Imetysvauhkoilusta!!!!
Harmittaa tämä nykyinen imetysvauhkoilu! Mistä se oikein johtuu? En ymmärrä, että muut ihmiset ottavat kantaa äitien imettämiseen.
Itselläni on sellainen tilanne, että maitoa on tullut alusta asti todella hyvin ja poika (nyt vajaa puolivuotias) on viihtynyt rinnalla. Hän on kuitenkin kovasti allerginen. Olen ollut pari kuukautta mitä kummallisimmilla dieeteillä, viimeisimpänä sekä maidoton että viljaton. Poika on allerginen molemmille ja lisäksi muillekin ruoka-aineille (tomaatti, pähkinä, suklaa jne. jne.) Niukasta ruokavaliostani huolimatta poika on saanut imetyksen jälkeen allergisia oireita, sekä iholla että suolistossa. En siis ole edelleenkään selvittänyt kaikkia allergian aiheuttajia. Olen jokin aika sitten lopettanut imettämisen, kun poika oppi pullolle. Nyt hän voi jonkin verran paremmin ja olen päässyt kunnolla harjoittelemaan kiinteiden kanssa.
Nyt sitten erittäin moni ihminen on kommentoinut minulle, että miksi en imetä ja eikö kannattaisi imettää ja sehän suojaa sairauksilta ja allergioilta jne. (Meillä tuntuu olevan päinvastoin). Myös eräs ystäväni, jolla ei ole maito riittänyt ja vauva on vain itkenyt yöt, on siirtynyt antamaan lisämaitoa. Hän on saanut myös osakseen kommentteja, joskus ilkeitäkin. Minulle ovat " ystävällisiä" kommentteja antaneet niin naapurit kuin puolitututkin. Tuntuu todella pahalta, ihan kuin en itse osaisi ratkaista, mikä meidän tapauksessamme on parasta. Imetyksen lopettaminen on tuntunut pahalta sekä minusta että vauvasta, mutta tiedän, että muutoin en olisi voinut jatkaa. Ruokavalioni olisi pian sisältänyt vain vettä.
Miksi ihmeessä toiset ihmiset puuttuvat äitien imetykseen? En minäkään mene kenenkään toisen asiaoita arvostelemaan. Uskon, että jokainen äiti haluaa lapsensa parasta. Joskus imettäminen on parasta ja toisinaan ei.
Kommentit (115)
" Ja itse asiassa korvikkeen kanssa pääsisi niin helpolla, ei tarvitsisi kantaa täysiä rintoja, pelätä vaatteiden sotkeutumista maitoon, jonka tahrat eivät lähde kunnolla pois, yöllä voisi nukkua mahallaan ilman rintatulehduksen pelkoa, ennen yösyöttöä ei tarvtsisi nousta pumppaamaan maitoa, jotta se ei sitten syötöllä suihkua vauvan suuhun ja hermostuta tätä. Olisi kiva, ettei sänky, lakanat ja petarit haise happamalle rintamaidolle, olisi kiva, että etumus ja rintojen koko olisivat jo ristiäisissä raskautta edeltävissä mitoissa, jne jne. Olisi kiva lähteä kaupungille vain korviketetra ja pullo mukana, eikä tarvitsisi kuljettaa joko pumpattua maitoa kylmäkallejen kanssa tai etsiä sopivaa imetyspaikkaa. Olisi mukava, ettei tarvitsisi pidempään lapsesta erossa ollessa seurustella rintapumpun kanssa vaikkapa juhlapaikan vessassa, junassa tai jossakin muualla, kun rinnat ovat pinkeänä maidosta. "
Tässä siis ote SINUN kirjoituksestasi. Kyllä nauratti kun sen tuolta löysin. Niin, että ihan vain omia sanojasi lainasin ;) Hih..
Ja heather; olen TÄYSIN samoilla linjoilla kanssasi.
Lopettakaa nyt jo aikuiset naiset! Jos kerran ollaan sinut oman imetyksen tai imettämättömyyden kanssa, niin miksi sitä sitten pitää selitellä? Jos asia ei kerran itseä vaivaa, niin hieno juttu ja se siitä.
