Imetysvauhkoilusta!!!!
Harmittaa tämä nykyinen imetysvauhkoilu! Mistä se oikein johtuu? En ymmärrä, että muut ihmiset ottavat kantaa äitien imettämiseen.
Itselläni on sellainen tilanne, että maitoa on tullut alusta asti todella hyvin ja poika (nyt vajaa puolivuotias) on viihtynyt rinnalla. Hän on kuitenkin kovasti allerginen. Olen ollut pari kuukautta mitä kummallisimmilla dieeteillä, viimeisimpänä sekä maidoton että viljaton. Poika on allerginen molemmille ja lisäksi muillekin ruoka-aineille (tomaatti, pähkinä, suklaa jne. jne.) Niukasta ruokavaliostani huolimatta poika on saanut imetyksen jälkeen allergisia oireita, sekä iholla että suolistossa. En siis ole edelleenkään selvittänyt kaikkia allergian aiheuttajia. Olen jokin aika sitten lopettanut imettämisen, kun poika oppi pullolle. Nyt hän voi jonkin verran paremmin ja olen päässyt kunnolla harjoittelemaan kiinteiden kanssa.
Nyt sitten erittäin moni ihminen on kommentoinut minulle, että miksi en imetä ja eikö kannattaisi imettää ja sehän suojaa sairauksilta ja allergioilta jne. (Meillä tuntuu olevan päinvastoin). Myös eräs ystäväni, jolla ei ole maito riittänyt ja vauva on vain itkenyt yöt, on siirtynyt antamaan lisämaitoa. Hän on saanut myös osakseen kommentteja, joskus ilkeitäkin. Minulle ovat " ystävällisiä" kommentteja antaneet niin naapurit kuin puolitututkin. Tuntuu todella pahalta, ihan kuin en itse osaisi ratkaista, mikä meidän tapauksessamme on parasta. Imetyksen lopettaminen on tuntunut pahalta sekä minusta että vauvasta, mutta tiedän, että muutoin en olisi voinut jatkaa. Ruokavalioni olisi pian sisältänyt vain vettä.
Miksi ihmeessä toiset ihmiset puuttuvat äitien imetykseen? En minäkään mene kenenkään toisen asiaoita arvostelemaan. Uskon, että jokainen äiti haluaa lapsensa parasta. Joskus imettäminen on parasta ja toisinaan ei.
Kommentit (115)
Ensinnäkin jokainen syöttäköön vauvalleen mitä itse haluaa. Oli se sitten korviketta, pumpattua äidinmaitoa tai suoraan tissistä. Mitä väliä sillä on ??!! Ei ole kenenkään muun vauvoja, jokainen katsoo omansa perään.
Mutta olisi kiva että oltaisiin myös rehellisiä siitä miksi ei imetä. Syitähän voi olla monia: Maito ei riitä, lääkitys, toistuvat rintatulehdukset, vapaa-ajan puute, laiskuus, ei tykkää imettää, aikainen töihin paluu, imetyksen muut hankaluudet (ei kehtaa imettää muiden nähden jne..).
Syitä siis on. Tosiasiassa vain harvalla on syynä ettei maitoa tule (riittävästi).
Pari kaveriani eivät imettäneet. Toinen ei kehdannut julkisesti imettää ja oli laiska omien sanojensa mukaan. Toinen sanoi 2vkon yrittämisen jälkeen ettei maitoa tule. Epäilen että jälkimmäinen selitteli..
Ei siinä mitään, ymmärrettävää on ettei kehtaa sanoa: " Ei huvita imettää" . Mieluumin sanoo ettei maitoa tule, niin on helpompi, ei ainakaa herkästi arvostella.
Tuleekohan joskus korvikkeet vain reseptillä saataviksi? Kuinkahan moni imettäisi jos niin kävisi?
Tuo oli hyvin loukkaava epäsuora vihjaus, että äidit lopettavat imettämisen laiskuuttaan. Johan on.. Itse joutuisin antamaan korviketta vaikka lupa pitäisi anoa presidentiltä.
