Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

teinille ei riitä mikään

Vierailija
07.03.2017 |

Paljonko teidän teinit saa käyttörahaa? Meillä 16 v 40 e/kk, joka ei tunnu riittävän menoihin. Tämän lisäksi vanhemmat maksaa siis koulumenot, matkakortin, vaatteet, puhelimen ja harrastukset. onko Ok vai korotuksen paikka?

Kommentit (206)

Vierailija
21/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni riittää 40€, jos se menee vain hamppareihin ja kahviloihin. Naurettavaa laittaa edes noin paljoa kuussa noihin. On hyvä opetella sitä rahankäyttöä jo nuorena. Jos teini maksaisi itse vaatteet ym, olisi se sitten hurjan pieni raha.

Itse sain aikanaan 20€/kk ja makselin vaatteetkin tuosta, eli se on liian vähän, ei sillä edes saanut juurikaan vaatteita, joita oikeasti tarvitsi.

Vierailija
22/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö saa 50€/kk ja me maksetaan bussikortti, harrastus, jos tarvii jotain ulkovaatetta tms ja lauantaisin karkkipussi. On mielestämme ansainnut tän summan, koska tekee ihan pyytämättä paljon kotitöitä, monesti jos on ollut vähän läksyjä tyttö on niiden jälkeen imuroinut koko talon tai laittanut ruokaa joko perheelle ihan vaan, koska halusi tehdä jotain. Pärjää myös koulussa hyvin. Nyt äsken sanoi, että on säästänyt kuukausirahoistaan 700€, että voitaisko lähteä ostaan hänelle uus puhelin kun vanhasta on akku mennyt huonoksi. Eli ei oo vuoteen käyttänyt rahaa mihinkään ylimääräiseen.

Ja ikää on 9 vuotta?

Nuori on syrjäytynyt, jos koskaan ei tee kavereittensa kanssa mitään, mikä vaatii rahaa. Lauantaipussi viittaa kyllä jälkeenjääneisyyteen, jos puhutaa aloittajan ikäluokasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö saa 50€/kk ja me maksetaan bussikortti, harrastus, jos tarvii jotain ulkovaatetta tms ja lauantaisin karkkipussi. On mielestämme ansainnut tän summan, koska tekee ihan pyytämättä paljon kotitöitä, monesti jos on ollut vähän läksyjä tyttö on niiden jälkeen imuroinut koko talon tai laittanut ruokaa joko perheelle ihan vaan, koska halusi tehdä jotain. Pärjää myös koulussa hyvin. Nyt äsken sanoi, että on säästänyt kuukausirahoistaan 700€, että voitaisko lähteä ostaan hänelle uus puhelin kun vanhasta on akku mennyt huonoksi. Eli ei oo vuoteen käyttänyt rahaa mihinkään ylimääräiseen.

Onpa todella säästeliäs tyttö! Minkä ikäinen? Ja ilmeisesti maksaa itse puhelimensa? Meillä on teinille hankittu puhelimet, sitten on pitänyt laittaa vähän omaa rahaa kehiin, jos on halunnut jonkin erityisen mallin.

ap

Vierailija
24/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini tekee satunnaista työkeikkaa harrastukseensa liittyen, ja kesätöiden hakuun toki kannustetaan. Näkisin kuitenkin, että koulu on lukukauden aikana etusijalla, eikä ns. normaalin nuoren elämään tarvittavia summia tarvitse omalla työllä ansaita, vaan kyllä me vanhemmat se kustannetaan. Sitä nyt haarukoin, että mikä on yleisesti ottaen kohtuullinen summa teini-ikäiselle.

ap

Mieti, mitä tekisit kympillä viikko? 

Et juuri mitään, eikö vain? Eli tuo edellä mainittu 150 tuntuu kohtuulliselta käyttörahalta, jonka sitten vapaavalintaisesti voi käyttää palveluihin tai tuotteisiin. 

150 euroa on teinille iso raha, jos ei tarvitse sillä mitään ostaa, bussikorttia, puheaikaa, leffalippuja jne.

Jos vanhemmat maksaa ihan kaiken, niin 40 euroa on hyvä siihen kahvila/hese tarkoitukseen.

Vierailija
25/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en saanut koskaan mitään viikkorahaa. Mä myös siivosin aina ihan oma alotteisesti oman huoneeni, tyhjensin/täytin astianpesukoneen ja pyykinpesukoneen, autoin äitiä siivouksessa ja ruoanlaitossa. Koskaan en ollut mitään rahaa edes vailla.

Mun mielestä tälläiset siivous hommat oli aivan itsestään selvyyksiä, eikä niistä tarttenut vängätä kenenkään kanssa tai olla käsi ojossa mänkymässä rahaa siitä, että teki jotain.

Kyllä nykyään nuoret on liian hemmoteltuja. Miksi antaa mitään viikkorahaa ihan vain huvikseen? Ei mene mun jakeluun, vaikka olenkin -91 syntynyt.

