teinille ei riitä mikään
Paljonko teidän teinit saa käyttörahaa? Meillä 16 v 40 e/kk, joka ei tunnu riittävän menoihin. Tämän lisäksi vanhemmat maksaa siis koulumenot, matkakortin, vaatteet, puhelimen ja harrastukset. onko Ok vai korotuksen paikka?
Kommentit (206)
Itselläni oli kuukausiraha tuossa iässä noin 1300mk eli 250€, koska asuin toisella paikkakunnalla vanhempieni ostamassa kaksiossa koko lukioajan. Maksoin tuosta summasta itse ruuat ja vaatteita ostin joskus harvoin. Vanhemmat maksoivat koulukirjat ja harrastukset, sekä asunnon juoksevat menot. Vanhempani eivät ole miljonäärejä eivätkä edes mitään huippupalkattuja, pikemminkin ehkä ylempää keskiluokkaa kuukausituloillaan siinä 3000-4000 euron tuloissa.
Kenties kultalusikka jonkun mielestä minulle, mutta hyvää oppia varhaisaikuisuuteen oli oppia pitämään huoli arjen menoista. Nyt jos ajattelee, niin nykypäivän rahassa liekö tuokaan riittäisi moisiin menoihin mutta vuonna 1996 se riitti mainiosti ja välillä oli vielä varaa käydä leffassakin kavereiden kanssa.
Miksi kukaan ostaisi kuukausittain vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttö on 13vuotiaasta jakanut lehtiä ja saanut n.130e/kk käyttörahaa itsellensä.
Ostellut vaatteita, meikkejä ym. itse palkastaan.
Nykyään 18 vuotiaana opiskelijana jakaa vieläkin, saa opintotukea palkan lisäksi.
Onko siis 130 e/ kk kokonaan hänen itse ansaitsemaansa? Maksatteko te vanhemmat lisäksi hänelle jotain?
ap
Kyllä on. Vanhemmat maksaa puhelinlaskun mutta kaiken muun on pitkään kustantanut itse.
Bussikortin lataa opintotuestaan.
Pikkuveli 14v. haluaisi alkaa jakamaan lehtiä myös.
Odottaa että sisko lopettaa että saisi tämän jakoalueen itselleen.
14vuotiaalle ei ole varsinaista kuukausirahaa annettu. Jos tarvii johonkin rahaa, on annettu.
Olen seurannut hänen kavereidensa rahan käyttöä ja olen vain mielissäni ettei oma poika edes halua usein käyttörahaa. Kavereiden rahat kuluvat energiajuomiin, sipsiin&karkkiin ym.
Ei maistu kouluruoka vaan menevät kebabille/pitsalle.
Olipa paikallislehdessä juttu näistä koululaisista jotka käyvät lähikaupassa päivittäin ostamassa berliinin munkkeja.
Voisiko teini pitää vaikka yhden tai kaksi kuukautta kulukirjaa menoistaan. Näin saat käsityksen, mihin rahaa menee. Näin äkiseltään arvellen tuo 40 on aika vähän, mutta omien lasteni teiniajoista on jo sen sen verran aikaa, etten pysty suhteuttamaan sitä tähän päivään.
Meillä mies sanoi tyttärelleen, että aina olet käsi ojossa rahaa pyytämässä. Tyttö tästä suivaantuneena hankki itselleen osa-aikatyön. Oli tuolloin yläasteella ja jatkoi töissäkäyntiä koko lukion ajan, vaikka kävi erikoislukiota toisella paikkakunnalla. Yritin jarrutella töiden tekemistä, koska pelkäsin, että hän uupuu, mutta oli niin sisuutunut isänsä sanoista, että ei suostunut luopumaan töistä. Ja oli tietysti myös päässyt oman rahan makuun. Tyttö selisi lukiosta kunnialla, samoin näyttötutkinnosta, joka tuohon lukioon kuului mutta helpomalla olisi päässyt, jos ei olisi käynyt töissä... Kerron tämän ihan vaan siksi, ei kannata arvostella tytön rahankäyttöä sokkona vaan tsekta ensin yhdessä, mihin se raha menee, voisiko jostain säästää tai onko oikeasti syytä nostaa sitä kk-rahaa, jos perheellä on siihen varaa.
400€/kk saa nyt, mutta tuosta 300€ on hyvän koulumenestyksen takia. Sanoin teinille, että pistän siihen joka tapauksessa 400 kuussa. Jos keskiarvo on ysillä alkava (tai täysi 10), niin saa koko rahan itse. Jos ei ole, saa satasen kuussa ja loput menee yksityisopettajalle
Miksi pitäisi saada rahaa tekemättä mitään sen eteen?
Kun rahan on itse ansainnut tajuaa paremmin rahan arvon ja osaa suhteuttaa mihin ne kannattaa käyttää.
Ja jos vanhemmat maksaa kaiken muun (bussikortit, vaatteet, harrastukset ym.) niin loppu menee vaan huvituksiin.
