Mikä niissä palkattomissa työharjoitteluissa on muka vikana?
Miksi pitäisi saada palkkaa työstä jota ei osata tehdä? Sitä tullaan opettelemaan ilmaiseksi, joka on oikeastaan tosi hyvä juttu työnhakijalle. Palkkasi on siis se, että opit tekemään kyseistä työtä ja voit JATKOSSA hakea niitä palkallisena.
Mikä siinä niin harmittaa? Hyvä systeemi, olen itse palkkatöissä jonka sain täysin palkattomien työharjoittelun aikana saadun kokemuksen perusteella.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi saada palkkaa työstä jota ei osata tehdä? Sitä tullaan opettelemaan ilmaiseksi, joka on oikeastaan tosi hyvä juttu työnhakijalle. Palkkasi on siis se, että opit tekemään kyseistä työtä ja voit JATKOSSA hakea niitä palkallisena.Mikä siinä niin harmittaa? Hyvä systeemi, olen itse palkkatöissä jonka sain täysin palkattomien työharjoittelun aikana saadun kokemuksen perusteella.
Tämä siinä on vikana. Ei ole oikeasti mahdollista hakea niitä töitä palkallisena, koska ne työt teetetään näillä ilmaisilla työntekijöillä.
Eivät kaikki firmat niin tee. Kannattaa hankkia se kokemus noista ja mennä sen jälkeen kunnon palkalliseen työhön.-ap
Missä se kunnon palkallinen työ on johon vaan mennään?
Katso mitä palkallisia työpaikkoja on vapaana, ja hae niihin jos sinulla on niihin tarvittava kokemus. Jos ei ole, niin hakeudu alan harjoitteluun josta saat sitä. Yksinkertaista?-ap
Sinä oikeasti kuvittelet, että homma toimii niin. Kaikki, joilla on kokemusta, saavat sen yhden vapaan työpaikan? :D
No jos sen paikan työpaikat ei irtoa, hae jotain muuta? Kokemus ei koskaan mene hukkaan, outo asenne sinulla.-ap
0/5. Toivottavasti ap on provo eikä joku palkatonta työharjoittelua teettävä.
Ei ole provo, olen vain oikeasti kyllästynyt näihin työharjoitteluista valittajiin. Minä keräsin kokemukseni kolmessa eri firmassa palkattomasti ennen kun sain nykyisen vakipaikkani. Onnistuisi varmaan monelta muultakin mutta asennevamma estää.-ap
Minä olen hankkinut kokemukseni koulun palkattomissa harjoitteluissa ja kesätöissä. Miksi nämä eivät kelpaa siihen osaamisen hankintaan, vaan pitäisi olla työkkärin palkaton harjoittelu? Eikös kaikissa toisen asteen ammatillisissa koulutuksissa ole kuitenkin monen kuukauden harjoittelujaksot?
Kyllähän ne kelpaa? CV:seen vaan ne.
-apSinä itse sanoit, että pelkkä koulutus (joka sisältää myös harjoittelua) ei tietenkään riitä, vaan pitää olla lisäksi harjoittelua, että voi maksaa oikeaa palkkaa.
Montas kuukautta tuota harkoittelua on koulusta, viisi? Jos ilmoituksessa lukee että allen vuoden kokemuksella voi hakea niin ei kun vaan hakemaan.-ap
Mikset vastaa kysymykseeni? Minä kysyin perusteluja sinun mielipiteellesi, jonka mukaan palkkaa ei tarvitse maksaa suoraan koulusta tulleelle. En kysynyt, millaisia paikkoja on mahdollista hakea. Kyllähän niitä voi hakea vaikka minkälaisia paikkoja ilman koulutustakin. Mutta nyt haluan kysyä, miksi sinun mielestäsi palkkaa ei tarvitse maksaa ennen työkkärin ilmaista työharjoittelua. Samaa työtä ja samaa tuottavuutta firmalle, oli se harjoittelu sitten kouluun liittyvää tai työkkärin kautta hankittua. Eli nyt vain perustelet sen oman väitteesi.
Miini kirjoitti:
Entä jos harjoittelusta ei pääse palkkatöihin? Monet tekee vuosikaupalla kulukorvauksella töitä vaikka omaavat koulutuksen ja työkokemusta kyseiseltä alalta.