Tietysti on näitäkin tapauksia, mutta aniharvassa.
Toiseksi, ei kuulu sinulle eikä kenellekkään muulle minkä takia kukakin imettämisen lopettaa. En näe yhtään syytä miksi pitäisi vieraille ihmisille olla tilivelvollinen näinkin henk.kohtaisesta asiasta. Tai ylipäätänsä kenellekkään.
Yhteskuntamme on niin imetyskeskeinen, ainut oikea tapa taata lapselleen onnellinen elämä on imettää. Ei väliä onko äiti väsynyt,jopa masentunut ja katuu lastansa, vauva itkee nälissään eikä nuku. Mutta pääasia, että imettää, muutenhan on epäkelpo äiti, laiska ja ties mitä..
Äh..Koittakaa nyt hankkia elämä, ei kenekään toisen imettäminen tai imettämisen lopettaminen kuulu teille.
Alkaa tulla sellanen tunne, että imettäjät ovat " kateellisia" JOISSAIN asioissa pullotteleville. On havaittu, että korvikkeellakin kasvaa terveitä, normaaleja ihmisiä eikä imettäminen ole ainut hyvä tapa. Tämän mahtavan asian lisäksi saa sitä kuuluisaa omaa aikaa, isäkin voi heräillä yöllä, rinnat pysyvät entisellään, sänky ei haise, vaatteet eivät likaannu jne jne jne.. Mutta tätähän ei myönnetä; imettävien elämä kun on täydellistä, korvikketta antavien kamalaa masennusaikaa ja itseään ruoskimista. Ainakin näin tulisi monien imettävien mielestä olla.Korvikkeen annossa ei saisi olla mitään positiivista, koska se on väärin ja kohta varmaan korviketta antavat ovat pakanoita jotka eivät usko Jumalaan.
Eikö voi olla vaan niin, että puolensa kummassakin. Yleensä korviketta vaan joutuu pakon edessä antamaan, ei edellä mainittujen syiden.
En kyllä käsitä sitäkään, miksi korviketta antavat masentuvat kun imetys ei syystä tai toisesta onnistu. Se ei todellakaan tee äidistä huonoa, äitihän vaan ajattelee tässäkin tapauksessa mikä on lapselle parasta. Eikö?
No jopa oli kirjoitus. Ei todellakaan kuulu sinulle yhtään, miksi kaverisi imettävät tai eivät imetä. Miten olet kehdannut asiaa edes kysyäkään saatikka sitten ihmetellä/arvostella. Missä ovat ihmisten käytöstavat?
Itselläni kävi niin, etten saanut imetettyä kuin osaksi 1,5 kk vaikka olisin kuinka halunnut. Eipä tullut odotusaikana mieleenkään, etten imettäisi tai että siinä voisi olla mitään ongelmia.
Lapseni syntyi reippaasti ennen aikojaan ja nukkui melkein vuorokaudet läpeensä ensin lastenosastolla ja sen jälkeen kotona. Ei raukka jaksanut pysytellä hereillä niin kauaa, että olisi saanut rinnasta imettyä. Sitten kun hän alkoi olla siinä kunnossa, että olisi jaksanut imeä, ei imetyksestä enää tullutkaan mitään. Pumppailin kyllä hänelle niitä pieniä liruja (20 ml kerrallaan), mitä sain irti, mutta loppujen lopuksi homma vain tyrehtyi omaan mahdottomuuteensa. Kävin neuvolassa toiveikkaana saamassa imetysohjausta, sain lääkäriltä maidon eritystä lisäävää lääkitystä ja yritin ja yritin. Ja kaiken tämän jälkeen sain vielä selitellä vieraillekin ihmisille että miksen imetä. Kyllä tuntui hienolta.
Jaksamista kaikille äideille imetyksestä tai imettämättömyydestä riippumatta!
Rehellisyys maan perii, joo. Tuskinpa tässä ketjussa kovin paljon selittelijöitä on. Valtaosa äideistä haluaa imettää. Syitä on muiden paha mennä arvostelemaan, ne ovat niin äiti- ja vauvakohtaisia. Mikä yhdelle on ongelma, ei ehkä ole sitä toiselle.
