Usko on asia jota ei tarvitse todistella mitenkään
onhan tuulikin vaikka sitä ei näe.
Jotkut uskoo joulupukkiin.
Se mihin uskot, on sinulle totta.
Mitä uskoa se sellainen on johon vaaditaan "todistus"
Kommentit (13)
Minulla oli kerran tapaus jossa minua syytettiin väärin perustein.
Jotkut tuttavani tahtoivat todistuksen.
Toiset uskoivat minun sanaani. Heitä arvostan.
Olen minäkin siinä uskossa, että leipä on nälässä hyvää.
Usko on jokaisen oma asia ja se täytyy itse kokea, ei siihen voi pakottaa. Usko on totta sydämessä. Siksi se onkin niin loukkaavaa kun toiset tulee pilkkaamaan sinun uskoasi, josta eivät tiedä vähääkään.
Vierailija kirjoitti:
Usko on jokaisen oma asia ja se täytyy itse kokea, ei siihen voi pakottaa. Usko on totta sydämessä. Siksi se onkin niin loukkaavaa kun toiset tulee pilkkaamaan sinun uskoasi, josta eivät tiedä vähääkään.
Miksi uskovaiset pilkkaavat niitä, jotka eivät usko samalla tavalla? Miksi uskolla perustellaan toisten oikeuksien rajoituksia?
Muutenhan se olisi tieto. Kouluissa olisi tietontoa oppiaineena.
Vierailija kirjoitti:
onhan tuulikin vaikka sitä ei näe.
Jotkut uskoo joulupukkiin.
Se mihin uskot, on sinulle totta.
Mitä uskoa se sellainen on johon vaaditaan "todistus"
Piääkö lainsäädännössä ottaa tasavertasena huomioon kaikkien usko, koska se on uskojalle totta?
Vierailija kirjoitti:
Mutta entä jos uskovainen itse haluaa antaa aukottoman tieteellisen todistuksen? Kiellätkö sen toiselta uskovaiselta?
ap?
Uskon, että tiede tulee todistamaan monta asiaa toisin. Kuten vastikään löydettiin uusi elin. Tiede tulee todistamaan, ettei maailma syntynytkään näin yms. Uskon, että tämä muutos tulee olemaan yhtä iso kuin tähän astinenkin maailmankuvan muutos.
Toiset uskovat, että nyt tiede on saavuttanut kaiken tiedon. Maailma on syntynyt alkuräjähdyksestä ja se siitä. Tiede nääs.
Av mollaa minua uskostani. Miksi toisten usko on oikeampaa kuin minun uskoni?
Vierailija kirjoitti:
Muutenhan se olisi tieto. Kouluissa olisi tietontoa oppiaineena.
Tietonto :D
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että tiede tulee todistamaan monta asiaa toisin. Kuten vastikään löydettiin uusi elin. Tiede tulee todistamaan, ettei maailma syntynytkään näin yms. Uskon, että tämä muutos tulee olemaan yhtä iso kuin tähän astinenkin maailmankuvan muutos.
Toiset uskovat, että nyt tiede on saavuttanut kaiken tiedon. Maailma on syntynyt alkuräjähdyksestä ja se siitä. Tiede nääs.
Av mollaa minua uskostani. Miksi toisten usko on oikeampaa kuin minun uskoni?
Tieteen ja uskomisen suhde on pikkuisen monimutkaisempi. Eettinen tieteen tekeminen nimenomaan käsittää sen ajatuksen, että kaiken voi kyseenalaistaa, tieteen tulee olla toistettavissa ja tieto on alati muuttuvaa. Huom. tämä ei tarkoita sitä, että voisit kiistää tieteelliset faktat toteamalla "minä en usko". Kukaan fiksu ja tieteen luonnetta vähänkään ymmärtävä ihminen ei myöskään usko, että tiede on jo "saavuttanut kaiken tiedon". Ei tietenkään ole, mutta se, että on asioita, joita tiede ei vielä ymmärrä, ei tarkoita sitä että näistä asioista olisi ollut vastuussa jumala.
Minustakin uskomisen perustaksi riittää "tunnen niin/uskon". Mutta uskolla ei voi asettua faktoja vastaan, uskolla ei voi polkea kenenkään oikeuksia eikä sitä voi käyttää aseena jolla syrjiä ja alistaa muita. Usko olkoon jokaisen henkilökohtainen, omaa elämää rikastava ominaisuus, mutta sen tulisi pysyä poissa tieteestä ja päätöksenteosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskovaiset pilkkaavat niitä, jotka eivät usko samalla tavalla? Miksi uskolla perustellaan toisten oikeuksien rajoituksia?
Hyviä kysymyksiä. Jatkaisin vielä kysymällä miten uskovainen voi perustella jopa sodan jumalan tahdolla vaikka yksi kymmenestä käskystä yksiselitteisesti kieltää tappamisen?
Eräs toinen uskonto suhtautuu eri tavalla. Väärä uskoisen saa tappaa ja sellaiselle saa valehdella. Hmm?
Ihmisen pitäisi uskoa itseensä ja ottaa se vastuu mikä dominoivalle lajille kuuluu. Ei se nyt ole oikein että me tuhotaan koko pallon elämä vain koska me voidaan. Tai varsinkaan koska olemme niin helvetin ahneita.
Satuolentoijen totena pitäminen on nyt vaan naurettavaa.
Keskiajalla ihan ymmärrettävää meininkiä muttei tietenkään enää.
Mutta entä jos uskovainen itse haluaa antaa aukottoman tieteellisen todistuksen? Kiellätkö sen toiselta uskovaiselta?