Siis täh?! Miten sairaanhoitaja voi tienata jopa 3000 mutta lähihoitaja 2000
Siis periaatteessa kyseessä on aivan sama ammatti: hoitaja. Ei lääkärintyö, vaan hoitotyö. Miten sairaanhoitajan palkka voi olla jopa yli 3000€ kuukaudessa? Suomessa julkinen talous ei voi kestää sitä, että on varaa maksaa tietyille hoitajille yli 3000. Eikö olisi reilua, jos kaikkien hoitajien palkka olisi vaikka 2300 euroa. Näin myös lähihoitajien palkat nousisivat, ja sairaanhoitajien ylisuuria palkkoja hieman laskea. Kuitenkin sama ammatti.
Kommentit (159)
Näin se on kyseessä on HOITAJA. Onko reilua, että toinen eri nimekkeellä saa tonnin enemmän?
Ap
Lähihoitaja saa noin 2100€/kk, sairaanhoitajat saa jotain 2400-2500€/kk.
Palkkaero ei ole tonni.
Juu sama ammatti... :D Käsittääkseni lähihoitaja ei saa lääkkeitä annostella? Ne olivat ainakin silloin sairaanhoitajan tehtävä kun opiskelin sairaanhoitajaksi (jätin opinnot kesken ja vaihdoin alaa) ja olin palvelutalossa töissä.
Miksi kukaan opiskelisi enää sairaanhoitajaksi jos lähihoitajana saisi saman palkan?
Yläpeukuistahan sen näkee. Aika moni on ap:n kanssa samaa mieltä. Minä mukaanlukien.
Milloin lähärillä on tuollaiset huipputulot tulleet. Sekoomuksen ansiota taisi olla tämä. Pari sairaanhoitajaa tai kolme lähäriä saa siis yhtä paljon rahaa kuin lääkäri.
Suomi on sairas maa.
Toinen käy korkeakoulun, toinen ei. Toimenkuva täysin eri.
Sairaanhoitajan koulutus on kaksi kertaa pidempi lukiopohjalta, joten palkkaeron pitäisi olla kaksinkertainen. Lähärille 2000€ ja sairaanhoitajalle 4000€. Lääkäri opiskelee vielä pari vuotta pidempään ja saakin usein 6000€.
Tietosi on siinä mielessä virheelisiä että sairaanhoitajan peruspalkka on kai n. 2500€ (korjatkaa jos olen oikeassa mutta ainahan näin nämä sairaahoitajat väittävät jotka tekevät vain päivävuoroa) ja jos kolmeentonniin haluaa päästä niin siihen täytyy tulla lisiä päälle (ilta-yö-viikonloppu). Lähihoitjan peruspalkka on 2100€ monessa kunnassa ja kyllä lähärikinvoi saada siihen vuorotyöllä monta sataa lisää. Eli eroa on peruspalkassa vain n. 400€.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on kyseessä on HOITAJA. Onko reilua, että toinen eri nimekkeellä saa tonnin enemmän?
Ap
Eli esim. ratsastuksenOPETTAJAN, lastentarhanOPETTAJAN tai vaikka lukion matematiikanOPETTAJAN pitäisi saada samaa palkkaa?
Tai vaateSUUNNITTELIJAN ja logistiikkaSUUNNITTELIJAN?
Lol.
Vierailija kirjoitti:
Yläpeukuistahan sen näkee. Aika moni on ap:n kanssa samaa mieltä. Minä mukaanlukien.
Siinä taas yks multipeukuttaja. No, tuohan tollainen kai jotain elämänsisältöä...
Vierailija kirjoitti:
Näkee, et ei ole häävi yleissivistys tällä palstalla. Ei kylläkään yllätä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Siis ammattikorkeakoulun, entisen opiston. Itse pidän vain yliopistoa oikeana korkeakouluna.
Vierailija kirjoitti:
Ammatti onkin helppo arvata.
Tunnen sairaanhoitajan, joka tienasi viime kuussa 3100€. Selitys sille sitten? Ette taida olla ihan perillä siitä, miten suuret palkat sairaanhoitajilla on.
Ap
Tuleehan tuohon päälle vielä lisät? En ole tiennytkään että hoitoalan palkat ovat noin pienet.
Terveisin kaupan myyjä, ei ammatillista koulutusta, brutto lisineen yli 2500e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ammattikorkeakoulun, entisen opiston. Itse pidän vain yliopistoa oikeana korkeakouluna.
Sä saat pitää vaikka eunukkia pressana, ei se sitä asiaa oikeaksi tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä saat pitää vaikka eunukkia pressana, ei se sitä asiaa oikeaksi tee.
Mut niihän se onkin.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan koulutus on kaksi kertaa pidempi lukiopohjalta, joten palkkaeron pitäisi olla kaksinkertainen. Lähärille 2000€ ja sairaanhoitajalle 4000€. Lääkäri opiskelee vielä pari vuotta pidempään ja saakin usein 6000€.
Lukio ei liity tähän mitenkään, myös lähihoitajalla voi olla lukiopohja. Lähihoitajan ja sairaanhoitajan koulutuksien pituudessa ei ole isoa eroa. Lääkärit yleensä myös erikoistuvat, eli opiskelevat noin 8,5 vuotta pidempään kuin Sari Sairaanhoitajat.
Porvoiletko tahallasi, vai onko tietosi oikeasti noin rajallista? Ja silti pitää oikein aloitus vääntää?