Tyttömme 3-kuiseksi osittain käyttämä korvike oli reseptillä. Pakkohan sitä oli ostaa, vauvan hyvinvoinnin takia. Ei sillä kuitenkaan ollut vaikutusta imetykseeni. Kuinkahan moni vauva jäisi aliravituksi, jos ruoan antamista lapselle vaikeutettaisiin ja sitä pitäisi jotenkin selitellä ja hävetä?
Rianna80:
Tuleekohan joskus korvikkeet vain reseptillä saataviksi? Kuinkahan moni imettäisi jos niin kävisi?
Korviketta antavat ovat varmasti tyytyväisiä, samoin kuin imettäjät. Minulle imetysaika on ollut kuitenkin niin lyhyt että ei siinä paljon ehdi vapaa-ajasta tai sen puutteesta kärsiä... Mitä tulee heräämisiin niin heräisin kuitenkin vauvan itkuun vaikka isä ruokkisi, olisin kuitenkin ekan puoli vuotta vauvassa varmaan aika tiukasti (henkisesti) kiinni vaikka en imettäisi jne jne. Meillä on ollut vielä se että vauvat ovat olleet enemmän tai vähemmän laktoosi-intolerantteja eli ekan vuoden aikana eivät ole vatsan takia sietäneet mitään muita maitotuotteita kun äidinmaitoa.
Imetys on minulle ollut osaltaan rasittavaa ja osaltaan palkitsevaa. Mitään en vaihtaisi.
kateellisen " -merkeillä,koska en löytänyt sopivaa sanaa. Muuta syytä en keksi sille, että tavalliset tuntemattomat Maija Meikäläiset haluavat niin kovin korviketta antavia mollata. Mielellään kuulisin näitä syitä jos niitä on? Minun korvikkeen antaminenhan ei kenekään toisen vauvaan vaikuta, eihän?
Varmasti olisi imettäminen ollut antoisaa, mutta minkäs teet?
Ja minullako ei ole henkistä sidettä vauvaani kun isän kanssa vuorotellen herätään? Olen siinä onnellisessa asemassa, että vaikka heräänkin vauvan itkuun voin jatkaa vuorollani unia koska voin täysin luottaa isän vauvanhoito-kykyihin. En siis pode tästäkään minkäänlaista huonoa omaatuntoa, sehän on molempien vanhempien tehtävä lastaan hoitaa. Yhdessähän niitä saadaan.
Meillä näin, ilmeisesti olen huono äiti kenellä ei edes ole vauvaansa minkään sortin henkistä sidettä :D Jösses, en muuta voi sanoa.
Ensinäkin: sanoin että imettäminen on minulle ollut sekä antoisaa että rasittavaa. Eli en voi väittää että se vain olisi ihanaa ja antoisaa. Olen joka imetyksen loputtua kokenut sekä haikeutta että suurta helpotusta.
Kateellisuudesta: sanoin että en usko että kukaan on kauhean kateellinen toisilleen, eivät siis myöskään korviketta antavat. Minulla ei itse asiassa ole mitään korviketta vastaan. Voihan olla että jos lapsillani ei olisi ollut ongelmia maidon kanssa, olisin itsekin antanut korviketta silloin tällöin.
Miten tuon henkisen siteen noin tulkitsit, mähän nimenomaan sanoin että VAIKKA EN OLISI IMETTÄNYT niin minulla silti olisi se henkinen side eli varmasti heräisin yöllä vauvan itkuun vaikka vauva saisi vain korviketta.
