Imetysvauhkoilusta!!!!
Harmittaa tämä nykyinen imetysvauhkoilu! Mistä se oikein johtuu? En ymmärrä, että muut ihmiset ottavat kantaa äitien imettämiseen.
Itselläni on sellainen tilanne, että maitoa on tullut alusta asti todella hyvin ja poika (nyt vajaa puolivuotias) on viihtynyt rinnalla. Hän on kuitenkin kovasti allerginen. Olen ollut pari kuukautta mitä kummallisimmilla dieeteillä, viimeisimpänä sekä maidoton että viljaton. Poika on allerginen molemmille ja lisäksi muillekin ruoka-aineille (tomaatti, pähkinä, suklaa jne. jne.) Niukasta ruokavaliostani huolimatta poika on saanut imetyksen jälkeen allergisia oireita, sekä iholla että suolistossa. En siis ole edelleenkään selvittänyt kaikkia allergian aiheuttajia. Olen jokin aika sitten lopettanut imettämisen, kun poika oppi pullolle. Nyt hän voi jonkin verran paremmin ja olen päässyt kunnolla harjoittelemaan kiinteiden kanssa.
Nyt sitten erittäin moni ihminen on kommentoinut minulle, että miksi en imetä ja eikö kannattaisi imettää ja sehän suojaa sairauksilta ja allergioilta jne. (Meillä tuntuu olevan päinvastoin). Myös eräs ystäväni, jolla ei ole maito riittänyt ja vauva on vain itkenyt yöt, on siirtynyt antamaan lisämaitoa. Hän on saanut myös osakseen kommentteja, joskus ilkeitäkin. Minulle ovat " ystävällisiä" kommentteja antaneet niin naapurit kuin puolitututkin. Tuntuu todella pahalta, ihan kuin en itse osaisi ratkaista, mikä meidän tapauksessamme on parasta. Imetyksen lopettaminen on tuntunut pahalta sekä minusta että vauvasta, mutta tiedän, että muutoin en olisi voinut jatkaa. Ruokavalioni olisi pian sisältänyt vain vettä.
Miksi ihmeessä toiset ihmiset puuttuvat äitien imetykseen? En minäkään mene kenenkään toisen asiaoita arvostelemaan. Uskon, että jokainen äiti haluaa lapsensa parasta. Joskus imettäminen on parasta ja toisinaan ei.
Kommentit (115)
Katsos kun sinä raukka et voi yhtään tietää, mitä hyviä juttuja korvikkeestakin voi seurata. Onkohan sitä edes tutkittu?
Mainitsemani esimerkit olivatkin vain kuvailuja siitä, millainen vauva minulla on. VAIKKA onkin saanut korviketta!!! Sä et todellakaan taida tajuta, mitä ihmiset täällä kirjoittavat. Kannattaisi TOSIAAN lukea jutu läpi, ennen kuin alat kommentoida juttuja. Ei taida hissi nousta ullakolle asti siellä...
Toivon todella koko sydämestäni, ettei sinun ystäväpiiriisi KOSKAAN eksy ketään, joka ei voi/halua imettää. Voi kauheaa, millaisen ryöpytyksen se ihmisparka saisi niskaansa, kun jo täälläkin anonyymisti vauhkoat asiasta.
Heather
niin tarkoitin tietenkin, että toivottavasti ystäväpiiriisi ei ENAA eksy ihmisparkoja, jotka eivät voi/halua imettää.
Varmasti nämä " tuttavasi" ovat jo saaneet osansa ryöpytyksestäsi...
Eipä ollut epäsuora eikä loukkaus. Tosiasia on että yksi ystäväni lopetti imetyksen laiskuuttaan, sanoi itse niin. Mitä se mulle kuuluu sen enempää :) Ja en ole kysellyt keneltäkään asiasta vaan mulle on alettu selittelemään kun kaivetaan tuttipulloa laukusta. Tätä en juuri ymmärrä; miksi pitää selitellä kun ei edes kysytä? Kokemuksien jakaminen on eriasia mutta se että häpeillään omia henkilökohtaisia ratkaisuja, sitä en ymmärrä.
