Mikä niissä palkattomissa työharjoitteluissa on muka vikana?
Miksi pitäisi saada palkkaa työstä jota ei osata tehdä? Sitä tullaan opettelemaan ilmaiseksi, joka on oikeastaan tosi hyvä juttu työnhakijalle. Palkkasi on siis se, että opit tekemään kyseistä työtä ja voit JATKOSSA hakea niitä palkallisena.
Mikä siinä niin harmittaa? Hyvä systeemi, olen itse palkkatöissä jonka sain täysin palkattomien työharjoittelun aikana saadun kokemuksen perusteella.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi saada palkkaa työstä jota ei osata tehdä? Sitä tullaan opettelemaan ilmaiseksi, joka on oikeastaan tosi hyvä juttu työnhakijalle. Palkkasi on siis se, että opit tekemään kyseistä työtä ja voit JATKOSSA hakea niitä palkallisena.
Mikä siinä niin harmittaa? Hyvä systeemi, olen itse palkkatöissä jonka sain täysin palkattomien työharjoittelun aikana saadun kokemuksen perusteella.
Itseäni harmittaa se, että tästä ei saa mitään todistusta, että olet tosiaan työtä tehnyt. Pyysin työkkäristä jotain lausuntoa tai todistusta, pyysin myös kopiota työnantajan täyttämästä arviointi lomakkeesta, koska sain erittäin hyvät arvostelut niin ei! Ei anna.. no nyt haen töitä täältä, samaan paikkaakin jopa, mutta haastattelut sekä valintapäätöksen tekevät isommat pomot, miten vakuutan heidät nyt että juu juu olin Mä teillä pari kuukautta sit ja olin tosi hyvä.... työkokeilu on ihan jees, saa vähän enempi rahaakin, mutta MIKSI siitä ei saa todistusta? Nyt teen työkokeilua toisella, omalla alalla. Minulta puuttuu työkokemusta 3kk ja 15pv, että nouset ikäkolemuksissa seuraavaan. No nyt on takana tätä kokeilua 2kk ja edessä vielä 3. Tästäkin syystä se todistus olis aika jees, se on kokemusta ja pitäisi vaikuttaa vuosilisiinkin. Mutta tiiä sitten... tokihan ennemmin teen työni palkalla kun ilmaiseksi, minua vain ei haluttu töihin kun niin pitkä tauko (n. 4,5v) ja piti mennä työkokeiluun, että alan ovet aukeavat taas.
Paitsi, että jää kai vaan haaveeks sekin, kun ei ol mitään näyttöä, että olen tosiaan ollut taas alalla mukana työkokeilun merkeissä. Voin toki näyttää sopimusta, mutta siitähän ei käy ilmi olenko ollut loppuun asti ja miten työnantaja on arvioinut. Vaikeeta...
Vierailija kirjoitti:
Se vika lukee jo avauksen otsikossa, se että ne on palkattomia ja toinen vika on se, että noiden kautta ei juuri ikinä työllisty oikeasti vaan otetaan uusi tilalle jolle ei tarvitse maksaa palkkaa kun määräaika umpeutuu. Kolmas vika on se, että nuo vääristää kilpailua ja terveiden työmarkkinoiden syntyä. Ne työnantajat jotka haluaisivat maksaa palkkaa ja tarjota kunnon työpaikan ei pysty kilpailemaan näiden tempputyöllistäjien kanssa joilla ei ole palkkakuluja ollenkaan.
No tätähän sitä ei pysty ymmärtämään, ei niin millään.
Ne, joilla on taitoa oppia ja oppia jopa ilman ohjausta, tekevät itsensä korvaamattomiksi = vakityö.
Vaatii sisua ja nöyryytysten sietokykyä.
Paitsi että kaikillahan noita ominaisuuksia on, kunhan ensin maksetaan palkkaa, niin sitten aletaan hommiin.
Tähän naamapalmu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeiluista ei kerry eläke. Monessa paikassa otetaan aina uusi kokeilija, vaikka olisi selvästi tarve palkalliselle työntekijälle. Kokeilijat ovat monesti työpanokseltaan täysin oikeaa työntekijää vastaavia, mutta eivät saa palkkaa. Kokeilusta ei voi myöskään enää puhua, jos kokeilija joutuu tekemään 7,5-8 tuntia päivässä. Paljon on epäkohtia.
Harjoittelun voi käydä tällaisessa firmassa, ja sitten hakea muualle oikeisiin töihin. Missä ongelma?-ap
Ongelma on siinä, että orjuus on lailla kiellettyä. Palkaton työ kun on niin lähellä orjuutta, jos vaihtoehtona on joku sanktio kuten karenssi, että voi katsoa orjuudeksi.Ongelma on se, että "oikeisiin töihin" on turha hakea, kun työnantajat ottavat mieluummin oikeita töitä tekeviä "harjoittelijoita" ilmaiseksi - myös sinne "muualle".
