Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

teinille ei riitä mikään

Vierailija
07.03.2017 |

Paljonko teidän teinit saa käyttörahaa? Meillä 16 v 40 e/kk, joka ei tunnu riittävän menoihin. Tämän lisäksi vanhemmat maksaa siis koulumenot, matkakortin, vaatteet, puhelimen ja harrastukset. onko Ok vai korotuksen paikka?

Kommentit (206)

Vierailija
141/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 40e on mun mielestä liian vähän. Miettikää nyt itse paljonko kulutatte kuukaudessa? 16 v. on jo lähes aikuinen (vaikka ei tarvitsisi olla), nykyään kaikki on kallista ja putoaa helposti kaveriporukassa huonoon asemaan jos ei ole omaa rahaa tiettyihin juttuihin.

Säästäväisyyttä opettaa se, että vaikka rahaa on mutta se käytetään harkiten.

Vierailija
142/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 e/kk saa meillä teini ja siitä pitää huvien lisäksi myös ostaa ei-välttämättömät vaatteet. Bussi, känny, koulumenot, hygieniatarvikkeet jne maksamme me.

Perustellusta tarpeesta, esim kaverin synttärit tms voi saada enemmän hupirahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni lukioikäinen tytär kertoi että jotkut hänen koulukaverit myy toosiaan vanhemmille miehille jotta saavat merkkivaatteita ja merkkilaukkuja, sekä käyvät syömässä sushia, Starbucksilta kahvijuomia ym ym. Leuhkivat vielä avoimesti asialla ja kilpailevat sillä kuka sai lypsettyä äijiltä eniten rahaa ja merkkikamaa.

Tiedättekö onko tämä kovin yleistä täällä Helsingissä nykyään

Nimittäin minun nuoruudessa tuo olisi ollut häpeän paikka jos joku olisi tehnyt tuollaista ja jos olisi jäänyt tuollaisesta kiinni niin olisi varmasti joutunut vaihtamaan paikkakuntaa tai joutunut jonnekin koulukotiin, mutta nykynuoriso näyttää tekevän rahan, imagon ja somen takia ihan mitä vaan, ja  pahinta se että vanhemmillaan ei mitään tilannetajua asioista eivätkä kyseenalaista mistä nuori saa rahansa. Nimittäin kesätöistä saatavilla rahoilla ei ostella useita monen tonnin arvoisia merkkilaukkuja.

Olen kuullut vastaavasta, että teinit saaneet rahaa jos vilauttavat itseään. Kaverin lapsi jäi tuosta kiinni. Olisi kiinnostavaa tietää onko yleistä vai pienen porukan juttu Helsingissä.

Vierailija
144/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko te aikuiset käytätte itseenne kuukaudessa? Harrastuksiin, ulkonasyömisiin, meikkeihin ja kaikkeen extraan. Mulla menee noin 40 euroa kuukaudessa, en tajua miksi teinien pitäisi kuluttaa mielettömän paljon enemmän.

Meidän 13-v saa 20 euroa kuukaudessa, mutta joutuu tekemään kotitöitä rahan eteen.

Vierailija
145/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 16v pojalla on oma pankkitili ja kortti sille, rahaa laitan 20e viikossa tilille ja nyt kevään aikana on tarkoitus siirtyä pikkuhiljaa asetelmaan, että laitan tilille rahaa kerran kuussa 100e ja säännöstelee itse rahansa ja sillä on pärjättävä kuukausi. Vaatteet, elämisen kulut ja harrastukset maksetaan ja lisäksi bensat mopoon/ kelkkaan kohtuuden rajoissa.

Vierailija
146/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lapsena ja teininä 1-2€/vko, jotka piti käyttää viikonloppukarkkeihin jos niitä halusi, muuten ei saanut. En saanut harrastaa mitään, vaatteita sain pyytää vain lukukausien alussa ja silloinkin äitini päätti mitä hankittiin. Jouduin pummimaan kavereilta jos he halusivat käydä kahvilla tai yhtään missään. Hävetti saatanasti. Rahaa kyllä olisi ollut, mutta äiti käytti ne mieluummin itseensä. Joko ne rahat meni viinaan tai sitten uusiin kenkiin, vaatteisiin, meikkeihin yms. mitä hän varmaan tarvitsi kärkkyessään baareissa ja yökerhoissa miehiä, joilla maksattaa iltansa. Huudot ja haukut tuli jos erehdyttiin pyytämään yhtään mitään tai piti vaikka muistuttaa luokkaretkirahojen maksamisesta.

Käy kateeksi niitä, joilla menee paremmin, mutta hyvä vain ettei kaikilla samanlaista :) Mielestäni 30-50€/kk vaikuttaa sopivalta teinille, jos ei joudu muita menojaan kustantamaan.

Vierailija
147/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain 2€/kk ja sisarukset (nuoremmat) 40-50€/kk. Itelle olis tuo 40€ riittänyt tosi hyvin, arvatkaa vaan miten tuo vaikutti omaan rahankäyttööni etenkin kun ei ollut kärsivällisyyttä säästää joka kk sitä 2€...

faija lopetti myös vaatteiden ostamisen ja koska tarvitsin vaatteita oli minun pakko varastaa häneltä rahaa. Mitä kyllä kadun paljon.

Varasteletko rahaa jostain vieläkin? Tai jotain muuta?

Vierailija
148/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 euroa annetaan 15v:lle kuussa. Hän yleensä säästää suurimman osan rahasta sitä aikaa varten kun muuttaa omilleen. Sanoisin että hän käyttää vaatteisiin, meikkeihin ja videopeleihin 100-200 euroa ja loput säästää.

Vierailija
149/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tota logiikkaa, että kun joku on itse saanut "vaan 20e/kk pitää sen riittää kaikille muillekkin." Itse sain 100e/kk perus kk-rahaa ja siihen sitten on päälle kustannettu isommat vaateostokset yms muut hankinnat. Ja aina olen saanut rahaa pyydettäessä, jos on ollut hyvä syy. Mulle on myös kustannettu autokoulut yms tälläiset isommat ostokset. Rahansaanti on aina ollut sidoksissa esim. koukumenestykseen ja kotitöihin ja koiran ulkoilutukseen. (Toki tiedostan, että olen ollut etuoikeutetussa asemassa tässä suhteessa). Musta on kuitenkin tullut ihan järkevä rahankäyttäjä ja joka kesä olin töissä 7lk eteenpäin. Kyllä mun mielestä 100e/kk on aika minimi 16-vuotiaalle, joka mahdollistaa "normaalin" teinin elämän.

Vierailija
150/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein töitä tuossa iässä, mistä sai lisätienestiä. Mutta vanhemmilta sain 20e/viikko. Lisäksi vähän ylimääräistä jos oli isompi hankinta tai joku erityistilanne. Itse maksoin huvitukset, leffat, ulkona syömisen, turhat vaatteet jne.

Vierailija
151/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä saatiin kuukausirahaa 100€, kun oli täyttänyt 15. Sillä maksettiin huvit, meikit, kahvilat yms, mutta jos piti ostaaa vaikka jotain kallista (uusi talvitakki, kengät tms) vanhemmat maksoivat.

Vierailija
152/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

40€ kuukaudessa on vain 1,33€ päivässä. Se on tuon ikäiselle ihan liian vähän. On tosi ikävää jos nuori jää kaveriporukoiden yhteisistä jutuista pois rahanpuutteen takia ja joutuu jatkuvasti stressaamaan että riittääkö rahat edes osaan siitä mihin muilla nuorilla. Sain sellaisen käsityksen että taloudellinen tilanteenne on sellainen että enemmänkin olisi varaa antaa rahaa joten jos rahaa kerran on niin anna sille vaikka 20€ viikossa.

Vierailija
153/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 12 vuotiaana taisin alkaa saamaan 20e kuukausirahaa, vanhemmat ilmoitti että jos ei riitä niin mene töihin.

13 vuotiaana aloin jakamaan ilmaisjakelulehtiä josta tulot olivat n. 130-150e/kk, kuukausirahan maksu tietenkin loppui kun "tienasin omat rahani", maksoivat tosin puhelinliittymän ja vaatteet yms.

Jaoin lehtiä aikalailla koko teini-iän ajan ja rahasta ei varsinaisesti koskaan ollut pulaa, vanhemmat maksoivat välttämättömyydet ja itse käytin omat rahani "ylimääräsiin" asioihin, oppi hyvin rahan arvon ja sen että asiat ei tule ilmaiseksi.

Teinipoikana käytin rahat tietenkin elektroniikkaan ja  leffoissa käymiseen ym. Mopoa en koskaan raaskinut ostaa kun olisi ollut aikamoinen rahakuilu.

Vierailija
154/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 14-vuotias tyttö ja 16-vuotias poika. En anna kuukausi- tai viikkorahaa. Saavat välillä kun pyytävät, yleensä summa on alle 10 euroa. Pojalla menee rahat yleensä karkkeihin tai energiajuomiin, mitä ostaa sitten välillä vaikka olen kieltänyt ne. Tyttö säästää ja ostaa sitten itselleen vaatteita tai meikkejä.

Vierailija
155/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 14 v ei saa rahaa säännöllisesti. Me maksamme kaikki menot. Jos käy leffassa tms niin saa siihen tarvittavan rahan. Itse tietää hiukan taskurahaa olemalla tuomarina pienten peleissä. Isä on luvannut avustaa bensassa, jos tekee hommia. Meillä ei käydä kahviloissa yms.

Vierailija
156/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa milloin mitenkin rahaa. Asutaan helsingissä, liikkuu paljon jalan ja fillarilla.

En mä oo koskaan laskenut, mutta heitän näin että teiniin meillä menee rahaa kuussa 100-500 euroa.

Vierailija
157/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut itelläkään mitään kuukausirahaa tms. Olin sillein pilalle hemmoteltu, et yleensä sain mitä halusinkin. Tosin Nokia 3330 oli eri asia kun tän päivän iphone...

Vierailija
158/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin teininä aina kesätöissä. Näillä aluksi n. alle 200€/2vkoa palkoilla elin sitten talven huvitukset ja "omat" menot. Kuukausirahaa ei ollut, vaatteita välillä osti äiti. Myöhemmin teininä muutin toiselle paikkakunnalle ja vuokrassa avusti vanhemmat joskus, että sain pikkusumman jemmaan elämistä varten.

Vierailija
159/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te teette lapsia, jos teillä ei ole varaa heihin. On todella itsekästä tehdä lapsia ja sitten lasten ollessa teini-ikäisiä alkaa valittamaan siitä, että ei ole varaa siihen ja tähän, että pitää pärjätä muutamalla kympillä kuukaudessa. Ettekö ajatelleet, silloin kun teitte lapsia, että millaiset lähtökohdat he saavat teidän kauttanne elämään. Kaikki maksaa. Parhaat yliopistot 80 000e vuodessa. Vaatteet, sairaskuluvakuutukset ja kaikki sosiaaliset menot, matkustelut yms. Oletteko ajatelleet, että teidän tulotasonne määrittelee lapsenne tulevaisuuden aika pitkälle. Tyhjästä on paha nyhjästä. Monen teinin kapina rahan käytöstä on vastaan sitä, mihin yhteiskuntaluokkaan he ovat valmiita alistumaan. He haluaisivat korkeamalle, mutta teidän varallisuus ei anna siihen puitteita. Itse tarvoin työläistaustasta läpi korkeakoulun ja yritysmaailman, äitinä siivooja ja isänä pelkkä juoppo. Kaikkialla oli vaikeaa, koska rahaa ei ollut. Lukiossa piti vain istua kirjastossa paskoissa vaatteissa. Sitten piti istua yliopistolla paskoissa vaatteissa kielitaidottomana. Vitutti suunnattomasti, ettei ollut rahaa ja vanhempani eivät olleet korkeasti koulutettuja tai varoissaan, tai en tiennyt miten edes tehdä rahaa. Kun lapsenne pyytävät rahaa, se on sitä, että he eivät halua ottaa sitä alhaisinta kastia koulumaailmassa, mikä heille on tarjolla teidän varallisuutenne perusteella. Ehkä joskus sen sijaan, että mietitte sitä 40e kk nostaisitte lapsenne sosiaalista statusta edes hiukkasen, koska olette heitä menneet tekemään. Antakaa lapsille kaikki rahat mitä teillä on. Koittakaa saada heille hyvä kielitaito ja parhaat yliopistot. Parhaat harrastukset ja vaatteet päälle. Teidän vaatteet ja kaikki muu ympärillä on toissijaista. Se, että Suomessa on ilmainen koulutus on ihan paskaa. Se ei riitä maailmalla mihinkään. Kielitaito mitä saa Suomen koulusta riittää aivan täysin paskoihin maihin. Sillä ei tehdä bisnestä. Bisnes kielitaidon oppii vain briteissä ja se maksaa tuon 80 000e vuodessa. Koulutus määrittelee, mihin lapsenne kykenee. Voihan täällä tietty alkaa amisyrittäjäksi 15 vuotiaana ja se on sitten se toinen tie millä pärjää.

Vierailija
160/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä teini kasvaa pumpulipellossa. Te vanhemmat maksatte kaiken ja silti vinkuu ettei mikään riitä ja lisää pitäisi saada. Sama meno jatkuu aikuisenakin jos ei opeteta miten rahaa tienataan ja hoidetaan itse asiat. Opettakaa maksamaan itse omat menonsa, ja hankkimaan työllä rahaa. Ei todellakaan tarvi mitään korotuksia.