Itse olen "harjoitellut" asiantuntijuutta vaativaa työtä joskus työttömänä ollessani. Tein työt itsenäisesti ilman opastusta sillä olin ainoa kyseisen alan asiantuntija koko organisaatiossa. Entinen kyseistä työtä hoitava jäi äkillisesti pois niin ottivat minut siihen työkkärin kautta.
Jotenkin tuntui epäreilulta koska minulla kuitenkin oli alan koulutus ja tuoretta työkokemusta valmiiksi. Hieman ärsytti tehdä töitä 9 euron päiväpalkalla kun on tottunut tekemään samoja töitä melkein neljän tonnin kuukausipalkalla.
Hauskinta oli kun ennen harjoittelun loppumista kyseltiin kahvipöydässä että millaisen kakun meinaan sinne heille tuoda läksiäiskahville. Piti omat kahvitkin maksaa harjoittelun ajan. Että vielä vuosien jälkeenkin suututtaa. Toivottavasti en koskaan enää jää työttömäksi.
Minulla on melko samat kokemukset. Jouduin asiantuntijan tehtävistä työttömäksi. Ehdittyäni olla työtön 2 vuotta, tuli ns. Harjoittelupaikka jonka piti johtaa suurella todennäköisyydellä työllistymiseen.
Siinä tein täysin normaaleja töitä täyttä päivää. Perehdytystä ei ollut ja palkkani oli 9€ kulukorvaus. Lomia ei ollut eikä kertynyt. Enhän ollut työsuhteessa. Olin vaan töissä.
Eniten minua korpesi se, että samaan aikaan palkattiin kaksi uutta työntekijää.
Lopulta työsuhteen muodostuminenkin oli yhtä venkslaamista. Milloin päätös oli muka mistäkin osastosta kiinni.
Onnekseni satuin työn merkeissä tutustumaan kollegaan, jonka työpaikalle pääsin töihin.
Harjoitteluni hyöty minulle oli nolla.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne työt teetetään aina vaan niillä ilmaisilla tekijöillä. Kiinnostaisiko itseäsi mennä tekemään jotain ns. orjatyönä kun tiedät varsin hyvin että eihän sinua kukaan palkkaa sen harjoittelun jälkeen? Otetaan vaan seuraava onneton harjoittelemaan...
Ottaisin kumminkin sen arvokkaan kokemuksen vastaan, mitä voisin käyttää myöhemmin hyväkseni. Niistä voi saada esimerkiksi hyviä suosittelijoita. Fakta: sain nykyisen työni juuri tuollaisessa firmassa hankitun kokemuksen avulla.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeiluista ei kerry eläke. Monessa paikassa otetaan aina uusi kokeilija, vaikka olisi selvästi tarve palkalliselle työntekijälle. Kokeilijat ovat monesti työpanokseltaan täysin oikeaa työntekijää vastaavia, mutta eivät saa palkkaa. Kokeilusta ei voi myöskään enää puhua, jos kokeilija joutuu tekemään 7,5-8 tuntia päivässä. Paljon on epäkohtia.
Harjoittelun voi käydä tällaisessa firmassa, ja sitten hakea muualle oikeisiin töihin. Missä ongelma?-ap
Ongelma on siinä, että orjuus on lailla kiellettyä. Palkaton työ kun on niin lähellä orjuutta, jos vaihtoehtona on joku sanktio kuten karenssi, että voi katsoa orjuudeksi.Ongelma on se, että "oikeisiin töihin" on turha hakea, kun työnantajat ottavat mieluummin oikeita töitä tekeviä "harjoittelijoita" ilmaiseksi - myös sinne "muualle".
Luuletko oikeasti, että lähes kaikki firmat toimivat noin? Prosentti joka tuota harjoittaa on todellisuudessa varmaan aika pieni.-ap
Uskaltaisin kyllä sanoa, että pikemminkin harjoitteluista aika pieni prosentti johtaa oikeaan työpaikkaan. Omassa työpaikassakin on 10 vuoden sisällä nähty kymmenkunta harjoittelijaa ja tätä aikana työpaikkaan on palkattu vain yksi ihminen oikeasti (minä, enkä minäkään tullut minkään harjoittelun kautta, vaan puhtaasti suhteilla suoraan oikeaan palkalliseen työhön ilman tämän alan työkokemusta).