Ei ole hyvä että lapsi/nuori tottuu siihen että aina kun huvittaa voi vaan lähteä ostoksille/elokuviin/pitsalle/kahville..
Saan 50e/kk. Ostan sillä meikit, osan vaatteista ja kaikenlaiset huvitukset (leffat yms.) Vanhemmat avustavat isommissa vaateostoksissa (talvitakki, talvikengät), mutta pääasiassa maksan itse. Käyn töissä 6-10h viikossa.
Tämä tuntuu olevan meidän kaveripiirissämme se tavallisin järjestely. Kyllä se oikeasti riittää, mutta ei tietenkään kaikkeen mihin sitä haluaisi... Eikä ole tarkoituskaan. Osa valittaa vanhemmilleen jatkuvasti, mutta kyllä tietävät itsekin saavansa ihan yhtä paljon kuin muutkin.
Tyttö16v
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti mitä kulutuskäyttäytymistä nuorille opetetaan ja hyväksytään! Ai niin, mitä vanhemmat edellä, sitä nuoret perässä. Meillä on tiukkaa taloudellisesti, vaikka miehellä on hyvä palkka. Tietenkin kaiken syypää olen minä, koska olen työtön. Ollaan jouduttu rajoittamaan perustellusti teinien vaatimuksia, vaikka riitoja, huutoa, yms. seuraakin. Esim. ulkona syöminen on tosi kallista - mun mielestä turhaa, koska teini saa kotona suht hyvää ruokaa.
Mutta vaikka olisinkin töissä ja meillä olisi taloudellisesti vakaampi tilanne - niin silti en opettaisi, sallisi ja hyväksyisi rahan törsäämistä "huvitteluun", etenkään säännönmukaisesti. Mun mielestä säästäväisyys on hyve - kuten toinen teineistäni säästää tällä hetkellä pitkään ulkomaanmatkaan kesällä - ja kaikenlainen hedonistinen kulutus turhaa. Vanhemmat antavat mallin. Meitä ei voi ainakaan syyttää tuhlailusta; on saatu talo, auto, muutama perhematka, teinien harrastukset ja vaatteet maksettua, koska ollaan oltu säästäväisiä, kohtuullisia, taloudellisia. Ylimääräistä kulutusta en hyväksy. Sitä ovat kyllä sushipaikoissa syömiset, yms.
Hyvä! Juuri näin, kaikkea kulutusta, etenkin suomalaisten palveluiden käyttöä tulee välttää. Kyllä niitä työpaikkoja sitten jostain syntyy kuitenkin. On myös hyvä osoittaa lapselle, ettei hedonistisia tarpeita saa täyttää, erehtyisi vielä luulemaan että elämän pitäisi olla nautinnollista, eikä ikävää.
Itse sain 15-19 vuotiaana 50e viikossa, lisäks vanhemmat makso aina 50% vaatteista ja muista kuluista
Olen 17 ja saan 80-100 euroa kuussa. Maksan itse vaatteet, meikit, ihonhoidon ja muut vapaa-ajan menot. Vanhemmat maksaa kyllä pakolliset kuten esim jos kengät hajoaa, bussikortin ja lukiokirjat. Rintaliiveihin saan myös rahaa koska kokoani ei löydy peruskaupoista eli tulee kalliiksi. Eli siis ihan välttämättömät jutut vanhemmat kyllä kustantaa muttei ylimääräisiä.
Mun mielestä joku max. 50-60€ on ihan ok summa. Sitä enemmän on jo vähän liikaa, jos toi on varattu vaan kaikkeen ns. extraan mitä teini haluaa. Kuinka moni nyt oikeasti teineistäkään käy joka viikko leffassa? Ei kai siellä mene edes niin paljon hyviä leffoja että kävisi leffassa 4-5 krt/kk? Joku pari kertaa nyt varmasti, mutta ei kai tota summaa saa kulutettua pelkästään leffoihin.
Itse sain teininä enemmän ja sehän tuli usein käytettyä johonkin turhaan; vaatteisiin, t-paitaan, huiviin, laukkuun tms. Muuten olisi varmasti jäänyt ostamatta. Jos summa olisi 50€, se vielä riittää t-paidan tai pienen laukun ostoon ja kahvitteluun, mutta jättää myös ostajan miettimään, ettei uutta t-paitaa tai laukkua ehkä tarvitsekaan (kun ei voi) ostaa joka viikko. ;-)
Ja onko teinien kavereilla sitten aina varaa ihan mihin tahansa? Muistan itse ainakin lukioaikoina hengailtiin myös ihan vaan jonkun luona juuri siksi, ettei haluttu aina vaan tuhlata ja mennä ostoksille tai kahville jne. Kun ei kaikilla kavereillakaan aina ollut hirveitä summia kahvitella joka päivä koulun jälkeen jne. Kannattaa ehkä kysyä ap omalta teiniltä, mihin tarkalleen he kavereidensa kanssa sitä rahaa tarvitsevat. Ja myös, miten paljon kavereilla sitten on myös pistää päivittäisiin extramenoihin.