Jos minulta joku ystävällisesti kysyy jotain imetyksestäni, kerron kyllä, mutta jos kyseinen henkilö on epäystävällinen tai muuten vaan liian utelias, totean, ettei se hänelle kuulu.
Eiköhän tämä keskustelu jo riittäisi??
Pusikselle ja vilpertille kiitos hyvistä kommenteista :)
..kerros nyt mistä pitäis olla huono omatunto?
Mä olen niin onnellinen pienestä vauvastani, ihanasta perheestäni etten oikeesti tajua kuinka te jaksatte stressata siitä etten imetä kun en itsekkään jaksa :D Kyllä on erikoisen tyhjä elämä eräillä..
jaksatko vielä vastata tuohon että ollaanko me nyt ymmärretty toisemme oikein... Minua nimittäin kiusaa jos joku on saanut tekstistäni aivan päinvastaisen käsityksen kuin miten sen olin tarkoittanut. Kun ekaa kertaa vastasin tuohon kateusjuttuun niin tekstini pääsanoma oli lähinnä että äiti on äiti imetti tai ei ja että imetys ei sinänsä tee elämää helpommaksi tai vaikeammaksi. Mutta siis mielestäni käsitit sen jotenkin ihan toisin. Ja todellakaan, tämä ei ole minulle mikään maailman tärkein asia mutta harmittaa jos kirjotan jotakin jonka muut sitten tajuavat aivan oudosti.
jep. Siis lähinnä vaivasi se että kyllä sinä ainakin heräät yöllä kun vauva itkee, että kyllä sinulla on henkinen side vauvaan jne.. Otin sen itseeni, koska tuntui että tarkoitit ettei minulla ole vauvaani henkistä sidettä koska voin antaa isän joskus syöttää pienen öisin (antaa :D) .. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etten siihen heräisi, vaan sitä että tästä siteestä huolimatta voin jatkaa uniani, koska tiedän pienen olevan hyvissä käsissä. Käsitin ilmeisesti viestisi väärin, tuntuu että täällä tarvitsee jo valmiiksi olla puolustuskannalla joka asiassa.
Ymmärrettiinköhän me nyt toisiamme ? :D
Joskus täällä tulee vastattua nopeasti lukaistuaan kun alkaa joku asia pännimään niin sitä ei sen tarkemmin sitten mieti. :)
Eli syy ei ole aina kirjoittajassa, jos rivien välissä lukee kaikenlaista.
kun tähän sängyn haisemiseen otettiin kantaa heti kun korvikeäiti sen sanoo, vaikka vilpertti-imetysfanaatikko on sanonut sen aikaisemmin eikä kukaan pukahtanutkaan :D hih..
ja toki sieltä piti nuo rinnat poimia asiaksi niin, että sehän on tietenkin kirjoitukseni pääpointti ja oman elämäni keskipiste.Voi vidsi..
Jännityksellä odotan, mistä minulla kuuluisi olla huono omatunto..
uskon siis että jokainen äiti herää kun vauva itkee, ellei ole mahdollisuutta nukkua jossain äänen kantamattomissa (niin kun meillä onneksi nyt). Se on juuri se side joka jokaisella on, imetti tai ei. Ja olet oikeassa että auttaahan se jos ei itse tarvi tehdä mitään kun vauva itkee, so. mies hoitaa syötön. En kiellä.
Hei, nyt tää menee jo naurettavaksi, siis nämä minun omatkin tekstini. Mä lopetan nyt. Omasta imetyksestä totean loppuun että olen iloinen että imetys on onnistunut. Olen myös ylpeä siitä - mielessäni. Kuitenkin nyt kun en enää imetä edes kuopusta ja lisää lapsia ei mitä ilmeisimmin tule niin en kaipaa imetystä enkä imetysaikaa. Muiden äitien ja ystävieni kanssa otamme imetyksen puheeksi todella harvoin.
Tschüss =)
Eipä mulla sulle muuta sanottavaa oikeastaan olekaan kuin että: kasva aikuiseksi, niin ei tarvitse piilotella huonoa itsetuntoa nettirähinöintiin ja muka-huumoriin.