Kateellinen en ole. Poikani on saanut aikanaan satunnaisesti myös korviketta. On ollut yöhoidossa ja en ole pumpannut maitoja mukaan. Imetys on sitten vaan jatkunut normaaliin tapaan kun poika on kotiutunut. Olen siis ottanut hyödyn molemmista tavoista.
Pahansuopaisesti en kirjoittanut enkä tuominnut korvikkeen antamista. Ainut asia mitä ihmettelin oli juuri tuo " selittely" , aivan kuin korvikkeen antaminen olisi häpeällistä.. Ja en sanonut että TÄÄLLÄ joku selittelee vaan kyse oli henkilökohtaisesta kokemuksesta.
Beebi-muru:
Tuo oli hyvin loukkaava epäsuora vihjaus, että äidit lopettavat imettämisen laiskuuttaan. Johan on.. Itse joutuisin antamaan korviketta vaikka lupa pitäisi anoa presidentiltä.
Tietysti on näitäkin tapauksia, mutta aniharvassa.Toiseksi, ei kuulu sinulle eikä kenellekkään muulle minkä takia kukakin imettämisen lopettaa. En näe yhtään syytä miksi pitäisi vieraille ihmisille olla tilivelvollinen näinkin henk.kohtaisesta asiasta. Tai ylipäätänsä kenellekkään.
Yhteskuntamme on niin imetyskeskeinen, ainut oikea tapa taata lapselleen onnellinen elämä on imettää. Ei väliä onko äiti väsynyt,jopa masentunut ja katuu lastansa, vauva itkee nälissään eikä nuku. Mutta pääasia, että imettää, muutenhan on epäkelpo äiti, laiska ja ties mitä..
Äh..Koittakaa nyt hankkia elämä, ei kenekään toisen imettäminen tai imettämisen lopettaminen kuulu teille.
Pompelmo:
No jopa oli kirjoitus. Ei todellakaan kuulu sinulle yhtään, miksi kaverisi imettävät tai eivät imetä. Miten olet kehdannut asiaa edes kysyäkään saatikka sitten ihmetellä/arvostella. Missä ovat ihmisten käytöstavat?
" vaikka vilpertti-imetysfanaatikko on sanonut sen aikaisemmin eikä kukaan pukahtanutkaan :D hih.."
Tuo oli suora lainaus tekstistäsi, mielestäni kukaan ei ole täällä sanonut sinua huonoksi äidiksi, mutta sinä olet viljellyt tuota imetysfanaatikkoa täällä aika ahkeraan. Ja vielä suoraan toiselle äidille.
Mä en ole vielä koskaan nähnyt täällä vauva-palstalla, että kukaan imettävä olisi sanonut korviketta antavaa huonoksi äidiksi. En väitä etteikö näin olisi voinut olla, en vain itse ole nähnyt. Se mitä mä olen nähnyt tuhat ja sata kertaa on RIVIEN VÄLISTÄ LUKEMINEN. Kuvitellaan, että jos joku sanoo, että äm. on parempaa, niin se tarkottaa suoraan, että korviketta antava on huono äiti. Ja se kertoo huonosta itsetunnosta. Huonoista äidiestä puhuvista yhdeksän kymmenestä on korvikkeen antajia, jotka kuvittelevat, että kaikki imetysmyönteinen keskustelu on suora hyökkäys heitä vastaan.
Ja hei, itsekin ruokin esikoiseni suurimmaksi osaksi korvikkeella, ja myönnän, että imetys kaatui omaan tietämättömyyteeni. Ei haittaa, koska ei tää nyt NIIIN vakava asia ole. Kyllä munkin oletettiin imettävän, ja jotkut siitä jotain mainitsi, mutta mitä sitten? Sanoin että imetys on loppunut. Ihmetyttää, miten laaja elinpiiri joillain on, jos ihan jokapuolelta ja jatkuvasti saa kuulla imetyksestä jotain. Kyllä mulle ne ainakin jäi ihan pariin kertaan ne kommentit. Imetys on kuitenkin aika pieni osa lapsen hoitoa ja ravitsemusta, jos yhtään katsoo pidemmällä perspektiivillä, että ei siitä nyt niin haudan vakavaa asiaa tarvitse tehdä.
