Sijoitusasunto oli virhe, v*tuttaa aivan suunnattomasti vuokralaiskokelas
Tämä tapahtui eilen ja vieläkin vituttaa aivan suunnattomasti. Olisi pelkkää plussaa jos tätä kautta tämä pieni äidin hemmoteltu tissiposki saisi tietää miltä tuntuu haaskata koko lounastauko turhaan.
Vuokraan ensimmäistä kertaa elämässäni kämppää, ja olen kyllä kieltämättä ollut todella pettynyt siihen millainen tarjonta on hakijoita ollut. Ilmoituksessa tulee täysin selvällä suomen kielellä esiin, että ei lemmikeitä, ei maksusitoumuksia, ei tupakointia. Tässä vaiheessa on ottanut varmaan 4-5 ihmistä jotka eivät itse kykene maksamaan vuokraa yhteyttä, plus muutenkin ihan täysin holtittomat ihmiset joista paistaa se miten elämänhallinta on hukassa. Näyttöihin on onneksi valunut suht ok porukkaa, poislukien yksi joka löyhkäsi röökiltä niin että silmiin särki pelkkä samassa huoneessa olo (asunnossa ei ole parveketta, en todellakaan lähde luottamaan että noin rankasti tupakoiva jaksaa kipsutella pihalle tupakalle joka kerralla).
Eilen paikalle valunut nuori herrasmies vie kyllä voiton. Ihan kuin piilokamerassa olisi ollut. Näyttö meni ok:sti ja vaikutti asialliselta opiskelijalta. Hieman ihmettelin kun sanoi "otan tämän, haluan heti tehdä vuokrasopparin" vaikka olin selkeästi ilmoittanut vielä illaksi olevan varattuna näyttöjä jotka halusin käydä läpi joten ei edes olisi ollut sopparia mukana (toki haluan tarkistaa myös esim luottotiedot itsekseni ensin). Herra oli ollut myös ajan suhteen hyvin vaativainen, joten pakotin näytön mahtumaan lounastaukooni mutta ajattelin että jos nyt nappaa niin kerran kie vyön alla ravaaminen on sen arvoista.
Noh, seuraavaksi tää kultamussukka kertoo miten koko näyttö on ollut pelkkää ajanhukkaa. Hän ilmoittaa miten "sopimuksessa vuokran pitää olla xxx" koska hänellä ei "ole varaa" kalliimpaan. Olin ihan sanaton. Jätkä tuijotti mua ihan pokkana kun kertoi myös miten hänen pitää ottaa koiransa asuntoon koska "exän äiti on allerginen". Tyrmistyneenä sain sanottua, että anteeksi varasitko näytön tosiaan turhaan, koska olen selkeästi ilmoittanut vuokrasumman joka ei ole neuvoteltavissa (nyt jo halvempi kuin naapurikämpät) sekä etten ota lemmikkejä asuntoon. Tämä äidin entitled pieni muru _suuttuu_ ja älkää vänkkäämään, miten vuokran _on_ oltava halvempi koska muuten hän ei voi maksaa sitä ja koirat _on_ pakko saada ottaa mukaan. Hänen on _pakko_ saada tämä asunto koska se on lähellä paikkaa x ja hän joutuu muuttamaan ulos koska exä jätti, joten hän _tarvitsee_ tämän asunnon. Jankattuamme hetken jannu sitten lähtee kättelemättä, kiittämättä ja hyvästelemättä, kengät vaan jalkaan ja ovi lähes paiskataan kiinni.
Mun päähän ei oikeasti mahdu, miten ulkoa täysin normaali yliopistossa opiskeleva parikymppinen mies on käsittänyt elämän niin, että se järjestyy hänen toiveidensa mukaan ja on mun asiani ratkaista se hänen edukseen. Oli kivaa olla loppupäivä töissä nälkäisenä ja vittuuntuneena, koska otin ylipitkän lounastauon voidakseni juosta hikihatussa aivan 100% täysin turhan reissun takia.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks, mutta eikös se olis fiksuinta ottaa vuokralle juurikin henkilö jonka vuokran maksaa joku muu? Tällöin vuokranmaksu on taattu, sossu laittaa sen suoraan sinun tilille maksuun joten ei ainakaan jää maksamatta. Samoin asumistuki tulee suoraan sinulle joka kuukausi, jos näin sopimukseen kirjataan, että asumistuki suoraan vuokranantajalle
samaa minäkin ihmettelen näitä hienohelmoja, yhteiskunnan pikku porsaita, ja prisnsessoja. Jotka kuvittelee että kaikillla muilla on aina asiat olleet yhtä vaaleanpunaista prinsessa leijumista koko lapsuus, ja sitten inistään vavapalstalla miten joku vuokralainen ei ollukaan niinkuin isän piku prinsesa olisi toivonut, ei ollukkaan Ralph Laurentin paitaa päällä tai ajanu Bemarilla pihaan. Voihan......Tätä tä meno on, nyjkysuomessa, rikkaiden porsasjälkeläiset rikastuu ja köyhien köyhtyy...Naurattaa tllaset tapaukset, voi kun minä niin petyin minun vuokralaisiin...hahahahaha
Voi kuule, miten minusta tuntuu että sinä se tässä yhteiskunnan pikku porsas olet.
Köyhä tuilla elävä luuseri -se sinä olet etkä sieltä saastasta ikinä nouse.
Vituttaako kun et pärjää elämässä, vituttaako?
No niin, otapas ne mielialalääkkeet 💉
Aloittaja on mielestäni ihan oikeassa ja samaten tuollaisista pelleistä voi mainiosti käyttää vaikka "tissiposki"-nimitystä. Ihmeellinen on holhous/avuttomuusyhteiskuntamme nykyään... Olisi kiva tutustua ap:hen, sen verran sanavalmis ja napakka henkilö tuntuu hän olevan. :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä harmittaa nää vuokranantajat jotka ei ees poikkeustapauksessa hyväksy lemmikkejä asuntoon. Mä oon iha tavallinen rauhallinen nainen joka ei polta eikä biletä ja pidän asuntoni siistinä melkeen ylisiistinä jos voi niin sanoa. Käyn töissä enkä törsää rahojani turhuuksiin joten vuokranmaksu on aina taattu. Mutta mulla on 2 kissaa jotka on kilttejä kuin mitkä. Tarpeet tekevät hiekkalaatikkoon aina ja itse siivoan hiekkalaatikon useasti päivässä joten hajuakaan ei ole. Mut taitaa olla niin että lemmikki = automaattisesti pilalla oleva kämppä. Onneks on sit vvo ja sato joilla on remontoidut siistit kauniit asunnot ja lemmikit tervetulleita.
Poikkeustapaus ei ole se että vuokralaisella jo on ne elukat jane muuttaa mukana. Poikkeustapaus on se että asiansa hoitaneen, pitkäaikaisen vuokralaisen sukulainen joutuu kuukaudeksi sairaalaan ja hänen hamsteri (tms häkkieläin ei bernhardilainen) tarvitsee siksi aikaa hoitopaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks, mutta eikös se olis fiksuinta ottaa vuokralle juurikin henkilö jonka vuokran maksaa joku muu? Tällöin vuokranmaksu on taattu, sossu laittaa sen suoraan sinun tilille maksuun joten ei ainakaan jää maksamatta. Samoin asumistuki tulee suoraan sinulle joka kuukausi, jos näin sopimukseen kirjataan, että asumistuki suoraan vuokranantajalle
samaa minäkin ihmettelen näitä hienohelmoja, yhteiskunnan pikku porsaita, ja prisnsessoja. Jotka kuvittelee että kaikillla muilla on aina asiat olleet yhtä vaaleanpunaista prinsessa leijumista koko lapsuus, ja sitten inistään vavapalstalla miten joku vuokralainen ei ollukaan niinkuin isän piku prinsesa olisi toivonut, ei ollukkaan Ralph Laurentin paitaa päällä tai ajanu Bemarilla pihaan. Voihan......Tätä tä meno on, nyjkysuomessa, rikkaiden porsasjälkeläiset rikastuu ja köyhien köyhtyy...Naurattaa tllaset tapaukset, voi kun minä niin petyin minun vuokralaisiin...hahahahaha
Voi kuule, miten minusta tuntuu että sinä se tässä yhteiskunnan pikku porsas olet.
Köyhä tuilla elävä luuseri -se sinä olet etkä sieltä saastasta ikinä nouse.
Vituttaako kun et pärjää elämässä, vituttaako?No niin, otapas ne mielialalääkkeet 💉
Täh?
Luitko yhtään millainen asennevammainen yhteiskunnan elätti oli se kelle vastattiin?
Otas nyt silmä käteen ja yritä uudestaan.
Luonnehdinta oli toki ilkeä mutta mitäs siitä, sen verran osuva se kuitenkin oli.
suomalainen vasemmistomallinen yhteiskunta opettaa siihen pienestä pitäen, että se ei ole tyhmä, joka pyytää vaan se joka maksaa. Oikeastihan kaikille olisi kannattavampaa, että käytössä olisi sitä saa mitä tilaa yhteiskunta. Meillä on täällä vaikka mitä oikeuksia (tavallisille ihmisille pitää olla ns. perusturva, koska tavallinenkaan ei tässä maassa osaa asioitaan ITSE järjestää..).
Osaa kommenteista värittää viha kaikkia sellaisia kohtaan, jotka omistavat yhtään mitään. Ei katsota asioita asioina, vaan kommentoidaan puhtaasti sen perusteella, mitä tunteita toisen kirjoittajan (oletettu) asema itsessä herättää. Miten perustelette tällaisen käytöksen järkevyyttä? Vai eikö tarkoituksenannekaan ole toimia järkevästi, "koska netti"?
Vierailija kirjoitti:
Opettele ajanhallintaa. Eikä kukaan normaalijärjellä varustettu jää väittelemään tuollaisista asioista, vaan toteaa että tämä oli sitten tässä ja lähtee syömään. Ei tarvitse olla siellä töissä nälissään.
Juu, siis miksi aloit väittelemään tuollaisesta. Kun kinaa idiootin kanssa kannattaa pitää huolta ettei....
Mulla riippuu asunnosta, saako tuoda sinne lemmikin. Muovimatoilla olevissa on ihan ok tietyt lemmikit, mutta pari on parketilla ja ne on ei ei, koska parketit ei kestä kynsiä kovin hyvin. Koirille sanon aina ei, koska ne tuppaa haukkumaan ja eroahdistumaan-> minä saan taloyhtiöltä valituksen ja jos en pääse tilanteesta helpolla eroon, voidaan huoneisto ottaa jopa yhtiön haltuun. Kevyemmässä tapauksessa koirat pilaavat karmit ja ovet raapimalla. Ne ei ole enää halpoja korjauksia, koska joissain 70-luvun asunnoissa normioven saa kyllä kaupasta, mutta karmit pitää uusia samalla, kun lukko ei ole enää samoilla korkeuksilla kuin alunperin.
Mukana muuttavat kissat ja kania pienemmät häkkieläimet on mulle okei, kunhan tuo todistuksen että kissa on steriloitu. Tiettävästi leikkaamattomat kusee pitkin ja poikin. Tielleni ei ole vielä sattunut kissankusi haisee-tapauksia. Vuokrasopparissa lukee selvästi, että tapetoida saa itse ja on ehdot tapetoinnille, minua ei kiinnosta repeytyyko ne vai ei, en maksa niitä. Esim. ikkunaseinää ei saa tapetoida ja omatoimisesti saa maalata vain valkoisella. Maalaukset teetätän itse, jos vuokranmaksu on sujunut nätisti.
Periaate: asunnon omistaja määrää, mitä siellä saa ja ei saa tehdä, kunhan ei kenenkään ihmisoikeuksia, kotirauhaa ja yksityisyyden suojaa poljeta. Jos et täytä ehtojaan, et saa asuntoaan käyttöösi. Näin se vaan menee ja siitä on turha mussuttaa. Tai osta oma.
Ai näitä on miehissäkin. Olen jonkin verran vanhempi ja minun mielestäni omassa ikäluokassani ei todellakaan käyttäydytty noin, mutta noin 20-vuotiaat osaavat olla uskomattomia.
Mutta vuokra voi olla vähän liian kallis, jos näyttöihin ei tule maksukykyistä väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on täysin selvä että vuokranantajalla ei ole oikeutta estäää lemmikin tuomista vuokra-asuntoon. Turha alkaa näiden jankuttajien kanssa minkäänlaiseen selittelyyn, vaan tuodaan se lemmikki sitten salassa. Ei siinä näiden kanssa mua auta, koska rikkoovat lakia kuitenkin suosimalla lemmikitöntä.
Älä höpötä joutavia.
http://www.kiinteistolehti.fi/lemmikkielaimet-vuokrahuoneistossa/
Tämä on kyllä aika haistapaska-käytöstä vuokralaista kohtaan.
"Jos vuokranantaja haluaa kieltää lemmikkien pitämisen, tulee tämä ottaa huomioon jo vuokrausilmoitusta laadittaessa sekä tietenkin myös vuokrasopimukseen otettavalla lemmikkikiellolla. "
"Tämä kielto on mahdollista muotoilla vuokrasopimukseen esimerkiksi seuraavalla tavalla: ”Koska vuokranantaja haluaa varata huoneiston jatkossa myös astmaatikkojen ja allergikkojen käyttöön, ei huoneistossa saa pitää allergisoivia lemmikkieläimiä”. Näin vuokranantaja on esittänyt lemmikkikiellolle myös perustellun syyn."
Eli neuvotaan käyttämään tuota allergiaa ja astmaa tekosyynä perusteluna vaikka aito syy olisikin ettei haluta riskeerata että jonkun kissa raapisikin jalkalistaa?
Mulla tulee tästä mieleen 3 asiaa:
1. Eikö kielto "ei lemmikkejä" pidä käräjillä yksinään, pitää olla joku perustelu (valheellinen tai tosi) ?
2. Jos vuokranantaja jo sopimuksessa laittaa valheellisesti tuollaisen ehdon, niin onko moraalisesti oikein sitten nillittää jos vuokralainenkin valehtelee jostain?
3. Mitä sitten tapahtuu jos vuokralainen suostuu tuohon ehtoon (allergiaperuste mainittu), luopuu kissastaan ja naapurinrouva kertoo hississä että edellisellä asukkaalla oli asunnossa kaksi koiraa?
Jos joku on asiaan joskus perehtynyt, niin olisi kiva lukea miten tämä on mennyt käräjillä. :)
Vierailija kirjoitti:
Nyky playstation-sukupolvi on saaanut kaikki vain itkemällä, ruikuttamalla ja valittamalla. Aikuisuus on sitten rankkaa ja äänestetään Vasemmistoa kun he lupaavat kuut ja tähdet taivaalta.
Ei tämä liity vasemmistoon mitenkään 😂
Korkein oikeus sanoo että lemmikin voi silti ottaa, vaikka se olisi vuokrasopimuksessa kielletty. :D :D
KKO:1945-II-189
Huoneenvuokra
Vuokranantajan oikeus purkaa vuokrasopimus
Vuokramaksu
Vaatimus vuokralaisen häätämisestä sillä perusteella, että hän vastoin vuokrasopimuksessa olevaa kieltoa piti huoneistossa koiraa, hylättiin, kun koiran pitämisen sellaisenaan ei voitu katsoa rikkovan järjestystä tai hyviä tapoja eikä sanotun kiellon rikkomisesta lain mukaan seurannut vuokraoikeuden menettäminen, varsinkaan, kun ei ollut edes väitetty koiran aiheuttaneen talon muille asukkaille haittaa.