Olen pahoillani, että tulin aloittaneeksi koko ketjun. Tuli vain tuossa yhtenä päivänä paha mieli, kun täällä olen yksikseni surkutellut omaa imetyksen lopettamistani ja sitten eräs " ystävällinen" naapuritäti sitä kovasti minulle päivitteli. Että voihan sitä imettää, vaikka lapsi on allerginen. Olen sitä aikani tehnyt ja aloimme olla jo aliravittuja ja surkeita molemmat, kun en oikein mitään saanut syödä. On niin helppo antaa ohjeita, kun ei itse ole kokenut samaa.
En toivonut tästä riitaa. Halusin vain purkaa tuntojani, mutta koko keskustelu on kääntynyt päälaelleen. Eikö voitaisi sopia, että imettäminen, sen jatkaminen tai lopettaminen ja siihen johtaneet syyt ovat jokaisen omia asioita.
Terv. Petra (alkuperäinen)
En todellakaan odottanut näin vahvaa reagtiota kirjoituksiini? En käsitä kuinka olen nyt haukkunut, ja jos olen niin nöyrimmästi pyydän anteeksi.
Tämä tosiaan on maineensa arvoinen paikka. Ilmeisesti viestit käsitetään tahallaan väärin ja hyökitään sitten porukalla päälle.
Tarkoitukseni ei todellakaan ollut aloittaa mitään " nettirähinöintiä" enkä yritä ketään provosoida. Mielenkiinnolla vaan haluaisin tietää, miksi imettävät niin kovasti tykkäävärt lytätä korvikkeita antavia? Mitä siitä saa ja mitä se hyödyttää itseä tai ketään muuta? Vieläkään en ole saanut vastausta. Ja toinen vastaus mitä odottelen (heather tätä kysyikin) että mistä pitäisi olla huono omatunto? Te olette vaan niin kiihkeästi puolustamassa sitä omaa tapaanne (tapaa jota kaikki haluaisivat käyttää), ettette taida näitä asioita ajatella? Jos ajattelette niin varmaan osaatte vastata?
Nämä ovat minun lapsellisia, riidanhakuisia ajatuksiani.
:(
sen vain tahdon sanoa, että mahtaa sinulla olla melkoiset psykologin ja mahtavat meedion taidot kun voit noin suoralta kädeltä antaa analyysin huonosta itsetunnostani. Kun tulen keskustelupalstoille, kaipaan ajatustenvaihtoa, neuvoa ja opastusta. Joskus asioissa tulee vastakkaisia mielipiteitä ja syntyy riitaa ja tämän kautta voi saada uusia näkökulmia asioihin. Kuitenkaan en kaipaa henkilökohtaisia loukkauksia enkä pilkkaamista mikä tuntuu teidän mielestänne olevan hyvin antoisaa. Äidit tosiaan halutessaan voivat olla toisilleen susia. Se on surullista.
jos olisin ns. korvikeäiti (kaamea sana, ihan kun se äiti olisi jokin korvike...). Ja varmaan saisin paljon enemmän syytöksiä kuin mitä nyt olen saanut, olette oikeassa. Minä olen onnekas sillä mua on oikeastaan joka paikassa kannustettu imetykseen, näihän ei kaikilla ole. Tosiaan varmaan saisi olla selittelemässä yhdessä jos toisessa paikassa miksi antaa korviketta. Toivon että mua ei pidetä minään fanaatikkona. Mulla on oma aika vahva mielipide asiasta kuin asiasta mutta huomhuom, ymmärrän useimmiten kuitenkin miksi joku ei tee samoin. Ja toisin varmaan kun joitakin, mua ei ollenkaan haittaa tai edes kummastuta vaikka joku antaisi korviketta aivan täysin itsekkäistä syistä, ja ymmärrän äitejä jotka niin tekevät.
Petralle, ikäviä nuo saamasi kommentit. Kyllä jos minulla lapsi olisi esim moniallerginen ja joutuisin imettääkseni karsimaan oman ruokavalioni puoleen niin kyllä saattaisin hyvinkin päätyä kokonaan korvikkeeseen. Aikaa menisi kovasti jos joutuis tekemään lapsille yhdet ruuat ja itselle toiset ruuat. Mulla on se että olen itse allerginen ja astmainen ja koko kesä oli yhtä tuskaa imetykssen kanssa: imetys pahensi allergioita mutta imetyksen aikana en saanut käyttää lääkkeitä. Jos tytön vatsa olisi kestänyt niin luultavasti olisin osittaisimettänyt.