Jos kaipaa asiallista ajatustenvaihtoa, niin kannattaa itsekin olla asiallinen. Ja jos sinä et kaipaa henkilökohtaisia loukkauksia, älä niitä myöskään jakele muille. Lue vaikka omat tekstisi uudelleen, saatat saada niistä ajattelemisen aihetta.
Beebi-muru:
sen vain tahdon sanoa, että mahtaa sinulla olla melkoiset psykologin ja mahtavat meedion taidot kun voit noin suoralta kädeltä antaa analyysin huonosta itsetunnostani. Kun tulen keskustelupalstoille, kaipaan ajatustenvaihtoa, neuvoa ja opastusta. Joskus asioissa tulee vastakkaisia mielipiteitä ja syntyy riitaa ja tämän kautta voi saada uusia näkökulmia asioihin. Kuitenkaan en kaipaa henkilökohtaisia loukkauksia enkä pilkkaamista mikä tuntuu teidän mielestänne olevan hyvin antoisaa. Äidit tosiaan halutessaan voivat olla toisilleen susia. Se on surullista.
Nyt kun luin noin viimeisimmät viestit, niin...okei, eiköhän asian voisi antaa jo olla?
Kukaan ei tule paremmaksi äidiksi ainakaan toisiaan haukkumalla, eikä ilmapiiri tällä palstalla äitien kesken ainakaan parane näillä keskusteluilla. Ja peiliin katsomista löytyy ihan varmasti kummastakin leiristä. Aikamoista hyökkäilyä täällä on puolin ja toisin, mutta itse sitä nimitetään vain puolustautumiseksi.
Rauhaa äidit, ja hyvää viikonloppua.
* lähtee katsomaan peiliin itsekin *
Jokainen fiksu palstailija tietää, ettet sinä ole vastuussa siitä, mihin keskustelu rönsyilee. Nää on aina niin herkkiä aiheita, että on kuin muurahaispesää sohaisisi. Ja tällaista tapahtuu aina, olen monta kertaa itse alkanut tarttumaan ja saivartelemaan ja monet omat aloitukseni ovat lähteneet aivan hakoteille. Eli älä välitä! Kirjoita jatkossakin asioista, jotka askarruttavat, älä anna tämän palstan määritellä sitä, mistä voit kirjoittaa.
Petrastiina:
Olen pahoillani, että tulin aloittaneeksi koko ketjun. Tuli vain tuossa yhtenä päivänä paha mieli, kun täällä olen yksikseni surkutellut omaa imetyksen lopettamistani ja sitten eräs " ystävällinen" naapuritäti sitä kovasti minulle päivitteli. Että voihan sitä imettää, vaikka lapsi on allerginen. Olen sitä aikani tehnyt ja aloimme olla jo aliravittuja ja surkeita molemmat, kun en oikein mitään saanut syödä. On niin helppo antaa ohjeita, kun ei itse ole kokenut samaa.En toivonut tästä riitaa. Halusin vain purkaa tuntojani, mutta koko keskustelu on kääntynyt päälaelleen. Eikö voitaisi sopia, että imettäminen, sen jatkaminen tai lopettaminen ja siihen johtaneet syyt ovat jokaisen omia asioita.
Terv. Petra (alkuperäinen)
haluatte mennä. Olen kiitos kysymästä, lukenut itse omat viestini ennen lähettämistä. En tietääkseni ole mennyt henkilökohtaisuuksiin ennenkuin KORVIKEFANAATIKOT its sille linjalle lähtivät. Ja tiedän kyllä, ettei olisi tarvinnut lähteä mukaan. Mutta en ole kirjoittanut tietääkseni mitään tällaista:
" Sinunlaistesi takia jotka eivät tajua, etteivät kaikki yksinkertaisesti mene niinkuin tahtoisi, ja sitten tulee sinunlaisia ihmisiä ketkä tämän pettymyksen päälle sylkevät ja uhoavat! Koita nyt hankkia elämä..." lainaus siis muistaakseni beebi-murun tekstistä, tai tällaista:
heather:
Katsos kun sinä raukka et voi yhtään tietää, mitä hyviä juttuja korvikkeestakin voi seurata. Sä et todellakaan taida tajuta, mitä ihmiset täällä kirjoittavat. Kannattaisi TOSIAAN lukea jutu läpi, ennen kuin alat kommentoida juttuja. Ei taida hissi nousta ullakolle asti siellä...Toivon todella koko sydämestäni, ettei sinun ystäväpiiriisi KOSKAAN eksy ketään, joka ei voi/halua imettää. Voi kauheaa, millaisen ryöpytyksen se ihmisparka saisi niskaansa, kun jo täälläkin anonyymisti vauhkoat asiasta.