Olen ollut 3 kertaa harjoittelussa ja ei, en tosiaan jäänyt näihin firmoihin, mutta sen kokemuksen ansiosta pääsin muualle töihin!No niin. 3 firmaa, joista yksikään ei palkannut. Joo, sinä sait kokemusta ja työpaikan sen ansiosta. Mutta mietipäs, miten paljon noissa kolmessa firmassa tehdään ilmaista työtä, kun se voisi olla myös palkkatyötä.
Ei paljoa tehdä paitsi siinä ensimmäisessä tehtiin, nyt eri omistaja. Tokassa on IT-osastolla amiksia 500 eurolla ja toisessa ei ole eikä tule olemaan harjoittelijoita eli höpö höpö .
Siis mitä? Sinä olet ollut työharjoittelussa, mutta et ole tehnyt siellä mitään? Sinä olet ollut työharjoittelussa, mutta tässä firmassa ei ole koskaan ollut työharjoittelijoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeiluista ei kerry eläke. Monessa paikassa otetaan aina uusi kokeilija, vaikka olisi selvästi tarve palkalliselle työntekijälle. Kokeilijat ovat monesti työpanokseltaan täysin oikeaa työntekijää vastaavia, mutta eivät saa palkkaa. Kokeilusta ei voi myöskään enää puhua, jos kokeilija joutuu tekemään 7,5-8 tuntia päivässä. Paljon on epäkohtia.
Harjoittelun voi käydä tällaisessa firmassa, ja sitten hakea muualle oikeisiin töihin. Missä ongelma?-ap
Ongelma on siinä, että orjuus on lailla kiellettyä. Palkaton työ kun on niin lähellä orjuutta, jos vaihtoehtona on joku sanktio kuten karenssi, että voi katsoa orjuudeksi.Ongelma on se, että "oikeisiin töihin" on turha hakea, kun työnantajat ottavat mieluummin oikeita töitä tekeviä "harjoittelijoita" ilmaiseksi - myös sinne "muualle".
Luuletko oikeasti, että lähes kaikki firmat toimivat noin? Prosentti joka tuota harjoittaa on todellisuudessa varmaan aika pieni.-ap
Uskaltaisin kyllä sanoa, että pikemminkin harjoitteluista aika pieni prosentti johtaa oikeaan työpaikkaan. Omassa työpaikassakin on 10 vuoden sisällä nähty kymmenkunta harjoittelijaa ja tätä aikana työpaikkaan on palkattu vain yksi ihminen oikeasti (minä, enkä minäkään tullut minkään harjoittelun kautta, vaan puhtaasti suhteilla suoraan oikeaan palkalliseen työhön ilman tämän alan työkokemusta).
Olen ollut 3 kertaa harjoittelussa ja ei, en tosiaan jäänyt näihin firmoihin, mutta sen kokemuksen ansiosta pääsin muualle töihin!
No niin. 3 firmaa, joista yksikään ei palkannut. Joo, sinä sait kokemusta ja työpaikan sen ansiosta. Mutta mietipäs, miten paljon noissa kolmessa firmassa tehdään ilmaista työtä, kun se voisi olla myös palkkatyötä.
Vain yksi näistä firmoista oli räikeästi harjoittelijoita hyväksikäyttävä (Helsingin kaupunki), muut eivät selkeästi voineet palkata lisää vakinaisia tuolloin.-ap
Vain yksi? Eli se ei ole mielestäsi ollenkaan ongelma, jos vain yksi kolmesta käytti räikeästi hyväksi? Haloo!
Olen sanonut jo monta kertaa että kyseinen toiminta on väärin ja siitä täytyy ilmoittaa. Niin minäkin tein.
-apJa silti ihmettelet, miksi tässä systeemissä on vikaa, vaikka omankin kokemuksesi mukaan yksi kolmesta työnantajasta käytti tätä räikeästi hyväkseen. Oletko tyhmä, vai haluatko vain provota?
Ihmettelen työnhakijoita jotka eivät itse ymmärrä käyttää tätä systeemiä oikein. Silkkaa hölmöyttä havaittavissa. Sitten istutaan mieluummin työttömänä kun kotoa lähtemisestä ei makseta palkkaa. Suuria asenneongelmia monella, ehkä opittu vanhemmilta?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi saada palkkaa työstä jota ei osata tehdä? Sitä tullaan opettelemaan ilmaiseksi, joka on oikeastaan tosi hyvä juttu työnhakijalle. Palkkasi on siis se, että opit tekemään kyseistä työtä ja voit JATKOSSA hakea niitä palkallisena.Mikä siinä niin harmittaa? Hyvä systeemi, olen itse palkkatöissä jonka sain täysin palkattomien työharjoittelun aikana saadun kokemuksen perusteella.
