. 50-100 e. Henkilökohtaiset hygieniatarvikkeet, vaatteet, meikit ja kaikki huvitukset olisi pitänyt maksaa itse. Minulla ei juuri ollut sosiaaliseen elämään rahaa. Toki pyysin joskus erikseen menoihin ja sainkin. Mutta koska se oli kovan ruinaamisen takana en usein viitsinyt pyytää. Tuntuu tuo 150 todella isolta summalta jos sen voi käyttää vain huvituksiin.

Vierailija
185/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite sain 16-vuotiaana 200€. Maksoin kaikki itse. Oppikirjat, matkakortti, lääkkeet, puhelinlasku yms... Minusta tuo 40€ on aika vähän huvittelu rahaa. Jos teini haluaa lisää rahaa, niin voi mennä esim kesätöihin.

Vierailija
186/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 16v saa 15e/kk. Hyvin riittää. Ei käy leffoissa tms. Ulkona syö 2krt kuukaudessa parhaimmillaan eikä joka kuukausi. Asumme vanhan rahan alueella ja täällä nuoret näistä perheistä tapaavat kirjastossa tai koulussa. Vierailevat myös kavereiden kotona. Joskus koeviikon tai turnausviikonlopun jälkeen käyvät yhdessä syömässä kunnolla ja se on sovittu etukäteen. Siihen käyntiin tarjoan aina mukaan lisää rahaa, totta kai.

Olen hyvilläni että järkevää rahankäyttöä on opetettu muissakin perheissä ja älytön kerskakulutus tuntuukin olevan noissa heikompien tulotasojen alueella.

Me maksamme kaiken tarvittavan. Teini on myös saanut lahjaksi rahaa sekä tehnyt ylimääräisiä töitä kotona saadakseen enemmän. Tuo 15e ei edellytä muuta kuin sen että tekee pyydettäessä pieniä kotitöitä.

Varmasti nostamme kuukausirahaa jos tarve tulee, mutta nyt summa on riittävästi ns karkkirahaksi.

Vierailija
187/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 15v poika saa 25 euroa kuukausirahaa, maksan tämän hänen tilille. Harrastukset, vaatteet, kavereiden kanssa hampurilaisella käynnit yms maksan myös.

Vierailija
188/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko saada tossa iässä niin paljon rahaa että voi koko ajan käydä elokuvissa ja kahviloissa? Eiks se antaa vähän väärän kuvan teineille? Tietenkin pitää saada käydä jos on varaa, mutta ei koko ajan. Sain ite 50 euroa kuussa ja se oli tosi paljon mun mielestäni jo silloin. Riitti kaikki huveihin. Kun olin 17 sain lapsilisäni 100 e kuukaudessa ja silloin ostin omat vaatteetkin ja maksoin kaikki huvit ite. Kävin myös töissä kesäisin siitä asti kun olin 16v ja se palkkahan riitti koko vuoden. Eli ei ollut mitään ongelmia.

Vierailija
189/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikkorahat ylös ja itsetunto kanssa kirjoitti:

Miksi te teette lapsia, jos teillä ei ole varaa heihin. On todella itsekästä tehdä lapsia ja sitten lasten ollessa teini-ikäisiä alkaa valittamaan siitä, että ei ole varaa siihen ja tähän, että pitää pärjätä muutamalla kympillä kuukaudessa. Ettekö ajatelleet, silloin kun teitte lapsia, että millaiset lähtökohdat he saavat teidän kauttanne elämään. Kaikki maksaa. Parhaat yliopistot 80 000e vuodessa. Vaatteet, sairaskuluvakuutukset ja kaikki sosiaaliset menot, matkustelut yms. Oletteko ajatelleet, että teidän tulotasonne määrittelee lapsenne tulevaisuuden aika pitkälle. Tyhjästä on paha nyhjästä. Monen teinin kapina rahan käytöstä on vastaan sitä, mihin yhteiskuntaluokkaan he ovat valmiita alistumaan. He haluaisivat korkeamalle, mutta teidän varallisuus ei anna siihen puitteita. Itse tarvoin työläistaustasta läpi korkeakoulun ja yritysmaailman, äitinä siivooja ja isänä pelkkä juoppo. Kaikkialla oli vaikeaa, koska rahaa ei ollut. Lukiossa piti vain istua kirjastossa paskoissa vaatteissa. Sitten piti istua yliopistolla paskoissa vaatteissa kielitaidottomana. Vitutti suunnattomasti, ettei ollut rahaa ja vanhempani eivät olleet korkeasti koulutettuja tai varoissaan, tai en tiennyt miten edes tehdä rahaa. Kun lapsenne pyytävät rahaa, se on sitä, että he eivät halua ottaa sitä alhaisinta kastia koulumaailmassa, mikä heille on tarjolla teidän varallisuutenne perusteella. Ehkä joskus sen sijaan, että mietitte sitä 40e kk nostaisitte lapsenne sosiaalista statusta edes hiukkasen, koska olette heitä menneet tekemään. Antakaa lapsille kaikki rahat mitä teillä on. Koittakaa saada heille hyvä kielitaito ja parhaat yliopistot. Parhaat harrastukset ja vaatteet päälle. Teidän vaatteet ja kaikki muu ympärillä on toissijaista. Se, että Suomessa on ilmainen koulutus on ihan paskaa. Se ei riitä maailmalla mihinkään. Kielitaito mitä saa Suomen koulusta riittää aivan täysin paskoihin maihin. Sillä ei tehdä bisnestä. Bisnes kielitaidon oppii vain briteissä ja se maksaa tuon 80 000e vuodessa. Koulutus määrittelee, mihin lapsenne kykenee. Voihan täällä tietty alkaa amisyrittäjäksi 15 vuotiaana ja se on sitten se toinen tie millä pärjää.

Mitäs paskaa tämä nyt on? Eiks sitä ensisijaisesti opiskella Suomeen töihin? Toiseks mee puhumaan Supercellin ja Rovion koodareille vähän bisneksestä. Aalto, Helsingin yliopisto ja TTY on kylläkin melkosessa arvossa maailmalla.

Vierailija
190/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 16v on perheyrityksessä kirjoilla, palkkaa tulee bruttona 2400€ kuussa tekemättä mitään. Tärkeintä on oppia se kuinka huonosti keskipalkkaisena tulee toimeen, niin ymmärtää käydä koulunsa kunnolla.

Vierailija
191/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite sain 16-vuotiaana 200€. Maksoin kaikki itse. Oppikirjat, matkakortti, lääkkeet, puhelinlasku yms... Minusta tuo 40€ on aika vähän huvittelu rahaa. Jos teini haluaa lisää rahaa, niin voi mennä esim kesätöihin.

Elin opiskelijana vuokran jälkeen 200-150€ koko kuukauden. Siihen sulle vähän mittakaavaa. 16v todellakaan tartte tuota summaa, kun asuu ilmaseksi ja syö ilmaseksi. Vaatteita tartte joka kuukaus ostella.

Vierailija
192/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika 16v on perheyrityksessä kirjoilla, palkkaa tulee bruttona 2400€ kuussa tekemättä mitään. Tärkeintä on oppia se kuinka huonosti keskipalkkaisena tulee toimeen, niin ymmärtää käydä koulunsa kunnolla.

No miten helvetissä se tosta mitään oppii? "Tienaa" enemmän kun minä inssinä tekemättä yhtään mitään? Ei lähe edes kouluunkaan kun massii tulee tilille ihan netissä pyöriessä.

Vierailija
193/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausirahan suuruus riippuu tietysti ensinnäkin vanhempien varakkuudesta. Sopiva suuruus on paljon siitä kiinni että mitä nuori tekee kuukausirahalla. 40€/kk on aika vähän. Meillä nuorin on saanut 16 vuotiaana 40€, mutta se oli hänelle käytännössä karkkiraha, tosin ei käyttänyt karkkiin, vaan säästi siitä ja osti sitten jotain harrastejuttuja tms. Vanhempi lapsi sai 100€, mutta hän teki sillä myös vaateostoksia ja osti omat meikit ja hygieniatarvikkeensa.

