Pikkusiskoni (32 v) on tottunut siihen, että meidän vanhemmat avustavat rahallisesti hänen perhettään
Pikkusiskosta tuli yksinhuoltaja kolmelle pienelle lapselle, jätti miehensä. Yhteinen talo meni myyntiin. Äiti kertoi mulle eilen, että oli maksanut takuuvuokrat siskolle viime syksynä.
Isä on myös aina avustanut rahallisesti siskoa. Eli jos isää ja äitiä ei olisi, niin sisko ei pärjäisi rahallisesti ollenkaan.
Mutta entä sitten, kun vanhempia ei enää ole? Sekin aika tulee jonain päivänä.
Olen usein miettinyt itsekseni, miten sisko pärjää silloin lapsiensa kanssa? :(
Kuka sitten auttaa rahallisesti?
Kommentit (106)
En saa aloituksesta nyt irti sitä kohtaa, että sisko olisi tottunut saamaan apua. Tämä yksinhuoltajaksi jääminen lienee tapahtunut viime syksynä. Nyt on vasta helmikuu. Kyse ei siis taida olla siitä, että sisko olisi koko elämänsä tottunut saamaan rahaa vanhemmiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ylös kaikki tapahtumat, mitä tiedät vanhempiesi rahoittavan siskosi kuluja. Perintöjupakoissa voit verrata kuolinpesän tiliotteeseen ja laskea, paljonko pikkusiskosi on saanut jo ennakkoperintöjä.
Höpö, höpö, vanhemmat saavat eläessään käyttää omia rahojaan miten haluavat, vaikka sitten antaa niitä lapselleen tai maksaa lapsen kuluja eikä kyse ole mistään ennakkoperinnöstä. Ne rahathan ovat vanhempien eikä minkään kuolinpesän tai perikunnan.
Höpö höpö itsellesi. Aikuisen lapsen elinkulujen maksamisesta kertynee mukava summa.
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Lahja
Lahjaveroa on maksettava, kun omaisuus siirtyy toiselle henkilölle lahjana ja lahjan arvo on 5 000 euroa tai enemmän. Lahjaveroa on maksettava myös silloin, kun samalta lahjanantajalta kolmen vuoden aikana saatujen lahjojen yhteisarvo on 5 000 euroa tai enemmän. Lahjaveroilmoitus on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa lahjoituspäivästä.
Rintaperilliselle (lapselle, lapsenlapselle jne.) annettua tavanomaista suurempaa lahjaa pidetään pääsääntöisesti ennakkoperintönä (ennakkoperintöolettama), ellei lahjanantaja ole erikseen määrännyt esimerkiksi lahjakirjassa, että lahjaa ei oteta huomioon ennakkoperintönä.
Ennakkoperinnöstä maksetaan lahjaveroa silloin, kun ennakkoperintö saadaan.
Ennakkoperintö ja lahja eroavat verotukselliselta kohtelultaan vain lahjanantajan kuoleman jälkeen toimitettavassa perintöverotuksessa ja perinnönjaossa. Ennakkoperinnöstä maksetaan siis lahjaveroa, mutta ennakkoperintö otetaan huomioon myös perintöverotuksessa.
Lahjaveroa menee vain rahalahjasta tai sellaisesta lahjasta, joka on muutettavissa rahaksi. Toisen ihmisen laskujen maksaminen, ruuan ostaminen yms ei kuulu näihin. Tarkistettu verottajalta, että näin tosiaan on. Juuri tuosta syystä en anna aikuisille lapsilleni rahaa vaan makselen heidän laskujaan ja ostan heille ruokaa, jos heillä on taloudellisesti tiukkaa.
Kyse on rahalahjasta, jos makselet lapsen laskuja yli 5000 eurolla kolmen vuoden aikana.
http://www.laki24.fi/vero-lahjavero-lahja/
Lahjaksi katsotaan mm. raha, tavara, osakekirja ja juokseva velkakirja. Myös velan anteeksi antaminen on lahja.
Tarkennus vielä, että tilanne on eri, jos annat tasapuolisesti kaikille lapsille, vedoten tähän vero-ohjeeseen:
"Jos kaikki rintaperilliset ovat saaneet samansuuruiset lahjat tai lahja on annettu ainoalle rintaperilliselle, verotusta toimitettaessa voidaan yleensä olettaa, että lahjoja ei ole tarkoitettu ennakkoperinnöksi."
Vierailija kirjoitti:
En saa aloituksesta nyt irti sitä kohtaa, että sisko olisi tottunut saamaan apua. Tämä yksinhuoltajaksi jääminen lienee tapahtunut viime syksynä. Nyt on vasta helmikuu. Kyse ei siis taida olla siitä, että sisko olisi koko elämänsä tottunut saamaan rahaa vanhemmiltaan.
Sitä emme tiedä. Emmekä millaisella rahamäärällä vanhemmat ovat rahoittaneet pikkusiskon elämää missä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen käsitys oikeudenmukaisuudesta...minusta oikeudenmukaisuus on sitä, että sitä autetaan, joka tarvitsee apua. Jos toisella on ehjät sukat ja toisella rikkinäiset, niin oikeudenmukaista on antaa sukat sille, jonka sukat ovat rikki. Ai että aikuiset ihmiset ovat mustasukkaisia aikuisille sisaruksilleen.
Kerropas käsityksesi mitä se on, kun vain toisen sisarelle ostetaan ehjät sukat ja toinen saa kulkea aina rikkinäisissä sukissa?
Otsikosta ajattelin että satut olemaan siskoni, mutta lisää kun avasit, niin eipä löytynyt lisäosumia.
Äiti lähes pelokkaasti vannottaa minua pitämään salassa, jos ostaa lapselleni haalarin tai muita vaatteita.
En ole vieläkään kertaakaan kehdannut sanoa, että antaa mussuttaa, vaihdan vaikka heti joka ikisen satunnaisen vaatelahjan niihin 3kertaa viikossa saatuihin lastenhoitoapuihin mitä hän saa. Asumme niin kaukana, että kahden vuoden aikana vanhempani ovat hoitaneet lastani kolme kertaa. Enempää en kehdakkaan pyytää, jokainen tilanne ollut todella tarpeeseen, mutta kyllä huvittaa miten isosiskoni kyylää satunnaiset lahjat, kun äitini tuo hänelle satunnaisesti vaatteita lahjaksi lapsille ja työstään huolimatta hoitaa lapsia useita kertoja illalla viikossa ja joka toinen viikonloppu.
Mutta parempi olla hiljaa, enpä halua äidilleni ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ylös kaikki tapahtumat, mitä tiedät vanhempiesi rahoittavan siskosi kuluja. Perintöjupakoissa voit verrata kuolinpesän tiliotteeseen ja laskea, paljonko pikkusiskosi on saanut jo ennakkoperintöjä.
Höpö, höpö, vanhemmat saavat eläessään käyttää omia rahojaan miten haluavat, vaikka sitten antaa niitä lapselleen tai maksaa lapsen kuluja eikä kyse ole mistään ennakkoperinnöstä. Ne rahathan ovat vanhempien eikä minkään kuolinpesän tai perikunnan.
Höpö höpö itsellesi. Aikuisen lapsen elinkulujen maksamisesta kertynee mukava summa.
Lahjaveroa on maksettava, kun omaisuus siirtyy toiselle henkilölle lahjana ja lahjan arvo on 5 000 euroa tai enemmän. Lahjaveroa on maksettava myös silloin, kun samalta lahjanantajalta kolmen vuoden aikana saatujen lahjojen yhteisarvo on 5 000 euroa tai enemmän. Lahjaveroilmoitus on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa lahjoituspäivästä.
Rintaperilliselle (lapselle, lapsenlapselle jne.) annettua tavanomaista suurempaa lahjaa pidetään pääsääntöisesti ennakkoperintönä (ennakkoperintöolettama), ellei lahjanantaja ole erikseen määrännyt esimerkiksi lahjakirjassa, että lahjaa ei oteta huomioon ennakkoperintönä.
Ennakkoperintö ja lahja eroavat verotukselliselta kohtelultaan vain lahjanantajan kuoleman jälkeen toimitettavassa perintöverotuksessa ja perinnönjaossa. Ennakkoperinnöstä maksetaan siis lahjaveroa, mutta ennakkoperintö otetaan huomioon myös perintöverotuksessa.
Lahjaveroa menee vain rahalahjasta tai sellaisesta lahjasta, joka on muutettavissa rahaksi. Toisen ihmisen laskujen maksaminen, ruuan ostaminen yms ei kuulu näihin. Tarkistettu verottajalta, että näin tosiaan on. Juuri tuosta syystä en anna aikuisille lapsilleni rahaa vaan makselen heidän laskujaan ja ostan heille ruokaa, jos heillä on taloudellisesti tiukkaa.
Kyse on rahalahjasta, jos makselet lapsen laskuja yli 5000 eurolla kolmen vuoden aikana.
Lahjaksi katsotaan mm. raha, tavara, osakekirja ja juokseva velkakirja. Myös velan anteeksi antaminen on lahja.
"Lahjaveroa ei tarvitse maksaa lahjasta, joka on käytetty toisen kasvatusta, koulutusta tai elatusta varten. Edellytyksenä on, ettei lahjansaajalla ole ollut mahdollisuutta käyttää lahjaa muuhun tarkoitukseen. Tällainen verovapaa lahja voi olla kyseessä esimerkiksi silloin, kun vanhemmat maksavat lapsensa opiskeluja ulkomailla. Jos lahja annetaan lapselle rahana, sitä pidetään verotettavana lahjana, koska rahat voisi käyttää muuhunkin kuin opiskelumaksuihin. Sen sijaan esimerkiksi suoraan oppilaitoksen tilille tehdystä maksusta ei tarvitse maksaa lahjaveroa."
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Lahja/Verottomat_lahjat(9187)
Voin siis maksaa lapseni (tai vaikka sinun) sähkölaskuja, vuokria, puhelinlaskuja, lääkärilaskuja, lääkkeitä, ruokaa, pesuaineita jne ihan niin paljon kuin haluan ilman, että se liittyy millään tavalla verotettavaan lahjaan tai ennakkoperintöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lahjaveroa ei tarvitse maksaa lahjasta, joka on käytetty toisen kasvatusta, koulutusta tai elatusta varten. Edellytyksenä on, ettei lahjansaajalla ole ollut mahdollisuutta käyttää lahjaa muuhun tarkoitukseen. Tällainen verovapaa lahja voi olla kyseessä esimerkiksi silloin, kun vanhemmat maksavat lapsensa opiskeluja ulkomailla. Jos lahja annetaan lapselle rahana, sitä pidetään verotettavana lahjana, koska rahat voisi käyttää muuhunkin kuin opiskelumaksuihin. Sen sijaan esimerkiksi suoraan oppilaitoksen tilille tehdystä maksusta ei tarvitse maksaa lahjaveroa."
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Lahja/Verottomat_lahjat(9187)
Voin siis maksaa lapseni (tai vaikka sinun) sähkölaskuja, vuokria, puhelinlaskuja, lääkärilaskuja, lääkkeitä, ruokaa, pesuaineita jne ihan niin paljon kuin haluan ilman, että se liittyy millään tavalla verotettavaan lahjaan tai ennakkoperintöön.
Jos makselisit minun elämiseni, lapsesi varmasti kiinnostuisivat rahaliikenteestäsi. :D Myös verottaja, millä olen elänyt, kun olen ostellut palkkatuloillani osakkeita. Tai jos makselisit isoilla summilla vain yhden aikuisen lapsen elinkuluja, muut lapsesi katkeroituisivat sinulle ja sisaruksilleen. Laillista tuo näyttää silti olevan:
https://www.veronmaksajat.fi/ajankohtaista/Ajankohtaista/Verojuristi-va…
Kyllä mä ainakin ihan rehellisesti myönnän kateuteni ja varsinkin tunteen siitä että meitä lapsia ei kohdella reilusti. Olen siis se lapsi, joka pärjää omillaan, kun taas veljeni perhettä vanhemmat lykkäävät päästä ja perseestä. Mä olen tehnyt kaksi lasta, enemmänkin olisin halunnut, mutta kaksi oli se määrä jonka saamme elätettyä ja koulutettua ilman ongelmia. Järki siis voitti vauvakuumeen. Veljeni on tehnyt viisi lasta ja lisää on tulossa niin kauan kuin luonto sallii. Mikäs on tehdessä, kun aina voi käydä isovanhemmilta pummaamassa rahaa. Ja voi hoidattaa lapset isovanhemmilla, jos ei itse huvita tai jaksa. Perintöä ei ole tulossa ja ne vähäisetkin on jo veljeni toimesta varattu. Esim. äitini korut (jotka äiti lupas mulle jo vuosia sitten, olenhan ainoa tytär) on nykysin varattu veljeni tyttärelle. Äiti on tämän itse mulle ilmoittanut.
Vituttaa, kyse ei niinkään ole rahasta vaan siitä että tunnen olevani se lapsi josta ei oikeasti välitetä. Se joka on oman onnensa nojassa. Tätä samaa se on ollut jo lapsuudesta lähtien. Veljeni sai mitä halusi ja minä sen mikä oli pakko ostaa.
Tiedän myös sen, että vanhempieni jälkeen minä tulen olemaan se jolta kerjätään lisärahoitusta. Harmi vaan kun en pankiksi aio ryhtyä. Saattaapi veljeni elintaso vähän laskea.
Ajatellaan, että lapsia (rintaperillisiä) on 4. Kaikki asuvat omillaan, saavat palkkatuloa tai elävät tukirahoilla. Vanhemmat maksavat silti yhden lapsen elinkustannukset, maisterin opinnot, laskut, vuokran ja ruuat. Kyseinen lapsi pystyy säästämään palkkatulonsa ja kartuttaa niillä omaisuuttaan. Ostaa osakkeita, auton jne. En voi mitenkään uskoa, ettei tuossa käytännössä tulisi harmaa raja vastaan, viimeistään perinnönjaossa.
Kummasti tässä alkaa silmät aukenemaan todellisuudelle. Uskomatonta, mitä kaikkea perheiden sisällä tapahtuukaan, miten paljon valheita, syrjimistä, kieroilua, hyväksikäyttöä ja krokotiilin kyyneleitä oman edun tavoittelemiseksi. Huomenna alkaa loppuelämäni ensimmäinen päivä, johon ei kuulu kieroileva äitimuori kieroilevine elätteineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat vaan siskon saamat aummat ylös. Perinnönjaossa sitten pyydät huomioimaan ne ennakkoperintönä.
Pätee vaan jos on olemassa faktaa paperilla. Sana sanaa vastaan tuskin riittää.
Ei niillä papereillakaan välttämättä mitään virkaa ole.
Jo annetut voidaan katsoa lainaksi jota ei ole peritty takaisin siskon heikon taloudellusen tilanteen vuoksi
tai muita porsaanreikiä.
Vanhemmilta jos saa allekirjoitetun todistuksen asiasta niin sillä jo jotakin painoarvoa on.
Minun veljeni vaatii nyt otettavaksi ennakkoperintönä jälkeenpäin huomioon sen, mitä isäni avusti minua muita enemmän (olin vähän vastuuton ja laiminlöin opiskeluja).
Veljeni on nyt verokalenterissa top tienaajien joukossa, minä hanttihommissa. Mutta tärkeää on saada ns puntit tasattua. Mitään ei kyllä pukahdettu isän eläessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä epäreilua vanhemmilta antaa toiselle "lapselle" rahaa ja toiselle ei. Pitäisi sitten antaa molemmille samat tai ei kummallekaan. Tai sitten antaa lainaksi, ja niistä lainoista selkeät dokumentit.
NO jos toinen on kolmen lapsen yh ja rahallisesti hankaluuksissa, ja toinen tyyliin lapseton ja varakkaampi, niin miksi pitäisi?
No siksi, kun joissain perheissä ollaan henkeen ja vereen tasapuolisia tyyliin "grammalleen yhtä isot jäätelöpallot kummallekin".
No ei kai se että on saanut takuuvuokraan ja satunnaisesti apua tarkoita vielä ettei pärjäisi ollenkaan itse.
Yksinhuoltajaksi jääminen on iso asia taloudelle ja muutenkin henkisesti raskasta. Se on sellainen taitelijat elämässä, että on järkevää ottaa apua vastaan jotta pääsee jaloilleen.
Eiköhän siskosi tuosta vielä nouse hiljalleen.
Milloin sitä sitten saa pyytää apua muilta, jos ei silloin kuin esimerkiksi jää yksinhuoltajaksi kolmelle lapselle ja muilla on mahdollisuus auttaa?
Kyllä tuo on minun mielestäni vielä ihan normaalia lähimmäisen auttamista vaikeassa paikassa, ei toisen elättämistä.
Vaadit, että jokainen euro siskollesi on kirjattu ennakkoperintönä hänelle. Saa sisko oppia elämään ihan omien resurssiensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä epäreilua vanhemmilta antaa toiselle "lapselle" rahaa ja toiselle ei. Pitäisi sitten antaa molemmille samat tai ei kummallekaan. Tai sitten antaa lainaksi, ja niistä lainoista selkeät dokumentit.
Toi on toi virhe mihin moni vanhempi haksahtaa.
Ei ole reilua antaa tasan samaa, vaan on reilua tasoittaa saman perheen sisarusten elämää mahdollisuuksien mukaan.
Kukaan ei kyseenalaista sitä että vaikkapa kehitysvammaisesta lapsesta pidetään paljonkin huolta, mutta miksi "normaalien" sisarusten elämän tasoittaminen olisi jotenkin epäreilua?
Toki jos vanhemmilla olisi varaa jeesata kaikkia, mutta jeesaavat vain selkeää suosikkia, niin sitten on syytäkin harmitella.
Mutta jos joku sisarus eroaa ja tarvitsee takuuvuokraa lainaksi, niin enpä näe hirveästi kateuden aihetta siinä. Itse vanhempana pyrin kasvattamaan lapseni niin että ymmärtävät että se saa apua joka tarvitsee.
Mieheni veli on hieman reppana, happikato synnytyksessä. Aika välein apet sitten tukeneet häntä rahallisesti vaikka aikusesta 50 v. miehestä kyse. Minusta hieno asia, ja näin tulee toimiakin jos vain mahdollista. Just elämän vaikeissa tilanteissa, jos oma suku ei auta niin kukapa auttaisi?
AP, siskosi lapset kasvavat, elämä muuttuu. Ehkäpä jo parin kuukauden tai vuoden päästä ei tarvitse enää samaa tukea kun just täällä hetkellä.
Voiko avustakin todella olla kateellinen? Siskosi on huonossa tilanteessa ja tarvii apua, nyt ei ole kyse lahjoista ja siskosi suosimisesta.Tuskin kukaan tietentahtoen haluaa tuollaiseen tilanteeseen.