Vierailija
26/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olin teini sain 200€/kk ja siitä maksoin myös vaatteeni ym. pakolliset eli kaiken paitsi harrastukset ja ruuat. Opetti rahankäyttöä hyvin. Suosittelen teille samaa. Kyllähän 40€ menee nopasti, etenkin kun sen saa käyttää kokonaan huvitteluun.

Juu, se tässä on ajatus, että teini oppisi itse hallitsemaan rahan käyttöä :).

ap

Vierailija
27/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan 20 euroa kuukaudessa.

T. 14v

Riittääkö se sinulle? Pääsetkö ikinä kavereiden kanssa leffaan tms?

Vierailija
28/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan 20 euroa kuukaudessa.

T. 14v

Hei 14v, miten koet, että summa riittää sinulle? Mihin käytät rahaa? Oletan, että vanhempasi maksavat vaatteet, harrastukset ym pakolliset?

ap

Vierailija
29/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en maksa teineille mitään,vaatteisiin saavat kohtuudella rahaa kun tarvis.Leffaan,ulkonasyömiseen pari kertaa kuussa..sekin on suurimmalta osin tyyliin saanko 4e niin käyn hesessä juustoaterialla😃Vanhin saa opintotukea 20e/kk sen tuhlaa mihin haluaa.Mutta aika vähän kuussa kyllä annan..jos vaatteita ei lasketa niin 10-20e on teineille kuussa annettava summa..

Vierailija
30/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut koskaan mitään. Ei silloin edes osattu vaatia kun kuitenkin perusasioista vanhemmat piti huolen. Miksi pitäisi olla koko ajan rahaa käytössä? Sitä saa sitten kun menee töihin.

Samaa ihmettelen minäkin. Kustannan joka tapauksessa vaatteet, bussimatkat jos sillä joskus kulkee jne. Jos osaa perustella jotain mitä tarvitsee, niin sen kyllä saa, kun on siis ihan ok ja maltillinen toive, mutta harvemmin mitään edes haluaa. Eiköhän se nyt olisi lähinnä jotain roskaruokaa mihin ne rahat monella menisivät ja sitten voi ihmetellä, kun lapsi lihoo. Jossain määrin ostan kotiinkin herkkuja, mutta ei niillä ruokia korvata.

Vierailija
31/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär saa 50€ kuussa, maksaa itse meikkinsä, vaatteensa, leffassa-, kahvilla-, syömässä käynnit.

toki pakolliset vaatteet yms talvitakin, jos menee rikki/käyttökelvottomaksi vanhemmat maksaa.

Tyttären mielestä raha on riittävä/pienemmälläkin pärjäisi.

Vierailija
32/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaaja 3, paljonko korottaisit? Kiinnostaa tietää, mitä muut maksavat teineillensä.

ap

3 tässä. Maksan itse 14-vuotiaalle periaatteessa 50 euroa kuukaudessa, mutta mielelläni piffaan hänelle silloin tällöin vaikka ylimääräisiä leffoja yms. Eli ei niin  kovin paljon enempää kuin sinun teinisi saa. Sinun lapsesi on kuitenkin vähän vanhempi. Miltä kuulostaisi 15 euroa viikossa eli 60 e kuukaudessa?

Meillä 14 v saa 35 e/ kk, mikä on riittänyt hänelle hyvin. Vanhempi sisarus 16 v siis saa 40 e/kk, mikä taas ei tunnu riittävän mihinkään...

60 e/kk voisi olla hyvä, tosin epäilemättä se menisi yhtä liukkaasti kuin pari kymppiä pienempikin summa.

ap

Lapset ovat tietenkin yksilöitä tässäkin suhteessa. Ja lisäksi perheet ovat yksilöitä, ja se rahankäytön kulttuuri mikä kussakin perheessä vallitsee voi olla hyvinkin erilainen. Ajattelisin myös niin, että lasten rahankäytön pitää olla jossakin kohtuullisessa suhteessa perheen yleiseen elintasoon. Eli jos eletään kovin niukoilla, on typerää antaa teinin käyttää rahaa huolettomasti ja kinuta itselleen kaikki mitä kavereillakin on. Toisaalta, jos pätäkkää riittää, on hassua jos lapset joutuvat joka penniä laskemaan.

Vierailija
33/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut koskaan mitään. Ei silloin edes osattu vaatia kun kuitenkin perusasioista vanhemmat piti huolen. Miksi pitäisi olla koko ajan rahaa käytössä? Sitä saa sitten kun menee töihin.

Koska rahan käyttöä pitää opetella, ettei sössi asioitaan sitten kun aikuisten oikeasti sitä rahaa saa. Vähän niin kuin kysyisi miksi autolla ajamista pitää harjoitella, oppiihan sitä sitten liikenteessä.

Näin minäkin ajattelen. Mietin myös, että kun vanhempienkin elämäntapaan kuuluu välillä käydä kahvilla, tehdä pieniä hankintoja ym, niin miksei teinillä saisi olla samaa elämäntapaa ja elintasoa kuin perheessä muutenkin, kohtuudella toki. Oman rahan käyttö lisää myös itsenäistymistä, ettei tarvitse joka hankintaan erikseen pyytää rahaa vanhemmilta ja perustella.

ap

Vierailija
34/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sovittu niin, että 17-vuotias lukiolainen maksaa kaiken itse -- paitsi asumisen ja kotona syödyn ruuan. 