Heather
En ole nimitellyt ketään raukaksi tai epäillyt heidän järjenjuoksuaan. En edelleenkään ymmärrä, miksi tämä älytön selittely jatkuu??
Jos tiedetään, että a+b =c, niin miksi totuutta pitää yrittää kaunistella?
Kukaan ei ole nimittänyt korvikkeen antajia huonoiksi äideiksi, vaan he itse ovat vetäneet noihin perusteluihinsa isän ja lapsen suhteen, oman jaksamisensa jne. Edelleenkin lisään, että on tosi lapsellista ja ennenkaikkea tietämätöntä todeta yksikantaan, että imettävällä äidillä ei ole ollut mitään hankaluuksia imetysurallaan.
En edelleenkään ymmärrä, miksi korvikkeen antamista pitäisi kaunistella. Okei, jos jokin perusteltu syy imettämättömyydelle on, niin korvikkeen antaminen on toki välttämätöntä, mutta ei muuta. Ja kukaan ei ole väittänyt, että korvikkeella ei voisi kasvaa terveitä lapsia. En kuitenkaan jaksa enkä voi millään uskoa, että korvike voisi olla millään tavoin parempaa kuin äidinmaito. Siis terveen imettäjän, terveelle lapselle.
Jos vauhkoiluksi katsotaan se, että uskaltaa olla eri mieltä, kuin korvikeäidit, niin siitä vaan. Ette ilmeisesti kestä totuutta, vaan hyökkäätte aina kun tämä aihe tulee esiin. Pitäisikö teitä kehua, olettepa fiksuja äitejä, kun ette imetä? Tätäkö toivotte?
En viesteissäni mennyt henkilökohtaisuuksiin kuten te. Lukekaa itse omat viestinne ja hyökätkää sitten taas uudestaan. Jään odottamaan tässä viikonlopun viettoa aloitellessani.
on käynyt järjettömäksi (myös omalta osaltani). Eiköhän anneta mennä jo. Kaikki tietävät, että äidinmaito on parasta,kaikki vaan ei aina mene niinkuin haluaisi joten se siitä, ei kai siinä sen kummempaa kommentoitavaa voi enää olla.
Hyvät keväät kaikille.
Pakko sanoa, että omalta osaltani nuo eivät ole perusteluja vaan asian hyviä puolia. Eikö se ole hyvä etsiä asiasta hyviä puolia koska niitä kerta on? En käsitä miksi se on niin kauhea järkytys, että korvikkeessakin on omat hyvät puolensa aivan kuten imettämisessäkin. Ja kuka on väittänyt että korvike on PAREMPAA kuin äidinmaito? Hulluahan se olisi. Mutta en jaksa sitäkään uskoa että korvike olisi kovinkaan paljon " heikompaa" tavaraa kuin äidinmaito.. Tämähän on vain minun mielipiteeni :)
Jokohan tän voi jättää tähän, luulen että meistä kaikista on nyt tullut esiin puolia mitkä eivät tällä palstalla ainakaan hyvää mieltä aiheuta. Kiitos ja näkemiin.Oli kiva ketju.
" Pakko sanoa, että omalta osaltani nuo eivät ole perusteluja vaan asian hyviä puolia. Eikö se ole hyvä etsiä asiasta hyviä puolia koska niitä kerta on? En käsitä miksi se on niin kauhea järkytys, että korvikkeessakin on omat hyvät puolensa aivan kuten imettämisessäkin. Ja kuka on väittänyt että korvike on PAREMPAA kuin äidinmaito? Hulluahan se olisi. Mutta en jaksa sitäkään uskoa että korvike olisi kovinkaan paljon " heikompaa" tavaraa kuin äidinmaito.." Beebi-muru.
Tämä oli todella fiksusti sanottu, kiitos siitä! :0)!