Vierailija
194/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma 16v saa 15e/kk. Hyvin riittää. Ei käy leffoissa tms. Ulkona syö 2krt kuukaudessa parhaimmillaan eikä joka kuukausi. Asumme vanhan rahan alueella ja täällä nuoret näistä perheistä tapaavat kirjastossa tai koulussa. Vierailevat myös kavereiden kotona. Joskus koeviikon tai turnausviikonlopun jälkeen käyvät yhdessä syömässä kunnolla ja se on sovittu etukäteen. Siihen käyntiin tarjoan aina mukaan lisää rahaa, totta kai.

Olen hyvilläni että järkevää rahankäyttöä on opetettu muissakin perheissä ja älytön kerskakulutus tuntuukin olevan noissa heikompien tulotasojen alueella.

Me maksamme kaiken tarvittavan. Teini on myös saanut lahjaksi rahaa sekä tehnyt ylimääräisiä töitä kotona saadakseen enemmän. Tuo 15e ei edellytä muuta kuin sen että tekee pyydettäessä pieniä kotitöitä.

Varmasti nostamme kuukausirahaa jos tarve tulee, mutta nyt summa on riittävästi ns karkkirahaksi.

No kai se nyt riittää, jos tarvittaessa saa aina lisää rahaa ja vanhemmat maksavat kaiken tarvittavan. Jotkut saavat 50e ja siitä on kustannettava myös vaatteet, meikit ja muut hygieniatarvikkeet.

Väität että järkevää rahankäyttöä on opetettu, mutta voisi myös miettiä, miten nuori oppii budjetoimaan, kun ei oikeastaan käytä sitä omaa rahaa mihinkään, sitä kerran on 15e. Rahaa sen sijaan tulee aina lisää jostain jos sattuu tarvitsemaan.

On myös harhaanjohtavaa väittää että tuo 15e/kk olisi se kuukausiraha, kun rahaa on käytettävissä kuitenkin enemmän kerran kotitöitä tekemällä sitä voi kasvattaa. Mutta kunhan saa kerskuttua että näin vähän me annetaan meidän teinille ja hyvin sekin pärjää.

Vierailija
195/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla ikinä annettu viikkorahaa, kulut on maksettu ja annettu tarpeen mukaan. Mutta ei olla ihan huvin vuoksi annettu rahaa (siis että pelkästä olemassaolosta olisi annettu se 40e/kk)..

Vierailija
196/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan 20 euroa kuukaudessa.

T. 14v

Riittääkö se sinulle? Pääsetkö ikinä kavereiden kanssa leffaan tms?

En oo kyllä mennyt, paitsi jos oon saanu leffakuponkeja lahjaksi

Vierailija
197/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme kovia aikoja. Shoppailu, ulkona syömiset, kahvilat, elokuvat, huvitukset, yms.  - mistä tämä elämisen malli tulee? Nuorille teinitytöille malli tulee äideiltään ja/tai isiltään. Työssäkäyviltä äideiltään, elokuvista, tv-sarjoista, yms. Teini luulee, että niin kuuluu elää. "Niinhän muutkin tekevät". Teini ei tiedä, mitä eläminen oikeasti kokonaisuudessaan maksaa. Vesi, sähkö, asumiskulut, yms. Teini elää kuplassa, jossa luulee että elämiseen (huvituksiin, shoppailuun) aina riittää rahaa.

Mulle jostain syystä nousee mieleen brittiläinen tv-sarja pähkähulluista mustalaishäistä (mikä lie ollut nimeltään). Siinä nuori tyttö menee naimisiin. Pian häiden jälkeen tyttö istuu sohvalla pettyneenä ja sanoo: "....mä luulin että naimisissa oleminen on yhtä juhlaa, naisystävien tapaamista ja juoruilua". Tarkoitan tällä esimerkillä, että teinit eivät vielä  nuoruuttaan ja kokemattomuuttaan voi tietää, miten tiukkaa taloudellisesti suomalainen elämä voi olla. Sen vuoksi onkin syytä valaista asiaa, opettaa teiniä miettimään miten rahansa käyttää!

Vierailija
198/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä tätä kuukausi- tai viikkorahaperiaatetta. Silloin kun asuin vanhempien luona alaikäisenä, pyysin rahaa, kun sitä tarvitsin. Vanhemmat kustansi suurimman osan vaatteista, ruoat, koulukirjat ja tarvikkeet yms. En saanut edes pankkikorttia ennen kuin menin töihin ja tienasin sinne itse rahaa. Kuitenkin pääsin kavereiden kanssa ulos, mulla oli aina hienot merkkivaatteet ja laadukkaita meikkejä.

16-vuotiaana menin kesätöihin ja tienasin itse käyttörahani. Silloin ostin itse, jos halusin jotain isompaa ja raha oli paljon arvokkaampaa, kun sen pystyi laskemaan tehtyinä työtunteina. Seuraavana kesäna olin myös töissä ja täysi-ikäisenä menin lukion ohella osa-aikatöihin ja muutin pois kotoa.

Olen paljon kiitollisempi vanhemmilleni siitä, että kuukausittaisen tai viikottaisen käyttörahan sijaan, he laittoivat pankkitililleni rahaa. Kotoa muuttaessa oli säästötilillä (ja on yhä) hyvin varat vuokravakuuteen ja muihin isompiin hankintoihin. Itse olen kuitenkin päättänyt säästää asuntolainan käsirahaan tuon summan. Paljon enemmän iloa tuosta rahasta on isona summana aikuisena kuin viikottaisena käyttörahana teininä.

Vierailija
199/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en koskaan ole saanut säännöllistä kk- tai vkorahaa. Silti olen aina kokenut eläväni mukavaa nuoren elämää. Vanhemmat maksoivat kouluun liittyvät hankinnat, harrastukset, bussilipun sekä suurimman osan vaatteista. Joitakin "turhia" paitoja ym. ostin itse silloin tällöin.

Joskus sitten saatoimme siskojeni kanssa saada "extraa", esimerkiksi 100€ kesäloman alkaessa, tai 20€ viikonlopuksi. Opin hyvin ymmärtämään rahan arvon ja sen, ettei sitä kasva puissa. Olen aina ollut säästäväinen ja harkinnut, mihin rahani haluan todella käyttää. Toki minun ollessani teini (nyt 25), ei ollut niin yleistä käydä kahviloissa tms. istuskelemassa - saatika oikeasti juoda sitä kahvia :D

Mielestäni kannattaa siis suhteuttaa kk-raha siihen, mitä kaikkea vanhemmat maksavat. Itse antaisin lapselleni sen verran, että hän voisi noin kerran viikossa tehdä jotain "isompaa", esimerkiksi käydä leffassa. Haluaisin, että nuori oppisi myös sen, että rahaa kannattaa ja pitääkin välillä säästää, jos on joku suurempi meno tiedossa. En myöskään oikein ymmärrä tapauksia, joissa nuori saa tietyn määrän kuussa, jonka loputtua pyytää vanhemmilta lisää ja myös saa. Miten tällä tavoin voi oppia fiksuksi rahankäyttäjäksi?

Ja huomiona vielä, että perheeni on ihan hyvin toimeentuleva. Ei siis ollut kyse siitä, etteikö olisi ollut varaa maksaa kolmelle lapselle esimerkiksi 100€/kk.

Vierailija
200/206 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko te aikuiset käytätte itseenne kuukaudessa? Harrastuksiin, ulkonasyömisiin, meikkeihin ja kaikkeen extraan. Mulla menee noin 40 euroa kuukaudessa, en tajua miksi teinien pitäisi kuluttaa mielettömän paljon enemmän.

Meidän 13-v saa 20 euroa kuukaudessa, mutta joutuu tekemään kotitöitä rahan eteen.

Kaikkiaan varmaan tonnin kuussa. En tajua mitä iloa rahasta on pankkitilillä tietyn rajan jälkeen