Meillä sai aikoinaan 100€/kk. Siihen kuului kaupassa käyntiä, pientä siivousta, pyykkien lajittelua, tiskausta. Maksettiin kaikki kulut = puhtaus, vaatteet, koulumenot etc., joten tuo jäi omaan käyttöön kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa! 150 kuukausirahan antaja: osaatko arvioida paljonko tyttärelläsi menee tuosta vaatteisiin ja paljonko huveihin?
Meidän teinillä rahaa valuu enimmäkseen hampurilais- ja kahvipaikkoihin, välipaloihin ruokakaupoista (vanhemmat kustantaa koulun välipalakortin), satunnaisiin elokuviin ja shoppailuun.
ap
No neljälläkympillä ei kyllä käydä edellä mainitsemissa paikoissa paria kolmea kertaa useammin kuukauden aikana..
Onpas köyhää väkeä täällä. Meillä 150€ on lasten VIIKKOraha. Tosin emme olekaan peruslusmuja, vaan yrittäjiä.
Antavatko ihmiset oikeasti lapsilleen jotain 50 euron kuukausirahoja ja sitten ihmettelevät, että miksi pyytävät lisää? Eikö ihmisillä liiku mitään päässään, jos ajattelevat, että tuo riittäisi johonkin. Mitään kunnollisia vaatteita ei saa 50 eurolla, eikä viidelläkympillä käy montaa kertaa edes kahvilla ja ravintolassa hädin tuskin kerran. Yksi taksimatkakin kustantaa helposti tuon verran. Noin pienellä rahalla teini-ikäiset nuorenne eivät pysty tekemään oikeastaan yhtään mitään. Miettikää oikeasti vähän!
Minulla ei koskaan ole ollut mitään viikko/kuukausirahaa..
Johtuen varmaan siitä etten ole koskaan saanut liikkua missään. Koulun jälkeen heti kotiin joka ikinen päivä. Joskus äärimmäisen harvoin (n. Kerran kolmessa kuukaudessa) sain käydä leffassa tms kaverin kanssa jonka vanhemmat sitten maksoi.
Muuten istuin aina kotona. Kaverille sai mennä vain jos oli tarpeeksi hyvä syy, esim koulun ryhmätehtävän tekeminen muuten ei saanut mennä mihinkään.
Tämä piina loppui vasta kun menin ammattikoulun ja muutin pois kotoa.
Nyt 20vuotiaana työttömänä jälleen istun yksin omassa kodissa kun ei ole muuta kuin yksi ainut kaveri joka sekin asuu 40km päässä.
Ja kärsin pahasta sosiaalisen tilanteiden pelosta, masennuksesta ja ahdistuneisuushäiriöstä.
Voi kunpa olisin yläaste ikäisenä saanut olla kavereiden kanssa ja tehdä kaikkea mitä nuoret nyt sitten tekeekään niin en ehkä olisi täysin syrjäytynyt.
Antakaa lapsienne olla kavereiden kanssa ja antakaa heille omien tarpeiden mukaan rahaa niin heille ei käy kuten minulle...
Vierailija kirjoitti:
Antavatko ihmiset oikeasti lapsilleen jotain 50 euron kuukausirahoja ja sitten ihmettelevät, että miksi pyytävät lisää? Eikö ihmisillä liiku mitään päässään, jos ajattelevat, että tuo riittäisi johonkin. Mitään kunnollisia vaatteita ei saa 50 eurolla, eikä viidelläkympillä käy montaa kertaa edes kahvilla ja ravintolassa hädin tuskin kerran. Yksi taksimatkakin kustantaa helposti tuon verran. Noin pienellä rahalla teini-ikäiset nuorenne eivät pysty tekemään oikeastaan yhtään mitään. Miettikää oikeasti vähän!
Jos puhutaan että vanhemmat maksavat vaatteet ja tuo jää kahvitteluun yms. niin onhan tuo silloin ihan ok summa. Lisäksi, mihin 14-16 vuotias tarvitsee taksia? Tuskin teinit myöskään menevät niin hienoon ravintolaan jatkuvasti syömään, jossa yksi henkilö käyttää omaan annokseensa jo 50€/kerta.
Mä sain 2€/kk ja sisarukset (nuoremmat) 40-50€/kk. Itelle olis tuo 40€ riittänyt tosi hyvin, arvatkaa vaan miten tuo vaikutti omaan rahankäyttööni etenkin kun ei ollut kärsivällisyyttä säästää joka kk sitä 2€...
faija lopetti myös vaatteiden ostamisen ja koska tarvitsin vaatteita oli minun pakko varastaa häneltä rahaa. Mitä kyllä kadun paljon.
Ovatko alapeukuttajat vain kateellisia vai mikä järjestelyssämme on vialla?
T. 66
14 v saa 20 e/kk. Lisäksi saa mummilta rahaa toisinaan. Kaikki pakolliset menot kustannetaan, ja leffalippuja tulee aina lahjaksi jostain. Kavereilla on suunnilleen sama budjetti. Valituksia ei ole kuulunut.