Jeps, mäkin lopetan nyt tähän. Ei tämän asian vatvomisesta tule yhtään sen fiksummaksi tai tyhmemmäksi. Imettäjät imettää, korvikkeen antajat antaa korviketta. Molemmat on hyviä juttuja, jos ne toimii. Piste.
Hyvää kevättä myös minunkin puolestani kaikille. Nautitaan pienistä nyyteistämme, olivat he sitten imetettyjä tai korviketta saavia.
Heather ja Neiti-Nessukka 7,5kk tänään!
Vilpertti, kirjoitit näin:" En kuitenkaan jaksa enkä voi millään uskoa, että korvike voisi olla millään tavoin parempaa kuin äidinmaito. Siis terveen imettäjän, terveelle lapselle."
Kukaan täällä ei ole väittänytkään, että korvike olisi parempaa ravintoa kuin äidinmaito. Ei missään tapuksessa! (jos ei oteta lukuun allergioita tms.) Korvikkeellakin kuitenkin kasvaa normaaleja ja terveitä lapsia, joten ei se mielestäni sen huonompikaan vaihtoehto ole, vaihtoehto vaan.
Toki imetys on luonnollinen ja edullinen tapa ruokkia lastaan. Ollaan kuitenkin kiitollisia, että on osattu kehittää äidinmaitoa lähes täysin vastaava tuote (olenko ainut tällä palstalla, joka on kuullut korviketta nimitettävän myös " vastikkeeksi" ?), jota voi käyttää, kun ei syystä tai toisesta imetä lastaan.
Aivan saman jutun havainnut täällä ja muillakin palstoilla että imetysfanaatikoksi leimaantumiseen riittää todellakin jo se että täysimettää sen suositellut 6kk ja " uskaltaa" puhua siitä tai ylipäänsä äidinmaidosta ja imetyksestä ns ääneen. Tällä palstalla ei sentään solvata pedofiiliksi tai insestiä harrastavaksi jos imettää 1+v lasta, tai en ainakaan ole, luojan kiitos, nähnyt sellaisia juttuja täällä ts kuin AV-palstalla.
Ylipäätänsäkin koko imetyksestä on tehty jonkinlainen piru. Ja toden totta rivien välistä moni korviketta lapsellensa antava lukee vaikka ja mitä, en ole minäkään kertaakaan törmännyt ketjuun missä imettävä äiti toteaisi ei imettävän äidin jotenkin huonoksi äidiksi. Tai no, tarkennetaan, sellaista olen nähnyt että niistä itsekkäistä syistä imettämätön on saanut kritiikkiä asiasta mutta eikös se sellaisessa tapauksessa tule ihan aiheesta?! Ja ihan vaikkei se lapsen ruokkimistapa kellekään muulle kuulukaan, ihmisluontoon nyt vain kuuluu älähtää ja tarttua tiettyihin epäkohtiin.
Mutta kyllä jossakin mättää ja pahasti ihan jo tosiasioita huomioitaessa ts maamme imetysluvut alhaisempia kuin monissa muissa maissa, sly:suositus osittaisimetysajasta (1v) pohjaa siihen ettei ei imettävät tuntisi huonommuutta imettäviä kohtaan mikä on aivan surkuhupaisa peruste 1v suositukselleen vaikka mm WHO ja Unicef suosittavat 2v osittaisimetysaikaa jne.
Monesti saa lukea aivan pöyristyttäviä juttuja tyyliin " voinko aloittaa 6-vkoiselle vauvalleni kiinteät jotta hän nukkuisi paremmin" , " 3kk vauvani ei enää kasva pelkällä ämlla joten tartteisko jo pottua" vaikka suurin osa kiinteistä häviää energia-ja kalorimäärässään ämlle, " en imetä ettei rinnat rupsahda, se tuntuu liian seksuaaliselle" jne.
No, toisaalta ei ihme nuokaan jutut kun eihän " edes" niiden lääkäreiden koulutuksessa ole imetyksestä kuin muutama hassu tunti=/.
Lapsen ruokkiminen tuntuu olevan sen verran herkkä asia, että siinä tupataan lukemaan rivien välistä. Paljon on ilmaisutavasta kiinni, ja sehän tässä on yksi ongelma, kun ei nähdä kasvokkain ja kirjoitustyylejä on niin erilaisia. Jos joku kehtaa kertoa onnistuneesta imetyksestään (niitäkin on monenlaisia), joku toinen voi saada siitä itselleen apua ja joku toinen taas leimaa kirjoittajan besserwisseriksi tai kokee, että hänen ongelmiaan vähätellään (tyyliin " kyllä se maito riittää, imetät vain" , kun se maito _ei_ riitä).