Mä en oikeasti tajua miten saatoit vääristää tuon kirjotukseni noin kun se nimenomaan oli tarkoitettu sanomaan että uskon että minun vauva-arkeni jokaisen kolmen kanssa olisi ollut suht. samanlaista, olisivatpa he saaneet korviketta tai tissimaitoa. Jos luet ensimmäisen viestini tässä ketjussa (olisko jossain sivulla 5?) niin näet mitä asiasta kokonaisuudessa ajattelen.
l
niin pahasti jäi harmittamaan tuo tulkinta. Minä kuvittelin siis että minun heräämiseni vauvan itkuun johtuu äidin vaistosta tai henkisestä siteestä vauvaan mutta ehkä se sitten johtuu herkkäunisuudesta. En kuitenkaan usko että heräämisilläni on mitään tekemistä imettämisen kanssa.
Minä muuten olen itsekkäästi lopettanut yöimetykset lapsilta tassuttelukoulun avulla ja nyt pystyn jo hyvin nukkumaan esim. kellarissa koko yön kun miehelläni on vastuu lapsista. (Teemme vuoroöitä) =DD
ajantasainen tieto hallussaan (lapseni olleet liki 7kk täysimetyksellä ja th tuputti jo 4kk nlassa kiinteitä ties minkä ajatusjumiutumansa vuoksi ja tottakai perunaa ensimmäisenä). Ja kyllä, joillakin imetyksen lopettamisen tai sen ettei lainkaan imetä, pontimena on juuri se oma itsekkyys ja/tai mukavuudenhalu. Se on asia mikä on näiden 4+v. palstailun jälkeen tullut aika selväksi. Minulla ei mahdu millään muotoa kuuppaan esim se että voivotellaan 2-4kk vauvan yösyömisiä niin että " pitää" kiinteät aloittaa (vauvat kun syövät öisin ja se enemmän kuin normaalia).
On siis olemassa syitä JA syitä sille miksi ei imetetä ja vaikkei ne syyt muille kuulukaan niin kyllä niitä ihmetellä ja kritisoidakin saa.
Välillä tuntuu myös siltä että on myös niitä korvike/lehmänmaitofanaatikkoja...
Surullista oli juuri lehdestä lukea kuinka suomalaisäidit täysimettävät vain 1,5kk ajan vauvojaan!!?!
En ole kateellinen (kenellekään). " Oma aika" on ihmeen yliarvostettu juttu. Rinnat EIVÄT pysy entisellään, vaikkei imettäisi ollenkaan. Ei meillä sänky haise, eikä ole haissut (käsittämätön väite, suorastaan naurettava). Miten imettävän äidin vaatteet likaantuvat eri tavalla kuin pulloruokkijan? Jnejnejne. Ja nyt kyllä loukkasit minua ateistina, minä en usko jumaliin enkä siltikään pulloruoki lastani.
Beebi-muru:
Alkaa tulla sellanen tunne, että imettäjät ovat " kateellisia" JOISSAIN asioissa pullotteleville. On havaittu, että korvikkeellakin kasvaa terveitä, normaaleja ihmisiä eikä imettäminen ole ainut hyvä tapa. Tämän mahtavan asian lisäksi saa sitä kuuluisaa omaa aikaa, isäkin voi heräillä yöllä, rinnat pysyvät entisellään, sänky ei haise, vaatteet eivät likaannu jne jne jne.. Mutta tätähän ei myönnetä; imettävien elämä kun on täydellistä, korvikketta antavien kamalaa masennusaikaa ja itseään ruoskimista. Ainakin näin tulisi monien imettävien mielestä olla.Korvikkeen annossa ei saisi olla mitään positiivista, koska se on väärin ja kohta varmaan korviketta antavat ovat pakanoita jotka eivät usko Jumalaan.
Eikö voi olla vaan niin, että puolensa kummassakin. Yleensä korviketta vaan joutuu pakon edessä antamaan, ei edellä mainittujen syiden.En kyllä käsitä sitäkään, miksi korviketta antavat masentuvat kun imetys ei syystä tai toisesta onnistu. Se ei todellakaan tee äidistä huonoa, äitihän vaan ajattelee tässäkin tapauksessa mikä on lapselle parasta. Eikö?
" Tämän mahtavan asian lisäksi saa sitä kuuluisaa omaa aikaa, isäkin voi heräillä yöllä, rinnat pysyvät entisellään, sänky ei haise, vaatteet eivät likaannu jne jne jne.. Mutta tätähän ei myönnetä; imettävien elämä kun on täydellistä, korvikketta antavien kamalaa masennusaikaa ja itseään ruoskimista."
Minusta pienen vauvan kanssa ei ole juuri omaa aikaa, vaikka vauva saisi korviketta. Ja tuon heräilyjutun jo sanoinkin. Rinnat eivät ehkä pysy entisellään mutta kun käytän oikeanlaisia liivejä niin eroa ei kyllä kukaan ulkopuolinen huomaa. Ja omalle miehelleni olen muutakin kuin napakat teinirinnat. Sänkymme ei ole haissut imetyksen takia, miten ihmeessä sänky haisee enemmän jos imettää?? Mielipiteeni on kyllä (ok, tämä on subjektiivista) että korvike haisee pahemmalle. Mutta siis eihän sillä ole oikeesti mitään väliä miltä joku haisee. Vaatteeni eivät ole likaantuneet (puhuit kai minun eikä vauvan vaatteista). Olen käyttänyt liivinsuojia. Ei mitkään maailman seksikkäimmät, tiedän, mutta ei ne häiritse. Masennus ei johdu imettämisestä tai imettämättä jättämisestä vaan jostain ihan muusta.
Kokemukseni mukaan korvike kyllä haisee pahemmalle kuin äidinmaito, ainakin KORVIKEPUKLU! Toinen lapsistani sai osittain Tuttelia ja kyllä hänen puklunsa haisivat pahalle, ihan samalle kuin aikuisen oksennus. Tämä äidinmaitoa saavani kolmannen vauvani puklu taas ei mielestäni haise millekään, tai sitten en vain itse sitä tunne:-).
Tottakai vauva sitoo! Niinhän se tekee aina ja joka tapauksessa riippumatta siitä millä sitä vauvaa syötät.
By the way, rinnat muuttuvat RASKAUDEN takia, eivät imetyksen. Kaikkia syitä sitä keksitäänkin!
Olen samaa mieltä Pusituuterin kanssa, on myös olemassa näitä KORVIKEFANATISTEJA JA -TERRORISTEJA!
Tuosta läheisyydestä vauvan kanssa ja omasta ajasta haluaisin vielä kommentoida.
Meillä on vauva 1kk asti nukkunut 12-13 tuntia yössä putkeen, joten tuo yöheräily/väsymys ei ole ikinä ollut ongelmana. Nyt tyttö nukkuu 10-11 asti aamulla mentyään illalla 20-21 nukkumaan.
Eli jos olisin pystynyt imettämään, niin tuskin olisin sitä lopettanut vain sen takia, että isä voisi yöllä syöttää vauvaa ja saisin itse nukkua. No, helppohan se on sanoa, koska en tiedä, millaista se on...
Meillä isä on osallistunut vauvan hoitoon niin paljon kuin vain pystyy. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä, että hän työskentelee 8-17 ja käy iltaisin koulussa kahtena-kolmena päivänä viikossa.
Tietenkin olin suunnattoman onnellinen, että isä pystyy osallistumaan vauvan hoitoon mm. syöttämällä! Tämä on yksi syy siihen, että olen tietyissä määrin iloinenkin siitä, etten pystynyt imettämään. Etenkin vauvan kannalta! Mieheni rakastaa tuota pientä nyyttiä niin suunnattomasti, että jokainen pienikin hetki vauvan kanssa - oli se sitten vaipanvaihtoa, syöttämistä tai leikkiä - on älyttömän tärkeää.
Enkä nyt tarkoita sitä, että imettävien äitien miehet rakastaisivat/osallistuisivat yhtään vähempää vauvan hoitoon. Tai ehkä joissakin tapauksissa, mistä sen tiedän... miehiä on joka lähtöön.