Tämä siinä on vikana. Ei ole oikeasti mahdollista hakea niitä töitä palkallisena, koska ne työt teetetään näillä ilmaisilla työntekijöillä.
Eivät kaikki firmat niin tee. Kannattaa hankkia se kokemus noista ja mennä sen jälkeen kunnon palkalliseen työhön.-ap
Missä se kunnon palkallinen työ on johon vaan mennään?
Katso mitä palkallisia työpaikkoja on vapaana, ja hae niihin jos sinulla on niihin tarvittava kokemus. Jos ei ole, niin hakeudu alan harjoitteluun josta saat sitä. Yksinkertaista?-ap
Sinä oikeasti kuvittelet, että homma toimii niin. Kaikki, joilla on kokemusta, saavat sen yhden vapaan työpaikan? :D
No jos sen paikan työpaikat ei irtoa, hae jotain muuta? Kokemus ei koskaan mene hukkaan, outo asenne sinulla.-ap
Ei ole provo, olen vain oikeasti kyllästynyt näihin työharjoitteluista valittajiin. Minä keräsin kokemukseni kolmessa eri firmassa palkattomasti ennen kun sain nykyisen vakipaikkani. Onnistuisi varmaan monelta muultakin mutta asennevamma estää.-ap
Minä olen hankkinut kokemukseni koulun palkattomissa harjoitteluissa ja kesätöissä. Miksi nämä eivät kelpaa siihen osaamisen hankintaan, vaan pitäisi olla työkkärin palkaton harjoittelu? Eikös kaikissa toisen asteen ammatillisissa koulutuksissa ole kuitenkin monen kuukauden harjoittelujaksot?
Kyllähän ne kelpaa? CV:seen vaan ne.-ap
Sinä itse sanoit, että pelkkä koulutus (joka sisältää myös harjoittelua) ei tietenkään riitä, vaan pitää olla lisäksi harjoittelua, että voi maksaa oikeaa palkkaa.
Montas kuukautta tuota harkoittelua on koulusta, viisi? Jos ilmoituksessa lukee että allen vuoden kokemuksella voi hakea niin ei kun vaan hakemaan.
-apMikset vastaa kysymykseeni? Minä kysyin perusteluja sinun mielipiteellesi, jonka mukaan palkkaa ei tarvitse maksaa suoraan koulusta tulleelle. En kysynyt, millaisia paikkoja on mahdollista hakea. Kyllähän niitä voi hakea vaikka minkälaisia paikkoja ilman koulutustakin. Mutta nyt haluan kysyä, miksi sinun mielestäsi palkkaa ei tarvitse maksaa ennen työkkärin ilmaista työharjoittelua. Samaa työtä ja samaa tuottavuutta firmalle, oli se harjoittelu sitten kouluun liittyvää tai työkkärin kautta hankittua. Eli nyt vain perustelet sen oman väitteesi.
Lainaappa se teksti, jossa sanoin ettei millään muulla harjoittelulla ole väliä kun työkkärin. Luehan uudestaan se viestini ajatuksella.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 3 kertaa harjoittelussa ja ei, en tosiaan jäänyt näihin firmoihin, mutta sen kokemuksen ansiosta pääsin muualle töihin!
No niin. 3 firmaa, joista yksikään ei palkannut. Joo, sinä sait kokemusta ja työpaikan sen ansiosta. Mutta mietipäs, miten paljon noissa kolmessa firmassa tehdään ilmaista työtä, kun se voisi olla myös palkkatyötä.
Vain yksi näistä firmoista oli räikeästi harjoittelijoita hyväksikäyttävä (Helsingin kaupunki), muut eivät selkeästi voineet palkata lisää vakinaisia tuolloin.-ap
Vain yksi? Eli se ei ole mielestäsi ollenkaan ongelma, jos vain yksi kolmesta käytti räikeästi hyväksi? Haloo!
Olen sanonut jo monta kertaa että kyseinen toiminta on väärin ja siitä täytyy ilmoittaa. Niin minäkin tein.