Muuhun hutkimiseen en osallistu, mutta tämän vielä totean:
On erilaisia imetys- ja imettämättömyystarinoita, mutta ei ole totta, että äidinmaito olisi aina ja kaikille vauvoille parempaa kuin korvike. Tai että äidinmaito yksinään aina riittäisi, edes alle puolivuotiaille. Yleensä äm on vauvalle paras vaihtoehto, muttei aina.
En tiedä, tulkitaanko tämäkin hyökkäykseksi. Asiat eivät ole aina mustavalkoisia. Voin samaan aikaan puolustella niin pitkää imetystä kuin korvikkeen antamistakin. Kokemusta on.
vilpertti05:
Tässä ketjussa näkyy edelleen se, että faktoja koetetaan kaunistella: korvike on yhtä hyvää kuin äm, jne. Niinhän se ei ole, vaan korvike on edelleenkin nimensä mukaisesti vain korviketta. Pahiten tässä pinossa hyökkäävät ne, jotka korviketta antavat. Miksi äidinmaitoa ja imetystä ei saisi puolustaa??? Ensimmäisessä viestissäni totesin, että imetys on luonnonmukaisinta, sitä ei käy kiistäminen.Mielestäni imettäminen on edelleenkin oikein ja paras tapa vauvan ruokkimiseen eikä korvikkeen antamista pidä pitää ja suositella imettämiselle tasavertaisena vaihtoehtona. Koska sitä se ei ole. Se on varmasti ihan hyvä KORVIKE, mutta se ei saisi olla vaihtoehto, josta äidit valitsevat, vaan vaihtoehto, jota käytetään, jos omaa maitoa ei ole.
Beebi-muru:
" Ja itse asiassa korvikkeen kanssa pääsisi niin helpolla, ei tarvitsisi kantaa täysiä rintoja, pelätä vaatteiden sotkeutumista maitoon, jonka tahrat eivät lähde kunnolla pois, yöllä voisi nukkua mahallaan ilman rintatulehduksen pelkoa, ennen yösyöttöä ei tarvtsisi nousta pumppaamaan maitoa, jotta se ei sitten syötöllä suihkua vauvan suuhun ja hermostuta tätä. Olisi kiva, ettei sänky, lakanat ja petarit haise happamalle rintamaidolle, olisi kiva, että etumus ja rintojen koko olisivat jo ristiäisissä raskautta edeltävissä mitoissa, jne jne. Olisi kiva lähteä kaupungille vain korviketetra ja pullo mukana, eikä tarvitsisi kuljettaa joko pumpattua maitoa kylmäkallejen kanssa tai etsiä sopivaa imetyspaikkaa. Olisi mukava, ettei tarvitsisi pidempään lapsesta erossa ollessa seurustella rintapumpun kanssa vaikkapa juhlapaikan vessassa, junassa tai jossakin muualla, kun rinnat ovat pinkeänä maidosta. "Tässä siis ote SINUN kirjoituksestasi. Kyllä nauratti kun sen tuolta löysin. Niin, että ihan vain omia sanojasi lainasin ;) Hih..
Ja heather; olen TÄYSIN samoilla linjoilla kanssasi.
Beebi: käytkö mahdollisesti niin kuumana, ettet enää muista, kenelle kommentoit? Väitinkö jossakin viestissä, etten ole tätä kirjoittanut? Huvittaa todellakin...
Seison edelleen sanojeni takana, meillä ainakin maitoa suihkuaa välillä niin, että petari haisee happamalle maidolle.:)
" MIksi ihmeessä täytyy koko ajan selitellä, miten hienoa ja hyvää ja PAREMPAA se korvike on? Sänkykään ei haise, (toi oli ketjun paras!!!) "
Eikös se sinun sänkysi haise, eli mikäs oli siinä niin hauskaa kun minä sen sanoin? :)
Kuumana te ette minua sentään saa käymään :D luuletko tosiaan että jollain sanomallasi on niin suuri vaikutusvalta? Hih..
Niin siitä omastatunnosta...Et vieläkään valaissut miksi pitää olla huono omatunto? ;)
Huono omatunto?? Ai mistä?? Ai siitäkö, että vauva kasvaa ja kehittyy hyvin? Siitäkö, että mulla on kaunis tytär, joka syö hyvällä ruokahalulla kaikkea mahdollista? Siitäkö, että tyttö on virkeä, iloinen ja reipas, kun nukkuu hyvin yönsä ja päikkärinsä? Siitäkö, että isä saa syöttää vauvaa kun haluaa? Siitäkö, että korvikemaito ei ole aiheuttanut mitään ongelmia masun ym. suhteen? Keksitkö vielä jotain, mistä voisi olla huono omatunto?
Olet nyt kaikissa viesteissäsi jankuttanut tuota " huonoa omaatuntoa" , joten olisi kiva kuulla, mistä meillä pitäisi olla huono omatunto??????
Onkohan sulla huono omatunto jostain? (vihje: imetysterroristi)
Heather
[/quote]
Tämä pino alkaa kohta jo elää omaa elämäänsä! Tarkoitatko tällä siis, että nuo mainitsemasi tyttäresi ominaisuudet johtuvat siitä, että olet älynnyt antaa hänelle korviketta? Voi harmi, empä ole tajunnut, että lapseni ovat olleet korvikeen puutteessa, kun eivät ennen puolta vuotta nukkuneet kokonaisia öitä, tuosta kauneudesta voidaan varmaan olla montaa mieltä (tarkoitan omia lapsiani, jotka ovat mielestäni ihan " tavallisia" ) Enkä ole kai sitten tajunnutkaan, että hyvä ruokahalukin olisi korvikkeen ansiota. Meillä rintamaito ei ole aiheuttanut mitään vatsaongelmia, mutta en tajunnut, että kaikki nuo muut mainitsemasi seikat olisinkin saavuttanut tetrojen kantamisella. Just, näkee todellakin, että olet näitä asioita pohtinut ihan kolumniksi saakka!!!
Huonolla omallatunnolla tarkoitan juuri tätä: miten se sanonta meneekään: se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Eli imetystä ja imettämisen epäonnistumista pidetään asiana, josta äidit potevat usein huonoa omaatuntoa ja tuntevat epäonnistuneensa. Monet tuntemani " korvikeäidit" ovat miettineet, olisivatko voineet vain sitkeästi yrittää tai tehdä jotakin enemmän jne. ja tämän takia syyllistävät itseään. Eli eivät itsekään ole sinut asian kanssa. Itse asiassa tässä pinossa on tullut esiin myös imetystuen riittämättömyys ja tämä onkin varmasti osasyy alhaisiin imetyslukuihin.
Edelleenkään en ymmärrä sitä, miksi keksimällä koetetaan keksiä perusteluja korvikkeen paremmuudelle. Tuo isän ja lapsen suhde-juttu on yksi älyttömimmistä. Kyllä isä voi luoda kiinteän suhteen lapseensa vaikkei tätä ensimmäisinä kuukausina ruokkisikaan. Ja imettäisin tai en, en edes haluaisi 600 km:n päähn vauvastani tai muualle. Mihin haluan mennä, voin yleensä ottaa vauvan myös mukaan. Tosin isompina ovat olleet jo sen " hyvän isänsä" kanssa (vaikkei tämä niille ole päässyt korviketta antamaankaan), kun ovat syöneet kiinteitäkin.
Ninni, vai mikä nikki olikaan, jos kerran kerrot, ettei äidinmaito ole aina parasta ravintoa lapselle, niin olisit voinut myös mainita, millaisissa tilanteissa. Terveen äidin rintamaito on terveelle lapselle aina parasta. Toki keskoset tarvitsevat omat lisäravinteensa, mutta ei äidinmaito heillekään pahasta ole. Ja maitoallergia on eria asia. Tai äidin oma sairaus, joka estää imetyksen. Mutta nämähän ovat poikkeustapauksia. Yksi tuore tutkimushan totesi myös, että jos äiti on kovin allerginen ja kärsii imettämisen aikana allergisista reaktioista, eli allergia on ns. päällä, niin tällöin rintamaito ei suojaa, vaan voi olla pahasta, koska siinä ei ole suoja-aineita jne. Tätäkö tarkoitit, jos et, niin täsmennäpä mitä tarkotit, kiitos!
juuri näitä tilanteita että vauva on pahasti moniallerginen ja äidin on melkein mahdotonta karsia ruokavaliota sellaiseksi että vauva saisi " hyvää maitoa" . Tai sitten on tietysti alkoholistiäidit ja narkkariäidit jne. Muissa tapauksissa oman äidin maito on vauvalle parasta.
vilpertti
" Huonolla omallatunnolla tarkoitan juuri tätä: miten se sanonta meneekään: se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Eli imetystä ja imettämisen epäonnistumista pidetään asiana, josta äidit potevat usein huonoa omaatuntoa ja tuntevat epäonnistuneensa. Monet tuntemani " korvikeäidit" ovat miettineet, olisivatko voineet vain sitkeästi yrittää tai tehdä jotakin enemmän jne. ja tämän takia syyllistävät itseään. Eli eivät itsekään ole sinut asian kanssa. Itse asiassa tässä pinossa on tullut esiin myös imetystuen riittämättömyys ja tämä onkin varmasti osasyy alhaisiin imetyslukuihin."
Minulla ei ole huono omatunto, en ole tuttusi eivätkä tuttujesi tuntemukset ole samoja kuin kaikkien muiden. En koe epäonnistuneeni, ja se että älähdän ärsyttävän provoavista viesteistäsi johtuu täysin siitä, että tiedän tämän olevan monelle äidille arka paikka enkä ymmärrä miten kaltaisesi ihmiset jaksavat heitä kerta toisensa perään piiskata siitä kuinka heidän PITÄÄ tuntea huonoa omaatuntoa!
Pidetään usein asiana josta podetaan huonoa omaatuntoa" ÄH! MIKSIKÖHÄN? sinunlaistesi ihmisten takia! Ihmisten takia jotka eivät saa taottua siihen pieneen kalloonsa, ettei kaikkien tilanne ole sama kuin oma idyllinen tilanteesi. Sinunlaistesi takia jotka eivät tajua, etteivät kaikki yksinkertaisesti mene niinkuin tahtoisi, ja sitten tulee sinunlaisia ihmisiä ketkä tämän pettymyksen päälle sylkevät ja uhoavat! Koita nyt hankkia elämä ja anna ihmisten ruokkia lapsensa vaikka appelsiinimehulla jos sen parhaaksi näkevät! Asiahan ei sinulle kuulu, eihän? Eikö se ole pääasia, että lapsi kasvaa ja on terve, äiti on onnellinen ja jaksaa lastaan hoitaa? Vai haluatko kasvattaa suomen mahtavia masennustilastoja vielä useammilla äideillä ketkä yrittävät väkisin kuukaúsikaupalla imettää,lapsi riutuu nälässä? Onpas ihanne.
Kenenkään ei tarvitse syyttää itseään mistään, ei tuntea huonoa omaatuntoa eikä syyllisyyttä.
" En väittänyt, että korvikeäidit olisivat sen huonompia, enkä ole huomannut, että kukaan muukaan tässä ketjussa olisi niin väittänyt. Silti korvikeäidit itse kaivavat nämä pointit esiin. MIksi?? Väitän edelleen että heitä vaivaa huono omatunto, jostakin syystä."
Siksi, että me (no, ainakin minä) osataan lukea rivien välistä.
Huono omatunto?? Ai mistä?? Ai siitäkö, että vauva kasvaa ja kehittyy hyvin? Siitäkö, että mulla on kaunis tytär, joka syö hyvällä ruokahalulla kaikkea mahdollista? Siitäkö, että tyttö on virkeä, iloinen ja reipas, kun nukkuu hyvin yönsä ja päikkärinsä? Siitäkö, että isä saa syöttää vauvaa kun haluaa? Siitäkö, että korvikemaito ei ole aiheuttanut mitään ongelmia masun ym. suhteen? Keksitkö vielä jotain, mistä voisi olla huono omatunto?
Olet nyt kaikissa viesteissäsi jankuttanut tuota " huonoa omaatuntoa" , joten olisi kiva kuulla, mistä meillä pitäisi olla huono omatunto??????
Onkohan sulla huono omatunto jostain? (vihje: imetysterroristi)
Heather