MM.
Hyvä Ap,sinun kirjoitus oli terävä ja asiallinen.
Ei mtn järkee rueta kinaamaan tollasten pojan kloppien kanssa,kyllä se elämä vielä opettaa heitäkin:)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen alapeukkuja. Olet muuten oikeassa, mutta toimeentulotukena maksettu vuokra/vuokran osuus maksetaan vuokranantajalle vain ja ainoastaan tuen saajan erillisestä, kirjallisesta pyynnöstä eikä tätä voi vuokranantaja vaatia mitenkään, koskaan, sillä toimeentulotuki on viimesijainen tuki eikä sitä siis välttämättä edes saa joka kuukausi.
Asumistuen voi vaatia suoraan vuokranantajan tilille sopimuksella.
Vuokravakuus kannattaa olla kahden kuukauden vakuus tai kolmen ja siinä maksusitoumus on todella parempi kun raha tilillä mistä tapeltais. Sopimukseen merkintä, että vakuudella voidaan kattaa vuokrarästejä, sillä muuten se on melko turha jos ei mainitse.
Alsusitoumuksena vakuus on siis kaikkein varmin ja kaikkein vähiten joudut selittelemään perusteluja kun siitä jotain pidätät. Eli sen poissulkeminen on typerää.
Se maksaako vuokransa on sitten aivan toinen juttu. Perheelliset yleensä maksavat kun pelissä on kaikki ja koti tärkeä, mutta yksinäinen ja nuori pari voi liueta milloin vain. Perhekin voi muuttaessa jättää vuokraa maksamatta, mutta siihen riittää vakuus kattamaan kulut.
Ap, sinulle vinkki. Jos hyvän oloinen ehdokas astuu eteesi niin ei kannata jäädä pohtimaan jotain tulevia näyttöjä vaan solmia se sopimus tietojen tarkastuksen jälkeen. Tiedot voi tarkistaa siinäkin yhdessä. Asiallinen vuokralainen ymmärtää asian eikä nihkeile.
Eli sinunkin kannattaa hiukan ymmärtää se, että niille kunnollisille on tarjontaa kyllä muuallakin ja jos se sun asuntosi ei ole mikään wow-ilmestys niin et ole asuntoinesi sen halutumpi kun kadun toisella puolen vapaana oleva asunto mistä saa sopimuksen hetikin. Eri asia sitten jos sulla on tarjota jotain mitä muilla ei ole.
Toisekseen vakuutus kannattaa vaatia ja muistathan, että remontoimalla, uusimalla esim.hellan tmv parin vuoden välein niin saat sen puoli ilman verotuksella. Kun useat ei sitä tiedä ja sitten ne asunnot on...noh, elahtaneita.
Vierailija kirjoitti:
Tuottokaan ei ole mitenkään mahtava huomioon ottaen riskit.Jos jollekin on epäselvää niin vuokranantaja maksaa tuotosta 28% ( 30%) pääomaveroa ja tuotto =vuokra- yhtiö+ muut vastikkeet.
Toivottavasti valintasi osoittautuu onnistuneeksi.Hyviäkin vuokralaisia on.
Pääomatuloista = vuokratuloista menee veroa aina vähintään 30 % ja mikäli pääomatulot ylittävät 30 000 e, niin veroa menee 34 %. Tämä on tullut voimaan jo vuonna 2016 ja on voimassa myös vuonna 2017. LIsäksi tietysti vastike + korjauskulut + työ vuokralaisten kanssa.
Minäkin mielummin myyn huoneiston kun vuokraan sen ja oon omistanut myös liikehuoneistoja. Vaikka kyseessä on vain muutaman sadantuhannen euron nappikauppaa kiinteistöjen kanssa niin en enää laita niihin rahaa sijoitusmielessä.
Viimevuoden puolella tuli telkkarist ohjelma missä vuokralainen oli rikkonut kaiken irtaimiston, omistajana olevan vanhemman miehen esitellessä tuhottua asuntoa sekä lopuksi lohduttomasti kyynelehtien miettivänsä riittääkö rahat korjauskuluihin niin kyllähän se kosketti. Onneksi myös montaa muuta sillä remonnttifirma lupasi auttaa häntä talkootyönä ja muitakin vaapaehtoisia ilmottautui runsaasti mukaan.
Oman otannan mukaan naiset on vuokralaisina likaisimpia (kokemuksena ei siis ole kuin parisenkymmentä tapausta)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen se vuokralaisen unelma vuokralainen: yksinasuva +35 nainen, luottotiedot kunnossa, ei lemmikkejä, en polta ja 2 kk takuurahat valmiina. Ei täydy turhaa asuntonäytöissä pyöriskellä vaan saan jopa itse valita, minne ja millaiseen asuntoon muutan. Enkä nyt tätä kirjoita kehuakseni tai hehkuttaakseni, vaan ihan sen takia että muiden vuokralaisten taso on kyllä on niin pöyristyttävä, että saa olla oikeasti kiitollinen jos löytää tarjolla olevasta sakista sen hyvän vuokralaisen!
Mulla oli sama tilanne viimeksi muuttaessani, vaikka olin 23v ja kotiäiti. Erosin tuolloin lapsen isästä. Kävin kai kolmessa näytössä ja jokaista kämppää tarjottiin mulle. Yksi soitti peräänkin, että otatko kämpän. Kai se vaikuttaa, että vaikuttaa fiksulta ja siistiltä ja on takuurahat valmiina.
Olen isännöintitoimistossa töissä ja aika ajoin saa pyöritellä silmiään, kun osakkaat ovat ottaneet täysiä luusereita omaan huoneistoonsa asumaan. Ei ole tarkistettu luottotietoja ja sitten soitetaan isännöitsijälle, että mites siitä vuokralaisesta pääsee eroon kun taloyhtiön asukkaat valittaa jatkuvista yötä myöten kestävistä bileistä ja eihän se maksa taloyhtiölle vesilaskujaan eikä oikein vuokriaankaan jne.
Ylipäätään ihmetyttää se välinpitämättömyys omaa omaisuuttaan kohtaan. Jos itselläni olisi varaa sijoitusasuntoon, niin tottahan minä haluaisin sen huoneiston arvon säilyvän ja sitä mukaa miettisin, kenelle sinne huoneistoon avaimen antaisin. Jos taitoa ja tietoa ei ole, käytä vuokravälittäjää. Ihan sama, mitä se maksaa, se kannattaa kyllä pidemmän päälle.
Olen törmännyt siihen, että nuori ikä ja se, että on nainen saa tietynlaiset vuokralaiset ajattelemaan, että pitkällä ja seikkaperäisellä tunteisiin vetoavalla valitusvirrellä voi lykätä vuokran maksua.
Jouduin kerran tällaisen satuilijan kanssa tekemisiin. Selitykset olivat loputtomia, tuli puheluita, ovella käytiin ja kirjeitäkin sain. Oli kyllä rasittava kokemus. Ja häätöönhän tuo vuokrasuhde päättyi, koska vuokranmaksu takkusi vuokravakuudesta lähtien.
Yritin alussa olla ymmärtäväinen, mutta tilanne ajautui ihan mahdottomaksi. Jälkikäteenkin ahdistaa, että sain sellaisen piinaajan vuokralaisestani. Olkaa varovaisia!