-apJa silti ihmettelet, miksi tässä systeemissä on vikaa, vaikka omankin kokemuksesi mukaan yksi kolmesta työnantajasta käytti tätä räikeästi hyväkseen. Oletko tyhmä, vai haluatko vain provota?
Ihmettelen työnhakijoita jotka eivät itse ymmärrä käyttää tätä systeemiä oikein. Silkkaa hölmöyttä havaittavissa. Sitten istutaan mieluummin työttömänä kun kotoa lähtemisestä ei makseta palkkaa. Suuria asenneongelmia monella, ehkä opittu vanhemmilta?-ap
Eiköhän kukin käytä sitä systeemiä niin kuin parhaaksi näkee. Sinä kuitenkin kysyit, mitä vikaa tässä systeemissä on ja minä ja monet muut olemme sinulle vastanneet. Minä olen itse työelämässä, enkä ole koskaan ollut työkkärin palkattomassa harjoittelussa. Silti minusta systeemissä on vikaa. Hassua, että et sitä nyt halua ymmärtää vaan vihjaat, että vian havaitsijoilla on vain asenneongelma.
Vierailija kirjoitti:
Miini kirjoitti:
Entä jos harjoittelusta ei pääse palkkatöihin? Monet tekee vuosikaupalla kulukorvauksella töitä vaikka omaavat koulutuksen ja työkokemusta kyseiseltä alalta.
Itse olen "harjoitellut" asiantuntijuutta vaativaa työtä joskus työttömänä ollessani. Tein työt itsenäisesti ilman opastusta sillä olin ainoa kyseisen alan asiantuntija koko organisaatiossa. Entinen kyseistä työtä hoitava jäi äkillisesti pois niin ottivat minut siihen työkkärin kautta.
Jotenkin tuntui epäreilulta koska minulla kuitenkin oli alan koulutus ja tuoretta työkokemusta valmiiksi. Hieman ärsytti tehdä töitä 9 euron päiväpalkalla kun on tottunut tekemään samoja töitä melkein neljän tonnin kuukausipalkalla.
Hauskinta oli kun ennen harjoittelun loppumista kyseltiin kahvipöydässä että millaisen kakun meinaan sinne heille tuoda läksiäiskahville. Piti omat kahvitkin maksaa harjoittelun ajan. Että vielä vuosien jälkeenkin suututtaa. Toivottavasti en koskaan enää jää työttömäksi.Minulla on melko samat kokemukset. Jouduin asiantuntijan tehtävistä työttömäksi. Ehdittyäni olla työtön 2 vuotta, tuli ns. Harjoittelupaikka jonka piti johtaa suurella todennäköisyydellä työllistymiseen.
Siinä tein täysin normaaleja töitä täyttä päivää. Perehdytystä ei ollut ja palkkani oli 9€ kulukorvaus. Lomia ei ollut eikä kertynyt. Enhän ollut työsuhteessa. Olin vaan töissä.
Eniten minua korpesi se, että samaan aikaan palkattiin kaksi uutta työntekijää.
Lopulta työsuhteen muodostuminenkin oli yhtä venkslaamista. Milloin päätös oli muka mistäkin osastosta kiinni.
Onnekseni satuin työn merkeissä tutustumaan kollegaan, jonka työpaikalle pääsin töihin.
Harjoitteluni hyöty minulle oli nolla.
Vau, että harjoittelun hyöty oli nolla? Vaikka sait käytännössä töitä sitä kautta. :D Okei.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut jo monta kertaa että kyseinen toiminta on väärin ja siitä täytyy ilmoittaa. Niin minäkin tein.-ap
Ja silti ihmettelet, miksi tässä systeemissä on vikaa, vaikka omankin kokemuksesi mukaan yksi kolmesta työnantajasta käytti tätä räikeästi hyväkseen. Oletko tyhmä, vai haluatko vain provota?
Ihmettelen työnhakijoita jotka eivät itse ymmärrä käyttää tätä systeemiä oikein. Silkkaa hölmöyttä havaittavissa. Sitten istutaan mieluummin työttömänä kun kotoa lähtemisestä ei makseta palkkaa. Suuria asenneongelmia monella, ehkä opittu vanhemmilta?
-apEiköhän kukin käytä sitä systeemiä niin kuin parhaaksi näkee. Sinä kuitenkin kysyit, mitä vikaa tässä systeemissä on ja minä ja monet muut olemme sinulle vastanneet. Minä olen itse työelämässä, enkä ole koskaan ollut työkkärin palkattomassa harjoittelussa. Silti minusta systeemissä on vikaa. Hassua, että et sitä nyt halua ymmärtää vaan vihjaat, että vian havaitsijoilla on vain asenneongelma.
Tuota, tiedätkö sitten edes mistä puhut kun sinulla ei ole asiasta kokemusta? Oletko nähnyt omin silmin palkattoman työharjoittelun haittoja tai hyötyjä?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut jo monta kertaa että kyseinen toiminta on väärin ja siitä täytyy ilmoittaa. Niin minäkin tein.-ap
Ja silti ihmettelet, miksi tässä systeemissä on vikaa, vaikka omankin kokemuksesi mukaan yksi kolmesta työnantajasta käytti tätä räikeästi hyväkseen. Oletko tyhmä, vai haluatko vain provota?
-apEiköhän kukin käytä sitä systeemiä niin kuin parhaaksi näkee. Sinä kuitenkin kysyit, mitä vikaa tässä systeemissä on ja minä ja monet muut olemme sinulle vastanneet. Minä olen itse työelämässä, enkä ole koskaan ollut työkkärin palkattomassa harjoittelussa. Silti minusta systeemissä on vikaa. Hassua, että et sitä nyt halua ymmärtää vaan vihjaat, että vian havaitsijoilla on vain asenneongelma.
Tuota, tiedätkö sitten edes mistä puhut kun sinulla ei ole asiasta kokemusta? Oletko nähnyt omin silmin palkattoman työharjoittelun haittoja tai hyötyjä?-ap
Tiedän, että tätä on nyt vaikea uskoa, mutta olen tehnyt kanditutkielman aiheesta ja gradua olen tekemässä samaan aiheeseen liittyen. Asiaa on ainakin Ruotsissa tutkittu paljonkin ja on huomattu, että työllisyyskokeilut eivät juurikaan vaikuta työllistymiseen koko kansantalouden mittakaavassa, kun otetaan huomioon lukitus- ja syrjäytymisvaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen työnhakijoita jotka eivät itse ymmärrä käyttää tätä systeemiä oikein. Silkkaa hölmöyttä havaittavissa. Sitten istutaan mieluummin työttömänä kun kotoa lähtemisestä ei makseta palkkaa. Suuria asenneongelmia monella, ehkä opittu vanhemmilta?-ap
Eiköhän kukin käytä sitä systeemiä niin kuin parhaaksi näkee. Sinä kuitenkin kysyit, mitä vikaa tässä systeemissä on ja minä ja monet muut olemme sinulle vastanneet. Minä olen itse työelämässä, enkä ole koskaan ollut työkkärin palkattomassa harjoittelussa. Silti minusta systeemissä on vikaa. Hassua, että et sitä nyt halua ymmärtää vaan vihjaat, että vian havaitsijoilla on vain asenneongelma.
Tuota, tiedätkö sitten edes mistä puhut kun sinulla ei ole asiasta kokemusta? Oletko nähnyt omin silmin palkattoman työharjoittelun haittoja tai hyötyjä?
-apTiedän, että tätä on nyt vaikea uskoa, mutta olen tehnyt kanditutkielman aiheesta ja gradua olen tekemässä samaan aiheeseen liittyen. Asiaa on ainakin Ruotsissa tutkittu paljonkin ja on huomattu, että työllisyyskokeilut eivät juurikaan vaikuta työllistymiseen koko kansantalouden mittakaavassa, kun otetaan huomioon lukitus- ja syrjäytymisvaikutus.
ap BURN!
:D
Ai nytkö keskustelu sitten loppui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apTiedän, että tätä on nyt vaikea uskoa, mutta olen tehnyt kanditutkielman aiheesta ja gradua olen tekemässä samaan aiheeseen liittyen. Asiaa on ainakin Ruotsissa tutkittu paljonkin ja on huomattu, että työllisyyskokeilut eivät juurikaan vaikuta työllistymiseen koko kansantalouden mittakaavassa, kun otetaan huomioon lukitus- ja syrjäytymisvaikutus.
Ahaa, no kylläpä sattui. Onko kirjoituksiasi jossain luettavana aiheesta? Systeemi toimi minun tapauksessani, ja olen nähnyt etteivät monet anna sille mitään mahdollisuutta asenteen vuoksi.