Kaikki tarkoittaa koulunkäynnin kuluja myös eli nyt esim. oli vanhojen tanssit, ostaa tarvittavat koulutarvikkeet ja maksaa myös harrastuksensa ja vaatteet. 

Tähän laitamme kuukausittain 500 euroa tilille. Tästä tietysti siis säästää matkansa. Lähtee mm. huhtikuussa Berliiniin kieliryhmän kanssa. Jos haluaa ajokortin, niin säästää itse. 

Eli kyllästyimme ainaiseen säätöön menoista. Tämä on toiminut hyvin jo vuoden. 

Vierailija
35/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yläasteella ollessani en saanut kyllä mitään viikko-tai kuukausirahoja. Tosi pienellä kulutuksella muutenkin elettiin, joskus sain 5e jos kauan tinkasin ja tein enemmän kotitöitä. Ammattikoulussa riitti opintotuki (eka vuos asuntolassa), mutta kun piti hommata kaverin kanssa kämppä, niin äiti tuki n.20e-30e/vk. Ja sillä siis hommasin kaiken mitä tarvitsin. Jos siis äiti olisi hommannut kaiken mitä ap teinilleen, en olis tarvinnut lisärahaa. Teini ens kesänä kesätöihin, ja laske 20euroon/kk, saa käyttää myös omia rahojaan

Vierailija
36/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti mitä kulutuskäyttäytymistä nuorille opetetaan ja hyväksytään! Ai niin, mitä vanhemmat edellä, sitä nuoret perässä. Meillä on tiukkaa taloudellisesti, vaikka miehellä on hyvä palkka. Tietenkin kaiken syypää olen minä, koska olen työtön. Ollaan jouduttu rajoittamaan perustellusti teinien vaatimuksia, vaikka riitoja, huutoa, yms. seuraakin. Esim. ulkona syöminen on tosi kallista - mun mielestä turhaa, koska teini saa kotona suht hyvää ruokaa.

Mutta vaikka olisinkin töissä ja meillä olisi taloudellisesti vakaampi tilanne - niin silti en opettaisi, sallisi ja hyväksyisi rahan törsäämistä "huvitteluun", etenkään säännönmukaisesti. Mun mielestä säästäväisyys on hyve - kuten toinen teineistäni säästää tällä hetkellä pitkään ulkomaanmatkaan kesällä - ja kaikenlainen hedonistinen kulutus turhaa. Vanhemmat antavat mallin.  Meitä ei voi ainakaan syyttää tuhlailusta; on saatu talo, auto, muutama perhematka, teinien harrastukset ja vaatteet maksettua, koska ollaan oltu säästäväisiä, kohtuullisia, taloudellisia. Ylimääräistä kulutusta en hyväksy. Sitä ovat kyllä sushipaikoissa syömiset, yms.

Vierailija
37/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli tuossa iässä kuukausiraha 50e, ja siitä piti maksaa pakolliset lääkkeetkin. Ei ollut kivaa.

Minulla oli tuon ikäisenä kuukausirahaa 20€, ja ihan hyvin riitti. Sillä sain just sen mitä tarvitsi, koska vanhemmat osti karkkipäivän karkit, tarpeelliset vaatteet ja maksoivat harrastukset ja puhelinlaskun. Tuolla rahalla ostin meikit ja sen sellaiset. Minusta 40€ pitäisi todellakin riittää tuon ikäiselle, jos korotusta kaipaa niin sitten ehkä voisi laittaa kympin lisää sillä ehdolla, että tekee sitten jotain ylimääräisiä töitä. Ei pidä kaikkea saada tarjottimella nenän eteen. N25

Vierailija
38/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 v saa 20 € kuukaudessa, mutta käytännössä se on vain välipalojen tms. ostamiseen. Kaikki muu maksetaan vanhempien lompakosta. Nyt kun saa mopon, niin nostetaan rahaa niin, että pystyy jatkossa maksamaan itse kortilla bensat ja varmaan alkaa kulumaan enemmän iltamenoihin tms.

Tähän asti tuo on riittänyt hyvin, jäänyt jotain jopa säästöön. Käytännössä on ostellut vähän karkkia ja juotavaa koulun lähistön kioskista sekö joskus käynyt syömässä pizzaa. Jos on iltaisin lähtenyt leffaan tai muualle, niin ole antanut erikseen rahaa. Asutaan siis maalla, jossa ei tuo shoppailukulttuuri vie niin paljon rahaa eikä leffaankaan kannata mennä kuin kerran kuussa.

Vierailija
39/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on vielä pieni, mutta itse antaisin teinille 100e/ kk. Sillä saisi huvitukset / meikit ja herkut maksaa. Vaatteet ja muut kulut vanhemmat, eihän tuo mihinkään vaatteisiin riitä.

Vierailija
40/206 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis oon niin pettynyt ku saan vaa 350 kk mut mun mielestä joku 700 vähintään hei