Luuletko oikeasti, että lähes kaikki firmat toimivat noin? Prosentti joka tuota harjoittaa on todellisuudessa varmaan aika pieni.-ap
Uskaltaisin kyllä sanoa, että pikemminkin harjoitteluista aika pieni prosentti johtaa oikeaan työpaikkaan. Omassa työpaikassakin on 10 vuoden sisällä nähty kymmenkunta harjoittelijaa ja tätä aikana työpaikkaan on palkattu vain yksi ihminen oikeasti (minä, enkä minäkään tullut minkään harjoittelun kautta, vaan puhtaasti suhteilla suoraan oikeaan palkalliseen työhön ilman tämän alan työkokemusta).
Olen ollut 3 kertaa harjoittelussa ja ei, en tosiaan jäänyt näihin firmoihin, mutta sen kokemuksen ansiosta pääsin muualle töihin!
No niin. 3 firmaa, joista yksikään ei palkannut. Joo, sinä sait kokemusta ja työpaikan sen ansiosta. Mutta mietipäs, miten paljon noissa kolmessa firmassa tehdään ilmaista työtä, kun se voisi olla myös palkkatyötä.
Vain yksi näistä firmoista oli räikeästi harjoittelijoita hyväksikäyttävä (Helsingin kaupunki), muut eivät selkeästi voineet palkata lisää vakinaisia tuolloin.-ap
Vain yksi? Eli se ei ole mielestäsi ollenkaan ongelma, jos vain yksi kolmesta käytti räikeästi hyväksi? Haloo!
Olen sanonut jo monta kertaa että kyseinen toiminta on väärin ja siitä täytyy ilmoittaa. Niin minäkin tein.-ap
Ja silti ihmettelet, miksi tässä systeemissä on vikaa, vaikka omankin kokemuksesi mukaan yksi kolmesta työnantajasta käytti tätä räikeästi hyväkseen. Oletko tyhmä, vai haluatko vain provota?
Ihmettelen työnhakijoita jotka eivät itse ymmärrä käyttää tätä systeemiä oikein. Silkkaa hölmöyttä havaittavissa. Sitten istutaan mieluummin työttömänä kun kotoa lähtemisestä ei makseta palkkaa. Suuria asenneongelmia monella, ehkä opittu vanhemmilta?-ap
Eiköhän kukin käytä sitä systeemiä niin kuin parhaaksi näkee. Sinä kuitenkin kysyit, mitä vikaa tässä systeemissä on ja minä ja monet muut olemme sinulle vastanneet. Minä olen itse työelämässä, enkä ole koskaan ollut työkkärin palkattomassa harjoittelussa. Silti minusta systeemissä on vikaa. Hassua, että et sitä nyt halua ymmärtää vaan vihjaat, että vian havaitsijoilla on vain asenneongelma.
Tuota, tiedätkö sitten edes mistä puhut kun sinulla ei ole asiasta kokemusta? Oletko nähnyt omin silmin palkattoman työharjoittelun haittoja tai hyötyjä?
-apTiedän, että tätä on nyt vaikea uskoa, mutta olen tehnyt kanditutkielman aiheesta ja gradua olen tekemässä samaan aiheeseen liittyen. Asiaa on ainakin Ruotsissa tutkittu paljonkin ja on huomattu, että työllisyyskokeilut eivät juurikaan vaikuta työllistymiseen koko kansantalouden mittakaavassa, kun otetaan huomioon lukitus- ja syrjäytymisvaikutus.
Ahaa, no kylläpä sattui. Onko kirjoituksiasi jossain luettavana aiheesta? Systeemi toimi minun tapauksessani, ja olen nähnyt etteivät monet anna sille mitään mahdollisuutta asenteen vuoksi.-ap
-ap
Niin, arvasinkin, että et usko. Googlaa itse esim seuraavien tyyppien tutkimuksia ja artikkeleita: Holmlund, Jamet, Taslimi, Dahlberg, Forslund, Strandh & Nordlund. En nyt jaksa linkkejä tähän kaivella.
Itseäni harmittaa se, että tästä ei saa mitään todistusta, että olet tosiaan työtä tehnyt. Pyysin työkkäristä jotain lausuntoa tai todistusta, pyysin myös kopiota työnantajan täyttämästä arviointi lomakkeesta, koska sain erittäin hyvät arvostelut niin ei! Ei anna.. no nyt haen töitä täältä, samaan paikkaakin jopa, mutta haastattelut sekä valintapäätöksen tekevät isommat pomot, miten vakuutan heidät nyt että juu juu olin Mä teillä pari kuukautta sit ja olin tosi hyvä.... työkokeilu on ihan jees, saa vähän enempi rahaakin, mutta MIKSI siitä ei saa todistusta? Nyt teen työkokeilua toisella, omalla alalla. Minulta puuttuu työkokemusta 3kk ja 15pv, että nouset ikäkolemuksissa seuraavaan. No nyt on takana tätä kokeilua 2kk ja edessä vielä 3. Tästäkin syystä se todistus olis aika jees, se on kokemusta ja pitäisi vaikuttaa vuosilisiinkin. Mutta tiiä sitten... tokihan ennemmin teen työni palkalla kun ilmaiseksi, minua vain ei haluttu töihin kun niin pitkä tauko (n. 4,5v) ja piti mennä työkokeiluun, että alan ovet aukeavat taas.