-ap
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ai nytkö keskustelu sitten loppui?
Kommentointi loppui. Ehkä nuo jyrkästi kaikkea ilmaistyötä vastustavat kyllästyivät raivoamaan.
-ap
Pidä pintasi, ap! Kannatan!
Itse olen paljon tehnyt palkatonta työtä vain harjoituksen vuoksi. Myöhemmin se on maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin paitsi euroissa myös osaamisessa ja arvostuksessa.
Mutta - sarkasmia - tärkeintähän on vapaa-aika ja "itsekunnioitus".
Itse olen tehnyt 3 palkatonta työkokeilua. Työtä en näistä saanut,vaan kun aikani loppui,tilalle otettiin uusi työkokeilija. Opinko näistä jotain? En. Minulla on jo kaupallisen alan koulutus ja työharjoitteluitteni kautta kokemusta käytännön työstä. Tein vain ilmaiseksi työtä, josta olisi kuulunut saada palkka.
Vierailija kirjoitti:
Pidä pintasi, ap! Kannatan!
Itse olen paljon tehnyt palkatonta työtä vain harjoituksen vuoksi. Myöhemmin se on maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin paitsi euroissa myös osaamisessa ja arvostuksessa.
Mutta - sarkasmia - tärkeintähän on vapaa-aika ja "itsekunnioitus".
Jep. Moni on samaa mieltä kanssani mutta eihän tätä saa sanoa. Eivät muka voi työllistyä nykyisessä systeemissä, kun eivät viitsi edes yrittää. Jep jep.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki firmat niin tee. Kannattaa hankkia se kokemus noista ja mennä sen jälkeen kunnon palkalliseen työhön.
-apMissä se kunnon palkallinen työ on johon vaan mennään?
Katso mitä palkallisia työpaikkoja on vapaana, ja hae niihin jos sinulla on niihin tarvittava kokemus. Jos ei ole, niin hakeudu alan harjoitteluun josta saat sitä. Yksinkertaista?
-apSinä oikeasti kuvittelet, että homma toimii niin. Kaikki, joilla on kokemusta, saavat sen yhden vapaan työpaikan? :D
No jos sen paikan työpaikat ei irtoa, hae jotain muuta? Kokemus ei koskaan mene hukkaan, outo asenne sinulla.
-ap
Ei ole provo, olen vain oikeasti kyllästynyt näihin työharjoitteluista valittajiin. Minä keräsin kokemukseni kolmessa eri firmassa palkattomasti ennen kun sain nykyisen vakipaikkani. Onnistuisi varmaan monelta muultakin mutta asennevamma estää.
-ap
Mitä työtä teet nyt vakipaikalla?
Voisitko ap vastata tähän? Tuot kuitenkin itse esiin omaa kokemustasi, jossa työkokeilu oli ratkaisevana tekijänä, niin voisitko kertoa sitten sen verran faktoja että voimme arvioida kokonaistilannetta?
Työskentelen IT-asiantuntijana. Kokemukseni koostuu erilaisista IT-alan asiakaspalvelu ja käytöntukitöistä.
-ap
Hetkinen... IT-asiantuntijana sun piti vetää kolme palkatonta työkokeilua ennen palkkatöitä? Nyt ei jokin täsmää...
Minkälainen työnkuva sulla on? Tarkoitatko nyt että teet työksesi puhelimitse tapahtuvaa neuvontaa, eli istut jossain keskuksessa ja vastaat puhelimeen ja neuvot käytössä?
Se vika lukee jo avauksen otsikossa, se että ne on palkattomia ja toinen vika on se, että noiden kautta ei juuri ikinä työllisty oikeasti vaan otetaan uusi tilalle jolle ei tarvitse maksaa palkkaa kun määräaika umpeutuu. Kolmas vika on se, että nuo vääristää kilpailua ja terveiden työmarkkinoiden syntyä. Ne työnantajat jotka haluaisivat maksaa palkkaa ja tarjota kunnon työpaikan ei pysty kilpailemaan näiden tempputyöllistäjien kanssa joilla ei ole palkkakuluja ollenkaan.
Työskentelen IT-asiantuntijana. Kokemukseni koostuu erilaisista IT-alan asiakaspalvelu ja käytöntukitöistä.
-ap