Toisekseen tuosta omasta ajasta. Mä en kaipaa omaa aikaa, sillä vietän vauvan kanssa maailman parasta aikaa. Tiedän lähteväni opiskelemaan ensi elokuussa, joten otan kaiken irti tästä vauva-ajasta. Etenkin kun en muutamana ekana kuukautena pystynyt lainkaan nauttimaan vauvasti, koska koin syyllisyyttä korvikkeen annosta.
Onneksi tulin järkiini.
Omaa aikaa saan joka ikinen viikonloppu, jos sitä haluan. Mieheni patistaa minua lähtemään baanalle, kahville kavereiden kanssa, äitini luo ja jopa siskoni luo 600km päähän. Ihana mies, luulee, että tarvitsen tuulettumista.
Tietenkin joskus lähdenkin, mutta kaikkein mieluiten käytän viikonloppuni kotitöihin, ulkoiluun ja perheeni kanssa oleskeluun.
Tässä vain muutamia ajatuksia, mitä tuli mieleeni.... taisi mennä vähän aiheen vierestäkin :0)!
Pointti oli vain se, että " korvikevauvani" on aivan yhtä läheinen minun kanssani, kuin " imetysvauvatkin" . JA vauva on myös läheinen isänsä kanssa, mikä on mielestäni todella tärkeä asia.
EIkös se juuri olekin tärkeintä? Rakastava perhe? Äiti ja isä läheisiä vauvan kanssa, ja äiti ja isä läheisiä toistensa kanssa?
Heather
sainpas ihmiset hermostumaan..ei kyllä ollut tarkoitus.
Mitä minä tietäisin haisevista sängyistä sun muista, niistähän tämän ketjun aikaisempi imettävä äiti mainitsi mutta nyt vain minun sanomana se huomataan koska en imetä :D hih..
Rintani ovat kyllä aivan samanlaiset kuin aikaisemmin, aivan kuten on äitinikin kenellä on 3 lasta ja yhtäkään ei ole 2kk pidempään syöttänyt. Mistä lie sitten johtuu, ehkä ei ollakkaan raskaina oltu..
En muista mistä kaikesta muusta ihmiset hermostu, mutta kyllä vaan on imettävilläkin herkässä tuo kommenttien vastaanotin kun nuin kovasti otti päähän mun teksti.. :)
Hyvää kevättä vaan kaikille. Eiköhän tämä ollut tässä.
Miksi se isä pitää tähänkin asiaan mukaan tunkea? Siis imetykseen/imettämättömyyteen. On ihan älytöntä perustella (jos nyt jioku niin tekeekään) imettämättömyyttään sillä että isi saisi olla vauvan kanssa. Hei halooo, isi voi olla lapsen kanssa kaikilla muilla tavoin _paitsi_ imettämällä mutta ei sen pitäisi olla mikään kynnyskysymys tai ongelma. Päinvastoin, miehen tulisi kannustaa ja tukea naistansa heidän lapsensa parhaassa mahdollisessa ravitsemuksessa ja sen toteutumisessa! Sen sijaan täälläkin saa säänn.lukea kuinka joku isi ottanut herneen nenäänsä siitä ettei voi ruokkia lasta. Kai nyt aikuinen normaaliälyinen mies ja isä hiffaa että vauvan ravinto on yleensä se äm ja hän ei siihen pahemmin voi osallistua. No problem, näin on nännit kun vauva on tietyn ikäinen muttei se ole pois minun ja lapsen yhteisestä olosta ja ajasta eikä varsinkaan isä-lapsi-suhteen muodostumisesta. Varsinkin kun äiti todellakin voi pumpata sitä maitoa niin että isikin voi sitä vauvalle antaa. Aika aikaa kutakin.
No, kaikestahan tietty saa tehtyä ongelman kun oikein yrittää.
Terv.erään alusta saakka erittäin täysillä osallistuvan miehen ja isän vaimo joka ei ole koskaan saanut mieheltään ja lastensa isältä muuta kuin tukea/kehuja/kannustusta mitä mm. imetykseen tulee.
totta puhut. Samoin Rianna, miksi täytyy selitellä imettämättömyyttä tai imetyksen lopettamista tekosyillä?
