teinille ei riitä mikään
Paljonko teidän teinit saa käyttörahaa? Meillä 16 v 40 e/kk, joka ei tunnu riittävän menoihin. Tämän lisäksi vanhemmat maksaa siis koulumenot, matkakortin, vaatteet, puhelimen ja harrastukset. onko Ok vai korotuksen paikka?
Kommentit (206)
Ystäväni lukioikäinen tytär kertoi että jotkut hänen koulukaverit myy toosiaan vanhemmille miehille jotta saavat merkkivaatteita ja merkkilaukkuja, sekä käyvät syömässä sushia, Starbucksilta kahvijuomia ym ym. Leuhkivat vielä avoimesti asialla ja kilpailevat sillä kuka sai lypsettyä äijiltä eniten rahaa ja merkkikamaa.
Tiedättekö onko tämä kovin yleistä täällä Helsingissä nykyään
Nimittäin minun nuoruudessa tuo olisi ollut häpeän paikka jos joku olisi tehnyt tuollaista ja jos olisi jäänyt tuollaisesta kiinni niin olisi varmasti joutunut vaihtamaan paikkakuntaa tai joutunut jonnekin koulukotiin, mutta nykynuoriso näyttää tekevän rahan, imagon ja somen takia ihan mitä vaan, ja pahinta se että vanhemmillaan ei mitään tilannetajua asioista eivätkä kyseenalaista mistä nuori saa rahansa. Nimittäin kesätöistä saatavilla rahoilla ei ostella useita monen tonnin arvoisia merkkilaukkuja.
Meillä 14 v saa 20 EUR/kk. Lisäksi kotoa maksetaan kaikki tarvittava kuten vaatteet, harrastukset ja harrastusvälineet, bussikortti ym. Perheen yhteiset leffat, herkut ym. myös maksetaan. Eli nuori voi käyttää 20 euroa kuussa puhtaasti ylimääräiseen kivaan. Hyvin on riittänyt ja vaikka joskus loppuisi "kesken", ei nuori jäisi mistään olennaisesta paitsi.
Itse olen syksyllä 16 täyttävä tyttö. En saa kuukausirahaa, vaan jos tarvitsen rahaa, voin pyytää sitä vanhemmilta kertoen mihin aion sen käyttää. Joskus voin saada jotain ylimääräistäkin:) Kuitenkin mielestäni tämä tapa on toimiva! Itse ymmärrän että raha ei kasva puissa ja haluaisin kesäksi töitä. Niiden hankkiminenkaan ei tosin ole ihan helppo juttu. Yleensä ottaen mielestäni opiskelijoiden ei tarvitsisi perheen normaalissa taloustilanteessa tehdä töitä, paitsi ehkä niitä kesätöitä, niitäkin mahdollisesti omasta tahdosta.
Ja sehän on voivoi jos toisten vanhemmat ei satu olemaan rikkaita tai tuhlailevia. Aina ei mee elämässä nallekarkit tasan.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni lukioikäinen tytär kertoi että jotkut hänen koulukaverit myy toosiaan vanhemmille miehille jotta saavat merkkivaatteita ja merkkilaukkuja, sekä käyvät syömässä sushia, Starbucksilta kahvijuomia ym ym. Leuhkivat vielä avoimesti asialla ja kilpailevat sillä kuka sai lypsettyä äijiltä eniten rahaa ja merkkikamaa.
Tiedättekö onko tämä kovin yleistä täällä Helsingissä nykyään
Nimittäin minun nuoruudessa tuo olisi ollut häpeän paikka jos joku olisi tehnyt tuollaista ja jos olisi jäänyt tuollaisesta kiinni niin olisi varmasti joutunut vaihtamaan paikkakuntaa tai joutunut jonnekin koulukotiin, mutta nykynuoriso näyttää tekevän rahan, imagon ja somen takia ihan mitä vaan, ja pahinta se että vanhemmillaan ei mitään tilannetajua asioista eivätkä kyseenalaista mistä nuori saa rahansa. Nimittäin kesätöistä saatavilla rahoilla ei ostella useita monen tonnin arvoisia merkkilaukkuja.
Mitä huonoa tässä on? Siinähän kaikki voittavat. Miehet saavat toosaa, lukiolaiset merkkilaukkuja ja talous tykkää kun raha kiertää
Tuntuu, että paljon on elämä muuttunut, kun olin itse nuori. En saanut viikkorahaa ja harrastukset olivat sellaisia, jotka olivat ilmaisia.Syntymäpäivisi ja jouluisin sain hieman rahaa. En käynyt ulkona syömässä tai teattereissa. Sain ruuan, vaatteet ja koulukirjat vanhemmilta. En edes olisi halunnut pyytää vanhemmilta rahaa, koska lainoja oli todella paljon.Isä oli yrittäjä ja töitä oli paljon.Äiti teki tavallista työtä ja pitkiä päiviä.Olin paljon isovanhempieni kanssa.Kaikesta huolimatta osaan olla kiitollinen ajasta.Liikuin paljon luonnossa ja tykkäsin viettää aikaa isovanhempieni kanssa esim.eläimiä ruokkien navetassa.
Minusta tuli ihan järkevä rahankäyttäjä ja olin motivoitunut opiskelija lapsena.Valmistuin aikuisena yliopistosta.
Olen nyt 18-vuotias opiskelija, enkä ole koskaan saanut ns. viikkorahaa tai kuukausirahaa. Sain rahaa pyytämällä silloin tällöin, jos oli esim. tapahtuma tai jos halusin käydä kaverin kanssa jossain. Silloinkin pyysin alakanttiin, sen verran millä uskoin pärjääväni.
Tasaisesti aloin saada rahaa vasta siinä vaiheessa, kun kela hyväksyi opintotukihakemukseni. :'D Nyt sitä rahaa vasta kuluukin, kun sitä saa varmaksi joka kuukausi. Maksan opintotuella bussikorttini ja kouluun liittyvät menot, ylijäämä menee huvituksiin (enimmäkseen pikkusummia, esim. kympin t-paita tai muutama euron juusto).
En ole tästä katkera, sillä en tunne että olisin jäänyt mistään paitsi. Olen aina ollut tietoinen perheeni rahatilanteesta, joka ei ole koskaan ollut erityisen hyvä. Molemmat vanhempani ovat tällä hetkellä työttömiä isäni saatua potkut. Äiti oli töissä siihen asti, kun sai lapsia. Tällä kasvatuksella olen oppinut rahan arvon ja oppinut arvostamaan sitä, minkä saa. Ala-asteella koin parikymppiä viikottain saavat lapset lellityiksi. En voinut ymmärtää, mihin sen ikäinen tarvitsee niin paljon rahaa joka viikko - koska itse en tarvinnut.
Tytär oli teininä kova vaatimaan ja tuntui tosiaan että mikään ei riitä. Laittoi rahansa aina samantien palamaan.
Asuu nyt jo omillaan, kävi koulut ja on työelämässä. Hyvä hoitamaan raha-asioitaan ja muutenkin kunnon tyttö.
Poika on nyt 15 vuotias ja aika vaatimaton. Hyvin jää säästöön rahaa. Rahaa saa 50 euroa kuussa ja tarpeen vaatiessa. Me maksetaan vaatteet ja harrastukset.
Ihan toista maata kuin siskonsa, täytyy toivoa että sama meno jatkuu.
Anna lapsen elää elämäänsä äläkä kysele neuvoja internetistä varsinkaan tältä sivulta sillä täällä suurin osa on huonoja vamhempia. Oma lapseni 12v saa rahaa 120e/kk ja ihan hyvin on mennyt. Mee oikeisiin töihin ennekun hommaat lapsia!
Kyllä oli aikanaan häpeä lähteä luokkaretkelle jotain kolikoita taskussa, kun kaverit oli yleisesti saaneet 100 mk ostoksiin ja huvituksiin. Olihan siellä tietysti täysi ylöspito, mutta sen jälkeen kun ohjelma loppui, en voinut viettää vapaa-aikaa muiden kanssa.
Oon 28v ja silloin kun olin teini niin ei kyllä ollut ikinä mitään viikko- tai kuukausirahaa kotona asuessa, jos olin jonnekin menossa niin vanhemmat antoivat sitten sitä varten erikseen rahaa.
Olenko todella ainut nuori, joka ei saa vanhemmiltaan mitään kuukausirahaa. Maksavat jo koulukirjat sekä bussikortin, joten minusta olisi kohtuutonta ruveta vaatimaan rahaa esim. vaatteisiin ja omaan herkutteluun. Jos tuntuu, ettei raha riitä näihin "välttämättömiin" ostoksiin, niin sitten tehdään töitä ynm.
14v 150€/kk ja kun mopoauton kulut tulee on kk-rahaa nostettava tai ainettava bensakortti.
Minusta korotuksen paikka. 16v on lukiolainen? Saa siis käytännössä 10€/vko. Yksi leffalippukin maksaa enemmän ja normi kahvillakäyntikin helposti 8€.
Minä annoin teinilleni käyttöön koko lapsilisän,kun se loppui,niin tyttäreni meni heti töihin ja sen koommin ei ole tarvinnut avustaa rahallisesti.Nyt tyttäreni on jo yli kolmekymppinen ja osaa hoitaa taloutensa mallikkaasti.
Olen 26-vuotias ja kymmenen vuotta sitten 25€/kk riitti minulle, sillä summaa pystyi korottaa hyvillä koenumeroilla: 10, 10- ja 9,5 kokeesta toi muistaakseni 2€ ekstraa ja 9+, 9 ja 9- oli euron arvoisia suorituksia. Nykyään 40€/kk ei ole mielestäni liikaa, kenties summan korotuksen voisi sitoa myös koulumenestykseen? Ottaen tietenkin huomioon sinun teinillesi realistisen tason, itse olin ysin tyttö ja ekstra panostuksella ylsin kymppiin, joten em. numero tavoitteet sopivat minulle. :)
Itselläni oli teininä 50€/kk. Ostin rahalla vaatteita ja pikaruokaa ja hyvin riitti. Musta justiinsa joku 40-50€ on varsin passeli jos ei pidä itse ostaa matkakorttia, lääkkeitä tai pakollisia vaatteita (esimerkiksi talvitakki).
Lapsilisä noin 100€ sopiva raha 16v:lle
40 euroa? Musta tuo kuulostaa tavattoman pieneltä summalta köyhyysrajan alapuolella elävänä 17-vuotiaana. Asun omillani ja saan tukia tällä hetkellä n. 1000€ kuukaudessa, toki siitä otetaan pois pakolliset menot mutta kyllä sais olla itkua tihrustamassa jos 40€ jäis vapaaseen käyttöön... Tuolla rahallahan käy ehkä kerran-pari ulkona syömässä jos sitäkään. Kaikki mukavuudet karkkipäivistä uuteen halpishuulipunaan saa unohtaa.
Meillä 40e. Mutta ei riitä ikinä. Syynä se että pari kertaa viikossa käyvät mäkkärissä tai kebabilla. Vaatteita ei osta tuosta rahasta ja nyt yritetty vähän tinkiä niistä. Kesästä ollaan sovittu ettei silloin saa kuukausirahaa vaan pitää työstä saada raha. Onneksi sai kesätyön.
Lol mä oon manchild ja saan palkkaa 5000 €/kk XD Saa paljon karkkii XD Pildee en oo nähnykkään ku pikseleinä niin ei oo lastakaan perseilemässä XD