teinille ei riitä mikään
Paljonko teidän teinit saa käyttörahaa? Meillä 16 v 40 e/kk, joka ei tunnu riittävän menoihin. Tämän lisäksi vanhemmat maksaa siis koulumenot, matkakortin, vaatteet, puhelimen ja harrastukset. onko Ok vai korotuksen paikka?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanut koskaan mitään. Ei silloin edes osattu vaatia kun kuitenkin perusasioista vanhemmat piti huolen. Miksi pitäisi olla koko ajan rahaa käytössä? Sitä saa sitten kun menee töihin.
Itsekkään en ikinä saanut mitään, ei kuukausi tai viikkorahaa, käyttörahaa aloin saamaan noin 17vuotiaana, ja sekin raha oli aina maksimissaan 20€ joka minun piti jakaa 15vuotiaan veljeni kanssa, ei tarvi olla näppärä et hommat tasan 50/50.
Eli käteen jäi kymppi...
Tää systeemi ei luonnollisestikaan oikeasti toimi, ja siksi minä ja veljeni ajauduttiin syrjäytyneiksi, ja ei hetkeäkään, olet työkyvytön.
Itse olen 17, ja saan kuukaudessa 240e, (opintotuki + kuukausiraha ) tästä maksan itse puhelinlaskun, bussikortin, bussimatkat poikaystävän luokse toiselle paikkakunnalle 2-3 kertaa kuussa ja tietysti sitten osan meidän ruokaostoksista. Vaikka summa näyttääkin isolta, niin yllättävän paljon saa hupenemaan ihan noihin pakollisiin kuluihin. Ei mulla oo varaa notkua viikottain Sokoksen meikkihyllyllä hankkimassa aina jotain uusia meikkejä, tai varsinkaan mitään ylellisyystuotteita. Tiedän monia kavereita, jotka saa summan x käytättäväkseen johonkin pakolliseen menoon ja rahat käytetäänkin aivan johonkin muuhun kun piti, sitten kiukutellaan vanhemmille kun eivät anna lisää rahaa.
Olishan se itekin kiva saada muutama kymppi lisää, mutta tää opettaa kyllä rahan käyttöä ja suunnitelmallisuutta paljon enemmän joten oon tyytyväinen. :)
"Mitäs paskaa tämä nyt on? Eiks sitä ensisijaisesti opiskella Suomeen töihin? Toiseks mee puhumaan Supercellin ja Rovion koodareille vähän bisneksestä. Aalto, Helsingin yliopisto ja TTY on kylläkin melkosessa arvossa maailmalla."
Suomessa nuorisotyöttömyys on Espanjan luokkaa, siis ihan oikeasti vakava ongelma. Ei mitään paskaa, vaan paska koulutus. Jos kaikki Aalto yliopiston käyneet pääsisi suoraan Roviolle tai Supercellille, niin ei siinä mitään. Mutta eivät tosiaan pääse. Onnea niille, ketkä pääsee, mutta ei noista yrityksistä ole koko Suomen pelastajaksi. Lopuille olisi vanhempien hyvä maksaa kansainvälinen koulutus pois Suomesta. Mutta tietysti yleisesti näitä lapsia tehneille vanhemmille on tärkeämpää oma pankkilaina asuntoon ja autoon, mitä esim. koulutus ulkomailla. Älkää tehkö niitä lapsia, jos teillä ei ole vara kouluttaa heitä. Ei Suomessa ole töitä kaikille. Mutta ei eipä siinä mitään. Pitäkää tyhmät pankkilainanne ja laittaakaa lapsenne kortistoon. Lähinnä katsoessa näitä itsekkäitä vanhempia ei voi olla muuta, kuin pahoillaan, että eivät edes halua parempia mahdollisuuksia jälkikasvulleen. Vaan sokeasti luottavat Suomen paskaan koulutukseen ja laittavat tenavat kortistoon :-) Muistuttaa lähinnä Neuvostoliiton sortumista edeltäviä aikoja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni lukioikäinen tytär kertoi että jotkut hänen koulukaverit myy toosiaan vanhemmille miehille jotta saavat merkkivaatteita ja merkkilaukkuja, sekä käyvät syömässä sushia, Starbucksilta kahvijuomia ym ym. Leuhkivat vielä avoimesti asialla ja kilpailevat sillä kuka sai lypsettyä äijiltä eniten rahaa ja merkkikamaa.
Tiedättekö onko tämä kovin yleistä täällä Helsingissä nykyään
Nimittäin minun nuoruudessa tuo olisi ollut häpeän paikka jos joku olisi tehnyt tuollaista ja jos olisi jäänyt tuollaisesta kiinni niin olisi varmasti joutunut vaihtamaan paikkakuntaa tai joutunut jonnekin koulukotiin, mutta nykynuoriso näyttää tekevän rahan, imagon ja somen takia ihan mitä vaan, ja pahinta se että vanhemmillaan ei mitään tilannetajua asioista eivätkä kyseenalaista mistä nuori saa rahansa. Nimittäin kesätöistä saatavilla rahoilla ei ostella useita monen tonnin arvoisia merkkilaukkuja.
Mitä huonoa tässä on? Siinähän kaikki voittavat. Miehet saavat toosaa, lukiolaiset merkkilaukkuja ja talous tykkää kun raha kiertää
Kaikki voittavat? Miehet jäävät kiinni ja saavat syytteet alaikäisen hyväksikäytöstä!
Tuon ikäiset ovat vasta lapsia, ja h-oraaminen leimaa heidät loppuiäkseen eli pilaa käytännössä heidän elämän!
Maksamme 14 vuotiaan tilille satasen kuussa. Sieltä saa käyttää tarpeeseen ja muuten potti kertyy 18.vuotis synttäreitä varten. Kätevästi näkee koska nostettu käteistä ja koska maksettu kaupassa. Enemmän säästää kuin tuhlaa.
Lähtisin siitä että yhteiskunta maksaa lapsen menoihin lapsilisät. Eli niillä voi tavallaan hygieniaa ja lääkkeitä (perusterveen lapsen) summan muodostaa!
Sossu maksaa harrastukset ja talvivaatteet yms niille perheille joilla ei ole siihen itse varaa. Ei tietenkään jääkiekkoa mutta tätä tapahtuu.
Kaikki muu on luksusta. Jos et maksa lapselle asioita, mitä mitä ostat itsellesi. Vertaa kulutus ja rahan käyttö vertaamalla miten usein ostat itsellesi koruja, meikkejä, tupakkaa, alkoholia, herkkuja.. Ja miten paljon annat lapsellesi. Tupakkaa/alkoa toki ei mutta se raha mikä jää pakollisien maksujen jälkeen kuukausittain niin miten paljon siitä menee lapselle?
Aina ei ole rahaa millä mällätä ja toisessa perheessä tuloja on enemmän kun taas toisessa perheessä menoja on enemmän kuin teillä. Oleellista on jokaisen perheen rahan käyttö. Jos säästätte johonkin, sekin otetaan huomioon. Eikö tuohon pitäisi teidän yhdessä perheenä tutustua ja sen kautta tehdä valintoja?