On muuten ihan höpöhöpöpuhetta, että imettävä äiti ei ole kokenut mitään hankaluuksia imetysurallaan. Näin puhuu vain äiti, joka ei ole imettänyt, ainakaan pitkään. Tulee kaikenlaisia vaiheita, jolloin imetys on enemmän tai vähemmän taistelua.
Tässä ketjussa näkyy edelleen se, että faktoja koetetaan kaunistella: korvike on yhtä hyvää kuin äm, jne. Niinhän se ei ole, vaan korvike on edelleenkin nimensä mukaisesti vain korviketta. Pahiten tässä pinossa hyökkäävät ne, jotka korviketta antavat. Miksi äidinmaitoa ja imetystä ei saisi puolustaa??? Ensimmäisessä viestissäni totesin, että imetys on luonnonmukaisinta, sitä ei käy kiistäminen. En väittänyt, että korvikeäidit olisivat sen huonompia, enkä ole huomannut, että kukaan muukaan tässä ketjussa olisi niin väittänyt. Silti korvikeäidit itse kaivavat nämä pointit esiin. MIksi?? Väitän edelleen että heitä vaivaa huono omatunto, jostakin syystä.
Jos imetys ei todellakaan elimellisestä syystä onnistu, niin ei siitä tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Mutta potisin minäkin huonoa omaatuntoa, jos en olisi jaksanut taistella suihkutissien ja rintaraivareiden kanssa, koska maitoa periaatteessa riitti koko ajan.
Korvikeäidit tässä hyökkäävät ja ottavat itseensä. Mielestäni imettäminen on edelleenkin oikein ja paras tapa vauvan ruokkimiseen eikä korvikkeen antamista pidä pitää ja suositella imettämiselle tasavertaisena vaihtoehtona. Koska sitä se ei ole. Se on varmasti ihan hyvä KORVIKE, mutta se ei saisi olla vaihtoehto, josta äidit valitsevat, vaan vaihtoehto, jota käytetään, jos omaa maitoa ei ole.
MIksi ihmeessä täytyy koko ajan selitellä, miten hienoa ja hyvää ja PAREMPAA se korvike on? Sänkykään ei haise, (toi oli ketjun paras!!!)
Onko yksikään korvikkeenantaja tällä palstalla (tässä pinossa)arvostellut jonkun äidin imettämistä??? Voin vastata suoraan, että ei varmasti ole.Mutta onko yksikään imettäjä arvostellut korvikkeenantoa? Voin vastata siihenkin että lukuisat imettäjät ovat tehneet niin.
Niin, että kummatkohan ovat terroristeja???
Jotenkin kalskahtaa tuolla asialla niinkin pinnallinen löpinä korvaan ja pahasti mutta ehkä se johtuu vain siitä että ne rinnat voivat olla sairaatkin ja siihen kuolla kuten olen vähän aikaa sitten kokenut.
Että kyllä minä niitä muutoksia rintoihini ottaisin jos vain saisin pitää ne terveenä mutta eipä ole 2 raskautta ja liki 3v imetysaika jälkiäkään kummemmin jättänyt.
Elämä on, se ottaa ja antaa ja mahdolliset jäljet kannan ylpeydellä pää pystyssä.
eli älkää ottako tyrkytyksenä te jotka ette halua pumppailla. Niin, esikoisen aikaan pumppasin tosi paljon maitoa mutta sitten yllätyksekseni kahden pienemmän kanssa en saanut pumpulla mitään tulemaan vaikka maitoa muuten riitti hyvin. Huomasin sitten vasta kuopuksen kanssa että vaikka pumpulla ei tule mitään niin käsin sain lypsettyä tosi paljon maitoa - hidasta puuhaahan se oli eikä tietenkään yhtä tehokasta kun vauvan imu mutta ihan eri tavalla sain maitoa talteen kun pumpuilla. Käsin lypsämällä kun löytyi oikea kohta niin maitoa tuli " kuudesta eri hanasta" , siltä se ainakin näytti =)