Älähtää voi ja välillä pitääkin, mutta mua on joskus pikkuisen ärsyttänyt, että jos jossain yhteydessä mainitsen meidän aikaisesta kiinteiden aloittamisesta, aina pitäisi muistaa lisätä, että meillä kyseessä oli erityistapaus. Vaikkei kyse siis olisi suoraan siitä, aloitetaanko jo kiinteät vai ei. Pitäisi ikään kuin todistella, että mä en ole niitä " itsekkäitä äitejä" . Vaikka itse asiassa sitä juuri olen: jaksoin imetystä siksi, että se oli mulle helpompaa :)
Tällaisia ketjuja tulee vähän väliä, ja vaikka rajuakin turbulenssia esiintyy, se on mielestäni hyvä. Välillä on itse kunkin hyvä miettiä lähtökohtiaan ja perusteluitaan ja katsoa peiliin.
Pusituuteri2n:
Aivan saman jutun havainnut täällä ja muillakin palstoilla että imetysfanaatikoksi leimaantumiseen riittää todellakin jo se että täysimettää sen suositellut 6kk ja " uskaltaa" puhua siitä tai ylipäänsä äidinmaidosta ja imetyksestä ns ääneen.Tai no, tarkennetaan, sellaista olen nähnyt että niistä itsekkäistä syistä imettämätön on saanut kritiikkiä asiasta mutta eikös se sellaisessa tapauksessa tule ihan aiheesta?! Ja ihan vaikkei se lapsen ruokkimistapa kellekään muulle kuulukaan, ihmisluontoon nyt vain kuuluu älähtää ja tarttua tiettyihin epäkohtiin.
[/i
Olen ennenkin sanonut ettei täällä kenenkään tarvitse eikä pidä millään muotoa perustella päätöksiään mutta toisaalta olisihan siinä se puoli että siten pääsisi mahdollisesti vähemmällä;)
Tarkoitan vain sitä että jos aloittaa kiinteät kovin varhain niin monasti siihen sitten tartutaan, ne suositukset kun on kaikkien tiedossa. Mutta ei kai heidänkään motiivinsa aina niin negatiivinen ole? ainakaan en halua uskoa niin vaan vain silkka uteliaisuus, tietämättömyys ja sen vauvan ajatteleminen.
Eli ehkä kannattaisi mainita vaikka vain ohimennen syy miksi aloittaa esim ne kiinteät " epätavallisen" varhain, pääsisi itsekin vähemmällä;o)
Ystäväni vauva on ns pikkukeskonen ja hurjallehan se kuulostaa että lihatkin piti nyt jo nippanappa 5kk iässä aloittaa mutta kuten tiedossa on niin keskosilla nämä rauta-asiatkin menevät hieman erilailla kuin täysiaikaisilla kavereilla.
Syitähän löytyy, esim. juuri nuo mainitsemasi äidin sairaus ja/tai lääkitys tai se, ettei allergisen äidin maito välttämättä ole lapselle parasta ravintoa. Tai se, että synnytys on ollut äidin elimistölle niin suuri rasitus (syynä esim. eklampsia/HELLP), ettei maito nouse. Keskosille ei äidinmaito yleensä riitä vaan sitä täytyy vahvistaa tai korvata osa maitomäärästä erityiskorvikkeella. Puhumattakaan siitä, että kaikki eivät koskaan opi rinnalle, vaikka mitä tekisi.
Poikkeustapauksia ei ole ihan vähän, ja esim. allergiat näyttävät olevan lisääntymään päin. Lähdin siitä, että alun perin ketjussa käsiteltiin lähinnä muita imettämättömyyden syitä kuin että äitiä " ei huvita" imettää, ja sitä, että onko äidillä velvollisuus esitellä imettämättömyyden syitä kaikille asiaa uteleville ja alistaa nämä syyt yleiselle tuomiolle.
Olepa hyvä vain :)
vilpertti05: